Давтян Ангеліна Рубенівна, Мороз Карина Юріївна, Нідзельська Вікторія Ігорівна "Квір-література як інструмент популяризації ідей толерантності та прав людини в Україні"

Давтян Ангеліна Рубенівна, Мороз Карина Юріївна, Нідзельська Вікторія Ігорівна "Квір-література як інструмент популяризації ідей толерантності та прав людини в Україні"

Мороз Карина Юріївна -
Кількість відповідей: 2

Сучасна українська література активно реагує на трансформації суспільства, у тому числі на переосмислення питань гендеру, сексуальної ідентичності та прав людини. Квір-література – відносно новий та важливий сегмент культурного поля, що сприяє формуванню толерантності, подоланню стереотипів та розвитку дискурсу рівності. Через художні образи, досвід особистісного пошуку та зображення різноманітних моделей ідентичності квір-автори відкривають читачам нові перспективи, формують емпатію та підтримують становлення демократичних цінностей у суспільстві.

Тому пропонуємо вам для ознайомлення наш проєкт: "Квір-література як інструмент популяризації ідей толерантності та прав людини в Україні"

У відповідь на Мороз Карина Юріївна

Re: Давтян Ангеліна Рубенівна, Мороз Карина Юріївна, Нідзельська Вікторія Ігорівна "Квір-література як інструмент популяризації ідей толерантності та прав людини в Україні"

Щотка Валентина Володимирівна -
Добрий день! Дякую за таке чудове дослідження. Як на вашу думку, чи можна сучасний фанфікшн відносити до квір-літератури в певних випадках? Чи можна вважати це проявом популяризації толерантного відношення до будь якого прояву людської ідентичності? Або це все ж таки звичайне графоманство і лише оригінальні твори можуть повноцінно розкривати тематику "іншості"?
У відповідь на Щотка Валентина Володимирівна

Re: Давтян Ангеліна Рубенівна, Мороз Карина Юріївна, Нідзельська Вікторія Ігорівна "Квір-література як інструмент популяризації ідей толерантності та прав людини в Україні"

Нідзельська Вікторія Ігорівна -
Добрий день! Наша команда дякує Вам за такі цікаві питання. На нашу думку, сучасний фанфікшн у певних випадках цілком можна відносити до квір-літератури. Насамперед ідеться про тексти, які свідомо зосереджені на осмисленні квір-ідентичностей, досвіду "іншості", проблем прийняття себе, дискримінації чи пошуку спільноти. У таких творах важливим є не статус тексту як вторинного щодо канону, а його тематичне наповнення, ідейна спрямованість та спосіб репрезентації ідентичності. Фанфікшн часто виконує функцію альтернативного простору, у якому автори та читачі можуть переосмислювати канонічні наративи, доповнювати їх тими сенсами, що були маргіналізовані або замовчувані в "офіційній" культурі.Через емоційну залученість, упізнаваних персонажів і доступність мови фанфікшн сприяє нормалізації квір-досвіду та формуванню емпатії.

Стосовно останнього питання, то можемо сказати, що водночас не весь фанфікшн варто автоматично зараховувати ані до квір-літератури, ані до художньо значущих явищ. Частина таких текстів справді має ознаки графоманства й не виходить за межі поверхневого копіювання сюжетів або стереотипних уявлень. Проте це не є аргументом проти фанфікшну як культурного феномену загалом, адже подібна ситуація існує й у сфері "великої" літератури.

І фанфікшн, і авторські тексти можуть бути як поверхневими, так і глибокими у своєму осмисленні квір-досвіду. Успішність такого розкриття залежить передусім від художнього рівня, рефлексивності та чутливості автора до теми, а не від жанрового чи статусного походження твору.