Форум новин

Практичні методи дослідження

Практичні методи дослідження

von Масюк Олег Петрович -
Number of replies: 4

Доброго дня, шановні магістри!

На офлайн-семінарах ми розглядали з Вами те, як складно в дослідженнях з соціальної роботи обрати практичний метод, а ще більш складно обґрунтувати необхідність його використання в кваліфікаційній роботі магістра. Для того, щоб отримати більше балів за перший модуль ви маєте обрати та обґрунтувати вибір практичного методу дослідження для своєї кваліфікаційної роботи магістра.


In reply to Масюк Олег Петрович

Практичні методи дослідження

von Горлов Микола Вікторович -
Добрий вечір.
Метод — спосіб пізнання, дослідження явищ природи і суспільного життя. Це також сукупність прийомів чи операцій практичного або теоретичного освоєння дійсності, підпорядкованих вирішенню конкретного зав­дання. Різниця між; методом та теорією має функціональний характер: формуючись як теоретичний результат поперед­нього дослідження, метод виступає як вихідний пункт та умова майбутніх досліджень.
У найбільш загальному розумінні метод — це шлях, спосіб досягнення поставленої мети і завдань дослідження. Він відповідає на запитання: як пізнавати.
Для власної роботи я планую використати експеремент.
Експеримент — це такий метод вивчення об'єкта, який пов'язаний з активним і цілеспрямованим втручанням дослідника в природні умови існування предметів і явищ або створенням штучних умов, необхідних для виявлення його відповідної властивості.
Експериментальне вивчення об'єктів порівняно зі іншими методами має такі переваги:
- у процесі експерименту можна вивчати явища у "чистому вигляді";
- в експериментальних умовах можна дослідити властивості об'єктів;
- експеримент також можна повторювати, тобто є можливість проводити дослід стільки разів, скільки це необхідно.
In reply to Масюк Олег Петрович

Практичні методи дослідження

von Горбенко Ірина Олександрівна -
Доброго дня.
Вибір конкретних методів дослідження диктується характером фактичного матеріалу, умовами і метою конкретного дослідження. Методи є упорядкованою системою, в якій визначається їх місце відповідно до конкретного етапу дослідження, використання технічних прийомів і проведення операцій з теоретичним і фактичним матеріалом у заданій послідовності. В одній і тій же науковій галузі може бути кілька методик (комплексів методів), які постійно вдосконалюються під час наукової роботи. Тому у своїй кваліфікаційній роботі я обрала два методи це :
1. Спостереження – це систематичне цілеспрямоване вивчення об'єкта.
Щоб стати основою наступних теоретичних і практичних дій, спостереження мусить відповідати таким вимогам:
- задуманості заздалегідь (спостереження проводиться для певного, чітко поставленого завдання);
- планомірності (виконується за планом, складеним відповідно до завдання спостереження);
- цілеспрямованості (спостерігаються лише певні сторони явища, котрі викликають інтерес при дослідженні);
- активності (спостерігач активно шукає потрібні об'єкти, риси явища);
- систематичності (спостереження ведеться безперервно або за певною системою).
Спостереження, як метод пізнання, для моєї кваліфікаційної роботи дасть змогу отримати первинну інформацію про об'єкт дослідження у вигляді сукупності емпіричних тверджень.
2. Опитування дає змогу отримати як фактичну інформацію, так і оцінні дані, проводиться в усній або письмовій формі. При створенні анкети або плану інтерв'ю важливо сформулювати запитання так, щоб вони відповідали поставленій меті. Анкета може включати декілька блоків питань, пов'язаних не лише з рівнем періодичності використання тих чи інших засобів, а й оцінкою об'єкта дослідження.
In reply to Масюк Олег Петрович

Практичні методи дослідження

von Тищенко Григорій Володимирович -
Метод пізнання, або метод дослідження - це деяка специфічна процедура, що складається з певних дій або операцій, за допомогою яких здобувається й обґрунтовується нове знання в науці.
Методи дослідження класифікуються за різними ознаками: за рівнем пізнання - емпіричні й теоретичні; за функціями, які вони здійснюють у пізнанні - методи систематизації, пояснення й прогнозування; від конкретної області дослідження - фізичні, біологічні, соціальні, технічні й т.п.
З ширшого погляду методи дослідження поділяють на загальнонаукові (тобто вони можуть бути методами й емпіричного, і теоретичного дослідження) і спеціальні, що застосовуються в конкретній галузі науки. У будь-якому дослідженні звичайно ж суміщаються і загальнонаукові, і спеціальні методи дослідження.
Загальнонаукові методи дослідження поділяють на три великі групи: методи емпіричного дослідження (спостереження, порівняння, вимір, експеримент, моніторинг); методи теоретичного дослідження (сходження від абстрактного до конкретного, ідеалізація, уявний експеримент, формалізація, аксіоматичний метод або дедуктивно-аксіоматичний); загальні методи, використовувані як на емпіричному, так і на теоретичному рівні дослідження (абстрагування й конкретизація, аналіз, синтез, індукція, дедукція, абдукція, моделювання, аналогія, історичний і логічний методи, метод графів).

В своїй кваліфікаційній роботі я маю намір використати метод експертного опитування - це метод збору інформації, заснований на думках про будь-яке явище чи процес групи компетентних фахівців, які називаються експертами.
Тема моєї кваліфікаційної роботи " Інноваційні методи раціоналізації діяльності соціальних працівників", при дослідженні метод експертного опитування можна буде використати для визначення проблемних питань в роботі діючих соціальних працівників, дізнатися їх пропозиції: як та які саме аспекти діяльності вимагають раціоналізації та для отримання зворотнього звязку щодо запропонованих мною методів раціоналізації діяльності.
In reply to Масюк Олег Петрович

Практичні методи дослідження

von Якименко Юлія Олександрівна -
Доброго дня!
Під методом розуміють спосіб теоретичного дослідження або практичного здійснення якого-небудь явища або процесу. Метод —це інструмент для рішення головного завдання науки — відкриття об’єктивних законів дійсності. Емпіричні завдання спрямовані на виявлення, точний опис і ретельне вивчення різних факторів досліджуваних явищ і процесів. Залежно від рівня пізнання виділяють методи рівнів
− емпіричного;
− теоретичного;
− метатеоретичного.
До методів емпіричного відносять: спостереження,опис, порівняння, рахунок, вимір, анкетне опитування, співбесіда,тестування, моделювання, експеримент. У своїй роботі я буду використовувати експеримент та опитування.
Експеримент – метод психологічного дослідження, специфіка якого полягає в тому, що в ньому продумано створюється штучна ситуація, у якій досліджувана властивість виявляється найкраще іїї можна точніше і легше оцінити. Це головний метод психологічних досліджень, який передбачає активне втручання дослідника в діяльність досліджуваного з метою створення умов, в яких виявиться психологічний факт.
Основна перевага експерименту полягає в тому, що він дозволяє надійніше, ніж всі інші методи, досліджувати певні психічні явища. Однак організувати і провести експеримент, що досліджує психіку, буває не так легко. Проведення психологічних експериментів потребує суворого дотримання етичних норм, щоб не зашкодити досліджуваному.
Види:
- Природний експеримент.
Природний експеримент проводять у звичному для досліджуваного оточенні, і він, як правило, не усвідомлює себе об’єктом дослідження.  Лабораторний експеримент
- Лабораторний експеримент дає можливість не лише створювати, а й контролювати чинники, що впливають на його перебіг. Він здійснюється в спеціальних умовах, проводиться із застосуванням технічних засобів, що дає змогу подавати інформацію.

Опитування - це метод збору соціальної інформації про досліджуваному об'єкті в ході безпосереднього (інтерв'ю) чи опосередкованого (анкетування) спілкування інтерв'юера і опитуваного (респондента) шляхом реєстрації відповідей респондента на випливають з мети і завдань дослідження питання, задані фахівцем.
Основне призначення опитування - отримати соціальну інформацію про стан думки (масового, групового, індивідуального) про оцінки, перевагах, інтересах опитуваних, а також відображену в їх свідомості інформацію про події, факти, оцінках, пов'язаних з їх життєдіяльністю і громадським життям.
Опитування - провідний метод у вивченні свідомості (установок, орієнтацій, мотивів, інтересів, очікувань) людей. Його значення важливо у дослідженні соціальних явищ і процесів, які малодоступні безпосередньому спостереженню, а також у тих випадках, коли досліджувана проблема чи явище слабо вивчені, відсутня або вкрай обмежена документальна інформація про них. Найбільш ефективним є застосування опитування в поєднанні з іншими методами.
Основні нормативні вимоги до проведення опитування - чітке формулювання дослідницьких завдань, адекватність питання (і запитальника) завданням дослідження, доступність формулювань питань респондентам, дотримання в ході опитування соціально-психологічних основ спілкування, етичних норм, врахування особливостей і компетенції респондентів та інтерв'юерів, пробудження інтересу респондентів в ході опитування, точність фіксації відповідей респондентів, стандартизація умов проведення опитування.
Слід зазначити, що при нещирих відповідях отримані дані представляють думки респондентів в спотвореному вигляді, а тому результати опитувань по можливості потребують зіставленні з відомостями, отриманими за допомогою інших методів (спостереження, аналіз документів), які на відміну від суб'єктивних висловлювань опитаних характеризують об'єктивний стан досліджуваних явищ. Необхідний облік зсувів (спотворень), пов'язаних з особливостями відображення у свідомості респондентів тих чи інших подій і явищ.