Лекція 3 Валеологія як теоретична основа анімації
ТЕМА 4. Валеологія як теоретична основа анімації
ПЛАН
1. Визначення понять: «валеологія», «туристська валеологія» і «здоров'я».
2. Види здоров'я й ознаки зміни здоров'я під впливом анімаційного туризму.
3. Співвідношення понять «здоров'я» і «туристська анімація».
4. Засоби туристської анімації в умовах виховання здорового способу життя.
1. Визначення понять: «валеологія», «туристська валеологія» і «здоров'я»
Туристська діяльність є свого роду синтезом різних видів оздоровчої роботи. Тому важливою теоретичною складовою анімаційної діяльності є туристська валеологія.
Найбільший інтерес для нас викликає валеологія як наука про здоров'я. Аналіз об'єкта, предмета й цілей валеології дозволили нам зробити висновок про найважливіше її значення для розвитку теорії й практики туристської аніматорської діяльності.
Як навчальна дисципліна вона все більше інтегрується як педагогічний базис і важливий методичний інструмент при розкритті предмета й завдань туристики в спеціалізованих установах туризму анімаційного профілю. Організаторам тураніматорської діяльності необхідно знати докладні відомості про загартовування й особисту гігієну учасників анімаційних заходів, профілактику шкідливих звичок, оптимальний руховий режим й позитивні емоції, уміти аналізувати їх з урахуванням науки «валеологія».
Виходячи із цього, можна визначити валеологію як основний теоретичний предмет і курс для студентів і широкого кола організаторів та педагогів туристського дозвілля.
Валеологія (від латинського valeo - здраствую) - наука про формування, збереження й зміцнення здоров'я. Термін "валеологія" був уперше запропонований І.І. Брехманом. Проблемам валеології, оздоровчого режиму й здорового способу життя присвячені роботи таких авторів: В.І Жолдака, П.А. Виноградова, В.Т. Камалетдинова, М.Я. Віденського, В.Д. Чепика, А.Т. Фурманова й ін.
Ми будемо вживати термін «туристська валеологія», тобто наука про зміцнення здоров'я засобами туризму. Туристська валеологія відображає якість пристосування організму за допомогою туризму й дозвілля до умов зовнішнього середовища й представляє в підсумку процес взаємодії людини й середовища перебування.
Визначальним поняттям валеології є здоров'я. Відповідно до визначення Всесвітньої організації охорони здоров'я, здоров'я - це стан повного фізичного, психічного й соціального благополуччя, а не проста відсутність хвороб або фізичних дефектів. Це визначення споконвічно виключає людей, що мають які-небудь (уроджені або набуті) фізичні дефекти, навіть у стадії компенсації.
2. Види здоров'я й ознаки зміни здоров'я під впливом анімаційного туризму
Поняття «здоров'я» (на думку С. В. Попова) відображає якість пристосування організму до умов зовнішнього середовища і є підсумком процесу взаємодії людини й середовища перебування. Сам стан здоров'я формується в результаті взаємодії зовнішніх (природних й соціальних) і внутрішніх (спадковість, стать, вік) чинників. Воно виділяє кілька компонентів (видів) здоров'я: соматичне, фізичне, психічне, моральне.
З погляду туристської валеології можна визначити їх у такий спосіб:
1). Соматичне здоров'я - поточний стан органів і систем організму людини, основу якого становить біологічна програма індивідуального розвитку з використанням активної туристської анімації.
2). Фізичне здоров'я - рівень росту й розвитку органів і систем організму; який спирається на морфологічні й функціональні резерви, що забезпечують адаптаційні реакції з можливим використанням помірної туристської анімації.
3). Психічне здоров'я - стан психічної сфери, основу якої становить стан загального щиросердечного комфорту, що забезпечує адекватну поведінкову реакцію. Такий стан обумовлений як біологічними, так і соціальними потребами, а також можливостями їхнього задоволення за допомогою діяльності на дозвіллі.
4). Моральне здоров'я - комплекс характеристик мотиваційної й потребо-інформаційної сфери життєдіяльності, основу якого визначає система цінностей, установок і мотивів поводження індивіда в суспільстві. Моральним здоров'ям опосередкована духовність людини, тому що воно пов'язане із загальнолюдськими істинами добра, любові й краси.
Ознаками, за якими можна визначити стан і зміни здоров'я під впливом анімаційного туризму є:
- специфічна (імунна) і неспецифічна стійкість до дії ушкоджуючи чинників;
- показники росту й розвитку;
- функціональний стан і резервні можливості організму;
- наявність і рівень якого-небудь захворювання або дефекту розвитку;
- рівень морально-вольових і ціннісно-мотиваційних установок.
3. Співвідношення понять «здоров'я» і «туристська анімація»
Роль і характер валеології, як провідного теоретичного принципу використання туристської анімації, обумовлено її впливом на адаптацію людини до соціально-економічних умов її буття. Доцільно співвіднести поняття здоров'я й поняття туристської анімації.
Розглядаючи туристську анімацію з урахуванням теоретичних підстав валеології туризму, ризикнемо дати таке визначення даному поняттю: туристська анімація - соціально-культурна й туристсько-оздоровча категорія, що інтегрує уявлення про певний тип туристської діяльності людини й яка характеризується її суспільною діяльністю, побутом, формою задоволення матеріальних і духовних потреб, правилами індивідуального й соціального поводження. Вона значною мірою обумовлена соціально-економічними умовами, але в той же час багато в чому залежить від мотивів фізіологічної діяльності конкретної людини, від особливостей її психіки, стану здоров'я й функціональних можливостей організму. Цим, зокрема, пояснюється реальне різноманіття варіантів туристської анімації, що враховує три категорії способу життя (певний тип життєдіяльності людини): рівень життя, якість життя й стиль життя.
Рівень життя - це в першу чергу економічна категорія в туризмі, що представляє ступінь задоволення матеріальних, духовних і культурних потреб людини. Під якістю життя розуміють ступінь комфорту в задоволенні людських потреб у туризмі (переважно соціальна категорія).
Стиль життя характеризує поведінкові особливості життя людини, тобто певний стандарт, під яким підбудовується психологія й психофізіологія особистості (соціально-психологічна категорія).
Найбільш повно виражається взаємозв'язок між туристською анімацією й валеологією в понятті «здоровий спосіб життя», що покладено в основу як валеології, так і туристської анімації. Здоровий спосіб життя поєднує все, що сприяє виконанню людиною професійних, суспільних і побутових функцій в оптимальних для здоров'я умовах і виражає орієнтованість діяльності особистості в напрямку формування, збереження й зміцнення як індивідуального, так і суспільного здоров'я.
За сучасним розумінням у поняття здорового способу життя входять такі складові:
- відмова від шкідливих звичок (паління, вживання алкогольних напоїв і наркотичних речовин);
- оптимальний руховий режим;
- раціональне харчування;
- загартовування;
- особиста гігієна;
- позитивні емоції.
На жаль, здоров'я в суспільстві, у першу чергу в силу низької культури, ще не зайняло провідного місця в ієрархії потреб людини та її анімаційно-туристської діяльності. Тому у вихованні в кожного члена суспільства відносин до здоров'я як головної людської цінності найбільш ефективним засобом виступає туристська анімація як предмет і метод соціальної активності особистості.
Туризм як найважливіший засіб активного відпочинку припускає використання цього необхідного в житті засобу, спрямованого на фізичний розвиток особистості: зняття нервових навантажень, зміцнення опорно-рухового апарата, серцево-судинної, дихальної й іншої систем.
Причому, починати туристську діяльність можна вже в дошкільному віці. Залучання дитини в процес освоєння найближчого природного й соціального оточення в ході краєзнавчо-туристської діяльності дозволяє збагачувати її життєвий досвід, формувати уявлення й поняття, розвивати самостійність і спостережливість, накопичувати первісний багаж навичок, умінь і знань, гартувати організм.
Таким чином, краєзнавчо-туристська діяльність, як один із напрямків туристської анімації, дозволяє в комплексі вирішувати освітні, виховні й оздоровчі завдання, розвиваючи дитину в цілому - інтелектуально, морально, фізично.
4. Засоби туристської анімації в умовах виховання здорового способу життя
Туристська анімація, з урахуванням теоретичних принципів валеології, вимагає конкретної адаптації програм до особливостей особистості, в першу чергу, до підліткової й учнівський молоді. Активним педагогічним засобом туристської анімації в умовах виховання здорового способу життя стали рухливі ігри, які не можна назвати простою забавою. Ігри супроводжують нас протягом усього життя, змінюючись за ступенем складності. Для дорослих гра - це ефективна форма відпочинку, що дозволяє зняти фізичне й психічне напруження. Для дітей (при вмілому керівництві з боку дорослих) гра стає діючим засобом розумового й фізичного розвитку, морального й естетичного виховання.
У цьому аспекті буде доцільним з позиції валеології як науки про здоров'я торкнутися проблеми різних форм і методів анімаційної діяльності. Ця проблема актуальна й конкретна з позиції розуміння дидактики й методичних основ формування професіоналізму організаторів туристської анімації.
При складанні програм відпочинку, виходячи з досвіду багатьох провідних фахівців у цій сфері, тураніматорам необхідно враховувати вікові особливості відпочиваючих. Це дозволяє правильно підібрати форми роботи з ними, найбільш продуктивно сполучити активний і пасивний відпочинок, зробити дозвілля цікавим і повноцінним. Немає поганого або гарного дозвілля. Те або інше дозвілля гарне, коли воно психологічно виправдане. Перенапруженим на роботі корисний відпочинок-розрядка, що знімає напруження, втому, стресовий стан. Для тих, у кого такого перенапруження немає, потрібна на відпочинку зарядка, струс, активізація. Важко, звичайно, скласти раз і назавжди затверджені списки дозвілля-зарядки й дозвілля-розрядки, тому ми спробували співвіднести форми анімаційної діяльності видовищно-розважального й пізнавально-екскурсійного характеру з віковими категоріями відпочиваючих. Розподіл цей досить узагальнений, але навіть він допомагає правильно спланувати програму відпочинку.
Перша вікова категорія відпочиваючих - це діти дошкільного віку: допитливі, активні, безпосередні. Провідним типом діяльності цього віку є гра, тому їм можна запропонувати всілякі ігротеки, ранки, казкові подорожі, конкурси малюнків, прогулянки, перші походи з батьками в близько розташований ліс, фізкультурно-оздоровчі заходи, типу: «Тато, мама, я - дружна родина».
Наступна вікова категорія - підлітки - школярі. Діти цього віку відрізняються досить великою активністю, вимогливістю й навіть причепливістю по відношенню не тільки до себе, але й до навколишніх людей. Коло інтересів підлітка велике. Це вік романтики й мрії, тому для цієї категорії особливо привабливі походи, романтичні зустрічі й подорожі. Чим більш насичене життя дітей у цьому віці, тим воно їм більше подобається. Тому школярам можна пропонувати екскурсії, бесіди, спортивні змагання, змагання юних туристів, конкурси (ерудитів, перукарів, хазяєчок та ін.), дискотеки, усні журнали, «живі» газети, вікторини, естафети, кільцівки (пісень, віршів, загадок), школу ввічливості, лицарські турніри, веселі години й свята.
Третя вікова категорія - молодь. До цього періоду життя юнаки й дівчата стають фізично зрілими, формується їхній світогляд і характери. Основними видами діяльності цього періоду є навчання й продуктивна праця, які вимагають великого напруження сил, але енергії й запалу в цьому віці не зменшується. Тому в програму дозвілля для молодих людей можна включати: КВК, вечори, дискотеки, аукціони, ярмарки, театральні вистави, фестивалі, шоу, спартакіади, олімпіади, диспути, походи, ігри за типом телевізійних: «Що? Де? Коли?», «Поле чудес», «Розумники й розумниці», «Колесо історії» та ін.
Контрольні запитання.
1) Яке значення має валеологія для розвитку теорії й практики тураніматорської діяльності?
2) За якими ознаками можна визначити стан і зміни здоров'я під впливом анімаційного туризму?
3) Охарактеризуйте основні види (компоненти) здоров'я.
4) У результаті взаємодії, яких чинників формується здоров'я?
5) Який взаємозв'язок між туристською анімацією й валеологією?
6) Які категорії способу життя ви знаєте? Охарактеризуйте кожен із них.
7) Перелічить й охарактеризуйте складові здорового способу життя.