Семінар №2. Філософія, естетика й поетика натуралізму у романі Е.Золя "Тереза Ракен"

ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ

 1.       Еміль Золя як провідний теоретик натуралізму і засновник натуралістичної естетики. Теорія «експериментального роману» Золя («Що я ненавиджу», «Мій салон», «Едуард Мане», «Експериментальний роман», «Наші драматурги»)

2.       Роман "Тереза Ракен" як зразок натуралістичної прози: первинний задум, історія створення, вплив "Жерміні Ласерте" братів Гонкурів, сенс підзаголовку й робочої назви, функція епіграфу. 

3. Концепція особистості у романі "Тереза Ракен": 

- спадкова складова;

- соціальна складова; 

- "середовище, раса й момент" (за Іпполітом Теном);

- "біологічний детермінізм": чи згодні ви з думкою Золя про те, що Тереза й Лоран постають як "тварини у вигляді людей"? Як ви розумієте висловлювання письменника "Душа тут абсолютно відсутня; саме цього я й прагнув"? 

- у коментарях до роману Золя зазначає, що волів "вивчати темпераменти, а не характери". Які типи темпераменту (за класифікацією Галена), на вашу думку, втілено у головних героях роману - Терезі, Каміллі, Лорані та мадам Ракен? Чи згодні ви із твердженням Золя про те, що описаний ним перебіг подій - єдиний можливий варіант взаємодії цих темпераментів? 

4. Поетика й проблематика роману "Тереза Ракен": 

- роздивіться картину Едуара Мане "Олімпія". Як ви гадаєте, чому сучасники порівнювали це полотно із романом Золя? Як ви розумієте відомий вислів Луі Ульбаха про те, що Золя, так само, як Мане, "змальовує жінку у кольорі бруду з рожевим макіяжем"? 

- антична модель побудови сюжетної лінії та категорія гамартії; 

- у який спосіб розвивається у романі тема кари й злочину? Чи можна назвати когось із персонажів "безневинною жертвою"? Якщо так, кого й чому? 

- які риси експериментального роману можна виділити у "Терезі Ракен"? Яким чином проявляється у романі властива Золя "гіпертрофія життєвих деталей"? 

- яку роль відіграють у романі портретні, пейзажні та інтер'єрні замальовки? Які описові деталі видаються вам символічними? 

Термінологічний мінімум: натуралізм, експериментальний роман, позитивізм, дарвінізм, біологічний детермінізм, психологізм, теорія «середовища, раси й моменту», гамартія 

Творче завдання (на вибір студентів): 

1. Аргументативне есе: чим, на ваш погляд, більшою мірою зумовлене "падіння" Терези - спадковим, соціальним, фізіологічним фактором або чимось іншим? Обгрунтуйте відповідь письмово. 

2. Проілюструйте ключові ідеї дарвінізму, виражені в "Терезі Ракен", за допомогою мемів (мінімум 3 ідеї). 

 Теми рефератів:

1.       Драматургічна спадщина Еміля Золя

2.       Золя та імпресіоністи

3.       Теорії Золя у дзеркалі сучасної літературознавчої рецепції

 

Література:

1.       Кучборская Е.П. Реализм Эмиля Золя: «Ругон-Маккары» и проблемы реалистического искусства ХІХ века во Франции. – М., 1973

2. Кучборская Е.П. Эмиль Золя – литературный критик: К истории реалистического романа во Франции XIX в. – М., 1978. 

3.       Лану А. Здравствуйте, Эмиль Золя! – М., 1997

4.       Брахман С. Два романа Эмиля Золя /Золя Э. Тереза Ракен. Жерминаль. – М., 1981

5.       Якимович Т.К. Молодой Золя: эстетика и творчество. - К., 1978

6.       Миловидов В.А. Натурализм: метод, поэтика, стиль. – Тверь, 1993