Тема 4. Основні принципи використання глобальної мережі Інтернет туристичною організацією
Практика використання Інтернету у туристичній сфері. Можливості Інтернету у формуванні, просуванні і реалізації туристичного продукту.
Пошук інформації і маркетингові дослідження.
Реклама туристичного продукту і послуг в Інтернеті.
Пошук ділових партнерів через засоби Інтернету.
Туристські виставки і ярмарки в Інтернеті.
Віртуальний туризм.
Створення незалежних мереж турагентств на основі єдиних технологій.
Створення мереж турагентств туроператорами на основі єдиних технологій.
Надання незалежним агентствам нових технологічних сервісів. Збільшення незалежних турагентств і їх автоматизація. Створення стандартів обміну інформацією між учасниками туристичного ринку.
Феноменом сучасності є швидкий і спонтанний розвиток Інтернету – від мережі текстової передачі даних, що поєднувала основні наукові центри на початку 90–х років XX ст., аж до потужного мультимедійного засобу, який змінив способи ведення господарської діяльності і став джерелом багатьох нових можливостей. Пропонуючи інтерактивність, швидкість чи необмежену доступність, Інтернет створив новий вимір ефективності управління туристичним підприємством.
Використання Інтернету дає змогу не лише оптимізувати витрати на створення нових каналів дистрибуції й маркетингової комунікації, а й одночасно збільшує вірогідність продажів. Розвиток комп'ютеризації, формування баз даних забезпечили туристичним підприємствам три основні можливості, а саме: накопичення, добір та порівняння інформації. Прагнення кращого надання послуг з обслуговування пов'язано з необхідністю збирання та оброблення інформації про потенційних клієнтів і тих, які скористалися послугами фірми. Вартість володіння інформацією є більшою, якщо вона вичерпна і доступна.
Практика використання можливостей Інтернету у формуванні, просуванні і реалізації туристичного продукту.
У країнах Європи і США туристичні послуги посідають перше місце за обсягом продажів в Інтернет. Так, згідно з даними аналітичної компанії PhoCusWright в найближчі два роки європейський онлайновий туристичний ринок виросте на 300%.
З кожним роком витрати на Інтернет-рекламування тільки
ростуть. І це незважаючи на те, що їх стримує: новизна; невивченість носія;
відсутність достатньої кількості фахівців у цій галузі; низька вартість, через
яку великі агентства переорієнтують бюджети своїх клієнтів на більш дорогі
рекламоносії. Інтерес до Інтернет-реклами росте дуже швидко, Інтернет як
рекламоносій стає цікавим новим категоріям рекламодавців.
Успішний розвиток Інтернет-реклами обумовлюється перш за все її значними перевагами. Новий електронний рекламоносій має низку якостей, що дозволяють задовольняти потреби людей, які не могли бути задоволені традиційними засобами масової інформації.
В даний час "нових технологій", мільйони людей не тільки освоїлися з комп'ютерами, але і швидко усвідомили цінність Інтернет.
Багато хто вважає, що фірма − не фірма, якщо у неї немає свого Web-сайту. Коли користувачеві, а по суті − потенційному клієнту потрібен продукт або послуга, він перш за все "виходить" в мережу навіть раніше, ніж відкриє телефонний довідник. Це легко, це швидко − і, як наслідок, його увагу приверне саме та компанія, у якої є Web-сайт. У першу чергу це відноситься до фірм, які пропонують послуги, адже вони продають "невидимий товар", про який в кольорі, зі звуком, дешево, швидко може розповісти Web-сайт. Сама наявність добротного сайту − це вже форма реклами.
Незважаючи на всі негаразди, Інтернет перетворюється на інструмент, який здатний втілювати в життя самі фантастичні мрії апологетів рекламного бізнесу. Адже в дійсності Інтернет-реклама запозичує риси всіх своїх попередніх побратимів. Все це обумовлює актуальність обраної теми.
Вплив Інтернету на сучасний світ не має історичних аналогів. Винахід телеграфу, телефону, радіо і комп'ютера призвело до безпрецедентної інтеграції всіх цих засобів у глобальну інформаційну гіпермедійну систему, що одержала назву Інтернет, яка одночасно є середовищем для співпраці і спілкування людей, засобом загальносвітового розповсюдження інформації, а також потужним інструментом для ведення бізнесу, позбавленого будь-яких тимчасових або просторових обмежень. Вплив Інтернету торкнувся як зовнішніх відносин між компаніями та їхніми партнерами або клієнтами, так і внутрішньої структури самих компаній. З'явилися не тільки нові напрямки ведення бізнесу, але і принципово змінилися ті, що вже існують. В останні роки роль Інтернету взагалі, а зокрема у сфері туризму, стає все більш помітною.
Інтернет − це міжнародна комп'ютерна мережа, що дозволяє користувачам комп'ютерів зв'язуватися один з одним, знаходячись в будь-якій точці світу, з метою пошуку та обміну інформацією.
Сутність Інтернет полягає в наступному: Інтернет − найбільш масове і оперативне джерело інформації, що забезпечує обмін інформацією між користувачами всього світу.
Своє "представництво", власну WWW−сторінку в Мережі має сьогодні практично кожна велика організація, фірма чи компанія. В Інтернеті розташовані "електронні" варіанти багатьох тисяч газет і журналів, через Мережу віщають сотні радіостанцій і телекомпаній. Важко знайти якусь область людської діяльності, яка не була б представлена в Інтернет у всій своїй повноті сотнями і тисячами "сторінок".
Сфери використання Інтернет в туризмі.
Особливий інтерес у організацій індустрії туризму та гостинності викликають наступні сфери використання Інтернету:
- комунікації і зв'язок;
- реклама та просування туристичного продукту;
- маркетингові дослідження;
- електронна презентація фірми і її туристського продукту;
- використання можливостей електронних міжнародних туристичних виставок і ярмарків;
- використання систем бронювання і резервування;
- самостійне формування туру;
- використання електронних каталогів туристського продукту за країнами та напрямками;
- отримання країнознавчої інформації, оперативного прогнозу погоди в різних країнах, розкладу руху транспорту;
- отримання оперативної інформації про тарифи і ціни готелів, ресторанів і перевізників;
- використання мережі Інтернет для взаєморозрахунків.
За рівнем подання в Мережі онлайнові туристичні ресурси поділяються наступним чином:
- туристичні портали − функціонують як онлайнові рекламних майданчиків, покликаних сприяти продажу послуг рекламодавців (туроператорів і турагентів);
- сайти "гарячих" путівок − в цій групі найбільш вдалим мережевим проектом онлайнової турфірми є ресурс Магазин гарячих путівок;
- Web-сайти туркомпаній − володіють інформацією про фірму і послуги, які вона надає.
Головна відмінність реклами в Інтернет від реклами в звичайних ЗМІ, перш за все, в її інтерактивності: якщо фірма щоденно стежить за станом ринку, вносить нові пропозиції, змінює напрямки відповідно до поточної кон'юнктури, то тоді вона домагається успіху. Також, ціни на рекламу в Інтернет на порядок нижче, ніж у звичайних ЗМІ. Головна відмінність Інтернет-реклами від друкованої в тому, що співробітник фірми може її змінювати зі свого комп'ютера в режимі он-лайн, тим самим оперативно реагуючи на ситуацію на ринку або всередині кампанії. Web-сайт фірми може вмістити необмежену кількість інформації на відміну від інших ЗМІ.
Отже, реклама − платне односпрямоване і не особисте звернення, здійснюване через засоби масової комунікації та інші види зв'язку, що агітують на користь будь-якого товару, марки, фірми, підприємства, уряду.
Інтернет-реклама − одна з форм маркетингових комунікацій, яка оплачується рекламодавцем і розповсюджується через мережу Інтернет з метою вплинути на цільову аудиторію. Перш за все, необхідно визначитися, як рекламувати туристичні послуги в мережі Інтернет.
Види Інтернет-реклами.
Рекламні послуги, що надаються сьогодні мережею Інтернет, досить різноманітні. Рекламодавцям можуть бути запропоновані створення спеціальних Інтернет−сайтів, розміщення банерів, відеороликів, текстової реклами, гіперпосилань, реклами в підмосковній системі, контекстна реклама, реклама в мережах.
- Інтернет-сайт. Будь-який Інтернет-сайт сам по собі вже є рекламою компанії або товару, яким він присвячений. Ефективний сайт повинен мати як якісний зміст, так і якісне оформлення, технічну підтримку.
- Банерна реклама. Банером називається зазвичай прямокутне графічне зображення зі статичним або динамічним характером. Може мати звуковий супровід. Зовні нагадування традиційне друковане модульне оголошення. У більшості випадків банер має гіперпосилання на рекламний сайт.
- Відеоролики. З розвитком технологій в останні роки в мережі з'явилися й знайомі по телебаченню відеоролики.
- Текстова реклама. Текстова реклама на відміну від банерної відображається у всіх користувачів. При цьому вона завантажується набагато швидше. Тому її ефективність також досить висока.
- Гіперпосилання. У текстовій частині сайтів можуть розміщуватися гіперпосилання на Інтернет−сторінки рекламодавців. Гіперпосилання публікуються як окремо, у вигляді назви компанії або продукту, так і в спеціальних розділах.
- Реклама в результатах пошуку. Сучасні пошукові системи дозволяють знаходити інформацію в Інтернеті за ключовими словами. Відповідно, можливе розміщення реклами в результатах пошуку. Це може бути банерна або текстова реклама, як окрема від знайденої інформації, так і включена в результати пошуку. Даний вид реклами користується великим інтересом у рекламодавців − адже вони отримують цільову, зацікавлену аудиторію.
- Контекстна реклама. Новий, дуже ефективний і перспективний вид Інтернет-реклами, при якому реклама розміщується в тематичному контексті, забезпечуючи тим самим влучне попадання в цільову аудиторію.
- Рекламні мережі − це сайти, об'єднані єдиною системою розміщення банерів. Реклама на них публікується не видавцями (господарями сайтів), а адміністрацією рекламної мережі, яка організовує продаж, встановлює ціни. Багато керівників часто вважають, що якщо Інтернет − комп'ютерна мережа, то і їх сайт повинен робитися комп'ютерником фірми, а якщо такого немає, то зазвичай залучають сина або друга знайомих − учня старших класів школи або молодших курсів інституту. У солідної фірми, що має хорошу репутацію, стенд у два поверхи на виставці, відмінний каталог, видрукуваний за кордоном, сайт в Інтернеті зроблений недоладно і з грубими помилками.
- Сайт фірми − це її візитна картка, і краще її не робити зовсім, ніж робити погано. Якщо фірма зважується на створення власного сайту в Інтернет, то краще звернутися до фірм спеціалізуються на Веб−дизайні. У першу чергу, необхідно звертати увагу на вже готові роботи, при цьому вибирати дизайн, який ближче до смаку.
Ефективність Інтернет-реклами при просуванні туристичних послуг
Інтернет багаторазово прискорює розвиток подій, але основного правила створення хорошої реклами залишаються незмінними і тут. Незалежно від досвіду роботи агентства на туристичному ринку необхідно підтримувати діалог зі споживачем і боротися за його увагу.
Просування − це зусилля рекламодавця, спрямовані на те, щоб його ім'я, торгова марка "засвітилися" у споживчому середовищі з метою подальшого придбання його товарів або послуг.
Велику ефективність має розміщення банерів на спеціалізованих туристичних ресурсах мережі. Вони являють собою довідники по країнах, курортах, погоду, мають розклади транспорту, деякі мають бази по пропозиціях турфірм, розповіді мандрівників та іншу корисну інформацію. Ці ресурси збирають безліч людей, які цікавляться туризмом. Тому розміщуючи банери тут, турагент вже маєте справу потенційними туристами, і кожен клік на його банер може принести йому справжнього повноцінного клієнта і чималі гроші.
На цих ресурсах можна розміщувати не тільки банери, але і свої конкретні пропозиції. Зазвичай вони виглядають у вигляді рядків із зазначенням фірми-продавця, курорту, категорії готелю, виду транспорту, додаткових послуг в турі, мінімальної або максимальної ціни і т.п. Примітно те, що турагент сам може в режимі реального часу заносити і змінювати свої тури. І якщо не йде, наприклад, Австрія, перекинути ці пропозиції в Єгипет. У деяких ресурсах реалізований механізм он-лайн замовлення туру, можливість вставляти прайс-листи або програми турів, писати розгорнуті коментарі і т.п. Причому фірмам-рекламодавцям в цьому випадку не обов'язково мати свою сторінку в мережі, а досить вказати свій e-mail або телефон. Така рядкова реклама, часто дає ефект, порівнянний з хорошим сайтом.
Рекламі в Інтернет, як і будь−який інший, притаманні певні переваги та недоліки. Ось деякі аргументи на її користь.
Створюючи брошуру, ви повинні витратити чималі кошти на її опублікування та розсилку, перш ніж зможете переконатися в ефективності кампанії. Ступінь зацікавленості користувачів Інтернет (або її відсутність) проявляється миттєво.
Оскільки витрати на повторну підготовку і розповсюдження інформації (які доводиться нести при використанні традиційних каналів) виключені, загальна вартість кампанії суттєво знижується.
Реклама є доступною цілодобово.
Якщо їх в Інтернет необхідно відредагувати, достатньо змінити відповідний код НТМL, а на це в більшості випадків потрібні лічені хвилини.
Доступність всієї інформації та інструментів її набуття, можливість урахувати інтереси певної аудиторії: користувачі Інтернет, не покидаючи будинку або робочого кабінету, можуть познайомитися зі всіма деталями вашої пропозиції і навіть здійснити покупку (якщо вами передбачені відповідні програмні інструменти).
Ефективність Інтернет-реклами при просуванні турпродукту залежить від специфіки її товару (туристських послуг) і полягає в тому, що:
− Туристська Інтернет-реклама несе велику відповідальність за правдивість і точність просуваються з її допомогою повідомлень;
− Специфіка туристських послуг передбачає необхідність впровадження наочних засобів, які більш повно відображують об'єкти туристичного інтересу, таким засобом є Інтернет-реклама, яка забезпечує сильний вплив і за рахунок того, що може не тільки розповісти і показати інформацію якісно, в кольорі, але і представити зі звуком, в русі, в певній послідовності, часом в інтерактивному режимі. У зв'язку з цим покупець може скласти собі більш широке і точне уявлення про турпродукт;
− Дешевизна;
− Безперервність експонування;
− Оновлення сайту − безперервний інтерес;
− Доступність інформації, інтересів придбання, відповідність інтересам покупців.
Всі ці переваги використання Інтернет-реклами зумовлюють її ефективність в просуванні турпродукту і процвітання сфери туризму в цілому.