Форум новин

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Масюк Олег Петрович -
Кількість відповідей: 19

Доброго дня, мої любі магістри! У мене до вас прохання. Давайте спробуємо разом проаналізувати лекцію № 6 та максимально чітко виокремити для себе та для нащадків методи ДОСЛІДЖЕННЯ в соціальній роботі, а також методи РЕАЛІЗАЦІЇ соціальної роботи на практиці. Складність полягає в тому, що соціальний працівник також на практиці досліджує стан клієнта, але він робить це на основі розроблених методів, які затверджуються Міністерством соціальної політики та підпорядкованими йому установами. Матеріали лекції були підготовлені за результатами наукової конференції з соціальної роботи у місті Києві, а відповідно матеріал потребує доопрацювання. Я не впевнений, що можна досліджувати та «з коліс» реалізовувати на практиці, так як це прийнято у методі action research. Наведені практичні методи давайте розуміти як міждисциплінарні. Прошу висловити свою точку зору за двома пунктами: методи дослідження в соціальній роботі, методи соціальної роботи.


У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Кривець Богдан Миколайович -
У своїй науковій та магістерській роботі використав цей метод Grounded theory (GT) в соціальних науках -
систематична методологія побудови теорії на основі аналізу даних. На мою думку цей метод є найактуальнішим, адже ми майже весь час спираємося на данні, які отримуємо та на основі їх робимо наступні висновки, результати та кроки.
У відповідь на Кривець Богдан Миколайович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Масюк Олег Петрович -
Grounded theory - це більш ніж просто принцип детермінізму, це основа для теоретичного осмислення явища, що досліджується.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Горлов Микола Вікторович -
Grounded theory (GT) в соціальних науках - систематична методологія побудови теорії на основі аналізу даних. Іноді перекладається як «обгрунтована теорія».
Методологія grounded theory була розроблена в 1960-і роки як комплекс строгих процедур аналізу даних якісних соціологічних досліджень. Історично її поява пов'язана з дебатами між прихильниками кількісних і якісних методів в соціальних науках. Сьогодні grounded theory є одним з провідних методів в якісних дослідженнях, але використовується і в кількісних підходах.
Основні особливості grounded theory в тому, що теорії розробляються виходячи з якісних даних (а не вибираються заздалегідь і перевіряються або уточнюються на емпіричному матеріалі), а збір і аналіз даних проводиться паралельно. Основні використовувані процедури - ретельне кодування даних, порівняння даних і аналітичних понять, написання робочих нотаток для розробки категорій.
До соціологічних методів соціальної роботи відносяться: метод спостереження. Метод спостереження ефективно застосовують у дослідженнях поведінки окремих індивідів, соціальних груп, спільнот у різноманітних сферах. Його ефективність простежується у процесі отримання попередньої інформації, необхідної для уточнення напрямів запланованого дослідження; є важливою для отримання іллюстративних даних, які суттєво доповнюють статистичний аналіз даних; за умови, що саме спостереження є найпридатнішим, найефективнішим методом досягнення цілей дослідження.
У відповідь на Горлов Микола Вікторович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Масюк Олег Петрович -
Згоден, але чи можна говорити про використання методу Grounded theory у кваліфікаційній роботі магістра? За фактом Grounded theory дуже схожий на логічний метод абстрагування, чи ні?
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Воробцова Марія Сергіївна -
Моя робота ґрунтується на PLA методології (Participatory Learning and Action), яка орієнтує на роботу клієнтів над проблемою, за допомогою участі та дії. Даний метод сприяє активній участі самих клієнтів з проблемою у питаннях, що формують їхнє життя.
Совместное обучение и действия (PLA) - это тип качественного исследования, которое можно использовать для глубокого понимания сообщества или ситуации. Он широко используется в работе с участием местных общин. PLA представляет собой методологию участия и должна всегда проводиться при полном и активном участии членов сообщества. Основная цель PLA состоит в том, чтобы помочь людям в сообществах анализировать их собственную ситуацию, а не анализировать их со стороны, и гарантировать, что любое обучение затем будет преобразовано в действие (Гослинг и Эдвардс 2003). PLA первоначально называлось «Участие в сельской местности» ( или быстрая) оценка (PRA). Он стал очень популярным в 1980-х и 1990-х годах и с тех пор сохранил свою популярность среди многих ОГО. Первоначально АФР был разработан для использования во время оценки и оценки потребностей в сельской местности. Однако его можно использовать на любой стадии проектного цикла - проектирования, планирования, мониторинга, анализа и оценки - и в настоящее время используется как в городских, так и в сельских районах. Название было изменено на «Совместное обучение и действие» (PLA), чтобы отразить его более широкое приложение и подчеркнуть, что этот процесс разработан для того, чтобы помочь запустить местное действие. PLA можно описать двумя различными, дополняющими друг друга способами. Во-первых, это философия и способ мышления, который подчеркивает изменения в отношениях власти между сообществами и посторонними (такими как исследователи, оценщики или планировщики программ). Во-вторых, он охватывает ряд инструментов и подходов, основанных на широком участии, которые можно использовать для работы, планирования и анализа с сообществами и вместе с ними.
Фундаментальная идея PLA заключается в том, что сообщества получают поддержку для анализа своей собственной ситуации, принятия решений о том, как наилучшим образом решать свои проблемы, и, как следствие, чувствовать себя уполномоченными принимать меры. Однако, хотя изменение властных отношений считается важной частью PLA, оно не всегда применяется таким образом. PLA часто - если неправильно - используется для исследований, которые извлекают данные из сообществ, но не дают им возможности использовать эти данные. Некоторые из принципов PLA, вытекающие из философии участия.
У відповідь на Воробцова Марія Сергіївна

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Масюк Олег Петрович -
Для того, щоб включити цю методологію у свою кваліфікаційну роботу магістра, варто зазначити, що сьогодні межа між метода дослідження та методами соціальної роботи стає достатньо прозорою та пов'язати це зі швидкістю соціальних процесів та необхідністю використовувати актуальний дослідницький інструментар.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Очеретянко Катерина Віталіївна -
У своїй науковій та магістерській роботі використала цей метод case-study або метод конкретних ситуацій - метод активного проблемно-ситуаційного аналізу, заснований на навчанні шляхом вирішення конкретних завдань – ситуацій.
Метод case-study найбільш широко використовується у вивченні економіки і бізнес-наук. Вперше він був використаний у навчальному процесі в школі права Гарвардського університету у 1870 році. Застосування цього методу в Гарвардській школі бізнесу почалось у 1920 році. На сьогодні запровадження методу case-study знаходиться на стадії осмислення та запозичення напрацьованих методик у закордонних вчених.
Технологія методу полягає в наступному: за певними правилами розробляється модель конкретної ситуації, що сталася в реальному житті, і відображається той комплекс знань і практичних навичок, які учням потрібно отримати; при цьому викладач виступає в ролі ведучого, генеруючого питання, фіксуючого відповіді, що підтримує дискусію, тобто в ролі диспетчера процесу співтворчості.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Сіра Карина Юріївна -
Я вирішила, що метод моєї магістерської роботи буде "action research". Action research - сімейство науково-практичних методологій, які на рівних підставах використовують методи наукового пізнання (опитування, спостереження, діагностику, експертизу і ін.) І активного втручання (зміни, перетворення, поліпшення) в об'єкт вивчення. AR - відноситься до класу міждисциплінарних прикладних технологій.

Action research - це спіральний процес, що включає три етапи: планування, прийняття дій, збір фактів про результати дії.

Action research - це процес, в ході якого практичний працівник намагається вирішувати поставлені перед ним проблеми науковим методом для того, щоб управляти, коригувати й оцінювати свої рішення і дії.

«Action research» прагне привнести свій внесок в практичні проблеми людей, що живуть в безпосередній проблемної ситуації, спільно з прагненням до досягнення цілей соціальної науки. Таким чином, існує так зване «подвійне зобов'язання» «action research»: вивчення проблемної ситуації як системи і одночасне співробітництво з учасниками цієї системи для зміни того, що вони спільно розглядають як бажане напрямок.
У відповідь на Сіра Карина Юріївна

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Масюк Олег Петрович -
Будьте уважні з обґрунтовуванням. Це метод практичної дослідницької роботи громадських організацій. Якщо ви не будете співпрацювати в дослідженні громадської організації, то вказувати його не зовсім коректно.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Сіра Карина Юріївна -
Але чому? Співпрацювати я не буду, але аналізувати їх дослідження ще як буду.
У відповідь на Сіра Карина Юріївна

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Масюк Олег Петрович -
Зараз переосмислив. Ви праві, але треба буде доповнити дослідження тим, що ви видали свої рекомендації цій організації та вони врахували їх у подальшій роботі. Це можна буде дописати у висновку.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Онищенко Кристина Сергіївна -
Для своєї магістерської роботи я буду використовувати метод case studies - методом дослідження в соціальній роботі, в якому група фахівців працює над вивченням сукупності проблем клієнта та формує цілісний план щодо їх вирішення. Безпосередня мета методу case-study – спільними зусиллями групи студентів проаналізувати ситуацію – case, яка має місце у реальному житті і розробити практичне рішення; закінчення процесу – оцінка запропонованих алгоритмів і вибір кращого в контексті поставленої проблеми. Я образа саме цей метод, тому що цільовою групою мого дослідження є учнівська молодь, а основним завданням є їх навчання та освоєння практичних навичок із подальшим їх застосуванням.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Якименко Юлія Олександрівна -
У лекції був запропонований сайт Міжнародної асоціації шкіл соціальної роботи. Там говориться, що : " Социальная работа является как междисциплинарной, так и трансдисциплинарной, и опирается на широкий спектр научных теорий и исследований. Социальная работа опирается на собственные постоянно развивающиеся теоретические основы и исследования, а также теории из других гуманитарных наук, в том числе, но не ограничиваясь, общественное развитие, социальная педагогика, администрация, антропология, экология, экономика, образование, управление, уход, психиатрия, психология , общественное здравоохранение и социология. Уникальность исследований и теорий социальной работы заключается в том, что они применяются и освобождают. Легитимность и мандат социальной работы заключаются в ее вмешательстве в те моменты, когда люди взаимодействуют с окружающей средой. Среда включает в себя различные социальные системы, в которые люди встроены, и естественную географическую среду, которая оказывает глубокое влияние на жизнь людей. Методология участия, отстаиваемая в социальной работе, отражена в «Вовлечении людей и структур для решения жизненных проблем и повышения благосостояния» ".

На мою думку, дійсно методи соціальної роботи є дисциплінарними, проте варто вірно фільтрувати проблемне середовище кризової ситуації задля ефективної реалізації методу. На жаль, через брак практичного досвіду фахівець може виявитися некомпетентним з приводу проблемного питання та застосувати невірний метод. Моя тема дослідження присвячена гендерній рівності, тому я ніяк не зможу застосувати теорії екології, анторопології. Методи мого дослідження мають стосуватися сфери управління, психології, адміністрування, трішки економіки. Бо лише вони дадуть можливість вірно дослідити середовище, де наявна проблема, розмежувати структуру.
У лекції наведений приклад методу, присвячений темі гендерної нерівності, це - Women's studies, «жіночі студії». Проте, якщо обмежитися лише цим методом, то дослідження не буде вдалим, тому треба звертатися до дисциплінарних.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Грецька Аліна Володимирівна -
Для себе виділила метод case studies.
Метод case-study, або метод конкретних ситуацій (від англ, case - випадок, ситуація), - метод активного проблемно-ситуаційного аналізу, заснований на навчанні шляхом вирішення конкретних завдань - ситуацій (рішення кейсів).
Являє собою метод навчання, призначений для вдосконалення навичок і отримання досвіду в наступних областях: виявлення, відбір та вирішення проблем; робота з інформацією - осмислення значення деталей, описаних в ситуації; аналіз і синтез інформації і аргументів; робота з припущеннями і висновками; оцінка альтернатив.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Константинов Вадим Дмитрович -
В своей работе буду использовать метод Grounded theory(обоснованной теории). Целью метода - построение тории явления, но не фальсификация ее. Задача GT- построить теорию, максимально укореняя ее в данных.
Логика анализа данных в GT:
Прежде всего, данные есть все то, что позволит мне генерировать категории(переменные теории).
Процесс сбора данных осуществляется в процессе работы с группами, в которых на мой взгляд, можно получить более богатые(с точки зрения построения теории) данные.
В рамках кодирования будут выделены два вида кодов: субстантивные и теоретические.
Создание субстантивных кодов будет осуществляться в нескольких шагах - открытое и избирательное кодирование. Открытое кодирование- наклеивание ярлыков на феномены , Избирательное кодирование - выбирается осевая категория, и кодировка происходит таким образом, что вновь получаемые коды(категории) находятся в соотношении с осевой категорией. Исследование будет проводится в нескольких направлениях одно-временно. Параллельно с кодированием и категоризацией производится дополнительный набор респондентов или полевых материалов (теоретическая выборка).
Теоретические коды, при создании концептуализируют то, как субстантивные коды соотносятся между собой. Фактически теоретическим кодом будет: функция, структура, причина.
В рамках моего исследования, моей основной задачей будет поиск процесса и осевой категории, которые этот процесс маркируют. Разработка теории будет на основании осевой категории, так как она обьясняет найбольшую долю изменчивости исследуемого образца. Важным моментом будет то, что в теорию будут включены только те категории, которые соотносятся с осевой, которые не соотносятся - будут отсеяны.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Іванова Марія Вікторівна -

Я не обирала метод для себе. За вашою рекомендацією аналізую ефективність методів в дослідженні.

Метод case studies є практичним вирішення методом дослідження в соціальній роботі, в якому група фахівців працює над вивченням сукупності проблем клієнта та формує цілісний план щодо їх вирішення. Часто використовується у приватних неприбуткових організаціях, які націлені на надання соціальних послуг в нашій країні.

Цей метод є ефективний в тому, що дає можливість оптимально поєднувати теорії і практику, розвиває вміння працювати з різними джерелами інформації. А також, робота над проблемою, викладеною в кейсі – це творчий процес пізнання, який передбачає колективний чи командний характер пізнавальної діяльності. Це, свого роду, спонукає до більшого поглиблення в тему дослідження.

Метод action research - являє собою дослідження, головною метою якого є не отримання нових знань, підтвердження гіпотез, збір емпіричних фактів, а рішення практичної задачі, пов'язаної з поліпшенням ситуації в тій чи іншій організацій, соціальної групи, сім'ї та таке інше. Це дуже нагадує ті методи, які зазвичай застосовуються в евристиці, епістемології, оскільки головною ланкою виступає груповий процес прийняття рішень.

Сподобався цей метод. У цьому методі націленість на пізнання і практику, тобто дві області, які далеко не завжди вдається поєднати в гармонійне ціле, змушує думати, що в action research ми виявимо щось від експерименту, який передбачає якраз пізнання і перетворення, оціночного дослідження, оскільки в action research мова йде про аналіз результатів тих чи інших практичних кроків, а також риси діагностики, експертизи і ще безлічі інших методів, вельми корисних як у фундаментальній, так і в прикладній сферах. Як приклад можна привести соціального працівника, який аналізує власну роботу в спробах розробити поліпшені способи діяльності та користі людству. У цьому випадку надається практична допомога (клієнтам соціальної роботи) і одночасно вносять вклад в розвиток системи соціальних послуг.

В процесі «action research» первинним є націленість на включення учасників в дослідження. Люди вчаться краще і більш охоче застосовують те, про що дізналися, коли вони роблять це самі. Якщо ми глибоко «включені» в якусь проблему, то виникає більше бажання та зацікавленість її вирішити. Але також присутній і соціальний аспект – дослідження проводиться в реальних ситуаціях і воно направлене на вирішення реальних проблем. На мою думку є найбільш ефективним у вирішенні соціальних проблем.

Метод participatory research включає цілий спектр методологічних підходів та прийомів, які мають на меті передавати владу від дослідника учасникам дослідження, які часто є членами громади чи громадськими організаціями. У дослідженні за участю в учасників є контроль за порядком досліджень, процесом та діями. Найголовніше, що саме люди є тими, хто аналізує та розмірковує над отриманою інформацією, щоб отримати висновки та висновки процесу дослідження.

«Аction research» та «participatory research» схожі між собою. Якщо я правильно зрозуміла то це навіть одне і теж. Action research відома і під іншими іменами: participatory research, collaborative inquiry, emancipatory research, action learning,, contextural action research. Але все це варіації на одну тему.

Метод Evaluation research можна визначити як тип дослідження, який використовує стандартні методи соціального дослідження для оціночних цілей, як специфічну методологію дослідження, і як процес оцінки, що використовує спеціальні методи, унікальні для оцінювання соціальних програм. Інші аспекти дослідження, що розглядаються, - це етапи планування та проведення оціночного дослідження та процес вимірювання, включаючи збір статистики та використання методів збору даних. Також приділяється увага процесу аналізу даних та звіту про оцінку.

Отже, що можна сказати, оціночні дослідження - це сукупність моделей і прийомів, що дозволяють оцінити - в соціальних, економічних або політичних термінах - кінцевий результат (ефект) цілеспрямованого втручання в соціальні процеси. Вони позначають систематичне, на базі спеціальних наукових процедур застосування соціальної діагностики, глибокого аналізу ситуації, оцінки процесу і наслідків практичного впровадження. Це також є достатньо важливим процесом, адже перед тим як впроваджувати якусь теорії необхідно оцінити чи справді вона корисна, які можливі наслідки та чи зможе вирішити нагальну проблему.

У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Тищенко Григорій Володимирович -
Першочерговим завданням є розмежування понять «методи дослідження в соціальній роботі» та «методи соціальної роботи».
Метод у соціальній роботі виконує подвійну роль, оскільки він виступає як спосіб, шлях пізнання і застосування знань, що вироблені в науках про життєдіяльність людини і в соціальній практиці, а з іншого боку – як конкретна дія, що сприяє якісній зміні існуючого об'єкту (суб'єкту).
Закордонне бачення методів/стратегій дослідження у соціальній роботі передбачає виокремлення:
• Сase studies (метод випадків)
• Action research (“дослідження в дії”)
• Participatory research (“дослідження за участю”)
• Evaluation research (оцінювальне дослідження), best practices evaluation
• Етнографічні дослідження
• Наративні дослідження
• Феміністичні дослідження
• Grounded theory (обґрунтована теорія)
Якщо розглядати методи дослідження що будуть використані в моїй роботі то найімовірніше це буде метод action research - являє собою дослідження, головною метою якого є не отримання нових знань, підтвердження гіпотез, збір емпіричних фактів, а рішення практичної задачі, пов'язаної з поліпшенням ситуації в тій чи іншій організацій, соціальної групи, сім'ї та таке інше. Зважаючи на те, що мені потрібно знайти шляхи раціоналізації діяльності соціальних працівників, але перш за все треба буде проаналізувати наявну ситуацію та закордонні напрацювання в цьому напрямку для цього може бути використаний метод Grounded theory (GT) в соціальних науках - систематична методологія побудови теорії на основі аналізу даних. Іноді перекладається як «обґрунтована теорія» або «сходження до теорії». Являє собою комплекс суворих процедур аналізу даних якісних соціологічних досліджень.
У відповідь на Масюк Олег Петрович

Вибір методів дослідження в соціальній роботі

Кваша Ірина Олексіївна -
Я вибрала 2 методи соціального дослідження для своєї кваліфікаційній роботі магістра. Це методи:
1. Case studies
2. Action research
Метод Case studies допомогає мені у вирішення практичних досліджень в моїй роботі. В якій сказано про вивчення проблем клієнта та план його вирінення.
Метод Action research допомогає мені складти методологічні підходи та прийоми дослідження. Головне отримую інформацію, надаю рішення.
Ось на чому буде полягати моя робота. Але в ході написання може все змінитися. Тому, що інформації багато і думок на цей рахунок теж.