Практичне заняття 1
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №1
ТЕМА: Основні поняття в галузі фізична культура і спорт
Важливимзавданнямфізкультурнихнавчальнихзакладів є підготовкафахівців для роботи в масовій спортивно-оздоровчійсфері.
У більшості з них традиційновикладаютьсянавчальнідисципліни "Організаціямасовоїфізкультурноїкультури",
Зміст предмету містить інформацію про
- систему управління спортивно-оздоровчою фізичною культурою в Україні,
- зміст та регламентування діяльності установ, проведення масових заходів, організацію оздоровчої фізичної культури в різних сферах суспільства.
- міжнародний оздоровчий рух “Спорт для всіх” та досвіду організації оздоровчої діяльності в окремих зарубіжних країнах.
Основні поняття які ми розглянемо:
1. Фізична культура
2. Спорт
3. Фізичневиховання
Фізична культура сьогодні є одним із визначальних чинників суспільного життя світової спільноти, важливим елементом освіти, виховання, охорони здоров'я, військової справи, професійно-прикладної підготовки, соціальної сфери, політики, економіки, мистецтва й т. ін.
Словосполука «фізична культура» характеризує означене поняття як частину (різновид) культури взагалі.
Початковий зміст поняття «культура» (з латинської мови означало «обробіток») нині значно розширився.
У загальновживаному значенні воно включає в себе певні особисті риси, форми, стиль поведінки й діяльності окремої особи або спільноти, тобто різноманітні форми суспільного життя з одного боку, і результати діяльності (твори, структури, базу) з іншого.
Отже до поняття «культура» в широкому розумінні слова входять такі складові як мистецтво, наука, ідеологія, фізична культура, а також результати діяльності людини у цих сферах. Культуру умовно поділяють на матеріальну і духовну.
У сфері культури людина проявляється в трьох аспектах:
- пізнає попередній історичний досвід (вивчає літературу, мистецтво, техніку);
- виступає як носій культурних цінностей;
- сама створює, формує культурні цінності, які стають базою подальшого розвитку культури.
Фізична культура, як культура в цілому, не дана людям від природи, а є наслідком суспільної та індивідуальної творчості.
Найчастіше терміном «Фізична культура» називають процес, спрямований на підготовку людей до життя та праці шляхом виконання фізичних вправ, використання цілющих сил природи, особистої і громадської гігієни та певного раціонального побуту і праці.
Отже,Культура– цесукупністьматеріальних і духовнихцінностей, створенихлюдиною у процесісуспільно-історичної практики, щохарактеризуєдосягнутий
До поняття «галузь фізичної культури» відноситься не лише система вправ, теоретичних знань, але й матеріальна база фізичної культури та її організаційна система.
З розвитком цивілізації, внаслідок зменшення в житті людей ролі важкої фізичної праці, значення і місце фізичної культури в житті людей постійно зростають. По суті, фізична культура є основним (якщо не єдиним) засобом, який гарантує порятунок людства від фізичної деградації і виродження. Бо ж збіднення рухового арсеналу людини спричиняється до погіршення її здоров'я, занепаду творчої активності тощо.
Тільки достатня рухова активність і певний режим праці та побуту в поєднанні з іншими засобами, запобігають зниженню продуктивності праці. За дещо застарілими і можливо викривленими даними радянської статистики, продуктивність праці на виробництві робітників, які займалися фізичними вправами, була на 6—12 % вищою. Недаремно чимала увага до фізичної культури приділяється у багатьох високорентабельних фірмах Західної Європи, США, Японії. Для працівників тут створюються прекрасні умови для занять фізичною культурою і спортом. А робітники, які не хворіють, не палять цигарок, провадять здоровий спосіб життя і займаються спортом, користуються істотними пільгами: додаткові відпустки, персональні доплати, гарантія праці в пенсійному віці тощо.
Формуючись у процесі розвитку людського суспільства, фізична культура чітко позначила залежність між підготовкою до праці та її результатами. Ускладнення змісту людської діяльності щоразу підвищує вимоги до рівня фізичної та психічної підготовленості, як це має місце при підготовці космонавтів, пілотів, моряків-підводників та представників інших сучасних професій. Функції фізичної культури проявляються також у постійному нагромадженні й передачі досвіду, в створенні нових методів і засобів впливу на психофізичний стан людей. Цей досвід складає основу теорії фізичного виховання і спорту, яка оформилася в самостійний науковий напрям. Якщо фізична культура є засобом підвищення продуктивності праці та досягнення високого рівня суспільного виробництва, то останнє в свою чергу, забезпечує відповідні умови (матеріальні та духовні) для розвитку фізичного виховання і спорту.
Фізична культура і спорт, які донедавна були лише споживачами високих технологій, нині самі стали постачальниками таких для багатьох галузей (медицина, психологія, матеріалознавство, будівництво й архітектура тощо).
Фізична культура— складова частина загальної культури суспільства, спрямована на зміцнення здоров'я, розвиток фізичних, морально-вольових та інтелектуальних здібностей людини з метою гармонійного формування її особистості.
Фізична культура є важливим засобом підвищення соціальної і трудової активності людей, задоволення їх моральних, естетичних та творчих запитів, життєво важливої потреби взаємного спілкування, розвитку дружніх стосунків між особами та спільнотами.
У широкому розумінні фізична культура як галузь діяльності включає в себе всю сукупність теоретичних знань, практичних навичок, матеріальну і виробничу сфери, організаційну структуру, кадровий потенціал тощо.
Основними показниками стану фізичної культури є рівень здоров'я і фізичного розвитку різних верств населення, ступінь використання фізичної культури у різних сферах діяльності, рівень розвитку системи фізичного виховання і самодіяльного спорту, досягнення спортсменів України в окремих видах спорту, рівень забезпеченості кваліфікованими кадрами, спортивними спорудами тощо.
Основним засобом фізичної культури є виконання фізичних вправ.
Відповідно до статті І закону України “Про фізичну культуру і спорт” фізична культура - це “складовачастиназагальноїкультурисуспільства, щоспрямована на зміцненняздоров’я, прозвитокфізичних морально-вольових та інтелектуальнихздібностейлюдини з метою гармонійногоформуванняїїособливості”.
Система фізичноїкультури і спорту – сукупністьдержавних і суспільнихорганізацій, здійснюючихдіяльність в ціляхфізичноговихованнянаселення і розвитку спорту в Україні;
Термін “масовафізична культура” у працяхвітчизнянихфахівцієдиноготлумачення не має, а в міжнароднійпрактицізовсім не використовується.
Метамасовоїфізичноїкультури – зміцненняздоров'я, підтримкапрацездатності, відновленняпорушенихфункційорганізму.
До видів масової фізичної культури належать такі, що найбільшою мірою відповідають принципу оздоровчої спрямованості (різновиди гімнастики плавання, лижного спорту, легкої атлетики та ін.). Зазначені, а також інші види оздоровчих занять забезпечують активні соціальні контакти, сприяють інтелектуальному розвитку, пізнавальній діяльності, корисному проведенні дозвілля.
Спорт – складовачастинафізичноїкультури, щоісторичносклалася у формізмагальноїдіяльності і спеціальної практики підготовкилюдини до змагань;
Спорт — багатогранне суспільне явище, складовий елемент культури суспільства, один із засобів і методів всебічного розвитку людини, зміцнення його здоров'я і підготовки до трудової і творчої діяльності, основою якого є фізичні вправи і деякі інші види діяльності, що мають характер змагань. За визначенням ст. 2 Закону України «Про фізичну культуру і спорт», спорт є органічною частиною фізичної культури, особливою сферою виявлення та уніфікованого порівняння досягнень людей у певних видах фізичних вправ, технічної, інтелектуальної та іншої підготовки шляхом змагальної діяльності.
Соціальна значимість спорту визначається його стимулюючим впливом на поширення фізичної культури серед різних верств населення. Основною формою функціонування та вияву спорту (системно-утворюючим фактором) є спортивні змагання як вид регламентованого неантагоністичного суперництва, що відбувається за відповідними правилами з метою виявлення та уніфікованого порівняння досягнень людей в різних видах спорту.
Умовно спорт розділіть на три рівні:
1. Масовий (спорт для всіх),
2. Спорт вищих досягнень,
3. Професійний,
4. Студентський
5. Дитячо-юнацький
6. Інвалідний, тощо.
Масовий спорт, що є складовою частиною фізичної культури і включає змагальну діяльність та підготовку до неї з врахуванням віку, стану здоров'я та рівня фізичного розвитку особи. Його організаційну основу становлять різноманітні фізкультурно-спортивні секції, оздоровчо-спортивні клуби, школи здоров'я, індивідуальні та групові форми занять.
Самодіяльний масовий спорт, що є складовою частиною фізичної культури і включає змагальну діяльність та підготовку до неї з врахуванням віку, стану здоров'я та рівня фізичного розвитку особи. Його організаційну основу становлять різноманітні фізкультурно-спортивні секції, оздоровчо-спортивні клуби, школи здоров'я, індивідуальні та групові форми занять.
До спорту вищих досягнень відноситься спортивна діяльність, пов'язана з певним видом спорту, яка має на меті шляхом поглибленої спеціалізації навчально-тренувального процесу досягти максимальних спортивних результатів.
Досягнення найвищих спортивних результатів в міжнародних змаганнях не лише вдосконалює і возвеличують особу спортсмена, але й сприяють підвищенню міжнародного авторитету України. Саме тому законом України «Про фізичну культуру і спорт» передбачено, що для спортсменів вищих категорій створюються умови для тренувань. Зокрема передбачені звільнення від роботи або навчання на час підготовки та участі в змаганнях. Передбачені також гарантії продовження строку навчання. Особи, що здобули звання чемпіона або призера Олімпійських ігор, чемпіони світу і Європи, заслужені майстри спорту користуються суспільно-побутовими пільгами.
Професійний спорт – підприємницькадіяльність, метою якої є задоволенняінтересівпрофесійнихспортивнихорганізацій, глядачів і спортсменів, якіобрали спорт своєюпрофесією;
В Україні професійний спорт перебуває на початковій стадії розвитку.
Студентський спорт добре розвинений в США, основою якої є університети і який є базою як збірних ком анд країни, так і постачальником професійного спорту.
В Україні більш уваги надається дитячо-юнацькому спорту, основою якої є ДЮСШ, ШВСМ та спортивні секції спортивних клубів різної форми власності.
Спортсмен – особа, яка систематично займається спортом і виступає на спортивнихзмаганнях;
Спортсмен-любитель (фізкультурник) – спортсмен, який систематично займаєтьсяобраним видом спорту абофізичнимивправами, якийбере участь у спортивнихзмаганнях на засадах добровільностіабоякийвиконаврозряднінормативизгідновимогЄдиноївсеукраїнськоїспортивноїкласифікації;
Спортсмен високогокласу – спортсмен, який систематично займається будь-яким видом спорту, регулярно виступає на українських і міжнароднихспортивнихзмаганнях, маєспортивнезвання не нижче за звання “Майстер спорту України” згідновимогЄдиноївсеукраїнськоїспортивноїкласифікації;
Спортсмен-професіонал – спортсмен, для якогозаняття спортом є основним видом діяльності і якийодержуєвідповідно до контракту заробітнуплатню і іншугрошовувинагороду за підготовку до спортивнихзмагань і участь в них;
Фізкультурно-оздоровчі, спортивні і спортивно-технічніспоруди – об'єкти, призначені для занять громадянфізичнимивправами, спортом і проведенняспортивнихвидовищнихзаходів;
Фізкультурний (фізкультурно-спортивний) рух – форма соціальногоруху, метою якого є сприянняпідвищеннюрівняфізичноїкультуринаселення, цілеспрямованоїдіяльностідержавних і суспільнихорганізаційгромадян з розвиткуфізичноїкультури і спорту;
ОлімпійськийрухУкраїни – складовачастинаміжнародногоолімпійськогоруху, метою якого є розвиток спорту як одного іззасобівдосягненняфізичної і духовноїдосконалостілюдини, зміцненняміжнародноїспортивноїспівпраці;
Фізкультурно-спортивнеоб'єднання – суспільнедобровільнесамокерованенекомерційнеоб'єднання, яке створюється за ініціативоюгромадян з метою розвиткуфізичноїкультури і спорту в Україні;
Термін“організація”використовується в різнихзначеннях. У цьомуразівінвизначаєзмістдіяльностіустанов, їхпідрозділівабоокремихвиконавців з метою досягнення стану впорядкуванняфізкультурно-оздоровчоїроботи. У подальшихрозділахпосібникатермін "організація" буде вживатися у значенні “установа”, “осередок”, тобтогрупа людей, якіпрацюють разом.
Фізкультурно-спортивна організація – одна з організаційно-правових форм фізкультурно-спортивного об'єднання, створена на засадах членства з метою спільноїдіяльності з питаньпроведенняфізкультурно-оздоровчої і спортивноїроботи і досягненнясвоїхстатутнихцілей;
Єдинаукраїнська спортивна класифікація – програмно-нормативний документ, щовстановлюєнорми, вимоги, умови і порядок присвоєнняспортивнихрозрядів і титулів.
Інші терміни будуть проаналізовані впродовж викладення розділів посібника.
Пропаганда – цілеспрямованадіяльність з розповсюдження, популяризаціїфізкультурноїінформації, формування в населення потреби в регулярнихзаняттях.
Реклама у фізкультурно-оздоровчійсфері - цесукупністьвідомостей про послугиоздоровчого характеру, якіздатнізацікавитиспоживачів та задовольнити попит різнихсоціально-демографічнихгрупнаселення.
Фізичнарекреація – соціальнекорисневикористанняфізичнихвправ, ігор, туризму, природнихфакторів з метою активного відпочинку, розваги, одержаннязадоволення, відновлення сил.
Рекреація — відновлення і зміцнення здоров'я з використанням фізичних вправ та оздоровчих сил природи (цілющі води, гірське повітря, сонячне проміння тощо).
3. Фізичне виховання— спеціально організований процес всебічного розвитку фізичних і морально вольових здібностей, формування і розвитку життєво важливих рухових навичок і умінь людини.
Фізичне виховання здійснюється насамперед у навчально-виховній сфері: дошкільних виховних закладах, середніх загальноосвітніх, професійних, навчально-виховних та вищих навчальних закладах.
Характерною ознакою фізичного виховання є здійснення його за затвердженими програмами і забезпеченість відповідним фінансуванням, матеріальними засобами, спеціально підготованими фахівцями.
Фізична підготовка — процес спрямований на розвиток генетичних і набутих фізичних та морально-вольових якостей, вид фізичного виховання, що має безпосередньо прикладну спрямованість (солдат, пожежник, космонавт) і передбачає досягнення рівня фізичного розвитку, який забезпечує передумови для спеціалізації в певному виді діяльності.
Фізична підготовленість — результат фізичної підготовки, виражений в певному рівні розвитку фізичних якостей, придбаних рухових навичок та умінь, необхідних для здійснення певної діяльності.
Фізичний розвиток — процес морфологічного і функціонального розвитку організму людини, її фізичних якостей і здібностей, обумовлений внутрішніми фактами і умовами життя.
Фізичні якості — якості, що характеризують фізичний розвиток людини, її здатність до рухової діяльності.
Вирізняються такі основні фізичні якості: сила, швидкість, витривалість, спритність, гнучкість, координація.
Спортивне тренування — планований процес, який складається з навчання та вдосконалення спортивної техніки і тактики, розвитку фізичних, психічних і морально-вольових якостей.
Тренування може бути спрямоване як на досягнення спортивних успіхів, так і на оздоровчі, освітньо-пізнавальні та інші цілі. В усіх випадках правильно побудоване тренування приводить до зміцнення здоров'я, всебічного гармонійного розвитку, розширення арсеналу рухових навичок і життєво важливих фізичних якостей, набуття теоретичних знань в галузях теорії спорту, анатомо-біологічних знань, громадської та особистої гігієни.
Тренованість — стан організму, що характеризується певними морфологічними і функціональними змінами, що сталися в результаті тренувальної діяльності.
Тренованість залежить від стану здоров'я, фізичного розвитку, функціональних властивостей організму. Проте визначальним фактором є застосована тренувальна система (зміст тренувальних програм, їх тривалість, спрямованість, методична досконалість).
Рівень тренованості піддається прогнозуванню, педагогічному та лікарському контролю. Основним критерієм тренованості є пристосованість організму спортсмена до тренувальних і змагальних навантажень, коли функціональні можливості організму розкриваються найповніше. Вищою фазою тренованості спортсмена є його перебування в так званій «спортивній формі»
Спортивна форма — стан найвищого рівня тренованості спортсмена і його готовності досягти максимального для себе рівня спортивного результату.
Для спортсмена в стані «спортивної форми» характерним є високий рівень розвитку фізіологічних функцій і узгоджена діяльність всіх основних систем організму, яка відповідає підвищеним вимогам, змагальної діяльності.
Домашнє завдання:
Визначити основні поняття в іншій інтерпретації, з посиланням на літературне джерело, ніж розглянуте на занятті:
1. Фізічна культура
2. Спорт
3. Фізичне виховання