Семінар №6. "Театр мовчання" Моріса Метерлінка
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ:
1. Нові шляхи розвитку європейської драми на порубіжжі ХІХ-ХХ ст. Подолання натуралізму у символістському театрі. Принцип суб’єктивізму. Поетика й проблематика символістської драматургії. Жанрова палітра символістської драми.
2. Своєрідність символістської драми у творчості Моріса Метерлінка: полеміка з «театром ідей», періодизація творчості. Трактат «Скарб смиренних» як програмний маніфест драматурга: концепції театру маріонеток, статичного театру та театру мовчання. Класифікація символів.
3. Специфіка розгортання принципів «театру мовчання» та «статичної драми» у драмі М.Метерлінка «Сліпі»:
- поетика назви;
- символіка хронотопу;
- особливості конфлікту і його вплив на структуру п’єси;
- типологія персонажів;
- своєрідність і художня функція діалогу;
- функції ремарок;
- провідні символи та їх специфіка
4. Еволюція поглядів Метерлінка на категорію Фатума: від «театру маріонеток» до «Синього птаха».
Термінологічний мінімум: «театр мрій», «нова драма», суб’єктивізм, «театр ідей», «театр мовчання», «статична драма», апріорний символ, підсвідомий символ, «внутрішній діалог»
Творче завдання (на вибір студентів):
1. Аргументативне есе: Чи згодні ви з оцінкою, яку надає творчості Метерлінка Макс Нордау? Обгрунтуйте відповідь письмово.
Макс Нордау про Метерлінка: "Герои Метерлинка напоминают манеры и движения лиц, которым они подражают, но у них нет человеческого ума, и они не могут связать двух разумных слов... Нет, положительно, таких идиотов вы не встретите ни в одном поэтическом произведении, где бы оно ни было написано. Эти бесконечные охи да ахи, это непонимание самых простых слов, это повторение по четыре и по пяти раз одних и тех же фраз дают нам верную клиническую картину неизлечимого помешательства. Однако поклонники Метерлинка восторгаются особенно этими местами. Все это-де обусловлено глубоким художественным замыслом! Здравомыслящего читателя на эту удочку не поймаешь. Метерлинковские герои не говорят ничего, потому что им нечего сказать. Родитель не вложил им ни одной путной мысли в голову, потому что у него самого в голове пусто".
2. Проілюструйте три основні ідеї світогляду Метерлінка за допомогою мемів (мінімум 3 ідеї)
Теми рефератів:
1. Значення Метерлінка для формування абсурдистської драми.
2. Тема смерті у творчості Метерлінка.
3. Вплив Метерлінка на сучасну драматургію.
Література:
1. Аникст А.А. Теория драмы на Западе во второй половине ХIX века. – М., 1988
2. Шкунаева И.Д. Бельгийская драма от Метерлинка до наших дней. Очерки. – М., 1973
3. Эткинд Е.Г. Театр Мориса Метерлинка // Метерлинк М. Пьесы. – М., 1958
4. Бердяев Н. К философии трагедии. Морис Метерлинк // Бердяев Н. Философия творчества, культуры и искусства: в 2 т. – М., 1994. – Т.2. – С.187-210
5. Мережковский Д.С. Метерлинк о будущности трагедии // Мережковский Д.С. Эстетика и критика. – М., 1994. – С.258-261
6. Минский Н. Морис Метерлинк // Метерлинк М. Разум цветов. – М., 1995. – С.3-28
7. Розанов В.В. Метерлинк // Розанов В.В. О писательстве и писателях. – М., 1995. – С.240-243
- 31 May 2018, 22:39 PM