Семінар №4. Своєрідність естетизму у творчості Оскара Уайльда

ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ:

 1.       Творчість Оскара Уайльда у контексті західноєвропейського декадансу. Вплив ідей Рескіна, Пейтера, Бодлера на формування письменницького світогляду. Специфіка уайлдівського символізму: від «Сфінкса» до «Саломеї». Своєрідність творчого методу Уайльда-драматурга.

2.       Еволюція естетизму у критичному доробку Оскара Уайльда: концепції Краси, Правди, Мистецтва, особистості митця та його стосунків із суспільством (лекції «Англійський ренесанс», «Декоративне мистецтво», «Прекрасне помешкання»; цикл есе «Задуми»; сповідь «De Profundis»).

3.       Роман «Портрет Доріана Грея» як художній маніфест уайлдівського естетизму:

-          історія створення роману; романи Ж.-К. Гюїсманса «Навпаки» та Р.-Л. Стівенсона «Дивовижна історія доктора Джекіла та містера Хайда» як можливі джерела «Портрету Доріана Грея»;

-          функції передмови: чи підтверджує зміст твору ідеї, виголошені у передмові до нього? 

-          мотив двійництва у романі: особливості інтерпретації, полеміка із Р.-Л. Стівенсоном;   

-          фаустіанська міфологема у романі: чи укладає Доріан угоду із дияволом? Якщо так, на яких умовах?

-          дендізм і гедонізм як провідні світоглядні концепції твору. «Новий гедонізм» Пейтера та його рецепція у романі. Лорд Генрі Уоттон та Безіл Холлуорд: антагоністи чи поплічники?

-          алюзивний і символічний коди роману: «жовта книга» та її можливі передтечі; «парнаські ремінісценції» і традиції парнаської школи у романі; символічний зміст сюжетної лінії Сибіли Уейн;

-          структура та художня функція уайлдівського парадоксу. «Антивікторіанські парадокси» у романі «Портрет Доріана Грея»

4.       Критична рецепція роману від кінця ХІХ століття (листи Уайльда до редактора «Скотс обсервер») до сьогодення. «Балада Редингської тюрми» та «De Profundis» як підсумок естетичним пошукам митця.

 

Термінологічний мінімум: декаданс, естетизм, символізм, дендизм, гедонізм, алюзія, ремінісценція, трікстер, парадокс, вікторіанські цінності

 

Творче завдання (на вибір студентів): 

1. Інтермедіальний аналіз: порівняйте роман Уайльда із його сучасною екранізацією у вигляді інфографики або таблиці. Чи вдалося авторам кінематографічної інтерпретації зберегти вихідну проблематику твору? 

2. Аргументативне есе: Хто є головним винуватцем трагедії Доріана Грея? Обгрунтуйте відповідь письмово. 

 

Теми рефератів:

1.       Традиції французького естетизму у творчості О.Уайльда

2.       Оскар Уайльд та рух прерафаелітів

3.       Роман «Портрет Доріана Грея» у критичних відгуках сучасників

 

Література:

1.       Урнов М.В. На рубеже веков: Очерки английской литературы. – М., 1970. – С.149 – 171

2.       Ланглад Ж. де. Оскар Уайльд, или Правда масок. – М., 1999

3.       Парандовский Я. Король жизни // Парандовский Я. Алхимия слова. – М., 1990

4.       Пальцев Н. Художник как критик. Критика как художество. Эстетика Оскара Уайльда // Уайльд О. Избранные произведения: В 2 тт. – М., 1993. – Т.1

5.       Соколянский М.Г. Оскар Уайльд. – К., 1990

6.       Чуковский К. Оскар Уайльд: Этюд // Уайльд О. Избранные произведения: В 2 тт. – М., 1993. – Т.1

7.       The Cambridge Companion to Oscar Wilde / ed. by P.Raby. – Cambridge, 1997