Методичні рекомендації до семінарських занять


Турченко Г.Ф.

 

Методичні матеріали для забезпечення семінарських занять з дисципліни  «Російсько-радянські маркери на мапі та в історичній пам’яті населення України і політика декомунізації» для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки: історія та політика

 

Важливою складовою університетської освіти є семінарські заняття – форма навчального заняття, при якій викладач організовує дискусію навколо попередньо визначених тем, до котрих студенти готують тези виступів на підставі індивідуально виконаних завдань. Основне завдання семінарських занять полягає у обговоренні й засвоєнні вузлових тем курсу, оволодінні культурою наукового аналізу, тобто сукупністю сучасних принципів та методів пізнання.

Під час підготовки до семінарських занять студенти повинні опанувати прийомами та методами самостійної роботи з історичними джерелами та монографічною літературою, засвоїти навички дослідної роботи.

Готуючись до семінарського заняття, слід скласти докладний план виступу, тези по кожному питанню. Такий спосіб підготовки до семінарського заняття дозволить усвідомити логічну структуру навчального матеріалу, сприятиме повному, міцному, свідомому та глибокому засвоєнню змісту курсу.

Семінарські заняття проводяться у формі бесіди, рецензування та обговорення доповідей, передбачають дискусію з вузлових питань теми. На виступ студента з доповіддю на семінарському занятті відводиться до 10 хвилин. Доповідь повинна бути логічно завершеним, обґрунтованим і систематизованим викладом питання.

Виступ із доповіддю підлягає обговоренню у студентській групі, рецензуванню. Для реалізації даного порядку роботи студенти повинні підготувати дискусійні питання доповідачу, брати участь в обговоренні, рецензувати доповідь. Опанування матеріалом семінарських занять у повному обсязі є обов’язковим для кожного студента. У випадку непідготовленості або пропуску семінару (незалежно від причин) студент зобов'язаний самостійно опрацювати відповідну тему.

 

Практичне заняття 1.  Російсько-радянські маркери на мапі України.

Завдання: Прогляньте презентацію та підготовте відповіді на запитання:

1.           Мета і завдання курсу. Історіографія проблеми.

2.           Російські імперські маркери на території українських земель: особливості поширення та наслідки для сьогодення.

3.           Радянські маркери на території українських земель: особливості поширення та наслідки для сьогодення.

4.           Незавершена декомунізація 1990-х рр.

 

Практичне заняття 2.  Російсько-радянські маркери  в історичній памяті населення України.

Завдання: підготовте відповіді на запитання:

1. Міф «Київська Русь – колиска трьох братніх народів» та його спростування.

2. Міф про «Возз’єднання України з Росією» та його спростування.

3. Міфи про «Велику Вітчизняну війну» та їх спростування.

4. Міф «Українці та росіянє – один народ» та його спростування.

5. Проілюструйте фактами спроби РФ представити конфлікт на Сході України як внутрішній або громадянську війну. Спростуйте цей міф.

 

Практичне заняття 3.  Імперський проект «Новоросія» як сучасний російський міф щодо південноукраїнських земель.

Завдання: Прогляньте презентацію та підготовте відповіді на запитання:

1.     Історичний контекст появи проекту «Новоросія».

2.     "Новоросія" без "новоросів": етнічний склад населення Півдня та Сходу України.

3.     Назвіть основні фейки щодо проекту «Новоросія», породжені російською пропагандою у 1991–2003 рр., 2004 р., 2005–2013 рр., 2013–2014 рр., 2015–2020 рр.

4.     Доведіть або спростуйте тезу: «Концепція «Русского мира» – це  сучасна неоімперська стратегія РФ». Що можна вважати «інструментами м’якої сили» у концепції «русского мира»? Охарактеризуйте діяльність «інструментів м’якої сили» в Україні  у 2004-2013 рр.

 

Практичне заняття 4-5. Я спростовую російські імперські історичні міфи сучасних російських політиків щодо історії України (4 години)

Завдання: Прогляньте презентацію та підготовте відповіді на запитання:

1.     Складіть аргументований виступ: «Я спростовую імперські історичні міфи щодо України Жириновського» (княжої доби, козацької доби, імперської доби, періоду Української революції початку ХХ ст., радянської доби, доби незалежної Української держави).

2.     Складіть текст: «Я спростовую імперські історичні міфи щодо України Путіна» (княжої доби, козацької доби, імперської доби, періоду Української революції початку ХХ ст., радянської доби, доби незалежної Української держави).

3.     Складіть текст: «Я спростовую імперські історичні міфи щодо України Чорномирдіна» (періоду ІІ Світової війни та післявоєнних років на українських землях).

4.     Спростуйте тезу сучасних російських політиків про те, що сучасна РФ є спадкоємицею Київської Русі.

5.     Порівняйте сучасні російські імперські міфи з імперськими міфами російської історіографії царської доби.

 

Практичне заняття 6. Російські імперські історичні міфи щодо історії України.

Завдання: Прогляньте презентацію та підготовте відповіді на запитання:

1. Чи можна вважати підручники з історії Росії прикладом сучасної інформаційної війни РФ проти України?
2. Російські імперські історичні міфи щодо періоду княжої доби.
3. Російські імперські історичні міфи щодо періоду Гетьманщини.

4. Проголошення незалежності України та державотворчий процес в Україні  російських підручниках з історії Росії.

5. Помаранчева Революція в російських підручниках з історії Росії.

6. Революція Гідності в російських підручниках з історії Росії.

 

Практичне заняття 7. Процеси декомунізації в Україні.

Завдання: Прогляньте презентацію та підготовте відповіді на запитання:

1. Юридична основа процесів декомунізації в Україні.

2. Процеси декомунізації 1990-х і 2014–2020 рр.: порівняльний аналіз.

3. Географія Ленінопаду.

4. Декомунізація в назвах міст і вулиць.

5. Використання теми декомунізації в Інформаційній війні РФ проти України за часів президентства В.Путіна. 

6. Наведіть приклади успішної боротьби української влади та громадянського суспільства з проявами інформаційної війни РФ у 2014–2020 рр.

 

 

Рекомендована література

Основна

 

1.           Турченко Г., Турченко Ф. Проект "Новоросія" 1764–2014 рр. Ювілей на крові. – Запоріжжя, 2015.

2.           Турченко Ф., Турченко Г. Проект "Новоросія" і новітня російсько-українська війна. – К., 2015.

3. Турченко Г. Ідеї "русского мира" та "Новороссии" як пропагандистська зброя у сучасній російсько-українській війні // Феномен пропаганди та антипропаганди у сучасному світі: історико-політологічний дискурс / За науковою редакцією Г.М. Васильчука, О.М.Маклюк, М.М. Бессонової. – Запоріжжя, 2018. – С. 274–289.

4. Турченко Г. Історична наука і сучасна гібридна війна Росії проти України // Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. — Запоріжжя, 2016. — Вип. 46. – С. 217–223.

 

 

Додаткова

1.           Верменич Я. Донбас як порубіжний регіон: територіальний вимір. – К., 2015.

2.           Верменич Я. Теоретико-методологічні проблеми історичної регіоналістики в Україні. – К.: Інститут історії України НАН України, 2003.

3.           Вівчарик М.М., Панченко П.П., Чмихова В.І. Українська нація: шлях до самовизначення: Монографія – К.: Вища школа, 2001.

4.           Націоналізм. Антологія / О. Проценко, В. Лісовий (упоряд.), Л. Білик (літ. ред.); Наукове товариство ім. В’ячеслава Липинського. – К.: Смолоскип, 2000.

5.           Крим в етнополітичному вимірі / за ред. М. Панчука.– К., 2005.

6.           Кульчицький С.В. Кримське питання в контексті політичної історії ХХ століття // Національне питання в Україні ХХ – ХХІ ст.: історичні нариси. – К., 2012.

7.           Проект "Новоросія" – не птиця-фенікс, або про історію мертвонародженого задуму // День. – № 14–15. – 29–30 січня 2016. – С. 21.

8.           Рябчук М. Малоросія до України: парадокси запізнілого націєтворення. – К., 2000.

9.           Сміт Ентоні Д. Націоналізм: Теорія, ідеологія, історія / Пер. з англійської. – К.: «К.І.С.», 2004.

10.        Схід і Південь України: час, простір, соціум. У 2 томах. — Том 1. Колективна монографія. – К.: НАН України, 2014.

11.        Тараненко П.М. Те, що забути не можна. Спогади українця: від революції Бідності до революції Гідності. –  Запоріжжя: Дніпровський металург, 2014.

12.        Українська Революція гідності, агресія РФ і міжнародне право – К.: К.І.С., 2014.

13.        Якубова Л. Національна історія Донбасу: тенденції, суперечності, перспективи у світлі сучасного етапу українського націотворення. – К., 2014

 

Остання зміна: Thursday 19 November 2020 22:16 PM