Форум новин

Практичні методи дослідження

Практичні методи дослідження

Масюк Олег Петрович -
Кількість відповідей: 4

Доброго дня, шановні магістри!

На офлайн-семінарах ми розглядали з Вами те, як складно в дослідженнях з соціальної роботи обрати практичний метод, а ще більш складно обґрунтувати необхідність його використання в кваліфікаційній роботі магістра. Для того, щоб отримати більше балів за перший модуль ви маєте обрати та обґрунтувати вибір практичного методу дослідження для своєї кваліфікаційної роботи магістра.


У відповідь на Масюк Олег Петрович

Практичні методи дослідження

Горлов Микола Вікторович -
Добрий вечір.
Метод — спосіб пізнання, дослідження явищ природи і суспільного життя. Це також сукупність прийомів чи операцій практичного або теоретичного освоєння дійсності, підпорядкованих вирішенню конкретного зав­дання. Різниця між; методом та теорією має функціональний характер: формуючись як теоретичний результат поперед­нього дослідження, метод виступає як вихідний пункт та умова майбутніх досліджень.
У найбільш загальному розумінні метод — це шлях, спосіб досягнення поставленої мети і завдань дослідження. Він відповідає на запитання: як пізнавати.
Для власної роботи я планую використати експеремент.
Експеримент — це такий метод вивчення об'єкта, який пов'язаний з активним і цілеспрямованим втручанням дослідника в природні умови існування предметів і явищ або створенням штучних умов, необхідних для виявлення його відповідної властивості.
Експериментальне вивчення об'єктів порівняно зі іншими методами має такі переваги:
- у процесі експерименту можна вивчати явища у "чистому вигляді";
- в експериментальних умовах можна дослідити властивості об'єктів;
- експеримент також можна повторювати, тобто є можливість проводити дослід стільки разів, скільки це необхідно.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Практичні методи дослідження

Горбенко Ірина Олександрівна -
Доброго дня.
Вибір конкретних методів дослідження диктується характером фактичного матеріалу, умовами і метою конкретного дослідження. Методи є упорядкованою системою, в якій визначається їх місце відповідно до конкретного етапу дослідження, використання технічних прийомів і проведення операцій з теоретичним і фактичним матеріалом у заданій послідовності. В одній і тій же науковій галузі може бути кілька методик (комплексів методів), які постійно вдосконалюються під час наукової роботи. Тому у своїй кваліфікаційній роботі я обрала два методи це :
1. Спостереження – це систематичне цілеспрямоване вивчення об'єкта.
Щоб стати основою наступних теоретичних і практичних дій, спостереження мусить відповідати таким вимогам:
- задуманості заздалегідь (спостереження проводиться для певного, чітко поставленого завдання);
- планомірності (виконується за планом, складеним відповідно до завдання спостереження);
- цілеспрямованості (спостерігаються лише певні сторони явища, котрі викликають інтерес при дослідженні);
- активності (спостерігач активно шукає потрібні об'єкти, риси явища);
- систематичності (спостереження ведеться безперервно або за певною системою).
Спостереження, як метод пізнання, для моєї кваліфікаційної роботи дасть змогу отримати первинну інформацію про об'єкт дослідження у вигляді сукупності емпіричних тверджень.
2. Опитування дає змогу отримати як фактичну інформацію, так і оцінні дані, проводиться в усній або письмовій формі. При створенні анкети або плану інтерв'ю важливо сформулювати запитання так, щоб вони відповідали поставленій меті. Анкета може включати декілька блоків питань, пов'язаних не лише з рівнем періодичності використання тих чи інших засобів, а й оцінкою об'єкта дослідження.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Практичні методи дослідження

Тищенко Григорій Володимирович -
Метод пізнання, або метод дослідження - це деяка специфічна процедура, що складається з певних дій або операцій, за допомогою яких здобувається й обґрунтовується нове знання в науці.
Методи дослідження класифікуються за різними ознаками: за рівнем пізнання - емпіричні й теоретичні; за функціями, які вони здійснюють у пізнанні - методи систематизації, пояснення й прогнозування; від конкретної області дослідження - фізичні, біологічні, соціальні, технічні й т.п.
З ширшого погляду методи дослідження поділяють на загальнонаукові (тобто вони можуть бути методами й емпіричного, і теоретичного дослідження) і спеціальні, що застосовуються в конкретній галузі науки. У будь-якому дослідженні звичайно ж суміщаються і загальнонаукові, і спеціальні методи дослідження.
Загальнонаукові методи дослідження поділяють на три великі групи: методи емпіричного дослідження (спостереження, порівняння, вимір, експеримент, моніторинг); методи теоретичного дослідження (сходження від абстрактного до конкретного, ідеалізація, уявний експеримент, формалізація, аксіоматичний метод або дедуктивно-аксіоматичний); загальні методи, використовувані як на емпіричному, так і на теоретичному рівні дослідження (абстрагування й конкретизація, аналіз, синтез, індукція, дедукція, абдукція, моделювання, аналогія, історичний і логічний методи, метод графів).

В своїй кваліфікаційній роботі я маю намір використати метод експертного опитування - це метод збору інформації, заснований на думках про будь-яке явище чи процес групи компетентних фахівців, які називаються експертами.
Тема моєї кваліфікаційної роботи " Інноваційні методи раціоналізації діяльності соціальних працівників", при дослідженні метод експертного опитування можна буде використати для визначення проблемних питань в роботі діючих соціальних працівників, дізнатися їх пропозиції: як та які саме аспекти діяльності вимагають раціоналізації та для отримання зворотнього звязку щодо запропонованих мною методів раціоналізації діяльності.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Практичні методи дослідження

Якименко Юлія Олександрівна -
Доброго дня!
Під методом розуміють спосіб теоретичного дослідження або практичного здійснення якого-небудь явища або процесу. Метод —це інструмент для рішення головного завдання науки — відкриття об’єктивних законів дійсності. Емпіричні завдання спрямовані на виявлення, точний опис і ретельне вивчення різних факторів досліджуваних явищ і процесів. Залежно від рівня пізнання виділяють методи рівнів
− емпіричного;
− теоретичного;
− метатеоретичного.
До методів емпіричного відносять: спостереження,опис, порівняння, рахунок, вимір, анкетне опитування, співбесіда,тестування, моделювання, експеримент. У своїй роботі я буду використовувати експеримент та опитування.
Експеримент – метод психологічного дослідження, специфіка якого полягає в тому, що в ньому продумано створюється штучна ситуація, у якій досліджувана властивість виявляється найкраще іїї можна точніше і легше оцінити. Це головний метод психологічних досліджень, який передбачає активне втручання дослідника в діяльність досліджуваного з метою створення умов, в яких виявиться психологічний факт.
Основна перевага експерименту полягає в тому, що він дозволяє надійніше, ніж всі інші методи, досліджувати певні психічні явища. Однак організувати і провести експеримент, що досліджує психіку, буває не так легко. Проведення психологічних експериментів потребує суворого дотримання етичних норм, щоб не зашкодити досліджуваному.
Види:
- Природний експеримент.
Природний експеримент проводять у звичному для досліджуваного оточенні, і він, як правило, не усвідомлює себе об’єктом дослідження.  Лабораторний експеримент
- Лабораторний експеримент дає можливість не лише створювати, а й контролювати чинники, що впливають на його перебіг. Він здійснюється в спеціальних умовах, проводиться із застосуванням технічних засобів, що дає змогу подавати інформацію.

Опитування - це метод збору соціальної інформації про досліджуваному об'єкті в ході безпосереднього (інтерв'ю) чи опосередкованого (анкетування) спілкування інтерв'юера і опитуваного (респондента) шляхом реєстрації відповідей респондента на випливають з мети і завдань дослідження питання, задані фахівцем.
Основне призначення опитування - отримати соціальну інформацію про стан думки (масового, групового, індивідуального) про оцінки, перевагах, інтересах опитуваних, а також відображену в їх свідомості інформацію про події, факти, оцінках, пов'язаних з їх життєдіяльністю і громадським життям.
Опитування - провідний метод у вивченні свідомості (установок, орієнтацій, мотивів, інтересів, очікувань) людей. Його значення важливо у дослідженні соціальних явищ і процесів, які малодоступні безпосередньому спостереженню, а також у тих випадках, коли досліджувана проблема чи явище слабо вивчені, відсутня або вкрай обмежена документальна інформація про них. Найбільш ефективним є застосування опитування в поєднанні з іншими методами.
Основні нормативні вимоги до проведення опитування - чітке формулювання дослідницьких завдань, адекватність питання (і запитальника) завданням дослідження, доступність формулювань питань респондентам, дотримання в ході опитування соціально-психологічних основ спілкування, етичних норм, врахування особливостей і компетенції респондентів та інтерв'юерів, пробудження інтересу респондентів в ході опитування, точність фіксації відповідей респондентів, стандартизація умов проведення опитування.
Слід зазначити, що при нещирих відповідях отримані дані представляють думки респондентів в спотвореному вигляді, а тому результати опитувань по можливості потребують зіставленні з відомостями, отриманими за допомогою інших методів (спостереження, аналіз документів), які на відміну від суб'єктивних висловлювань опитаних характеризують об'єктивний стан досліджуваних явищ. Необхідний облік зсувів (спотворень), пов'язаних з особливостями відображення у свідомості респондентів тих чи інших подій і явищ.