Інформація про курс


Важливий мегатренд останньої чверті XX – початку ХХІ століття – це зростання ролі релігійної свідомості та інтенсифікація релігійних рухів. Іслам регламентує всі сфери життя мусульманського суспільства. Не обходить він стороною і політичне життя країн там, де є офіційно визнаною державною релігією.

Проникнення ісламу в усі сфери життя окремих держав і посилення впливу на міжнародні відносини сьогодні набуває все більш зримих обрисів. Мусульманська релігія стає дієвою зброєю, яке охоче використовують різні політичні сили для досягнення власних корисливих, далеких від релігії інтересів. Детальний розгляд цих нових  тенденцій стає вкрай необхідним для адекватного розуміння і глибокого аналізу що відбуваються у світі політичних, економічних, соціальних і культурно-цивілізаційних процесів і явищ.

Релігія в мусульманських країнах відіграє більш значну роль в суспільній практиці, ніж інші громадські організації та політичні партії, які в силу певних причин також тяжіють до релігійної термінології, особливо в питаннях, що відносять до соціальної сфери, оскільки подібні підходи вважаються їм ефективними й результативними, ніж орієнтація на суто світські засоби та методи роботи з масами. Уже зараз у двадцятку найбільших економік світу включені три ісламських держави – Індонезія, Туреччина і Саудівська Аравія. В країнах АТР Індонезія володіє найчисленнішим мусульманським населенням, а Малайзія вважається найбільш високорозвиненою країною ісламського світу.

Географічний аспект виділяє регіон земної кулі, де переважно компактно проживають мусульмани. Це величезна територія, що простягнулася суцільною смугою від Західної Африки до Південно-Східної Азії, включаючи Європу, Росію, Кавказ, Центральну Азію, Індію, Китай, Індонезію. За даними Британської енциклопедії, ця зона простягається на площі близько 15 млн кв. км. Протягом 1400 років з моменту виникнення мусульманська релігія забезпечила свою присутність на всіх континентах і вважається однією з динамічними світовими конфесіями.

Мусульманське населення розподіляється по країнах і континентах нерівномірно. На частку Північної Африки припадає лише 20% мусульман земної кулі, а на частку Азії – 80% (в тому числі й АТР). Більшість прихильників ісламу проживають в Південній і Південно-Східної Азії (АТР), в тому числі в Індонезії - 230 млн, в Пакистані - 150 млн, Індії - 140 млн, Бангладеш - 100 млн, Малайзії - 15 млн, 20 млн мусульман живуть в Китаї.

До сильної сторони ісламського світу можна віднести ту обставину, що він мало сприйнятливий до західних культурних, морально-етичних і політичних цінностей, а в ряді випадків відкрито їх відторгає. При цьому нав'язування західних моделей веде, як правило, до посилення впливу ісламу на широкі маси населення.

Зростаюче значення має ідеологічний фактор. В умовах розчарування в соціалізмі й ворожого ставлення значної частини населення до капіталізму як до корисливої бездуховної суспільно-політичної моделі розвитку, яка асоціюється з колоніальним минулим, іслам бачиться багатьом його прихильникам як найкраща ідеологія, спосіб життя, захисник пригноблених, ідеал держави і суспільства, панацея від всіх бід.

Ісламський фундаменталізм претендує на врегулювання всіх сфер суспільної діяльності: економічних і соціальних відносин, політики, ідеології, юриспруденції, моралі, способу мислення, людських взаємин і т. Д. Це випливає з універсального характеру самої ісламської релігії, яка бере безпосередню участь у формуванні характеру державності та економічного укладу.

До того ж вона протягом майже 14 століть безперервно та активно впливала на суспільство, в результаті чого ступінь релігійності населення в мусульманських країнах дуже висока. У підсумку ісламісти зуміли зайняти досить велику соціальну нішу і на сьогодні мають помітним впливом практично у всіх мусульманських країнах.

Зараз стає все більш помітною діяльністю консерваторів у внутрішній політиці ісламських країн. Фундаменталізм як найбільш активна й агресивна форма вираження задумів консервативних ісламських кіл і їх прихильників із захоплення влади, з'являється там, де позначаються великі провали в соціально-економічному розвитку суспільства.

Саме цим важливим аспектам міжнародних відносин і ролі ісламського чинника в країнах АТР і присвячено даний навчальний вибірковий курс.


Getrennte Gruppen: Alle Teilnehmer/innen