Визначення місії

Визначення місії та її критичне осмислення утворює основу для стратегічного планування, прийняття управлінських рішень та розвитку культури управління.

Місія організації – смисл, причина її існування.

Вона відповідає на питання:

1)                 чому організація існує?

2)                 які потреби вона задовольняє?

3)                 кого і як вона обслуговує?

Слід пам’ятати, що добре визначена місія організації дає можливість усвідомити її індивідуальну неповторність, її відмінності від інших організацій, що займаються ззовні схожою діяльністю. Тим самим формується самосвідомість організації та її імідж у суспільстві.

Рекомендовано, щоб зміст формулювання місії організації містив опис:

1)                 її основного продукту/послуги (що робимо?);

2)                 її цільової аудиторії/споживачів (для кого?);

3)                 її культури (як робимо? як взаємодіємо для цього у колективі?).

Слід уникати підміни визначення місії організації формулюваннями її окремих завдань або внутрішніх проблем. Так, одержання прибутку – це внутрішня проблема організації. Оскільки будь-яка організація – відкрита система, то вижити вона зможе задовольняючи певну потребу зовнішніх споживачів. Тому рекомендується шукати місію організації у її зовнішньому середовищі.

Формулювання місії організації конкретизується за допомогою визначення відповідних цінностей і візії майбутнього/цілей, що відображають світоглядні пріоритети, основні переконання, ціннісні настанови та прагнення.

 

Категорії цінностей

Типи цілей

Теоретичні

Істина

Знання

Раціональне мислення

Наукові дослідження і розробки

 

Економічні

Практичність

Корисність

Добробут

Зростання

Прибутковість

Результати

Політичні

Влада

Визнання

Загальний обсяг капіталу, продаж, кількість працівників

Соціальні

Дружні відносини у колективі

Відсутність конфліктів

 

Соціальна відповідальність відносно прибутковості, конкуренція, сприятлива атмосфера в організації

Естетичні

Краса,

Художня гармонія, форма і симетрія

 

Релігійні

Згода у Всесвіті

Етика

Моральні проблеми

 

Для формулювання місії рекомендується:

-                     зібрати максимально повну інформацію про організацію, її історію, цілі і завдання діяльності;

-                     прописати робоче формулювання місії;

-                     ознайомити з ним певну цільову групу/колектив/адміністрацію і одержати зворотній звязок;

-                     переглянути формулювання місії з врахуванням критичних зауважень.

 

Вимоги до мови опису місії:

-                     має бути зрозумілою для цільової аудиторії та колективу;

-                     слід уникати складної професійної термінології;

-                     має виражатися стисло.

 

Рекомендований обсяг до 1-2 сторінки (14 шрифт, Times New Roman, полуторний інтервал) за такою структурою:

- місія (1 абзац);

- цінності;

- візія майбутнього.

 

Зразки

(див. книгу Graham John W., Havlic Wendy C. Mission Statements. A Guide to the Corporate and Nonprofit sectors. New York – London, 1994. – 561 p.)