РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ УПРАВЛІННЯ ЛЮДСЬКИМИ РЕСУРСАМИ на 2021-2022 навчальний рік

1. Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань,

напрям підготовки,

 рівень вищої освіти

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів –  6

Галузь знань

07  «Управління та адміністрування»

 

Нормативна

Цикл професійної підготовки

Розділів – 6

Спеціальність

073 «Менеджмент»

 

Рік підготовки:

Загальна кількість годин – 180

 4-й

5 -й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних –  4:

самостійної роботи студента – 8

 

30 год.

12 год.

Практичні

Освітньо-професійна програма

 «Менеджмент»

 

30 год.

10 год.

Рівень вищої освіти:

бакалаврський

Самостійна робота

120 год.

158 год.

Вид підсумкового контролю:

екзамен

2. Мета та завдання навчальної дисципліни

Метою викладання дисципліни «Управління людськими ресурсами» оволодіння теорією та практикою результативного управління людськими ресурсами у мінливих умовах соціально-економічного оточення для фундаментальної й спеціальної освіти та практичної діяльності за фахом.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Управління людськими ресурсами»  формування у майбутніх фахівців сучасного системного мислення комплексу спеціальних знань у галузі управління людськими ресурсами на всіх стадіях її життєвого циклу у взаємозв'язку з зовнішнім середовищем, зокрема:

-         вивчення сутності та методологічних аспектів управління людськими ресурсами та ринку праці в цілому;

-         засвоєння категоріального апарату, що застосовується для аналізу кількісних та якісних характеристик людських ресурсів організації, її трудового потенціалу, формування стратегії управління людськими ресурсами й політики реалізації цієї стратегії;

-         вивчення форм та методів формування людських ресурсів  організації, оцінки й розвитку її людських  ресурсів;

-         набуття знань щодо практичної реалізації процесів використання наявних та сформованих людських  ресурсів організації та управління цими процесами;

-         набуття умінь формування сучасних мотиваційних систем в організаціях та проведення соціального діалогу між учасників бізнес – процесу.

Результатом вивчення дисципліни «Управління людськими ресурсами» є формування професійної компетентності фахівців щодо створення цілісної системи успішного управління людськими ресурсами. Для чого студент :

·                   повинен знати:

-         понятійно–категоріальний апарат дослідження  людських та трудових  ресурсів, робочої сили бізнес організації, регіону та в країни в цілому, їх структурі, факторам що впливають на їх відтворення та умовам подальшого розвитку;

-         методологічні аспекти розробки й реалізації стратегії управління людськими ресурсами організації й формування політик управління її трудовими ресурсами, аналізу функціонування й маркетингового дослідження сучасного ринку праці, керування людськими ресурсами як в процесі трудової діяльності в цілому, так і в системі управління організацією зокрема;

-         основні форми та методи планування й формування людських ресурсів організації, їх професійної орієнтації й адаптації, навчання й розвитку, оцінки результатів трудової діяльності й якісних характеристик людських ресурсів, формування та реалізації трудового потенціалу й резерву персоналу організації;

-          механізми та інструменти організації процесу реалізації людських ресурсів організації (підприємства, установи,закладу) й управління ними;

-          основні характеристики інструментарію та методології організації оплати праці та побудови мотиваційних систем, формування корпоративної культури, розвитку соціального партнерства та договірного регулювання відносин.

·                   повинен вміти:

-         розраховувати оптимальну кількість працівників організації;

-         використовувати сучасні методи добору, підбору та відбору кадрів;

-         володіти інструментарієм стимулювання працівників, що передбачає необхідність врахування внутрішнього потенціалу працівника;

-         здійснювати контроль виконання та професійно використовувати методи стимулюючої оцінки цього виконання у процесі управління;

-         здійснювати аналіз майбутніх потреб, що обумовлюють необхідність та основні напрями розвитку персоналу;

-         забезпечувати процеси управління персоналом як інформацією, так і відповідними документами;

-         застосовувати різноманітні методи оцінки персоналу;

-         розраховувати показники ефективності роботи персоналу;

-         адаптувати методи управління персоналом до умов функціонування як національних, так і багатонаціональних компаній.

Згідно з вимогами освітньо-професійної  програми студенти повинні досягти таких компетентностей:

-         здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

-         здатність планувати та управляти часом роботи та відпочинку;

-         здатність використовувати знання, уміння й навички в галузі теорії й практики управління;

-         здатність використовувати знання, уміння й навички під час вирішення соціально-економічних проблем.

Міждисциплінарні зв’язки.

Знання та навички, отримані студентами при вивченні дисципліни «Управління людськими ресурсами» мають бути враховані під час опанування таких дисциплін, як «Адміністративний менеджмент», «Психологія управління», «Стиль і імідж керівництва», «Економіка підприємницької діяльності».

3. Програма навчальної дисципліни

Розділ 1. Теоретико-методологічні засади  управління людськими ресурсами

Тема № 1.  Введення в дисципліну «Управління людськими ресурсами»

Зміст Ціль і завдання вивчення курсу. Зміст дисципліни  «Управління людськими ресурсами». Народонаселення, людські, трудові ресурси – характеристика, відтворення. Робоча сила – характеристика, відтворення. Розвиток уявлень про людські  ресурси як про суб'єкт економічного життя та складова бізнес-процесів.

Тема 2. Ринок праці

Зміст Ринок праці. Маркетинговий підхід до характеристики ринку праці. Управління маркетингом робочої сили. Концептуальні підходи аналізу функціонування сучасного ринку праці. Динаміка ринку праці. Особливості ринку праці України. Зайнятість і безробіття – їх характеристика й види. Законодавче регулювання відносин у сфері зайнятості населення в Україні. Вплив держави на ринок праці. Методи розрахунків чисельності людських  ресурсів.

Тема 3. Методологічні аспекти управління розвитком людських ресурсів

Зміст Процес трудової діяльності і його продукт. Особливості й специфіка використання людського ресурсу. Людський фактор бізнес – процесу. Доктрина наукової організації праці. Доктрина людських відносин. Доктрина контрактації індивідуальної відповідальності.  Доктрина командного менеджменту. Моделі  управління людськими ресурсами. Людський (трудовий) ресурс організації і її персонал  – особливості в підходах до управління. Основні підходи й концепції  управління людськими ресурсами організації. Методи управління людськими  ресурсами.

Тема 4. Управління людськими ресурсами та їх розвитком в системі керування організацією

Зміст Зовнішні й внутрішні фактори, що впливають на формування функції управління людськими ресурсами. Система управління людськими ресурсами організації.Основні тенденції в політиці управління людськими ресурсами. Умови застосування ефективної технології управління людськими ресурсами. Сучасні підходи до управління людськими ресурсами організації. Особливості окремих національних моделей управління людськими ресурсами в організаціях. Показники ефективності використання людських ресурсів організації.

Тема 5. Створення служби управління людськими ресурсами в системі керування організацією

Зміст Управління людськими ресурсами в системі управління організацією. Організаційна структура системи управління людськими ресурсами - сутність і фактори, що впливають на її вибір. Вплив розміру організації на оргструктуру управління людськими ресурсами. Особливості застосовуваної в організації системи управління, техніки й технології на структуру управління людськими ресурсами. Зв'язок підпорядкованості служби управління людськими ресурсами і її ролі в організації.  Вплив змін внутрішнього середовища організації і її стратегії на формування служби управління людськими ресурсами. Етапи формування організаційної структури системи управління людськими ресурсами  організації. Досвід передових організацій по створенню служб управління людськими ресурсами.

Тема 6. Формування стратегії управління людськими ресурсами та політики її реалізації

Зміст Місія (кредо) організації й бачення бізнесу – сутність, зв'язок зі стратегією. Формування загальної організації й функціональної стратегії управління її людськими ресурсами. Аналіз зовнішнього середовища й внутрішнього стану організації. Сутність стратегії управління людськими ресурсами. Організаційні компетенції як основа стратегії організації у використанні людських ресурсів. Розробка стратегії управління людськими ресурсами - визначення  пріоритетів і підходи до формування стратегії. Політика управління людськими ресурсами організації – сутність, цілі й етапи її формування. Види політики управління людськими ресурсами організації залежно від масштабів проведених заходів і ступені відкритості політики. Фактори, що забезпечують ефективність процесу розробки й реалізації стратегії й політики управління людськими ресурсами.

Розділ 2. Формування людських ресурсів організації

Тема 7. Кількісні і якісні характеристики людських ресурсів організації

Зміст Людські ресурси організації – їх сутність та характеристики. Показники чисельності людських ресурсів організації як кількісної характеристики персоналу організації. Показники руху чисельності людських ресурсів організації. Статистичні й аналітичні структури організації. Соціальні структури людських ресурсів. Організаційна структура людських ресурсів. Функціональна структура людських ресурсів. Штатна структура людських ресурсів. Рольова структура людських ресурсів. Професійна структура людських ресурсів. Кваліфікаційна структура людських ресурсів.

Тема 8. Планування людських ресурсів організації

Зміст Планування людських ресурсів організації – сутність, основні цілі, завдання й функції. Інформація, необхідна для планування людських ресурсів в організації. Методи експертних оцінок при плануванні людських ресурсів в організації. Математичні методи планування людських ресурсів. Балансовий і нормативний методи планування людських ресурсів. Маркетинг людських ресурсів (у вузькому й широкому змістах) – сутність і функції. Дослідження зовнішнього й внутрішнього середовища людських ресурсів організації. Вивчення ринку праці при плануванні людських ресурсів в організації. Формування планів людських ресурсів в організації і їх види. Витрати на персонал при плануванні людських ресурсів.

Тема 9. Формування людських ресурсів організації шляхом комплектування персоналу

Зміст Комплексний підхід до пошуку й відбору нових працівників. Принципи добору й комплектування персоналу. Комплектування персоналу з використанням внутрішніх ресурсів організації – переваги й недоліки. Комплектування персоналу організації за рахунок зовнішніх джерел – переваги й недоліки. Методи пошуку персоналу. Механізм відбору персоналу в організації. Застосування «позикового» праці. Оцінка ефективності процесу пошуку, відбору й комплектування працівниками.

Тема 10. Формування людських ресурсів організації шляхом управління процесом вивільнення персоналу

Зміст Вивільнення персоналу як напрямок формування людських ресурсів організації. Причини звільнення співробітників організації. Підстави припинення  трудового договору. Звільнення співробітників організації за власною ініціативою й угоді сторін. Звільнення співробітників організації з ініціативи власника або уповноваженого ним органу. Згода профспілкової організації на звільнення співробітників організації. Форми непрямого вивільнення персоналу. Аутплейсмент як форма розірвання трудового договору. Вивільнення персоналу й конфлікт інтересів найманих робітників і роботодавців. Форми роботи зі співробітниками, що звільняються, організації.

Тема 11. Формування людських ресурсів з урахуванням особливостей персоналу організації як соціальної системи

Зміст Особливості персоналу організації як соціальної системи. Різновиди соціальної структури організації. Відношення працівників організації до праці. Необхідність проведення соціологічних досліджень для формування людських ресурсів організації. Трудовий колектив організації – сутність і його елементи. Класифікація трудових колективів і система соціального контролю. Вплив трудового колективу на трудову поведінку працівника й ступінь його соціальної активності. Формування в складі трудового колективу команд працівників – характеристика команд і складові процесу командо утворення. Розподіл ролей між членами команди. Стадії в розвитку команди і її збалансованість.

Розділ 3. Підготовка людських ресурсів організації до їх використання

Тема 12. Трудовий потенціал організації й модель компетенцій її людських ресурсів.

Зміст Характеристики людських ресурсів організації й її людського потенціалу. Трудовий потенціал особистості працівника. Показники й компонента трудового потенціалу працівника. Якості особистості працівників і їх можливості по здійсненню комплексу функцій у процесі трудової діяльності. Трудовий потенціал колективу організації – сутність, структура й показники. Співвіднесення характеристик і показників трудового потенціалу особистості працівника й трудового потенціалу організації. Методи виміру й оцінки трудового потенціалу організації. Принципи управління трудовим потенціалом організації. Компетентність, компетенція й кваліфікація. Модель компетенцій організації – сутність і призначення. Основні принципи, правила й етапи складання моделі компетенцій.

Тема 13. Професійна орієнтація й адаптація людських ресурсів організації

Зміст Свобода й обґрунтованість вибору професії. Професійні здатності й інтереси людини. Професійна орієнтація – сутність і основні завдання. Система професійної орієнтації – цілі й складові елементи. Вимоги, що висуваються до сучасного працівника. Адаптація персоналу – сутність і основні риси. Вплив внутрішнього середовища організації на суб'єкт адаптації. Етапи процесу адаптації персоналу. Класифікація адаптації персоналу по своїй спрямованості. Система адаптації персоналу – сутність і її ключові елементи. Вигоди від адаптації для організації й для співробітника. Очікувані результати адаптації персоналу, причини й фактори, що виявляють на них вплив.

Тема 14. Управління процесом навчання трудовим навичкам і розвитком людських ресурсів

Зміст Система розвитку людських ресурсів – сутність, цілі й складові елементи цього процесу. Освітній фактор як елемент якісної характеристики робочої сили. Підготовка й цільове навчання персоналу як складові процесу розвитку персоналу. Підготовка кваліфікованого персоналу з економічної й соціальної точок зору. Кваліфікація персоналу  - сутність і групи персоналу по цьому фактору. Система безперервноїосвіти персоналу - сутність, цілі й складові компоненти. Основні форми професійної підготовки персоналу на виробництві й методи їх реалізації. Виробнича філософія організації й концепції професійної підготовки персоналу. Управління професійним розвитком людських ресурсів організації сутність і основні підходи. Система підвищення кваліфікації працівників безпосередньо на виробництві – форми реалізації й показники ефективності. Перепідготовка персоналу в організації. Трудова кар'єра працівника і її планування. Вибір працівником пріоритетів в оцінці трудової кар'єри. Класифікація трудової кар'єри. Структура системи керування трудовою кар'єрою.

Тема 15. Формування й реалізація резерву персоналу організації

Зміст Формування резерву людських ресурсів (резерву персоналу, кадрового резерву) організації – основне завдання й принципи. Джерела формування резерву персоналу й вимоги, пропоновані до них. Рівні й типи резерву персоналу організацій. Програма формування резерву й етапи її реалізації. Визначення поточної й перспективної потреби в резерві персоналу. Визначення оптимальної чисельності резерву персоналу. Профілювання посад, що включаються до резерву. Розробка положення про резерв персоналу. Методи, фактори й етапи формування списку працівників, що є кандидатами для включення в кадровий резерв організації. Формування резерву на конкретні посади. Методи подальшої підготовки фахівців, включених у кадровий резерв. Види програм розвитку фахівців, включених у кадровий резерв. Соціально-психологічна підготовка фахівців, включених у резерв. Оцінка результатів підготовки резервістів і планування їх подальшої роботи. Інформаційний супровід програми підготовки кадрового резерву – джерела й види інформаційних масивів

Тема 16. Формування апарата управління організацією

Зміст Система керування організацією – керуюча й керована підсистеми, процес управління організацією. Формування цілісної системи управління організацією - складові елементи й розв'язувані завдання. Фактори, що визначають створення структури управління організацією. Формування структури організації. Проектування організаційної структури управління - визначення обсягу й зміст функцій управління й створення необхідних органів управління. Апарат управління організацією і її адміністрація. Залежність кількісних і якісних характеристик апарата управління організацією від структури управління нею. Основні типи організаційних структур управління. Залежність апарата управління організації від стадії розвитку організації.

Розділ 4. Організація процесу реалізації людських ресурсів організації й  управління ними

Тема 17. Організація робочих місць і забезпечення безпечних умов праці

Зміст Характеристика й класифікація робочих місць. Оснащення робочого місця – види й показники. Планування робочого місця. Система обслуговування робочого місця – склад і функції. Ергономічні вимоги до робочого місця. Умови здійснення трудового процесу – групи їх факторів і елементів. Забезпечення безпечних умов праці й дотримання санітарно-гігієнічних вимог до робочого місця. Виробнича санітарія, охорона навколишнього середовища й окремі види безпеки праці як елементи системи охорони праці. Атестація робочих місць за умовами праці. Регламентація режимів праці й відпочинку. Дисципліна праці як фактор організації робочих місць і забезпечення безпечних умов праці на них.

Тема 18. Організація використання людських ресурсів у процесі функціонування організації

Зміст Організація використання людських ресурсів – сутність, рівні розвитку й розв'язувані завдання. Принципи організації трудових процесів. Цілісна система організації праці в бізнес - структурах. Функції наукової організації праці (НОП). Оцінка стану й рівня розвитку системи наукової організації праці (НОП). Складові елементи трудових процесів і їх класифікація. Методи виконання трудових операцій і процес їх  раціоналізації. Послідовність вивчення й аналізу прийомів і методів праці. Поділ праці – сутність, шляхи підвищення продуктивності праці. Суспільний поділ праці – сутність, етапи розвитку. Одиничний поділ праці – сутність, форми прояву. Види обмежень у поділі праці в організаціях. Кооперація праці – сутність, принципи побудови. Різновид кооперації праці. Форми кооперації праці.

Тема 19. Нормування трудових процесів в організації

Зміст Нормування трудових процесів – сутність, напрямки використання. Вимоги до організації процесу нормування праці й принципи, на яких цей процес заснований. Характеристика витрат часу працівника на виготовлення товару (послуги) і їх склад. Нормовані й не нормовані витрати робочого часу. Види норм праці й трудових нормативів. Форми нормованих витрат праці. Нормативні матеріали, які використовуються при встановленні норм праці. Угруповання норм праці  залежно від підходів до процесу нормування. Методи встановлення норм трудових витрат. Порядок установлення норм праці при аналітичних методах нормування. Фотографія робочого часу й хронометражні спостереження. Фактори, що впливають на обґрунтування норм праці. Показники, що характеризують рівень нормування праці в організації.

Тема 20. Регламентація трудової діяльності в процесі управління людськими ресурсами

Зміст Поняття регламентації й вимоги, пропоновані до регламентуючих матеріалів. Класифікація регламентів. Основні об'єкти процесу регламентації. Розпорядчі документи, як складові процесу регламентації. Регламенти праці й регламентація використання людських ресурсів в організації. Вимоги до розробки документів, що регламентують трудову діяльність і їх форми. Напрями регламентації використання людських ресурсів в організації. Управління поведінкою співробітників з урахуванням твердості регламентації. Регламентація процесів відбору, наймання й адаптації співробітників. Регламентація змісту виконуваної роботи співробітниками. Регламентація параметрів трудової діяльності співробітників. Регламентація результатів виконуваної співробітниками роботи. Регламентація систем оплати праці й мотивації персоналу. Регламентація процесів управління людськими ресурсами. Зміст окремих документів, що регламентують використання людських ресурсів в організації. Функції служби управлінням людськими ресурсами в частині регламентації трудової діяльності.

Тема 21. Організація й нормування управлінської праці

Зміст Сутність управлінської праці. Організація управлінської праці і її елементи, розв'язувані завдання. Необхідність удосконалювання організації управлінської праці й принципи його наукової організації. Поділ і кооперація управлінської праці – сутність, види й форми. Напрями раціоналізації процесів управлінської праці. Оснащення робочих місць управлінського персоналу. Планування приміщень і робочих місць управлінського персоналу. Нормування праці управлінського персоналу – сутність і завдання. Методи нормування праці управлінського персоналу. Види нормативних матеріалів, які використовуються при нормуванні праці управлінського персоналу. Основні види норм праці для управлінського персоналу.

Розділ 5. Організація оплати праці та трудова мотивація

Тема 22. Оцінка якісних характеристик людських ресурсів і результатів трудової діяльності персоналу

Зміст Оцінка людських ресурсів організації – сутність і завдання. Напрями використання результатів оцінки людських ресурсів. Умови проведення оцінки людських ресурсів. Розробка програми проведення оцінки людських ресурсів і визначення змісту цієї оцінки. Визначення методів оцінки людських ресурсів, організації й процедури проведення оцінки. Розробка методології проведення оцінки людських ресурсів. Джерела інформації при оцінці людських ресурсів. Оцінка різних категорій працівників за результатами їх трудової діяльності. Розробка комплексних професійно-кваліфікаційних моделей, як напрями удосконалювання оцінки людських ресурсів. Використання результатів оцінки людських ресурсів для підвищення стимулюючої ролі оплати праці. Оцінка працівника при прийманні його на роботу. Оцінка людських ресурсів при підвищенні кваліфікації й просуванні працівників. Оцінка результатів трудової діяльності працівників у процесі здійснення ними трудової діяльності. Атестація співробітників як форма оцінки працівника в процесі здійснення його трудової діяльності.

Тема 23. Організація оплати праці

 Зміст Заробітна плата – сутність, значення, форми, види. Обов'язки роботодавців при організації оплати праці і її регулюванні. Державне регулювання оплати праці. Договірне  регулювання  оплати  праці на національному, галузевому, регіональному й локальному рівнях. Функції оплати праці. Організація оплати праці в суб'єктах господарювання. Фонд оплати праці й структура заробітної плати. Тарифна система в оплаті праці. Погодинна форма й системи оплати праці. Відрядна форма й системи оплати праці. Безтарифна й змішані системи оплати праці.

Тема 24. Сутність трудової мотивації та її основні концепції

Зміст Мотивація й стимулювання трудової діяльності – сутність і  місце в системі керування людськими ресурсами. Принципи мотивації трудової діяльності. Теорії "класичної"  школи трудової мотивації – теорії А.Файоля, Ф.Тейлора, М.Вебера. Теорії мотивації праці школи "людських відносин". Змістовні теорії трудової мотивації – теорії А. Маслоу, К. П. Альдерфера, Д. Мак-Клелланда, Ф. Херцберга, Д. Мак-Грегора, У. Дж. Оучи. Процесуальні теорії мотивації праці – теорії В. Врума, Дж. С. Адамса, Л. Портера і Є. Лоулера. Дослідження економічної складової трудової мотивації. Еволюція теоретичних  поглядів на процес трудової мотивації.

Тема 25. Формування сучасних мотиваційних систем в організаціях

Зміст Типи поведінки людини в процесі її трудової діяльності. Зв'язок мотивації працюючих з типами їх трудової поведінки . Способи управління трудовою поведінкою працівників. Рівні мотивації персоналу. Мотиваційні моделі, що спонукують  працівників до їхньої трудової активності. Напрями формування мотиваційних систем і складові їхні елементи. Принципи формування мотиваційних систем. Етапи формування мотиваційної системи. Базові складові мотиваційної системи. Змінні (додаткові) складові мотиваційної системи.

Тема 26. Зарубіжний досвід організації оплати праці та формування мотиваційних систем

Зміст Американський підхід до формування мотиваційних систем – системи оплати праці й колективного преміювання. Японський підхід до формування мотиваційних систем - традиційний і трудовий оклад (тариф), синтезовані системи. Західноєвропейський підхід до формування мотиваційних систем – загальні тенденції й характерні риси німецького, шведського, французького й англійського варіантів  формування мотиваційних систем.  Не фінансові (нематеріальні) винагороди компенсаційного пакета.

Розділ 6. Керування поведінкою найманих працівників та управління відносинами  між ними й працедавцями

Тема 27. Зміст роботи керівника по управлінню людськими ресурсами

Зміст Зміст роботи керівника й необхідні його якості. Стиль управління і його критерії. Авторитарні стилі управління. Співпричетні стилі управління. Автономний стиль управління. Ефективність застосування стилів управління. Форми розподілу повноважень керівника при прийнятті й реалізації управлінських рішень. Лідер і лідерський стиль управління. Командний підхід до управління організацією. Модель командного управління. Визначення дизайну команди й порядку її формування. Збалансованість команди й стадії її розвитку. Конфлікт – сутність і наслідки. Типи конфліктів і причини їх виникнення. Методи й стилі розв'язання конфліктів. Стратегії в розв’язанні управлінського конфлікту. Третя сторона конфлікту. Стрес у роботі керівника.

Тема 28. Виявлення й реалізація резервів зниження витрат праці й підвищення її продуктивності

Зміст Резерви організації – сутність, мета пошуку та завдання їх оцінки. Методи виявлення резервів організації.  Класифікація  резервів розвитку організації. Продуктивність праці - сутність і показники. Методи виміру продуктивності праці. Фактори росту продуктивності праці. Резерви росту продуктивності праці – характеристика й класифікація. Оцінка й вимір резервів продуктивності праці. Методи виявлення й використання наявних резервів продуктивності праці.

 

Тема 29. Керування поведінкою й дисципліною в системі управління людськими ресурсами

Зміст Психологічні особливості індивідуума і закономірності поведінки людини в процесі її трудової діяльності. Фактори, що впливають на поведінку людини та пояснюють її. Типи поведінки людей в організації. Дисципліна – сутність, характеристика й класифікація. Дисципліна поведінки й дисциплінарні відносини. Трудова дисципліна – її види й фактори, що впливають на її стан. Дисципліна трудового процесу. Рівень трудової дисципліни й показники для його аналізу. Управління дисципліною – сутність, необхідність і спільні завдання. Умови управління дисципліною й дисциплінарними відносинами, система механізмів і методів. Принципи й напрями управління дисципліною. Заходи щодо підвищення дисципліни. Причини й обставини, що сприяють порушенням трудової дисципліни. Організація процесу зміцнення трудової дисципліни

Тема 30. Організаційна (корпоративна) культура й управління людськими ресурсами

Зміст Організаційна культура – сутність і значення для управління організацією. Корпоративна культура організації – сутність, основні компоненти й поняття. Підходи до діагностики й вивченню організаційної (корпоративної) культури і їх рівні. Характер впливу організаційної (корпоративної) культури на загальну результативність діяльності організації. Класифікація складових організаційних (корпоративних) культур. Основні історичні типи організаційних (корпоративних) культур. Інші типи організаційних (корпоративних) культур. Типи управління й специфічні управлінські форми у зв'язку з різними типами організаційних (корпоративних) культур.

Тема 31. Соціальне партнерство в організації

Зміст Сутність, ідеологічна й теоретична основа соціального партнерства. Принципи й форми соціального партнерства. Функції й напрями соціального партнерства. Завдання й проблеми, розв'язувані в процесі соціального партнерства. Соціальне партнерство з точки зору організаційного принципу. Характеристика й принципи відносин, що виникають між соціальними партнерами. Регулювання відносин, заснованих на  принципах соціального партнерства. Соціальний діалог – сутність, сторони соціального діалогу та його роль в соціальному партнерстві. Механізм реалізації соціального партнерства через соціальний діалог - консультації, колективні переговори, процедури примирювання. Зміст угод і колективного договору.

Тема 32. Корпоративна соціальна відповідальність

Зміст Сутність соціальної відповідальності бізнесу та соціально-орієнтованої концепції управління. Узгодження інтересів бізнесу й суспільства. Теорії корпоративного егоїзму та корпоративного альтруїзму. Корпоративна соціальна відповідальність (теорія розумного егоїзму). Переваги й недоліки практичної реалізації корпоративної соціальної відповідальності. Техніко-економічне обґрунтування корпоративної соціальної відповідальності. Принципи соціальної відповідальності бізнесу. Фактори, що визначають розвиток соціальних аспектів бізнесу в Україні. Інструмент і напрями реалізації внутрішньої соціальної політики організації. Зовнішня соціальна політика організації – сутність і моделі взаємодії бізнесу на навколишню його зовнішнє середовище. Протиріччя й конфлікти, пов'язані з формуванням соціально-відповідального бізнесу.

4. Структура навчальної дисципліни

 

Назви тематичних розділів і тем

Кількість годин

денна форма

заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

пр

сам. роб.

л

Пр.

 

сам. роб.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Розділ 1. Теоретико-методологічні засади  управління людськими ресурсами

Тема № 1.  Введення в дисципліну «Управління людськими ресурсами»

5

0,5

0,5

4

 

 

 

15

 

 

 

1

 

 

 

0,5

 

 

 

13,5

Тема 2. Ринок праці

5

0,5

0,5

4

Тема 3. Методологічні аспекти управління людськими ресурсами

5

1

1

3

Тема 4. Управління людськими ресурсами в системі керування організацією

5

1

1

3

 

 

15

 

 

1

 

 

0,5

 

 

13,5

Тема 5. Створення служби управління людськими ресурсами і її роль у системі керування організацією

5

0,5

0,5

4

Тема 6. Формування стратегії управління людськими ресурсами й політики її реалізації

5

0,5

0,5

4

Разом за розділом 1

30

4

4

22

30

2

1

27

Розділ 2. Формування людських ресурсів організації

Тема 7. Кількісні і якісні характеристики людських ресурсів організації

6

1

1

4

 

12

 

1

 

 

0,5

 

10,5

Тема 8. Планування людських ресурсів організації

6

1

1

4

Тема 9. Формування людських ресурсів організації шляхом комплектування персоналу

6

0,7

0,7

4,6

 

 

18

 

 

1

 

 

0,5

 

 

16,5

Тема 10. Формування людських ресурсів організації шляхом управління процесом вивільнення персоналу

6

0,7

0,7

4,6

Тема 11. Формування людських ресурсів з урахуванням особливостей персоналу організації як соціальної системи

6

0,6

0,6

4,8

Разом за розділом 2

30

4

4

22

30

2

1

27

Розділ 3. Підготовка людських ресурсів організації до їх використання

Тема 12. Трудовий потенціал організації й модель компетенцій її людських ресурсів.

6

1

1

4

 

12

 

1

 

1

 

10

Тема 13. Професійна орієнтація й адаптація людських ресурсів організації

6

1

1

4

Тема 14. Управління процесом навчання трудовим навичкам і розвитком людських ресурсів

6

2

2

2

 

 

18

 

 

1

 

 

1

 

 

16

Тема 15. Формування й реалізація резерву персоналу організації

6

1

1

4

Тема 16. Формування апарата управління організацією

6

1

1

4

Разом за розділом 3

30

6

6

18

30

2

2

26

Розділ 4. Організація процесу реалізації людських ресурсів організації й  управління ними

Тема 17. Організація робочих місць і забезпечення безпечних умов праці

6

1

1

4

 

 

18

 

 

1

 

 

1

 

 

16

Тема 18. Організація використання людських ресурсів у процесі функціонування організації

6

1

1

4

Тема 19. Нормування трудових процесів в організації

6

2

2

2

Тема 20. Регламентація трудової діяльності в процесі управління людськими ресурсами

6

1

1

4

 

12

 

1

 

1

 

10

Тема 21. Організація й нормування управлінської праці

6

1

1

4

Разом за розділом 4

30

6

6

18

30

2

2

26

Розділ 5. Організація оплати праці та трудова мотивація

Тема 22. Оцінка якісних характеристик людських ресурсів і результатів трудової діяльності персоналу

6

2

2

2

 

 

12

 

 

1

 

 

1

 

 

10

Тема 23. Організація оплати праці

6

2

2

2

Тема 24. Сутність трудової мотивації й основні її концепції

6

0,6

0,6

4,8

 

18

 

1

 

1

 

16

Тема 25. Формування сучасних мотиваційних систем в організаціях

6

0,7

0,7

4,6

Тема 26. Зарубіжний досвід організації оплати праці та формування мотиваційних систем

6

0,7

0,7

4,6

Разом за розділом 5

30

6

6

18

30

2

2

26

Розділ 6. Керування поведінкою найманих працівників та управління відносинами  між ними й працедавцями

Тема 27. Зміст роботи керівника по управлінню людськими ресурсами

5

0,5

0,5

4

 

 

15

 

 

1

 

 

1

 

 

13

Тема 28. Виявлення й реалізація резервів зниження витрат праці й підвищення її продуктивності

5

0,7

0,7

3,6

Тема 29. Керування поведінкою й дисципліною в системі управління людськими ресурсами

5

0,8

0,8

3,4

Тема 30. Організаційна (корпоративна) культура й управління людськими ресурсами

5

0,7

0,7

3,6

 

 

15

 

 

1

 

 

1

 

 

13

Тема 31. Соціальне партнерство в організації

5

0,7

0,7

3,6

Тема 32. Корпоративна соціальна відповідальність

5

0,6

0,6

3,8

Разом за розділом 6

30

4

4

22

30

2

2

26

Усього годин

180

30

30

120

180

12

10

158

5. Теми лекційних занять

теми

 

 

Назва теми

Кількість

годин

д.ф.

з.ф.

1,2,3

Введення в дисципліну «Управління людськими ресурсами», Ринок праці,

Методологічні аспекти управління розвитком людських ресурсів

2

 

4,5,6

Управління людськими ресурсами в системі керування організацією, Створення служби управління людськими ресурсами і її роль у системі керування організацією, Формування стратегії управління людськими ресурсами та політики її реалізації

 

2

 

1,2,3

4,5,6

Розділ 1. Теоретико-методологічні засади  управління розвитком людських ресурсів

 

2

7,8

Кількісні і якісні характеристики людських ресурсів організації, Планування людських ресурсів організації

2

 

 

9, 10, 11

Формування людських ресурсів організації шляхом комплектування персоналу, Формування людських ресурсів організації шляхом управління процесом вивільнення персоналу, Формування людських ресурсів з урахуванням особливостей персоналу організації як соціальної системи

 

2

 

7,8,9,

10,11

Розділ 2. Формування людських ресурсів організації

 

2

12,13

Трудовий потенціал організації й модель компетенцій її людських ресурсів

Професійна орієнтація й адаптація людських ресурсів організації

2

 

14

Управління процесом навчання трудовим навичкам і розвитком людських ресурсів

2

 

15,16

Формування й реалізація резерву персоналу організації,  Формування апарата управління організацією

2

 

12,13,14,

15,16,

Розділ 3. Підготовка людських ресурсів організації до їх використання

 

2

17,18

Організація робочих місць і забезпечення безпечних умов праці, Організація використання людських ресурсів у процесі функціонування організації

2

 

19

Нормування трудових процесів в організації

2

 

20,21

Регламентація трудової діяльності в процесі управління людськими ресурсами,  Організація й нормування управлінської праці

2

 

17,18,19, 20,21

Розділ 4. Організація процесу реалізації людських ресурсів організації й  управління ними

 

2

22

Оцінка якісних характеристик людських ресурсів і результатів трудової діяльності персоналу

2

 

23

Організація оплати праці

2

 

24, 25,26

Сутність трудової мотивації та її основні концепції, Формування сучасних мотиваційних систем в організаціях, Зарубіжний досвід організації оплати праці та формування мотиваційних систем

2

 

22,23,24, 25,26

Розділ 5. Організація оплати праці та трудова мотивація

 

2

27,28,29

Зміст роботи керівника по управлінню людськими ресурсами та їх розвитком, Виявлення й реалізація резервів зниження витрат праці й підвищення її продуктивності, Керування поведінкою й дисципліною в системі управління людськими ресурсами

 

2

 

30,31,32

Організаційна (корпоративна) культура й управління людськими ресурсами, Соціальне партнерство в організації, Корпоративна соціальна відповідальність

 

2

 

27,28,29, 30,31,32

Розділ 6. Керування поведінкою найманих працівників та управління відносинами  між ними й працедавцями

 

2

Разом

30

12

6. Теми практичних занять

теми

 

 

Назва теми

Кількість

годин

д.ф.

з.ф.

1,2,3

Введення в дисципліну «Управління людськими ресурсами», Ринок праці,

Методологічні аспекти управління розвитком людських ресурсів

2

 

4,5,6

Управління людськими ресурсами в системі керування організацією, Створення служби управління людськими ресурсами і її роль у системі керування організацією, Формування стратегії управління людськими ресурсами та політики її реалізації

 

2

 

7,8

Кількісні і якісні характеристики людських ресурсів організації, Планування людських ресурсів організації

2

 

 

9, 10, 11

Формування людських ресурсів організації шляхом комплектування персоналу, Формування людських ресурсів організації шляхом управління процесом вивільнення персоналу, Формування людських ресурсів з урахуванням особливостей персоналу організації як соціальної системи

 

2

 

з 1 по 6,

з 7 по 11

Розділ 1. Теоретико-методологічні засади  управління розвитком людських ресурсів,  Розділ 2. Формування людських ресурсів організації

 

2

12,13

Трудовий потенціал організації й модель компетенцій її людських ресурсів

Професійна орієнтація й адаптація людських ресурсів організації

2

 

14

Управління процесом навчання трудовим навичкам і розвитком людських ресурсів

2

 

15,16

Формування й реалізація резерву персоналу організації,  Формування апарата управління організацією

2

 

12,13,14,

15,16,

Розділ 3. Підготовка людських ресурсів організації до їх використання

 

2

17,18

Організація робочих місць і забезпечення безпечних умов праці, Організація використання людських ресурсів у процесі функціонування організації

2

 

19

Нормування трудових процесів в організації

2

 

20,21

Регламентація трудової діяльності в процесі управління людськими ресурсами,  Організація й нормування управлінської праці

2

 

17,18,19, 20,21

Розділ 4. Організація процесу реалізації людських ресурсів організації й  управління ними

 

2

22

Оцінка якісних характеристик людських ресурсів і результатів трудової діяльності персоналу

2

 

23

Організація оплати праці

2

 

24, 25,26

Сутність трудової мотивації та її основні концепції, Формування сучасних мотиваційних систем в організаціях, Зарубіжний досвід організації оплати праці та формування мотиваційних систем

2

 

22,23,24, 25,26

Розділ 5. Організація оплати праці та трудова мотивація

 

2

27,28,29

Зміст роботи керівника по управлінню людськими ресурсами та їх розвитком, Виявлення й реалізація резервів зниження витрат праці й підвищення її продуктивності, Керування поведінкою й дисципліною в системі управління людськими ресурсами

 

2

 

30,31,32

Організаційна (корпоративна) культура й управління людськими ресурсами, Соціальне партнерство в організації, Корпоративна соціальна відповідальність

 

2

 

27,28,29, 30,31,32

Розділ 6. Керування поведінкою найманих працівників та управління відносинами  між ними й працедавцями

 

2

Разом

30

10

7. Самостійна робота

теми

 

 

Назва теми

Кількість

годин

д.ф.

з.ф.

1

Введення в дисципліну «Управління людськими ресурсами»

4

 

2

Ринок праці

4

 

3

Методологічні аспекти управління людськими ресурсами

4

 

4

Управління людськими ресурсами в системі керування організацією

3

 

5

Створення служби управління людськими ресурсами і її роль у системі керування організацією

3

 

6

Формування стратегії управління людськими ресурсами та політики її реалізації

4

 

1,2,3

 

Введення в дисципліну «Управління людськими ресурсами», Ринок праці, Методологічні аспекти управління людськими ресурсами

 

13,5

4,5,6

Управління людськими ресурсами в системі керування організацією, Створення служби управління людськими ресурсами і її роль у системі керування організацією, Формування стратегії управління людськими ресурсами та політики її реалізації

 

 

13,5

7

Кількісні і якісні характеристики людських ресурсів організації

4

 

8

Планування людських ресурсів організації

4

 

9

Формування людських ресурсів організації шляхом комплектування персоналу

4,6

 

10

Формування людських ресурсів організації шляхом управління процесом вивільнення персоналу

4,6

 

11

Формування людських ресурсів з урахуванням особливостей персоналу організації як соціальної системи

4,8

 

7,8

 

Кількісні і якісні характеристики людських ресурсів організації, Планування людських ресурсів організації

 

10,5

9,10,11

Формування людських ресурсів організації шляхом комплектування персоналу, Формування людських ресурсів організації шляхом управління процесом вивільнення персоналу, Формування людських ресурсів з урахуванням особливостей персоналу організації як соціальної системи

 

 

16,5

 

12

Трудовий потенціал організації й модель компетенцій її людських ресурсів.

4

 

13

Професійна орієнтація й адаптація людських ресурсів організації

4

 

14

Управління процесом навчання трудовим навичкам і розвитком людських ресурсів

2

 

15

Формування й реалізація резерву персоналу організації

4

 

16

Формування апарата управління організацією

4

 

12,13

 

Трудовий потенціал організації й модель компетенцій її людських ресурсів, Професійна орієнтація й адаптація людських ресурсів організації

 

10

14,15,16

Управління процесом навчання трудовим навичкам і розвитком людських ресурсів, Формування й реалізація резерву персоналу організації, Формування апарата управління організацією

 

 

16

17

Організація робочих місць і забезпечення безпечних умов праці

4

 

18

Організація використання людських ресурсів у процесі функціонування організації

4

 

19

Нормування трудових процесів в організації

2

 

20

Регламентація трудової діяльності в процесі управління людськими ресурсами

4

 

21

Організація й нормування управлінської праці

4

 

17,18,19

Організація робочих місць і забезпечення безпечних умов праці, Організація використання людських ресурсів у процесі функціонування організації, Нормування трудових процесів в організації

 

16

20,21

Регламентація трудової діяльності в процесі управління людськими ресурсами, Організація й нормування управлінської праці

 

10

22

Оцінка якісних характеристик людських ресурсів і результатів трудової діяльності персоналу

2

 

23

Організація оплати праці

2

 

24

Сутність трудової мотивації та її основні концепції

4,8

 

25

Формування сучасних мотиваційних систем в організаціях

4,6

 

26

Зарубіжний досвід організації оплати праці та формування мотиваційних систем

4,6

 

22,23

Оцінка якісних характеристик людських ресурсів і результатів трудової діяльності персоналу, Організація оплати праці

 

10

24, 25,26

Сутність трудової мотивації та її основні концепції, Формування сучасних мотиваційних систем в організаціях, Зарубіжний досвід організації оплати праці та формування мотиваційних систем

 

 

16

27

Зміст роботи керівника по управлінню людськими ресурсами

4

 

28

Виявлення й реалізація резервів зниження витрат праці й підвищення її продуктивності

3,6

 

29

Керування поведінкою й дисципліною в системі управління людськими ресурсами

3,4

 

30

Організаційна (корпоративна) культура й управління людськими ресурсами

3,6

 

31

Соціальне партнерство в організації

3,6

 

32

Корпоративна соціальна відповідальність

3,8

 

27,28,29

Зміст роботи керівника по управлінню людськими ресурсами та їх розвитком, Виявлення й реалізація резервів зниження витрат праці й підвищення її продуктивності, Керування поведінкою й дисципліною в системі управління людськими ресурсами

 

 

13

30,31,32

Організаційна (корпоративна) культура й управління людськими ресурсами, Соціальне партнерство в організаціїКорпоративна соціальна відповідальність

 

 

13

Разом

120

158

Індивідуальне завдання

Виконання індивідуального завдання має на меті вдосконалення вміння студентів самостійно знаходити різноманітні джерела інформації та обробляти й аналізувати знайдену інформацію для закріплення знань по певних темах дисципліни.

З урахуванням специфіки заочної форми навчання, для студентів даної форми навчання, в межах часу, який визначено для самостійного засвоєння навчального матеріалу з тем дисципліни, передбачається виконання індивідуального завдання у вигляді письмової контрольної роботи з питань, що розглядаються під час освоєння  дисципліни «Управління людськими ресурсами».

Під час виконання індивідуального завдання (письмової контрольної роботи) з дисципліни «Управління людськими ресурсами», студентом мають бути надані відповіді по кожному з питань одного з наведених в таблиці варіантів індивідуального завдання (письмової контрольної роботи). При цьому  виконання індивідуального завдання (письмової контрольної роботи) має здійснюватися студентом заочної форми навчання (для яких виконання індивідуального завдання (письмової контрольної роботи) є обов'язковим), у суворій відповідності нумеру варіанту індивідуального завдання (письмової контрольної роботи) порядковому номеру під яким студент зазначений у списку групи, який наведено в журналі відвідування занять. Наприклад, якщо у списку групи студент записаний під номером 5, то і № варіанту його індивідуального завдання (контрольної роботи) відповідає номеру 5. Якщо ж у обліковому складі групи є другий, або наступні десятки, то теми робіт до виконання відповідають нумерації першого десятку – наприклад, якщо прізвище студента розташовано під порядковим номером 25, то він виконує контрольну роботу за варіантом під номером 5.

варіанта

Перелік питань, що мають бути висвітлені  по варіанту                      індивідуального завдання (письмової контрольної роботи)

1

Народонаселення, людські ресурси, трудові ресурси, робоча сила  – характеристика, відтворення, структура.

Розробка програм підготовки персоналу та професійна підготовка, підвищення кваліфікації і перепідготовка персоналу.

Командоутворення в процесі формування колективу й реалізації лідерських якостей керівника при управлінні персоналом.

Характеристика основних напрямів, методів і прийомів  організації праці

2

Процес трудової діяльності й роль в ньому людського фактору.

Професійна й кваліфікаційна структури персоналу організації.

Оцінка якісних характеристик людських ресурсів.

Нормування трудових процесів – сутність, порядок розрахунку та впровадження, напрями використання. 

3

Процес трудової діяльності й роль в ньому людського фактору.

Професійна й кваліфікаційна структури персоналу організації.

Оцінка якісних характеристик людських ресурсів.

Регламентація трудових процесів -  сутність, об'єкти процесу регламентації, класифікація регламентів.

4

Особливості окремих національних моделей управління людськими ресурсами в організаціях.

Формування загальної й організаційної стратегії організації на підґрунті аналізу зовнішнього середовища й внутрішнього стану організації.

Статистична й аналітична структури персоналу організації.

Управлінська праця – сутність, специфіка роботи управлінського персоналу, розв'язувані завдання, організація управлінської .

5

Формування політики управління людськими ресурсами організації.

Трудовий потенціал працівника — характеристика й основні його компоненти.

Організаційна структура системи управління людськими ресурсами - сутність і фактори, що впливають на її вибір.

Продуктивність праці  - сутність, показники, методи виміру, фактори зростання та резерви росту.

6

Маркетинговий підхід до роботи на ринку праці.

Оцінка наявних людських ресурсів організації.

Необхідна й надлишкова плинність кадрів, фактори, які її визначають і показники (абсолютні й відносні).

Заробітна плата – сутність, значення, функції, форми, види.

7

Концептуальні підходи аналізу функціонування сучасного ринку праці.

Аналіз наявних людських ресурсів - укомплектованість, плинність, звільнення, вихід на пенсію, тощо.

Організація проведення  атестації персоналу - сутність, види, зміст атестації для різних категорій персоналу.

Тарифна система в оплаті праці  і фонд оплати праці – сутність,  структура, складові елементи.

 

8

Розробка й реалізація стратегії управління людськими ресурсами організації.

Організаційна й штатна структури персоналу організації.

Причини й фактори вивільнення персоналу та процедура й форми звільнення - з ініціативи адміністрації й за власним бажанням.

Мотиваційна система («компенсаційний пакет») - сутність,  базові і змінні (додаткові) складові мотиваційної системи.

9

Моделі  управління людськими ресурсами й особливості управління ними.

Реалізація адміністративної, інформаційної й мотиваційної управлінських функцій при оцінці людських ресурсів.

Форми роботи з персоналом - аутсорсінг, аутстаффінг, аутплейсмент.

Організаційна (корпоративна) культура організації – сутність, основні компоненти й поняття. 

10

Вплив держави на ринок праці та особливості ринку праці України.

Основні поняття й принципи складання моделі компетенцій.

Процес професійної орієнтації людських ресурсів.

Характеристика й принципи відносин, що виникають між соціальними партнерами, завдання й проблеми, розв'язувані в процесі соціального партнерства.

Студенти денної форми навчання можуть також виконувати індивідуальні завдання (у письмовій формі) за власним бажанням в разі недостатнього опрацювання тих чи інших тем, які розглядались під час проведення практичних занять, що зазначені у п. 6. «Теми практичних занять». Перелік питань індивідуального завдання по темам з дисципліни «Управління людськими ресурсами» має відповідати  питанням, зазначеним у п.3 «Програма навчальної дисципліни».

Під час виконання індивідуального завдання (письмової контрольної роботи) необхідно дотримання наступних вимог до оформлення роботи :

-         формат аркуша - A4, орієнтація – книжкова, поля - всі 2 см, абзацний відступ - 1,25 см;

-         шрифт - Times New Roman, розмір  шрифту – 14, між строковий  інтервал -  полуторний, вирівнювання тексту - по ширині, нумерація сторінок – унизу по центру;

-         посилання   на   літературу – у   квадратних  дужках (наприклад:  [1,   с.   2]),   бібліографічний список наприкінці тексту;

-         обсяг письмової роботи – до 5 сторінок друкованого тексту по кожному питанню індивідуального завдання без урахування списку використаних джерел та додатків.

Виконане індивідуальне завдання у письмовій формі має бути передане викладачу, що проводить практичні занняття не пізніше першої доби після початку залікової сесії.

8.    Види контролю і система накопичення балів

Оцінювання навчальних успіхів студентів реалізується шляхом накопичення ними балів за виконані практичні завдання  (вміння) та  за засвоєння певного обсягу теоретичного матеріалу (знання) шляхом проведення певних заходів як поточного так і підсумкового контролю щодо успішності опанування студентами дисципліни.

Поточний контроль успішності опанування студентами дисципліни здійснюється, з метою оцінювання рівня теоретичних знань та практичної підготовки студентів, по кожному з 6-ти роздів, шляхом їх оцінювання під час самостійного обговорення студентами в продовж практичних занять теоретичних аспектів та практичних проблем по темам дисципліни, а також проведення експрес тестування й оцінювання (шляхом усного опитування та/або письмового тестування) рівня їх підготовки та опанування питань за темою, що передбачені робочою програмою навчальної дисципліни. До заходів поточного контролю належить також й рівень виконання (ступінь висвітлення теоретичних аспектів та вирішень практичних питань)  студентом індивідуального завдання (письмової контрольної роботи), що є обов'язковим для студенів заочної форми навчання та можливиим (в разі недостатнього опрацювання тих чи інших тем, які розглядались під час проведення практичних занять) для студентів денної форми навчання.  Загальна сума балів за результатами поточного контролю може не може перевищвити 60 балів за усім курсом дисципліни, в тому числі не більш ніж 10 балів по кожному з розділів.

Підсумковий контроль знань та навичок, отриманих студентами під час вивчення  дисципліни здійснюється (незалежно від форми навчання) шляхом проведення контрольного опитування та вирішення практичних задач по питанням, що винесені на екзамен та затверджені у встановленому порядку. Максимальна сума балів за результатами підсумкового контролю не може перевищвити 40 балів.

Загальна бальна оцінка рівня підготовки студента з дисципліни визначається під час проведення підсумкового контролю знань студентів, шляхом узагальнення бальних оцінок, що були отримані  студентом за усіма видами поточного контролю  (підсумовуються і виступають надалі складовою загальної бальної оцінки) та до доповнення їх результатами, що отримані під час підсумкового контролю знань.

Студенти, які отримали загальну позитивну оцінку за результатами всього модульно-рейтингового оцінювання (не менш ніж 60 балів), але при цьому бажають підвищити одержані під час заходів поточного контролю успішності навчання системи накопичування балів різультати, післі складання іспиту, з метою  підвищення загальної бальної оцінки, можуть пройти додаткове оцінування знань та навичок (лише в письмовій формі) по окремим питанням, які стосуються тем за які під час поточного контролю було отриманно кількість балів, що незадовольняют студента.

Остаточною загальною бальною оцінкою успішності навчання вважається оцінка яка отримана під час проведення іспиту, з урахування результатів оцінювання по усіх заходах системи накопичування балів, яка вноситься в екзаменаційну відомість та індивідуальний навчальний план студента відповідно, за національною шкалою та міжнародною шкалою ECTS, а також відповідний цій оцінці підсумковий, рейтинговий бал.

Максимально можлива загальна бальна оцінка, яку може набрати студент при визначенні загальної успішності навчання за усім курсом  дисципліни не може перевищвити 100 балів.

Розподіл балів в залежності від заходів щодо діагностики рівня знань та вмінь студентів по системі накопичування балів в залежності від видів контролю успішності опанування студентами дисципліни наведено в таблиці:

Найменуваня заходів  системи накопичення балів контролю рівня підготовки студентів

Оцінка  (кількість балів) успішності                                  опанування студентами дисципліни  за видами контролю

поточний контроль

підсумковий контр.

Загальна оцінка

денна ф. н.

заочна ф. н.

денна ф. н.

заочна ф. н

Обговорення теоретичних питань та самостійне розв’язання практичних проблем по темам дисципліни 

 

до 40

 

до 40

 

 

 

в тому числі за темами по кожному з розділів:

 

до 7

 

до 7

Експрес тестування під час роботи на практичних заняттях

 

до 25

 

до 25

в тому числі за темами по кожному з розділів:

 

до 4

 

до 4

Виконання індивідуальних завдань у письмовій формі

 

до 40

 

до 40

в тому числі за темами по кожному з розділів:

 

до 10

 

до 10

Контрольне опитування та вирішення практичних ситуацій по питанням та задачам, що винесені на іспит

 

 

 

до 40

 

до 40

Загальна оцінка

до 60

до 60

до 40

до 40

до 100

Шкала оцінювання: національна та ЕСТS

Підсумковий рейтинговий бал

успішності навчання

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для оцінювання знань під час проведення

іспиту,  

курсового проекту (роботи), практики (усіх видів)

 

диференційованого заліку

90 – 100 (відмінно)

А

відмінно  (5)

зараховано

85  -  89 (дуже добре)

В

добре (4)

75  -  84 (добре)

С

70  -  74 (задовільно)

D

задовільно (3)

60  -  69 (достатньо)

Е

35  -  59 (незадовільно з можливістю повторного складання)

FX

незадовільно (2)                         

не зараховано                                (з можливістю повторного складання)

0        1 - 34 (незадовільно         з обов’язковим повторним вивченням дисципліни)

F

не зараховано                        (з обов’язковим повторним вивченням дисципліни)

9. Рекомендована література

Основна:

1.           Балабанова Л. В. Управління персоналом : підруч. для студ. вищ. навч. закл. затв. МОНУ . Київ : Центр учбової літератури, 2011.  468 с.- Кількість примірників: 5; 

2.           Виноградський М. Д. Управління персоналом: навч. посібник для внз. Київ : ЦУЛ, 2009. 500 c. – Кількість примірників:  8+2;

3.           Воронкова В. Г. Управління людськими ресурсами: філософські засади : навч. посібник для внз.  Київ : Професіонал, 2006. 567 c. – Кількість примірників:  54;

4.           Воронкова В. Г., Ажажа М. А. Управління людськими ресурсами: метод. вказівки для виконання курсової роботи. Запоріжжя : ЗДІА, 2010. 96 c. - Кількість примірників: 46;

5.           Залюбінська Л. М. Управління персоналом: підруч. для студ. вищ. навч. закл.. Одеса : ОНУ, 2016. 252 с. – Кількість примірників: 1;

6.           Збрицька Т. П. Управління розвитком персоналу : навч. посіб.. Одеса : Атлант, 2013. 427 с. – Кількість примірників: 1;

7.           Крушельницька О. В. Управління персоналом : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. реком. МОНУ. Київ : Кондор, 2003. 296 с. – Кількість примірників: 2; 

8.           Михайлова Л. І. Управління персоналом: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. реком. МОНУ. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 248 с. – Кількість примірників: 1; 

9.           Мороз О.С. Управління людськими ресурсами: навчальний посібник. Запоріжжя: ЗДІА,  2015. 324с. – Кількість примірників:10;

10.       Палеха Ю. І. Менеджмент персоналу : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. рек. МОНУ. Київ : Ліра-К, 2010.  338 с. – Кількість примірників: 1; 

11.       Хміль Ф. І. Управління персоналом : підруч. [для студ. вищ. навч. закл.] затвр. МОНУ. Київ : Академвидав, 2006.  488 с. – Кількість примірників: 2;

Допоміжна :

1.        Актуальні питання економіки праці та сучасні проблеми управління персоналом : монографія / за ред. А.В. Череп.  Запоріжжя : ЗНУ, 2011.  230 с. – Кількість примірників: 15 ;

2.        Брюховецька Н. Ю. Управління розвитком людського капіталу підприємств: інституціональний аспект. Монографія. Київ Ін-т економіки пром-сті : НАН України, 2015. – 268 с. – Кількість примірників: 1;

3.        Василенко В.Н., Мороз О.С. Управленческий труд на металлургическом предприятии : организация, обособление, мотивация. Монография. Донецк: Юго-Восток, 2006. 174с. Кількість примірників: 1;

4.        Вітчизняна практика та зарубіжний досвід управління персоналом : монографія / за ред. А.В. Череп. Запоріжжя : ЗНУ, 2014. 292 с. – Кількість примірників: 5; 

5.        Воронкова В. Г. Управління персоналом : конспект лекцій. Запоріжжя : ЗДІА, 2007. 161 c. Кількість примірників:  90;

6.        Гадзевич О. І. Оплата праці в умовах ринку : теорія, практика. Навчальний посібник реком. МОНУ. Київ : Кондор, 2008. 400 с. – Кількість примірників: 1;  

7.        Головнева И. В. Психологические основы кадрового менеджмента: учеб. пос. для студ. высш. учеб. завед.. Харьков : Изд-во НУА, 2007. 146 с. Кількість примірників: 1;  

8.        Грішнова О. А. Людський капітал : формування в системі освіти і професійної підготовки. Монографія . Київ : Знання, 2001. 256 с. – Кількість примірників: 3;  

9.        Захарова О. В. Управління інвестуванням у людський капітал : методологія, оцінка, планування. Монографія. Донецьк : ДВНЗ "ДонНТУ", 2010. 378 с. - Кількість примірників: 1; 

10.    Ларіна Я. С. Розвиток людського капіталу в умовах глобалізації : монографія. Київ : ВЦ "Академія", 2012.  248 с. – Кількість примірників: 1;   

11.    Маркова С. В. Менеджмент персоналу : навч.-метод. пос.. Запоріжжя : ЗНУ, 2013. 80 с. - Кількість примірників: 1 + ел. версія; 

12.    Мороз О.С. Управління людськими ресурсами: методичні вказівки до виконання контрольних робіт. Запоріжжя : ЗДІА, 2014. 16 с. - Кількість примірників: 1 + ел. версія; 

13.    Нижник В. М. Механізм мотивації високопродуктивної праці персоналу підприємств: монографія. Хмельницький : ХНУ, 2011. 210 с. – Кількість примірників: 1; 

14.    Ткаченко, А. М. Стратегічні напрями удосконалення управління персоналом : монографія. Запоріжжя : ЗДІА, 2008. 233 c.Кількість примірників: 10; 

15.       Стефанишин О. Теорія розвитку людського потенціалу національної економіки : навчальний посібник реком. МОНУ. Львів : ВЦ ЛНУ ім. І.Франка, 2009. 306 с. – Кількість примірників: 1;  

12.         Філософія управління персоналом : монографія / за ред. В. Г. Воронкова. Запоріжжя : ЗДІА, 2005. 471 c.Кількість примірників: 2;  

16.    Шиян А. А. Теоретико-ігровий аналіз раціональної поведінки людини та прийняття рішень в управлінні соціально-економічними системами: монографія. Вінниця : УНІВЕРСУМ-Вінниця, 2009.  404 с. – Кількість примірників: 1.    

Інформаційні ресурси :

1.        Байєрс  Л. Л., Ру Л. В. Управління людськими ресурсами. URL: http://www.management.com.ua/hrm/hrm003.html (дата звернення 01.10.2019);

2.        Дейнека А. В. Управління людськими ресурсами : підручник. URL: https://stud.com.ua/950/menedzhment/upravlinnya_lyudskimi_resursami (дата звернення 01.10.2019);

3.        Довгань Л. Є., Ведута Л. Л., Мохонько Г. А. Технології управління людськими ресурсами  : навчальний посібник. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/25275?mode=full (дата звернення 01.10.2019);

4.        Зайченко О. І.,  Кузнецова В. І. Управління людськими ресурсами : навчальний посібник. URL: http://umo.edu.ua/images/content/depozitar/navichki_pracevlasht/uprav_l_resurs.pdf (дата звернення 01.10.2019);

5.        Лазоренко Л. Особливості сучасного управління людськими ресурсами. URL: http://personal.in.ua/article.php?ida=635  (дата звернення 01.10.2019);

6.        Мороз О.С. Управління людськими ресурсами : навчальний посібник. URL: https://pidruchniki.com/81900/menedzhment/upravlinnya_lyudskimi_resursami (дата звернення 01.10.2019);

7.        Управління людськими ресурсами : короткий курс лекцій. URL: https://studme.com.ua/1584072013112/menedzhment/upravlenie_chelovecheskimi_resursami.htm  (дата звернення 01.10.2019);

    .

 

Погоджено

з навчальним відділом

_____________

«_____»________________

 

 

 


Last modified: Sunday, 22 August 2021, 2:47 PM