Лекція 10

Фізкультурне дозвілля

         Фізкультурне дозвілля - одна з найбільш ефективних форм активного відпочинку. Воно підвищує інтерес до занять, надає благотворний вплив на організм дитини, закріплює рухові вміння та навички, розвиває рухові якості (швидкість, спритність), сприяє вихованню почуття колективізму, дружби, розвиває витримку, увагу, сміливість, організованість.

Задачі вихователя при проведенні дозвілля

Молодший дошкільний вік

Середній дошкільний вік

Старший дошкільний вік

Залучати дітей до посильної участі в колективних та індивідуальних рухових діях, збагачувати їх яскравими враженнями

Привчати дітей до самостійної участі в спільних вправах, іграх, розвагах, при цьому залучати кожну дитину до проявлення своїх можливостей

Розвивати у дітей вміння творчо використовувати свій руховий досвід в умовах емоційного спілкування з однолітками, привчати їх проявляти ініціативу в різних видах діяльності

Варіанти фізкультурного дозвілля

1-й варіант

2-й варіант

3-й варіант

4-й варіант

5-й варіант

1

2

3

4

5

Шикуватися на добре знайомих іграх та ігрових вправах (про-водиться у всіх віко-вих групах)

Шикуватись на впра-вах в основних видах рухів і спортивних вправах (проводиться з другого півріччя в середній групі)

"Веселі старти” - ши-куватись в основному на іграх-естафетах (проводиться в стар-шій та підготовчих групах)

Шикуватись на еле-ментах однієї з спор-тивних ігор (баскет-болу, футболу, хокею, настільного тенісу, го-родків) (проводиться в старшій та підгото-вчій групах)

Музично-спортивний (проводиться в старшій та підготовчій групах)

1. Ігри малої та середньої рухомості (2-3 рази)

2. Атракціони, рухові завдання в ігровій формі (3х3 - 4 рази)

3. Гра змагального характеру або гра великої рухомості

4. Гра малої рухомості

В основу організації повинен бути покла-дений принцип індиві-дуально-диференцій-ного підходу

1. До початку вико-нання і після виконан-ня проводяться рухові ігри

2. Одна підгрупа вико-нує вправи, направле-ні на розвиток уваги, точності виконання рухів; друга виконує завдання, направлені на розвиток швидко-сті, швидкості реакції

1. Гра-естафета (не повинно бути більше трьох етапів). Повто-рити 3-4 рази

2. Атракціони, що не несуть велике на-вантаження

3. Конкурс лічилок, загадок, приказок

4. Естафета

1. Розподіл групи на дві рівні по силам команди

2. Перед початком гри команди і капітани вітають один одного

3. Обмін вимпелами, вибір площадки або корзини

4. Виконання рухів починається з свистку судді. В кожному виді руху підраховуються очки та вивішуються на табло

5. Підведення під-сумків

1. Діти під музику ви-конують довільні рухи з різними фізкульту-рними посібниками(стрічами, скакалками, обручами, м'ячами)

2. Вихователь нагадує дітям різні рухи, пока-зує їх. Можна скласти цілу музичну компо-зицію

3. Проведення рухомої гри

4. Пропонується про-слухати мелодичну музику

5. Після прослухо-вування вихователь пропонує придумати композицію, різні до-вільні рухи

6. Діти рухаються під музику


Методика проведення фізкультурного дозвілля

         Проводиться у всіх вікових групах, починаючи з другої молодшої групи.

         Організується 1-2 рази в місяць в другій половині дня.

         Зазначенодля однієї-двох груп дошкільного закладу.

         Проводиться вихователем в звичайній обстановці, з звичайними атрибутами, як в приміщенні, так і на повітрі.

         Тривалість: молодша група, середня група - 20-30 хв;

                             старша група - 35-40 хв;

                             підготовча група - 40-45 хв.

         В молодшому і середньому дошкільному віці в змісті дозвілля може бути введений казковий персонаж або можна використовувати захоплюючий сюжет.

         Фізкультурне дозвілля доцільно присвячувати порам року, цікавим спортивним подіям, суспільним святам.

         Слід використовувати музичне супроводження.

          Фізкультурне дозвілля не повинно співпадати з фізкультурними заняттями та святами.

                                                  2.5 Фізкультурні свята

   Фізкультурні свята сприяють залученню дітей до фізичної культури та спорту, вдосконаленню рухів, вихованню таких рис характеру, як колективізм, дисциплінованість, поважне відношення до суперників. Тривалість фізкультурного свята - 1 г-1 г 20 хв. Воно може проводитися на ділянці дошкільного закладу, в найближчому парку, лісі, на галявині, на стадіоні.

         В програму свята включаються рухові та спортивні ігри, народні ігри, ігри зі співом, естафети, танці, атракціони, загальнорозвиваючі вправи, вправи з елементами акробатики, музично-ритмічні рухи. Використовуються ігрові прийоми, ігрові вправи, загадки.

                                       Підготовка фізкультурного свята

         ЇЇ здійснює педагогічний колектив дошкільного закладу, батьки. Активними учасниками підготовки до свята повинні бути діти старших груп.

         Потрібно визначити задачі свята, дату, час, місце його проведення.

         Скласти сценарій, підготувати яскраве оформлення площадки (залу).

         Продумати музичний супровід.

         Підготувати показові виступи: парад учасників, конкурси, ігри, змагання.

         Підготувати сюрпризи.

         Виділити відповідальних за підготовку та проведення свята.

         Визначити кількість учасників кожної вікової групи дошкільного закладу.

         Визначити порядок підведення підсумків конкурсів та змагань, заохочення учасників свята.

Організація і проведення фізкультурного свята

         Свято проводиться, починаючи з середньої групи, 2-3 рази на рік. В святі приймають участь діти всього дошкільного закладу; можна проводити свята для двох або декількох дошкільних закладів.

1.Відкриття свята (вихід учасників на площадку, шикування, парад учасників).

    2. Показові виступи, що складаються з загальнорозвиваючих вправ, які виконують діти в різних шикуваннях, з різними предметами.

    3. Проведення ігор з елементами змагання, естафет, різних видів спортивних вправ та спортивних ігор.

    4. Включення в зміст свята "сюрпризного моменту”.

    5. Підведення підсумків. Нагородження дітей, загальний хоровод, танці, парад учасників.

                Сценарій спортивного свята для дітей старшого дошкільного віку.

                                  "Веселимося, граємо - літечко вітаємо!”

М е т а: закріпити інтерес до занять фізкультурою, рухливих ігор на свіжому повітрі; сприяти вдосконаленню рухових умінь та навичок; розвивати швидкість, спритність, гнучкість, увагу, вміння поєднувати рухи з характером музики; формувати відчуття вишуканості руху; взаємопідтримку та товариськість.

І н в е н т а р: квіти для загальнорозвивальних вправ (можна штучні), 6 набивних м'ячів, 8 обручів, 2 обручі на стояках (для пролізання), 2 миси з водою та пластмасовими рибками; 2 відра, 2 драбини; маленьке відерце для кожного учасника, гімнастичні палиці, жовті кульки для естафети "Збирання меду”.

Свято проводиться просто неба на спортивному майданчику, прикрашеному квітами, прапорцями та різнокольоровими стрічками. Тривалість дійства 35-40 хвилин.

Ведуча.  Літо-літечко прийшло,

Принесло усім тепло.

Луки прокидаються,

Квіти усміхаються.

Дитина. Зустрічаймо свято літа,

Свято сонця, свято світла,

Сонце, сонце, грій тепліше,

Буде свято веселіше!

Кожна дитина тримає в руці квітку. Всі стоять в колоні по одному. Під віршований супровід виконуються різновиди ходьби.

Ведуча. Діти в подорож ідуть,

По траві ступають,

Та веселу пісеньку

Всі разом співають.

Ходьба звичайна.

Щоб нам квіти не пом'яти,

            ноги піднімаємо.

Ходьба з високим підніманням колін.

Нахилитись під гілками

            ми не забуваємо.

Ходьба у півприсіді.

Між кущами обережно

            змійкою крокуємо.

Ходьба змійкою.

Біжимо легенько й тихо,

            ми не галасуємо.

Біг у середньому темпі з переходом на ходьбу. Діти перешиковуються у колону по три. Кожна колона утворює коло для проведення  загальнорозвивальних вправ.

1. Піднімання рук у гору. В.п. - взятися за руки, ноги на ширині ступні. 1 - підняти руки вгору, стати на пальці; 2 - в.п.; 3-4 - те саме. Повторити 4 рази.

2. Повороти парами. В.п. - ноги на ширині ступні, руки опущені. 1 - одні діти повертаються вправа, другі вліво, так, щоб опинитися обличчям одне до одного, простягти руки до партнера; 2 - в.п.; 3-4 - те саме, але в інший бік.

3. Нахили. В.п. - ноги на ширині ступні, руки опущені. 1 - нахил вперед, руки відвести назад; 2 - в.п.

4. Відставляння ноги назад. В.п. - о.с. 1 - підняти руки вгору, праву ногу відставити назад, спину прогнути; 2 - в.п.; 3-4 - те саме лівою ногою.

5. Прогинання. В.п. - стоячи на колінах, руки вгору. 1-2 - сісти на п'яти з глибоким нахилом вперед, водночас опускати руки, відводячи їх назад; 3-4 - повернутися у в.п.

6. Присідання. В.п. - о.с. 1 - присісти, виставивши руки вперед; 2 - в.п.

7. Нахили. В.п. - ноги на ширині плечей, діти беруться за підняті вгору руки. 1 - нахил вправо; 2 - в.п.; 3-4 - нахили вліво.

8. Стрибки з ноги на ногу, рухаючись по колу. 20 разів.

9. Вправи на відновлення дихання - плавне піднімання і опускання рук.

Вправи повторюються 6-8 разів.

З'являється Літо (дорослий у костюмі). Каже:

Сонце пече, липа цвіте,

Жито колоситься,

Зріє пшениця.

Хто скаже, хто знає,

Коли таке буває?

Діти вигукують, що це буває влітку. Вітають Літо, вимахуючи квітами.

Перша дитина  Добре, Літо, що прийшло.

Що для нас ти принесло?

Літо.                   М'ячик, човник та весло,

Баскетбол та гилку,

Тенісні ракетки.

В мене ігор є багато.

Нумо, діти, нумо грати!

Діти розбиваються на дві команди. Проводиться естафета: біг з перестрибуванням через набивні м'ячі, біг змійкою через обручі. Назад повертаються звичайним бігом, передаючи естафету в колоні.

Друга дитина.  Бігли всі ми швидко-швидко.

Зупинились біля річки.

Стали раду радити:

Як би рибку нам спіймати?

Естафета "Спіймай рибку”. Тримаючи в руці маленьке відерце, переступити через щаблі драбини, що лежить на землі, пролізти в обруч на стояку, пройти по лаві, зістрибнути на позначене місце, підбігти до миси з водою, де плавають пластмасові рибки. Сачком дістати одну рибку, перекласти у відерце, бігом повернутися на лінію старту, передати відерце наступному в колоні.

Ведуча називає, хто переміг в естафетах, пропонує дітям стати довільно, каже їм:

 - Діти, ви пам'ятаєте, що навесні до наших лісів прилетіло багато пташок. Назвіть, яких пташок  ви знаєте, та пригадайте правила поведінки в лісі.

Відповіді дітей.

Літо читає вірш М. Стельмаха:

До бору, зозулько, до бору,

Там тобі гніздечко увите,

Зеленою рутою покрите.

Там тобі ягідки-суниці,

Там тобі водиця з криниці.

Пропонує дітям погратися у гру "Птахи і зозуля”. На одному боці майданчика креслять великі кола. Це - "гнізда птахів”. Одна дитина - "зозуля”, вона стоїть осторонь і не має гнізда. На слова ведучого: "Птахи полетіли!” діти розбігаються з гнізд урізнобіч. "Зозуля” бігає разом з ними. На слова "Птахи, додому!” всі біжать до своїх гнізд, а "зозуля” намагається швидко зайняти яке-небудь гніздо. Хто залишився без місця, стає "зозулею”. Гра повторюється 3-4 рази.

Літо. Діти, я принесло вам дуже багато різних квітів. Ви, напевно, вмієте плести віночки? А от зараз ви самі станете квітами і будете плести віночки, вправно рухаючись. Я хочу подивитись, у кого вийде кращій віночок.

Проводиться рухлива гра "Чий віночок кращий”. Діти стають  у три кола (як на початку свята).

Літо.   Візьмемося за руки,

Підемо на луки,

Там сплетемо віночок,

Підемо в таночок...

Діти беруться за руки і йдуть по колу вліво. На останній рядок зупиняються, піднімають руки.

Літо.   Чий найкращий вінок,

Той і піде у танок.

Після цих слів всі швидко кладуть руки одне одному на плечі. Літо зауважує, яке "коло” зробило це швидше і вправніше. Це діти виконують танцювальні рухи під народну музику, а решта плескає в долоні. Гра повторюється. (Бажано, щоб усі виконали танок).

Літо. Молодці, діти! Такі гарні віночки заплели! А назви квітів ви знаєте? Так? Тоді ось вам мої загадки:

Вона перша зацвітала

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо її не стало влітку.

                (Пролісок)

Стоять у лузі сестрички -

Золотенькі очі, білі вічка.

                (Ромашки)

Народилась панна, вся у жовте вбрана.

Підросте - всміхнеться,

                            для вітрів вбереться.

В сукенку біленьку, пишну та легеньку.

                 (Кульбаба)

Стоїть півень на току

У червонім ковпаку.

                 (Мак)

Відгадуючи, діти знаходять ці квітки серед інших, що прикрашають спортивний майданчик.

Літо читає вірш К. Перелісної "Червоний мак”:

Певно, знає з вас усяк,

Хто бував у полі,

Що червоний гарний мак

Там росте на волі.

Й на городах, на грядках,

І в малих садочках

Червоніє квітка та,

Гарна на віночки.

Пропонує пограти у рухливу гру "Мак”. Діти стоять у колі пліч-о-пліч. Одна дитина всередині - це "городник”. Він приспівує:

Ой на горі мак,

Під горою так...

Діти беруться за руки і, ступаючи назад, збільшують коло на ширину розведених у сторони рук. На слова ведучого:

Мак, мак, маківочки,

Золотії голівочки...

Діти притупують на місці і змахують руками вперед і назад. На слова ведучого:

Станьте ви так,

Як на горі мак...

Діти присідають і показують руками який великий виріс мак - простягають руки вперед. Підводяться, запитують у "огородника”:

 Городнику, городнику,

Чи полив ти мак?

Городник відповідає: "Поливаю”. На приспів:

Мак, мак, маківочки,

Золотії головочки...

Діти притупують на місці, розмахуючи руками вперед і назад, а "городник” у цей час ходить у середині кола і вдає, що поливає мак. На слова:

Станьте ви так,

Як на горі мак...

Діти показують, який пишний виріс мак, -  розводять руки в сторони на рівні плечей, долоні повертають догори, пальці трохи згинають (як квітка маку). На приспів:

Мак, мак, маківочки,

Золотії головочки...

Діти опускають руки і тупають на місці, розмахуючи руками вперед і назад. Потім питають:

Городнику, городнику

Чи поспів мак?

"Городник” відповідає: "Поспів”. Діти повторюють пісню спочатку, дрібним кроком звужуючи коло, беруться за руки й повільно піднімають їх угору.

На майданчик вибігають дві дівчинки в жовтих футболках. Це - "бджілки” (у них відповідні наголівнички).

Перша бджілка.  Де ми тільки, любі друзі,

Не літали, не бували!

Друга бджілка.   Та ніде ми не стрічали

Квітів кращих, запашніших,

Ніж у вашому садку!

Перша дитина.   Квіти сонечком зігріті

                              І напоєні хмарками.

Друга дитина.     Ще й доглянуті старанно

                              Працьовитими руками.

Ведуча.                А найкращі в нас - це діти.

                              Всі розумні, працьовиті.

Бджілки просять дітей допомогти їм. Проводиться естафета "Збирання меду”. Кожен учасник має відерце. З ним перша в колоні дитина пробігає між гімнастичними палицями, зупиняється біля обруча, в якому лежать жовті кульки (це - мед). Бере одну кульку, кладе до відерця, стрибає у наступний обруч, знову бере кульку, йде приставним кроком по мотузці до третього обруча, з якого теж бере кульку, кладе у відерце та бігом повертається до своєї команди.

Бджілки дякують дітям за допомогу і пригощають усіх медовими цукерками. Свято закінчується

Modifié le: Tuesday 4 November 2014, 11:38