Лабораторне заняття 2

Тема:Соматометричні і фізіометричні величини фізичного розвитку людини.

Мета:Навчитися вимірювати основні показники фізичного розвитку людини.

Теоретичні відомості

Рівень фізичного розвитку можна визначити в кожної людини  незалежно від статі, віку, фізичної підготовленості, працездатності, умов життя. Безперечно, умови життя, виховання, заняття фізичними вправами по-різному впливають на рівень фізичного розвитку. У теорії і методиці фізичного виховання термін "фізичний розвиток” має два трактування: як "стан” і як "процес”.

Фізичний розвиток як процес - зміна форм і функцій організму людини під впливом умов життя і виховання або під впливом фізичних вправ.

Фізичний розвиток як стан - комплекс ознак, що характеризують морфо-функціональний стан організму, рівень фізичних якостей і здібностей, необхідних для життя і практичної діяльності.

Оцінюючи загальний рівень фізичного розвитку, частіше за все дітей розділяють на три групи: акселерати, медіанти і ретарданти.

Акселерація - прискорення біологічного дозрівання і психологічного розвитку дітей і підлітків.

Акселерати - діти із прискореним, тобто таким, що випереджає паспортний вік, розвитком і дозріванням у більш ранні терміни.

Медіанти - діти які мають середній рівень фізичного розвитку (за довжиною тіла) і відповідні йому за розміром ознаки - масу тіла й окружність грудної клітки.

Прискорення і затримка темпу фізичного розвитку має свої негативні та позитивні риси.

Прискорення росту супроводжується поліпшенням фізичного розвитку і моторики. Діти з уповільненим розвитком поповнюють групу неблагополучних із погляду здоров'я.

У акселератів частіше спостерігаються порушення гармонійності психосоціального розвитку. Акселерати частіше, ніж діти середнього і низького фізичного розвитку, хворіють.

Акселерацію необхідно враховувати при організації навчально-виховного процесу, вона повинна вести до значної зміни форм, способів і методів фізичного виховання в різні вікові періоди. Діти рано стають дорослими фізично, а рівень працездатності відстає від фізичної зрілості. Тенденція виділяти успіхи у фізичному вихованні дітей-акселератів є принципово неправильною.

Медіанти і ретарданти в більш ранні календарні терміни потенційно можуть обходити акселератів, які досягають видатних успіхів у спорті в зрілому віці.Статеве дозрівання починається раніше в школярів, які мають високий і вище за середній рівень фізичного розвитку.

Показники фізичного розвитку характеризуються:

1. Соматометричними  величинами:

а) довжина тіла;

б) маса тіла;

в) окружність грудної клітки.

2.Фізиометричними величинами:

а) ЖЄЛ (життєва ємкість легень);

б) сила стиску кисті;

в) станова сила.

3. Соматоскопічними величинами:

а) розвитком кістково-м'язової системи;

б) кровопостачання;

в) жировідкладення;

г) статевий розвиток;

д) статура;

е) постава.

Тільки керуючись сукупністю цих показників, можна визначити рівень фізичного розвитку.

Заняття фізичними вправами позитивно впливають на рівень фізичного розвитку. У людини, що займається фізичними вправами, рівень фізичного розвитку вище, ніж у людини, яка не займається.

Порядок виконання

1. Виміряти довжину тіла у положенні стоячи і сидячи (см):

а) вимір проводити без взуття;

б) вимір проводити від верхівки голови до підлоги, при цьому голову необхідно тримати так, щоб нижній край ока і верхній край зовнішнього слухового отвору були на одній горизонтальній лінії.

2. За допомогою терезів виміряти масу тіла (кг):

а) до виміру терези повинні показувати нуль;

б) вимір проводити без взуття і верхнього одягу.

3. За допомогою тканинної стрічки (сантиметра) виміряти:

3.1 Обхват грудної клітки в паузі, на вдиху, на видиху (см).

При накладенні вимірювальної стрічки руки необхідно трохи підняти, потім опустити. На спині стрічка повинна проходити під нижніми кутами лопаток, а попереду - по нижньому краю соскових кружків - у чоловіків і вище грудної залози - у жінок.

Під час вдиху - м'язи не напружувати, плечі не піднімати. Під час видиху - не сутулитися і не згинатися.

3.2 Обхват талії.

3.3 Обхватсідниць.

3.4 Обхват стегна (правого і лівого) - вимір проводити на 20 см вище колінного суглоба.

3.5 Обхват кисті (правої і лівої).

3.6 Обхват гомілки.

3.7Обхват плеча (правого і лівого):

‑при вільно опущеній руці;

‑при зігнутій у ліктьовому суглобі;

‑при зігнутій у ліктьовому суглобі і напруженій.

Усі виміри обхвату плеча проводяться по найбільшому обхвату.

3.8 Ширину плечей і розмір дуги спини.

Виміри проводяться між крайніми кістковими точками, що виступають над правим і лівим плечовими суглобами. Ширина плечей - попереду, розмір дуги спини - позаду.

4. За допомогою кистьового динамометра виміряти силу стиску кисті рук, правої і лівої (кг).

Вимір проводиться з вихідного положення - стійка, ноги на ширині плечей, рука відведена вбік. Виконуються два виміри, і записується кращий результат.

5. За допомогою станового динамометра виміряти станову силу (кг).

Досліджуваний стає на площадку з гачком посередині так, щоб гачок знаходився між ступнями. За гачок кріпиться ланцюг із динамометром. Ланцюг добирається такої довжини, щоб рукоятка була на рівні колін досліджуваного, рукоятка захоплюється двома руками. Тягти її слід повільно, натужуючи м'язи  спини, розвиваючи максимальне зусилля. Ноги і руки - прямі.

6. За допомогою сухого спірометра визначити життєву ємкість легень (ЖЄЛ)  мл.

Досліджуваний робить максимальний вдих, а потім закриває ніс, виконує максимальний повний видих у спірометр, і записує показники приладу. Проводиться три виміри, і записується кращий результат.

Завдання

1. Ознайомитися і оволодіти теоретичними відомостями з теми «Соматометричні і фізіометричні величини фізичного розвитку людини».

2. Відповідно до прикладу, виконати самостійно завдання заособистими даними. За отриманими показниками скласти таблицю (див. додаток 2 табл. 2).

Питання для самоконтролю

1.Що таке фізичний розвиток?

2.Кого відносять до акселератів, медіантів і ретардантів?

3.За якими показниками визначається фізичний розвиток людини?

4.Назвіть соматометричні і фізіометричні величини фізичного розвитку людини.

Як проводиться антропометрія соматометричних показників фізичного розвитку людини?

Остання зміна: Monday 7 September 2020 17:26 PM