Лекція 6. ФОРМУВАННЯ ТА СТРУКТУРА РЕКРЕАЦІЙНОЇ ІНДУСТРІЇ
ТЕМА 6. ФОРМУВАННЯ ТА СТРУКТУРА РЕКРЕАЦІЙНОЇ ІНДУСТРІЇ
План
1. Етапи формування рекреаційно-туристичної індустрії у світі.
2. Склад рекреаційно-туристичної індустрії.
3. Формування рекреаційно-туристичного ринку.
Основні терміни: рекреаційно-туристична індустрія, форми кооперування засобів розміщення, економічні показники рекреаційно-туристичної індустрії, потужність рекреаційно-туристичного фонду, рекреаційно-туристичний ринок, туроператор, турагент, туркорпорація, турконцерн.
1. Етапи формування рекреаційно-туристичної індустрії
В основу періодизації розвитку рекреаційно-туристичної індустрії як галузі господарства покладені:
1. Цільові функції рекреації та туризму.
2. Техніко-економічні передумови (засоби розміщення та переміщення тощо).
3. Мотивація, кількість відпочиваючих та інші соціальні передумови.
Періодизація розвитку світової рекреаційно-туристичної індустрії:
І початковий етап (XVIII ст.): 1812 р. – отель"Рігі-Клестерлі"; 1832 р. – готель в м. Фаульхорн (Швейцарія); 1801 р. – готель "Бадшие Хоф" м. Баден-Баден (Німеччина)
II етап становлення (XIX ст.): 1841 р. – туристична подорож Т. Кука (Велика Британія – Швейцарія); 1862 р. – каталоги рекреаційно-туристичних поїздок; 1863 р. – туристичні бюро.
III етап формування (XX ст.) – війни.
IV етап розвитку міжгалузевого комплексу та рекреаційно-туристичного ринку (1945 р. - XXI ст.) – масовий туризм; розширення мережі розселення відпочиваючих; збільшення кількості фірм, що здійснюють рекреаційно-туристичну діяльність.
Рекреаційно-туристична індустрія (РТІ) – сукупність засобів розміщення харчування, пізнавального, оздоровчого, спортивного, культурного та іншого призначення, а також транспортні засоби й організація, що здійснюють виробництво рекреаційно-туристичних послуг (міжгалузевий господарський комплекс).
2. Склад рекреаційно-туристичної індустрії
Структура рекреаційно-туристичної індустрії
1. Спеціалізовані підприємства і заклади:
готелі, мотелі, бази і пансіонати, курорти, туроператори, турагенства, транспортні засоби, інші форми та організації, що займаються організацією рекреаційно-туристичної діяльності.
2. Допоміжні підприємства і галузі:
А) Сфера послуг: екскурсійне, страхове, кредитне, культурно-просвітницьке, громадське, побутове, медичне.
Б) Виробництво: сувеніри, товари для відпочинку, спорту і туризму, література, транспортні засоби.
3. Супутні підприємства і галузі:
А) Виробництво: спорттоварів, одягу для відпочинку і туризму, фототоварів, косметичних та лікарських засобів.
Б) Сільське господарство (продукти харчування).
В) Архітектурно-будівна.
Матеріально-технічна база розподіляється:
За видами послуг – підприємства, що забезпечують весь комплекс послуг; спеціалізовані рекреаційно-туристичні підприємства; підприємства що здійснюють: організацію поїздки, розміщення, харчування, транспортне забезпечення, культурне обслуговування, екскурсійне обслуговування, інші підприємства і заклади; засоби розміщення.
За економічними елементами – основні фонди, оборотні виробничі фонди.
За видами власності – державні, приватні, орендовані у господарського суб'єкта, орендовані у громадян.
Форми кооперування засобів розміщення
1 Готельні комплекси – великі центри з розміщення та обслуговування відпочиваючих та туристів (поєднані з іншими закладами).
2. Готельні ланцюги – поєднання декількох готельних комплексів для розробки єдиної політики та умов співпраці з оптовими фірмами туроператорами.
3. Курорти – поєднання закладів розміщення і споруд лікувального профілю, культурно-просвітницьких, спортивних побутових та інших. Для ефективного використання природних лікувальних ресурсів.
Умови об'єднання готельних комплексів:
1. Забезпечена фінансова самостійність кожному члену.
2. Поглинання великими фірмами малих з повною або частковою втратою фінансової та юридичної самостійності.
3. Формування готельних комплексів окремою фірмою за певними типовими проектами.
Економічні показники рекреаційно-туристичної індустрії:
Кількісні
1. Кількість рекреаційно-туристичних підприємств і закладів.
2. Кількість місць у закладах розміщення.
3. Відсоток наповненості рекреаційно-туристичних закладів.
4. Кількість реалізованих путівок та турів.
5. Кількість зайнятих (працюючих) в індустрії.
Вартісні
1. Оборот рекреаційно-туристичних закладів.
2. Доходи від рекреації та туризму по країні (регіону, закладу).
3. Частка доходів в експорт від міжнародного туризму.
4. Валютні надходження від туризму.
5. Доходи від рекреації та туризму на душу населення.
Показники, що характеризують стан і розвиток матеріально-технічної бази рекреаційно-туристичної індустрії, визначають її потужність.
Потужність – це сумарний ліжковий фонд усіх рекреаційно-туристичних закладів розміщення.
Потужність рекреаційно-туристичного фонду обраховується за формулою:
,
де - загальна кількість ліжко-місць, один;
- кількість койко-місць цілорічного використання, один;
- кількість койко-місць сезонного використання, один;
t – кількість днів сезонного використання.
3. Формування рекреаційно-туристичного ринку
Рекреаційно-туристичний ринок (РТР) – це процес, що поєднує попит і пропозицію для забезпечення купівлі-продажу специфічних рекреаційно-туристичних послуг на даний час та в певному місці.
На рекреаційно-туристичному ринку економічні відносини між: розробниками рекреаційного та турпродукту; реалізаторами цього продукту; закладами, підприємствами, організаціями, що забезпечують рекреантів основними, допоміжними та супутніми послугами.
Рекреаційно-туристичний ринок складається з виробників рекреаційно-туристичних послуг (туроператори та інші заклади, що організують рекреаційно-туристичну діяльність (курорти, філіали туроператорів, тур агенти); заклади і підприємства рекреаційно-туристичної індустрії (готелі, бази, санаторії, транспорт, громадське харчування, екскурсбюро) та споживачі рекреаційно-туристичних послуг (рекреанти, туристи, відпочиваючі)
Наявність виробників рекреаційно-туристичних послуг формує ринок пропозиції. Він складається :
1. ТУРОПЕРАТОР – туристські підприємства, що здійснюють підготовку, розробку та організацію одиничних або комплексних туристичних послуг.
Види туроператорів:
А) Внутрішній – забезпечує розміщення та обслуговування груп відпочиваючих, що прибувають до країни
Б) Зовнішній – розробляє маршрути, рекламує та домовляється про обслуговування відпочиваючих в інших країнах.
В) Оптовик – має свої орендовані засоби розміщення і забезпечує клієнтам комплекс послуг
Г) Наземний – забезпечує обслуговування в певному пункті призначення і не має в своїх програмах транспортних послуг
Зв'язки туроператора
2. ТУРАГЕНТ – організації, що реалізують послуги інших підприємств та консультують рекреантів з різних питань щодо організації і проведення відпочинку.
Види турагентів
1. Мінімальний набір послуг – декілька постійних маршрутів та місць відпочинку.
2. Достатній набір послуг – 10-15 і більше маршрутів.
3. Повний вибір – куди завгодно і коли забажається.
4. Екзотичні маршрути та послуги – на Північний полюс, в Антарктиду; у космос; на підводному човні тощо.
Об'єднання турагентств
Турконсорціум – добровільне об'єднання декількох агентств що залишає фінансову та юридичну самостійність своїм членам.
Селектур – (об'єднує понад 100 турагентств) добровільне об'єднання турфірм і турагентств (3 і більше) для проведення сумісної діяльності та підвищення її ефективності.
Різновиди
• національні (у межах однієї країни) "Джайентс" (210 амер. турагентств);
• міжнародні ВАТА – Всесвітня асоціація турагентств (240 агентств із різних країн).
Туркорпорація - об'єднує туроператорів і турагентів (Німеччина: - "NUI", "Nerrerman", "ITS" концентрують 70% турринку).
Турконцерн – одна із форм концентрації, що відбувається у формі злиття або приєднання декількох фірм туроператорів або фірм інших галузей.
Запитання та завдання для самоконтролю
1. Визначте сутність і структуру рекреаційно-туристичної індустрії.
2. Економічні показники рекреаційно-туристичної індустрії.
3. Назвіть форми кооперування закладів розміщення рекреантів.
4. Охарактеризуйте умови об'єднання готельних комплексів.
5. Дати визначення матеріально-технічна база.
6. Дати визначення рекреаційно-туристичного ринку.
7. Охарактеризуйте складові рекреаційно-туристичного ринку.