Лекція 6. ФОРМУВАННЯ ТА СТРУКТУРА РЕКРЕАЦІЙНОЇ ІНДУСТРІЇ

ТЕМА 6. ФОРМУВАННЯ ТА СТРУКТУРА РЕКРЕАЦІЙНОЇ ІНДУСТРІЇ

 

План

1.    Етапи формування рекреаційно-туристичної індустрії у світі.

2.    Склад рекреаційно-туристичної індустрії.

3.    Формування рекреаційно-туристичного ринку.

 

Основні терміни: рекреаційно-туристична індустрія, форми кооперування засобів розміщення, економічні показники рекреаційно-туристичної індустрії, потужність рекреаційно-туристичного фонду, рекреаційно-туристичний ринок, туроператор, турагент, туркорпорація, турконцерн.

 

1. Етапи формування рекреаційно-туристичної індустрії

 

В основу періодизації розвитку рекреаційно-туристичної індустрії як галузі господарства покладені:

1.    Цільові функції рекреації та туризму.

2.    Техніко-економічні передумови (засоби  розміщення  та  перемі­щення тощо).

3.    Мотивація, кількість відпочиваючих та інші соціальні передумови.

 

Періодизація розвитку світової рекреаційно-туристичної індустрії:

І початковий етап (XVIII ст.): 1812 р. – отель"Рігі-Клестерлі"; 1832 р. – готель в м. Фаульхорн (Швейцарія); 1801 р. – готель "Бадшие Хоф" м. Баден-Баден (Німеччина)

II етап становлення (XIX ст.): 1841 р. – туристична подорож Т. Кука (Велика Британія – Швейцарія); 1862 р. – каталоги рекреаційно-туристичних поїздок; 1863 р. – туристичні бюро.

III етап формування (XX ст.) – війни.

IV етап розвитку міжгалузевого комплексу та рекреаційно-туристичного ринку (1945 р. - XXI ст.) – масовий туризм; розширення мережі розселення відпочиваючих; збільшення кількості фірм, що здійснюють рекреаційно-туристичну діяльність.

Рекреаційно-туристична індустрія (РТІ) – сукупність засобів розміщення харчування, пізнавального, оздоровчого, спортивного, культурного та іншого призначення, а також транспортні засоби й організація, що здійснюють виробництво рекреаційно-туристичних послуг (міжгалузевий господарський комплекс).

 

2. Склад рекреаційно-туристичної індустрії

 

Структура рекреаційно-туристичної індустрії

1. Спеціалізовані підприємства і заклади:

 готелі, мотелі, бази і пансіонати, курорти, туроператори, турагенства, транспортні засоби, інші форми та організації, що займаються організацією рекреаційно-туристичної діяльності.

2.  Допоміжні підприємства і галузі:

А) Сфера послуг: екскурсійне, страхове, кредитне, культурно-просвітницьке, громадське, побутове, медичне.

Б) Виробництво: сувеніри, товари для відпочинку, спорту і туризму, література, транспортні засоби.

3. Супутні підприємства і галузі:

А) Виробництво: спорттоварів, одягу для відпочинку і туризму, фототоварів, косметичних та лікарських засобів.

Б) Сільське господарство (продукти харчування).

В) Архітектурно-будівна.

Матеріально-технічна база розподіляється:

За видами послуг – підприємства, що забезпечують весь комплекс послуг; спеціалізовані рекреаційно-туристичні підприємства; підприємства що здійснюють: організацію поїздки, розміщення, харчування, транспортне забезпечення, культурне обслуговування, екскурсійне обслуговування, інші підприємства і  заклади; засоби розміщення.

За економічними елементами – основні фонди, оборотні виробничі фонди.

За видами власності – державні, приватні, орендовані у господарського суб'єкта, орендовані у громадян.

 

Форми кооперування засобів розміщення

1 Готельні комплекси – великі центри з розміщення та обслуговування відпочиваючих та туристів (поєднані з іншими закладами).

2. Готельні ланцюги – поєднання декількох готельних комплексів для розробки єдиної політики та умов співпраці з оптовими фірмами туроператорами.

3. Курорти – поєднання закладів розміщення і споруд лікувального профілю, культурно-просвітницьких, спортивних побутових та інших. Для ефективного використання природних лікувальних ресурсів.

Умови об'єднання готельних комплексів:

 

1. Забезпечена фінансова самостійність кожному члену.

2. Поглинання великими фірмами малих з повною або частковою втратою фінансової та юридичної самостійності.

3. Формування готельних комплексів окремою фірмою за певними типовими проектами.

 

Економічні показники рекреаційно-туристичної індустрії:

 

Кількісні

1.     Кількість рекреаційно-туристичних підприємств і закладів.    

2.     Кількість місць у закладах розміщення.       

3.     Відсоток наповненості рекреаційно-туристичних закладів.      

4.     Кількість реалізованих путівок та турів.      

5.     Кількість зайнятих (працюючих) в індустрії.         

 

Вартісні

1. Оборот рекреаційно-туристичних закладів.

2. Доходи від рекреації та туризму по країні (регіону, закладу).

3. Частка доходів в експорт від міжнародного туризму.

4. Валютні надходження від туризму.

5. Доходи від рекреації та туризму на душу населення.

Показники, що характеризують стан і розвиток матеріально-технічної бази рекреаційно-туристичної індустрії, визначають її потужність.

Потужність – це сумарний ліжковий фонд усіх рекреаційно-туристичних закладів розміщення.

Потужність рекреаційно-туристичного фонду обраховується за формулою:

,

де   - загальна кількість ліжко-місць, один;

- кількість койко-місць цілорічного використання, один;

- кількість койко-місць сезонного використання, один;

t – кількість днів сезонного використання.

 

3. Формування рекреаційно-туристичного ринку

Рекреаційно-туристичний ринок (РТР) – це процес, що поєднує попит і пропозицію для забезпечення купівлі-продажу специфічних рекреаційно-туристичних послуг на даний час та в певному місці.

На рекреаційно-туристичному ринку економічні відносини між: розробниками рекреаційного та турпродукту; реалізаторами цього продукту; закладами, підприємствами, організаціями, що забезпечують рекреантів основними, допоміжними та супутніми послугами.

Рекреаційно-туристичний ринок складається з виробників рекреаційно-туристичних послуг (туроператори та інші заклади, що організують рекреаційно-туристичну діяльність (курорти, філіали туроператорів, тур агенти); заклади і підприємства рекреаційно-туристичної індустрії (готелі, бази, санаторії, транспорт, громадське харчування, екскурсбюро) та споживачі рекреаційно-туристичних послуг (рекреанти, туристи, відпочиваючі)

Наявність    виробників    рекреаційно-туристичних    послуг формує ринок пропозиції. Він складається :

1. ТУРОПЕРАТОР – туристські підприємства, що здійснюють підготовку, розробку та організацію одиничних або комплексних туристичних послуг.

Види туроператорів:

А) Внутрішній – забезпечує розміщення та обслуговування груп відпочиваючих, що прибувають до країни

Б) Зовнішній – розробляє маршрути, рекламує та домовляється про обслуговування відпочиваючих в інших країнах.

В) Оптовик – має свої орендовані засоби розміщення і забезпечує клієнтам комплекс послуг

 Г) Наземний – забезпечує обслуговування в певному пункті призначення і не має в своїх програмах транспортних послуг

Зв'язки туроператора

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. ТУРАГЕНТ – організації, що реалізують послуги інших підприємств та консультують рекреантів з різних питань щодо організації і проведення відпочинку.

 

Види турагентів

1. Мінімальний набір послуг – декілька постійних маршрутів та місць відпочинку.

 2. Достатній набір послуг – 10-15 і більше маршрутів.

3. Повний вибір – куди завгодно і коли забажається.

4. Екзотичні маршрути та послуги – на Північний полюс, в Антарктиду; у космос; на підводному човні тощо.

Об'єднання турагентств

Турконсорціум – добровільне об'єднання декількох агентств що залишає    фінансову та юридичну самостійність своїм членам.

Селектур – (об'єднує понад 100 турагентств) добровільне об'єднання турфірм і турагентств (3 і більше) для проведення сумісної діяльності та підвищення її ефективності.

 

Різновиди

• національні (у межах однієї країни) "Джайентс" (210 амер. турагентств);

• міжнародні ВАТА – Всесвітня  асоціація турагентств (240 агентств із різних країн).

 

Туркорпорація - об'єднує туроператорів і турагентів (Німеччина: - "NUI", "Nerrerman", "ITS" концентрують 70% турринку).

Турконцерн – одна із форм концентрації, що відбувається у формі злиття або приєднання декількох фірм туроператорів або фірм інших галузей.

 

Запитання та завдання для самоконтролю

 

1. Визначте сутність і структуру рекреаційно-туристичної індустрії.

2. Економічні показники рекреаційно-туристичної індустрії.

3. Назвіть форми кооперування закладів розміщення рекреантів.

4. Охарактеризуйте умови об'єднання готельних комплексів.

5. Дати визначення матеріально-технічна база.

6. Дати визначення рекреаційно-туристичного ринку.

7. Охарактеризуйте складові рекреаційно-туристичного ринку.

 

 


Последнее изменение: Thursday, 10 September 2020, 20:59