Семінар №3. Риси "аналітичної драми" у п'єсі Генріка Ібсена "Ляльковий дім"

ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ:

 1.       «Нова драма» як вектор розвитку європейського театру: особливості тематики, проблематики, організації сценічного простору, акторської гри. Вплив натуралізму на інтерпретацію характерів та конфліктів.

2.       Творчість Генріка Ібсена у контексті «нової драми»: загальна характеристика, періодизація, провідні мотиви. «Аналітична драма» та філософські п’єси Ібсена: концепція «сильної особистості» та мотив пошуку істини («Бранд»).

3.       «Ляльковий дім» як «аналітична драма»:

-          особливості побудови сюжету, функції ретроспективної композиції, роль мотиву таємниці;

-          брехня як відправна точка сюжету; сенс опозиції «брехня – істина»; дія зовнішня та внутрішня. Який розвиток подій видається вам оптімальним – брехня заради спасіння чи визнання небезпечної правди?

-          мотив приреченості (Ранк), його функції та розгортання у сюжеті; натуралістичний компонент;

-          специфіка експлікації: недосказаність, підтекст, пауза;

-          своєрідність психологізму; особливості мовленнєвої індивідуалізації героїв. У який спосіб еволюція характеру Нори відбивається на її мовленні?

-          ключові символи драми та їх трансформації;

-          функція відкритого фіналу. 

4.       «Жіноче питання» та образ «нової жінки» у драмі «Ляльковий дім». Порівняльний аналіз образів Нори й фру Лінне. Теми жіночого самовизначення й солідарності у драмі. Протиставлення кохання й свободи.

Термінологічний мінімум: «нова драма», натуралізм», «аналітична драма», ретроспективна композиція, психологізм, символ, «жіноче питання», «нова жінка»

Творче завдання (на вибір студентів): 

1. Аргументативне есе: Чи згодні ви з висловлюванням, що драми Ібсена, зокрема, "Ляльковий дім", «розпочинаються там, де інші п’єси зазвичай завершуються, і завершуються там, де інші п’єси розпочинаються»? Обгрунтуйте відповідь письмово.

2. Створіть мотиваційний/рекламний постер, який пояснює переваги "нової драми" перед класичною на прикладі "Лялькового дому" 

Теми рефератів:

1.       Еволюція «сильної особистості» у драмах Ібсена

2.       Специфіка відтворення історичного тла в історичних драмах Ібсена

3.       Драма Ібсена «Пер Гюнт» як уособлення норвезького духу

 

Література:

1.       Адмони В.Г. Генрик Ибсен. - Л., 1989. - Гл. 11,13, 20.

2.       В. Адмони. Генрик Ибсен и его творческий путь// Ибсен Г. Драмы. Стихотворения. - М., 1972 (http://www.philology.ru/literature3/admoni-72.htm)

3.       Зингерман Б.И. Очерки драмы 20 в. - М., 1989. - С. 148-217.

4.       Белый А. Кризис сознания и Генрик Ибсен. // Белый А. Критика. Эстетика. Теория символизма. - Т. II. - М., 1994. - С. 149-194 

5.       Минский Н.М. Генрик Ибсен. Его жизнь и литературная деятельность. - М., 1895. - Главы V и VI.

6.       Карпова, Г.И. Образ человека-стихии в драматургии конца 19-начала 20 века (Ибсен, Блок, Андреев // Художественное творчество и литературный процесс: Сб.ст. — Томск, 1988 .— Б.м. — Вып.9 .— С.59-71.

7.       Храповицкая Г.Н. Ибсен и западноевропейская драма его времени. - М., 1979.