Семінар №6. "Театр мовчання" Моріса Метерлінка

ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ:

 1.       Нові шляхи розвитку європейської драми на порубіжжі ХІХ-ХХ ст. Подолання натуралізму у символістському театрі. Принцип субєктивізму. Поетика й проблематика символістської драматургії. Жанрова палітра символістської драми.

2.       Своєрідність символістської драми у творчості Моріса Метерлінка: полеміка з «театром ідей», періодизація творчості. Трактат «Скарб смиренних» як програмний маніфест драматурга: концепції театру маріонеток, статичного театру та театру мовчання. Класифікація символів.

3.       Специфіка розгортання принципів «театру мовчання» та «статичної драми» у драмі М.Метерлінка «Сліпі»:

-          поетика назви;

-          символіка хронотопу;

-          особливості конфлікту і його вплив на структуру пєси;

-          типологія персонажів; 

-          своєрідність і художня функція діалогу;

-          функції ремарок;

-          провідні символи та їх специфіка

4.       Еволюція поглядів Метерлінка на категорію Фатума: від «театру маріонеток» до «Синього птаха».

 

Термінологічний мінімум: «театр мрій», «нова драма», суб’єктивізм, «театр ідей», «театр мовчання», «статична драма», апріорний символ, підсвідомий символ, «внутрішній діалог»

 

Творче завдання (на вибір студентів): 

1. Аргументативне есе: Чи згодні ви з оцінкою, яку надає творчості Метерлінка Макс Нордау? Обгрунтуйте відповідь письмово.

Макс Нордау про Метерлінка: "Герои Метерлинка напоминают манеры и движения лиц, которым они подражают, но у них нет человеческого ума, и они не могут связать двух разумных слов... Нет, положительно, таких идиотов вы не встретите ни в одном поэтическом произведении, где бы оно ни было написано. Эти бесконечные охи да ахи, это непонимание самых простых слов, это повторение по четыре и по пяти раз одних и тех же фраз дают нам верную клиническую картину неизлечимого помешательства. Однако поклонники Метерлинка восторгаются особенно этими местами. Все это-де обусловлено глубоким художественным замыслом! Здравомыслящего читателя на эту удочку не поймаешь. Метерлинковские герои не говорят ничего, потому что им нечего сказать. Родитель не вложил им ни одной путной мысли в голову, потому что у него самого в голове пусто". 

2. Проілюструйте три основні ідеї світогляду Метерлінка за допомогою мемів (мінімум 3 ідеї) 

Теми рефератів:

1.       Значення Метерлінка для формування абсурдистської драми.

2.       Тема смерті у творчості Метерлінка.

3.       Вплив Метерлінка на сучасну драматургію.

 

Література:

1.       Аникст А.А. Теория драмы на Западе во второй половине ХIX века. – М., 1988

2.       Шкунаева И.Д. Бельгийская драма от Метерлинка до наших дней. Очерки. – М., 1973

3.       Эткинд Е.Г. Театр Мориса Метерлинка // Метерлинк М. Пьесы. – М., 1958

4.       Бердяев Н. К философии трагедии. Морис Метерлинк // Бердяев Н. Философия творчества, культуры и искусства: в 2 т. – М., 1994. – Т.2. – С.187-210

5.       Мережковский Д.С. Метерлинк о будущности трагедии // Мережковский Д.С. Эстетика и критика. – М., 1994. – С.258-261

6.       Минский Н. Морис Метерлинк // Метерлинк М. Разум цветов. – М., 1995. – С.3-28

7.       Розанов В.В. Метерлинк // Розанов В.В. О писательстве и писателях. – М., 1995. – С.240-243