ПОНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ Л.3
Інформаційні процеси супроводжуються
- розглядом реальної інформації і обставин, збір інформації, виробництво інформації;
- передачею інформації;
- споживання інформації.
Передача інформації – це завжди взаємодія між суб’єктом і об’єктом. Для виробництва, передачі і споживання інформації люди вступають у певні відносини, від яких залежить результат їх спільної діяльності. Об'єктом інформаційної діяльності є як люди, так і система відношень між ними. Традиційний розгляд суб’єктно-об’єктних відносин полягає в підході до цієї проблеми з позицій гносеології (теорії пізнання).
Загальна схема інформаційної взаємодії має визначену структуру: напрямок, інтенсивність, тривалість у часі, протяжність у просторі. Основними елементами структури є виробництво і споживання
Момент взаємодії характеризується тим, що суб'єкт, передаючи пряму інформацію об'єкту, може одночасно (діалог телеглядачами і радіослухачами в прямому ефірі) або протягом якогось періоду часу (листи читачів, телеглядачів, соціологічні тощо) виявляти і отримувати зворотну інформацію щодо об'єкту і його змін в результаті взаємодії. Зворотна інформація змінює, уточнює уявлення суб'єкта про об'єкт, унаслідок чого він (суб'єкт) вносить корективи до своєї діяльності. Іншими словами, суб'єкт, що взаємодіє з об'єктом, змінює його і змінюється сам [1, с. 93-94].
Інформаційні контакти в просторовому відношенні можуть бути як безпосередніми, так і опосередкованими. У першому випадку індивід, виступаючий в ролі суб'єкта, знаходиться в особистому контакті з об'єктом, в іншому — пов'язаний з ним через систему відповідних технічних засобів. До опосередкованих інформаційних контактів відноситься і передача інформаційних блоків від виробника до споживача через третього індивіда.
Таким чином, масова соціальна інформація завжди несе в собі в прихованому вигляді історію суб'єктний-об'єктних відносин.
Відносини учасників спілкування один до одного залежать як від зовнішніх, об'єктивних умов (соціальне середовище, місце, час, засіб і т.п.), так і від внутрішніх, суб'єктивних (погляди, мотиви, потреба, інтерес, переконання) чинників. Ці умови і чинники можуть як стимулювати, так і ускладнювати інформаційну взаємодію. В даному випадку на шляху між виробником (джерелом) і споживачем (аудиторією) в процесі інформаційної взаємодії можуть виникати різні перепони.
Інформаційна взаємодія є не що інше, як своєрідний інформаційний зв'язок між ЗМІ і читачем, телеглядачем, радіослухачем, Інформаційна взаємодія – це процес передачі і споживання інформації. Головне в цій взаємодії не стільки сам факт передачі інформації, скільки її сприйняття і засвоєння аудиторією.