глосарій
Адресно-довідкова реклама — вид реклами, що інформує про те, як і де придбати необхідну продукцію.
Атакуюче стимулювання — тип стимулювання збуту, що застосовується на етапах виведення товару на ринок і росту продажів, має на меті прискорити проникнення товару на ринок за рахунок створення сприятливих умов для випробування товару максимально можливим числом покупців.
Банер — використовується у зовнішній рекламі — вінілова полотнина, з надрукованим на ній рекламним зображенням або аплікацією.
Басорама — рекламна панель з підсвічуванням, що встановлюється на даху автобуса або іншого транспортного засобу.
Бігборд — щит, панель або інша площина (популярний формат 3х6 м), що використовується у зовнішній рекламі для розміщення рекламного зображення.
Бізнес-реклама — реклама, що містить повідомлення, адресовані роздрібним торгівцям, оптовикам і дистриб’юторам, промисловим підприємствам-покупцям, зосереджена, як правило, в публікаціях з бізнесу, галузевих і професійних журналах.
Бізнес-сувеніри — сувеніри (ключі, брелоки і т. д.), на яких зображені певні символи, логотип фірми тощо; використовуються в заходах зі стимулювання збуту з метою точного спрямування дії реклами на цільову аудиторію та досягнення більшої тривалості її впливу.
Бренд (від англ. Brand — клеймо) — «фірмове ім’я», назва фірми, товару, групи товарів, послуги і т. п., офіційний торговельний знак. Бренд включає: широку популярність об’єкта, його впізнавання, унікальність, глибоке проникнення у свідомість багатьох представників цільової аудиторії, значну цінність в очах споживачів. Це правильно й ефективно вибудований образ, утілений, насамперед, в імені.
Виробник реклами — особа, яка повністю або частково здійснює виробництво реклами.
Гарантійне обслуговування — безоплатний ремонт товару у разі його поломки за певний гарантійний час (визначається окремо, залежно від техніко-економічних характеристик товару, періоду його експлуатації, за який він ще не може бути виведеним із ладу, але через низьку якість може зламатися).
Допоміжне стимулювання — тип стимулювання збуту, використовується, в основному, на етапі зрілості товару та на початку спаду його збуту з метою охоплення непостійних споживачів, які купують акційні товари, або збільшити кількість товару, що купується кожним споживачем.
Зарахування ціни старого товару при купівлі нового — застосовується при продажу дорогої техніки і устаткування. Привабливість для споживачів у тому, що вони позбуваються старого товару і одержують знижку.
Засоби реклами — засоби, які використовуються для доведення реклами до споживачів у будь-якій формі і будь-яким способом.
Зовнішня реклама — 1) реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розміщених на відкритій місцевості, на зовнішніх поверхнях споруд, на елементах вуличного обладнання у місцях найбільш активного вуличного руху, а також уздовж шосе й залізниць; 2) медіаканал, що доносить рекламні звернення до одержувачів за допомогою видрукуваних друкарським способом плакатів, мальованих щитів, кольорових табло тощо.
Зразки — безкоштовне передання товару в кількості, яка не має комерційної цінності і використовується лише для перевірки й оцінки товару. Вартість зразка не повинна перевищувати 7 % ціни товару.
Ігри — заходи зі стимулювання збуту, що засновані на теорії ймовірностей (миттєві лотереї), робиться наголос на розважальність (наприклад, виграшні елементи зображені під непрозорою плівкою, яку потрібно стерти).
Інституційна реклама (або корпоративна) — реклама, що спрямована на встановлення корпоративного впізнавання або на привернення уваги громадськості до думки відповідної організації.
Конкурси — заходи, що потребують від споживача спостережливості або кмітливості, приваблюючи грою і духом змагання, можуть бути різними за формою й стимулювати різні людські якості (пам’ять, уяву, дедукцію).
Копірайтер — мистецтво написання текстів, здатних збудити в людині бажання купити те, про що йдеться в даному тексті.
Креативна реклама — спеціально створена, відмінна від існуючих концепція інформаційного звернення, яка може передбачати нестандартне розміщення.
Купонаж — захід стимулювання збуту: споживачу надається купон з правом одержання знижки з ціни товару (у вигляді певної суми грошей, % від ціни, зниження ціни якогось іншого товару за умови купівлі товару, зазначеного в купоні).
Лото — заходи, що передбачають збір ігрових білетів (половинки, що взаємодоповнюють). Ігровий характер цього заходу є сильним інструментом впливу, а призи — потужним спонукальним мотивом.
Мерчандайзинг (англ. merchandising від merchandise — товари) — засоби, спрямовані на збільшення обсягів продажу безпосередньо на місцях збуту товару через його ефективне розміщення на прилавках і вітринах магазинів.
Натуральні винагороди — призи, вироби, які мають бути справедливою винагородою за додаткові зусилля, демонструвати цінність працівника для підприємства, мати достатню значущість у соціальному плані, змушувати мріяти стати власником цієї речі під час конкурсу.
Некомерційна реклама — це вид реклами, яка не ставить за мету досягнення економічних цілей і спрямована на формування суспільної думки, зміну моделі поведінки людей.
Паблік рилейшнз (від англ. «зв’язки з громадськістю») — це будьяка платна форма особистого чи неособистого інформаційного впливу на громадськість з метою формування позитивного її ставлення до фірми, її діяльності та товарів, що вона випускає, за допомогою засобів масової інформації.
Податок на рекламу — податок, платниками якого виступають юридичні або фізичні особи, які рекламують власну продукцію. Об’єктом оподатковування є вартість робіт і послуг по виготовленню і поширенню реклами власної продукції. Ставка податку на рекламу складає 0,5 % від вартості без ПДВ.
Подійний маркетинг (від англ. Event marketing) — заходи, спрямовані на масові комунікації зі споживачем під час суспільних заходів (наприклад, державних свят, корпоративних свят торгових марок, Road-show, свят міст тощо).
Поєднане відшкодування з відстрочкою — тип повернення грошей: кілька товарів різних виробників поєднуються в одному купоні.
Поєднаний продаж — застосовується до товарів, що взаємодоповнюють один одного, але не є обов’язковими компонентами один одного. Ціна комплекту нижче від суми цін товарів.
Політична реклама — реклама, що використовується політиками з метою спонукання людей голосувати тільки за них; має тенденцію концентруватися більшою мірою на образі політика, аніж на суперечливих питаннях.
Прихована реклама — це інформація про особу чи товар у програмі, передачі, публікації, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, передач, публікацій.
Пряма премія з залученням торговельної точки — до купленого товару додається ще один за умови здійснення покупок на певну суму в даній торговельній точці (наприклад, телевізор і відеомагнітофон).
Просте відшкодування з відстрочкою — засіб стимулювання споживачів: ціна знижується після придбання товару за рахунок повернення споживачем купона.
Пряма премія — засіб стимулювання споживачів: вручається покупцеві у момент купівлі у вигляді грошей або товару на вибір (з переліку).
Пряма реклама — тип реклами: стимулює прямий продаж на замовлення через поштові листівки, листи, каталоги, проспекти, оголошення в пресі, на ТБ, радіо, телефонний, факсовий чи модемний зв’язки.
Прямий маркетинг (Direct Marketing) — це будь-яка платна форма особистого інформаційного впливу на споживачів та партнерів через адресні звернення з метою формування мотивів купівлі певних товарів, довгострокових взаємовигідних партнерських стосунків та залучення їх до діалогового режиму.
Реклама — інформація про особу чи товар, розповсюджена в будьякій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо такої особи чи товару.
Реклама на місці продажу — тип реклами, яка робить певний тиск на споживача, пропонуючи йому помітну презентацію товару, і є суто зовнішнім запрошенням до акту купівлі.
Реклама торгової марки — тип реклами, яка сфокусована на створенні образу і забезпеченні довготривалого впізнавання торгової марки, формування чіткого уявлення про певну продукцію.
Рекламна аудиторія — загальне число осіб, які можуть побачити (почути, прочитати) певне рекламне повідомлення, передане конкретним джерелом інформації.
Рекламна кампанія — комплекс спланованих рекламних заходів, розрахованих на визначений період часу, район дій, ринок, коло осіб.
Розповсюджувач реклами — особа, яка здійснює розміщення і розповсюдження реклами будь-якими засобами.
Система саморегулювання — система регулювання маркетингових комунікацій, здійснювана добровільними об’єднаннями незалежних, професійних, галузевих організацій, які в змозі вплинути на якість конкурентного середовища, встановлюючи стандарти бізнес-етики, ділового обороту, що не входять у законодавче поле.
Соціальна реклама — вид некомерційної реклами; інструмент впровадження соціальної політики держави та вирішення важливих загальнозначущих соціальних проблем, які неможливо успішно вирішувати за допомогою стандартного набору державних адміністративно-правових засобів.
Спалахи — спеціальні пропозиції або повідомлення про знижку, які друкують на упаковці в настільки яскравий спосіб, що вони «засліплюють» відвідувача, наче спалахи, спонукаючи його до імпульсивної купівлі.
Спонсоринг — проведення маркетингової комунікаційної кампанії (переважно рекламної) за кошти юридичної або фізичної особи, яка прямо не зацікавлена в збільшенні прибутку рекламованого підприємства чи обсягів продажу його товару.
Стимулювання збуту — у вузькому змісті це комплекс стимулюючих заходів і прийомів, спрямованих на створення більш сприятливих умов купівлі/продажу товарів або послуг; у широкому змісті — це вид маркетингової діяльності, що використовує спонукальні прийоми і засоби впливу на цільову аудиторію з метою прискорення і/або збільшення продажу товарів чи послуг, і носить тимчасовий характер.
Стимулювання натурою — це пропозиція споживачеві додаткової кількості певного товару без прямого зв’язку з ціною.
Стратегія протягування — стратегія стимулювання збуту продукції, що передбачає концентрацію зусиль на кінцевому попиті, тобто спрямована споживачеві. Просування адресується кінцевим споживачам товару в розрахунку на те, що їхній попит виявиться достатнім для того, щоб змусити посередників зробити закупівлі товару, що просувається.
Стратегія проштовхування — реклама, яка спрямована на торгову аудиторію (роздрібних та оптових продавців, дистриб’юторів, брокерів, а також торговий персонал).
Торговельно-роздрібна реклама — тип реклами, що має локальний характер і сфокусована на торговельну точку або підприємство, акцент робиться на цінах, досяжності товарів, місцезнаходженні.
Упакування-велетні — це пачка нестандартно великих розмірів або кілька одиниць товару в одній упаковці, що пропонується за спеціальною ціною.
Цільова аудиторія — частина аудиторії, об’єднана загальними демографічними характеристиками і культурними смаками, на яку розраховують виробники товарів і послуг.
ATL — це маркетингові комунікації, що використовують традиційні ЗМІ та мають прямий вплив на споживачів, але максимально віддалені від місця здійснення закупівлі і носять більш іміджевий характер.
BTL — це маркетингові комунікації, що використовують як традиційні, так і нетрадиційні ЗМІ, носять особистий характер та застосовуються в місцях здійснення закупівлі. До складу BTL-заходів відносять: стимулювання збуту, персональний продаж, директ-маркетинг, подійний маркетинг, спонсорство, мерчандайзинг, POS-матеріали, рекламу в торгових точках тощо.
Cash-refund — відшкодування у вигляді певної суми грошей, виплачується за умови кількох доказів купівлі, використовується для створення кола постійних клієнтів.
Road-show — це формат організації спеціальних відкритих публічних заходів з переїздами з місця на місце, з міста в місто, не обов’язково навіть на одному виді транспорту (бажано на брендовому транспортному засобі).