Лекція 4, 5 Анімаційні програми, технологія їх створення
ТЕМА 4. Анімаційні програми, технологія їх створення
ПЛАН
1. Визначення поняття «анімаційна програма».
2. Види й мета анімаційних програм.
3. Технологічний процес створення анімаційних програм.
4. Етапи розробки й проведення анімаційної програми.
5. Зразковий зміст анімаційної програми відпочинку туристів.
6. Розрахунок вартості анімаційної програми.
1. Визначення поняття «анімаційна програма»
Анімація в туризмі розглядається як діяльність із розробки й надання спеціальних програм проведення вільного часу. Анімаційні програми включають спортивні ігри й змагання, танцювальні вечори, карнавали, ігри, хобі, заняття, що входять у сферу духовних інтересів. Отже, тураніматор - фахівець, що займається розробкою індивідуальних і колективних анімаційних програм.
Під анімаційною програмою мається на увазі об'єднаний загальною метою або задумом план проведення туристських, фізкультурно-оздоровчих, культурно-масових, пізнавальних та аматорських занять.
Функції анімаційних програм - організація й керівництво культурними, оздоровчими й спортивними заходами, їхнє подальше поширення серед туристів.
Крім поняття «анімаційна програма», часто використовується поняття «анімаційний захід», що є складовою частиною анімаційної програми. Наприклад, якщо ми складаємо анімаційну програму на день, то вона включає кілька анімаційних заходів: спортивні змагання, вечірню розважальну програму, ігри на пляжі й т.д.
Таким чином, анімаційні програми створюються аніматорами для розваги гостей, відновлення (рекреації) їхнього здоров'я.
Однак цікаво, що та сама програма може викликати в одних людей позитивні емоції, а в інших - прямо протилежні. Процес сприйняття запропонованих анімаційних програм залежить від багатьох чинників: віку учасників або глядачів; рівня освіченості; статі; етнічної приналежності; настрою на момент реалізації даної програми й т.д.
Саме тому важливо диференціювати споживачів даних послуг заздалегідь, мати про запас кілька різних програм або заходів, щоб задовольнити різні смаки. Крім того, необхідне зміцнення матеріально-технічної бази анімаційних служб на туристських підприємствах.
Для того щоб анімаційні програми були дійсно цікавими, необхідно їх правильно організувати. Організаторська діяльність припускає наявність у фахівців уміння розподілити роботу, персонально визначити обов'язки, права й відповідальність, установлювати час виконання робіт, розробляти систему контролю за виконанням прийнятих рішень, вести справи так, щоб бачити й вирішувати корінні питання в перспективі.
Якість анімаційної програми зв'язана, як правило, із цікавими режисерськими знахідками, багатим арсеналом сценографічних, музичних, пластичних, мовних, світлотехнічних прийомів у розробці й реалізації анімаційних програм.
2. Види й мета анімаційних програм
Програмний анімаційний вплив на людину під час його відпочинку тією чи іншою мірою сприяє збереженню й відновленню її здоров'я: соматичного, фізичного, психічного, морального.
Ці компоненти здоров'я й визначають відповідну умовну типологію напрямків програм туристської анімації:
· перший тип - спортивні, спортивно-оздоровчі, спортивно-розважальні програми;
· другий тип - видовищно-розважальні, пригодницько-ігрові програми;
· третій тип - пізнавальні, спортивно-пізнавальні, культурно-пізнавальні, екскурсійні, навчальні, аматорські й творчо-трудові програми. Для кожного із цих напрямків можна виділити характерні форми анімаційної діяльності;
· четвертий тип - комплексні програми, комбіновані з однорідних програм.
Спортивні анімаційні програми призначені для туристів, що захоплюються тим або іншим видом спорту й, що приїхали в спортивно-туристський комплекс для занять спортом, за певною системою тренувань у сполученні з відпочинком.
Спортивно-оздоровчі програми відрізняються від спортивних тим, що вони розраховані на туристів - аматорів спорту й активного відпочинку, для яких туркомплекс - це єдине місце і єдина можливість відновлення сил і здоров'я через активні фізичні навантаження в умовах натуральної природи й чистого повітря.
Спортивно-розважальні програми орієнтовані на туристів будь-якого віку. Вони будуються на залученні туристів в активний рух через привабливі, веселі конкурси й необразливі змагання.
Спортивно-пізнавальні програми мають на увазі прилучення туристів до духовно-моральних цінностей у процесі активного відпочинку (походи, пішохідні екскурсії).
Екскурсійні програми складаються з різних видів екскурсій, а навчальні програми допомагають туристам набути різні вміння й навички (у плаванні й інших видах спортивних занять, в якому-небудь ремеслі).
Культурно-пізнавальні програми прилучають туриста до культурно-історичних і духовних цінностей націй, країни, місцевості й включають: відвідування музеїв, театрів, кінотеатрів, художніх галерей, парків, виставок, національних фольклорних заходів, концертів, вечорах поезії, зустрічей із відомими діячами культури. Деякі із цих програм залежать від платоспроможності туристів, рівня їхнього інтелектуального розвитку.
Пригодницько-ігрові програми дозволяють стикнутися із цікавим, хвилюючим, незвичайним (наприклад, участь у рольових іграх і конкурсах, відвідуванні печер, піратській вилазці, вечорах народних переказів і легенд, нічному поході, нічному спуску на гірськолижному курорті, у тематичному пікніку). Ці програми мають попит незалежно від віку, статі, національності, рівня освіти відпочиваючих.
Аматорські (творчо-трудові) програми будуються на залученні до творчості, співтворчості, змагання у виготовленні місцевих виробів, що викликає інтерес до місцевих національних традицій. Беручи участь у такій програмі, відпочиваючий вчиться спілкуванню на місцевій національній мові, знайомиться із національними музичними інструментами, танцями, кухнею й т.д. Форми проведення аматорських програм можуть бути найрізноманітнішими: аукціон виробів із природних матеріалів, конкурс аматорської фотографії, фестиваль авторських віршів і пісень, концерт вокальних та інструментальних виконавців, виставка дитячого малюнка й т.д.
Видовищно-розважальні анімаційні програми включають: святкові заходи, конкурси, фестивалі, карнавали, тематичні дні, ярмарки, дискотеки, танцювальні вечори, концерти художньої самодіяльності й т.д.
Анімаційні програми типу «спілкування за інтересами» є, по суті, комбінаціями згаданих програм, однак тут необхідно приділити більше уваги тій невимушеній, ненав'язливій, комфортній обстановці, яка б налаштовувала до спілкування відповідно до інтересів, бажань, темпераментів, національних особливостей. Для цього необхідний гарний аніматор-«зачинатель», каталізатор спілкування. При розробці таких програм ставляться, зокрема, такі цілі:
- задоволення потреби самовираження;
- заохочення туристів (гостей, що відпочивають) до розвитку своїх умінь;
- спрямування розваг і навичок у творче русло;
- рятування від щоденних проблем і стресів;
- зміна іміджу й розслаблення напруження;
- набуття додаткових знань у галузі культури.
Для того, щоб задовольнити потреби гостей різних національностей, віку, статку й можливостей (фізичних, інтелектуальних і т.д.), програми анімації повинні мінятися протягом усього сезону за змістом, інтенсивністю, часом проведення й за іншими параметрами.
Анімаційні програми значною мірою залежать від розміру готелю, його місця розташування, функціональної орієнтації, наявних можливостей (у тому числі за спектром надаваних додаткових послуг), а також від професіоналізму, ступеня універсальності й таланту тураніматорів.
Якість та обсяг виконуваних анімаційних програм у туркомплексах, готелях визначаються в істотній мірі наявністю необхідного персоналу й у цілому - ефективністю анімаційного менеджменту. У невеликому готелі анімаційними програмами може займатися одна людина - менеджер туранімації, у туркомплексі середнього розміру - відділ (служба) туранімації, а у великих курортних й клубних туркомплексах - спеціалізовані анімаційні центри (центри дозвілля).
3. Технологічний процес створення анімаційних програм
Під технологією створення й реалізації анімаційних програм розуміється комплекс прийомів праці аніматора, організація цієї праці, використання спеціальних технічних засобів (об'єктів, споруджень, інструментів і пристосувань). Це складний і багатоплановий процес, оскільки вирішує такі завдання: створення анімаційних програм, економічний прорахунок вартості кожної програми, їхню реалізацію й, нарешті, творче втілення запрограмованих анімаційних заходів з наступним аналізом. Даний технологічний процес являє собою цілісну систему, в якій взаємодіють усі компоненти.
Технологія створення й реалізації анімаційних програм як система складається з декількох взаємозалежних підсистем:
• організаційна - організація спільної діяльності анімаційної команди, економічного, технічного, рекламного відділів;
• інструкторсько-методична - створення й розробка сценаріїв заходів, текстів екскурсій, підбір спортивних ігор і змагань, складання маршрутів походів з наступною розробкою методичних рекомендацій на основі узагальнення досвіду;
• режисерська - розподіл ролей, складання плану репетицій, постановка спектаклю, шоу;
• технічна - підготовка технічних засобів (об'єктів, споруджень, інструментів і т.д.), площадки (сцени) для анімаційних заходів, реквізиту, декорацій, освітлення, музичного супроводу та ін.
Усі підсистеми становлять систему технології, що слугує підставою функціонування анімаційної служби. Анімаційна діяльність - це реальний і зовсім особливий світ із властивими тільки йому правилами дії, які виконують професіонали, щоб включити в процес їхнього здійснення якнайбільше людей. Тут існують свої специфічні закономірності функціонування анімаційної діяльності.
Технологічний процес створення анімаційних програм включає такі елементи:
• об'єкт діяльності: обслуговування населення, відвідувачів (колективи людей та окремі особистості);
• суб'єкт діяльності: керівники, фахівці анімаційної служби;
• власне анімаційна діяльність (процес впливу суб'єкта на суб'єкт) з усіма її компонентами.
Усі елементи функціонування технологічного процесу перебувають у єдності й взаємодії, утворюють єдину систему. Головний елемент цієї системи - об'єкт діяльності, люди: туристи, гості, що відпочивають. Усе призначено для задоволення їх духовних і фізичних потреб. Тому фахівцям-аніматорам треба знати ці потреби, повсякденно вивчати аудиторію, настрої, інтереси й запити різних груп населення. Без знання людей важко розраховувати на досягнення бажаного результату, на підвищення ефективності інтелектуального й емоційного впливу на аудиторію.
4. Етапи розробки й проведення анімаційної програми
Підготовка, розробка й проведення анімаційних програм - особлива діяльність туристської галузі. Роботу з підготовки й проведення тої або іншої анімаційної програми можна розділити на кілька етапів.
Перший етап (найбільший і відповідальний) – підготовчий, що включає в себе:
• аналіз пропонованих анімаційних програм;
• визначення цілей і завдань;
• вибір місця й часу проведення програми;
• проектування анімаційної програми зі врахуванням вікових, етнічних та інших особливостей споживачів даної послуги;
• створення або підбір сценаріїв анімаційних заходів, включених у програму;
• складання кошторису витрат на проведення програми;
• підбор творчих колективів, розподіл обов'язків усередині анімаційної команди;
• технічну підготовку: закупівлю інвентарю, виготовлення декорацій, костюмів, реквізиту й т.д.;
• установка звукової й світлової апаратури, інших технічних засобів, оформлення сцени, виготовлення фонограм та інше;
• проведення репетицій, навчання правилам ігор та інше;
• проведення рекламної кампанії намічених анімаційних заходів:
а) туристи, гості готелю інформуються про наявність і зміст анімаційної програми для різних груп і категорій туристів;
б) з гостями встановлюється контакт, здійснюється запис на різні анімаційні програми й збір заявок.
Другий етап - змістовний, етап проведення анімаційної програми, являє собою найскладнішу й відповідальну роботу для всіх учасників. Необхідно поєднати зусилля всіх задіяних аніматорів, перебороти нервове напруження й вирішити поставлені завдання.
Третій етап – заключний, у ході якого відбувається підведення підсумків:
• нагородження учасників і прощання з гостями;
• аналіз проведеної програми;
• анкетування споживачів з наступним аналізом;
• робота над удосконаленням програми.
Отже, технологічний процес включає три основні етапи: підготовку, проведення програми й аналіз проведеної програми.
Реклама анімаційних програм. Успіх анімаційної програми багато в чому залежить від правильно організованої рекламної кампанії. Реклама, як відомо, це інформація про споживчі властивості товарів і види послуг з метою їхньої реалізації й створення попиту на них. Це інструмент, за допомогою якого споживачеві дається інформація про зміст, особливості, привабливість конкретної програми з метою зацікавити його, спонукати придбати рекламований товар і стати учасником анімаційної програми. Для організації рекламної кампанії необхідно:
· розрахувати витрати на рекламу, з огляду на власні фінансові можливості, оцінити одержуваний від реалізації програм прибуток;
· визначити потенційних споживачів і скласти їхню характеристику за демографічними (вік, стать), етнічними ознаками, соціальним статусом, рівню доходів та ін.;
· виявити конкурентів і визначити переваги власних програм, на які можна звернути увагу в рекламі;
· вибрати канали й способи поширення реклами.
Дуже важливо виробити свій фірмовий стиль, що сприймається як гарантія якості пропонованих анімаційних програм. При цьому необхідно враховувати основні напрямки діяльності, сегменти ринку, для яких призначені розроблювальні програми, рекламні засоби, а також переваги або особливості цих програм.
Методика інформування про готельні анімаційні програми.
Виробництво й реалізація послуг анімаційної сфери, як правило, носять одноразовий характер. Значимість повідомлення інформації до клієнта про призначений йому продукт складно переоцінити, тому реклама анімаційних послуг є невідривною складовою індустрії розваг. Відвідуваність організованих заходів прямо залежить від рівня реклами анімації. Основними методами в цьому випадку є візуалізація й аудіо-реклама.
Візуалізація припускає:
· використання спеціальної уніформи командою анімації;
· установку стендів з анімаційними програмами (розробку макета, визначення розмірів, кількості й місця розташування стендів);
· створення й поширення по номерах готелю листівок з інформацією про анімаційні програми;
· вручення фірмового диплома за перемогу в іграх і змаганнях.
Аудіо-реклама містить у собі:
· рекламу по мегафону на пляжі, костюмовані виходи в ресторани перед вечірніми програмами;
· радіорекламу на пляжі й на території готелю.
Сполучення таких способів інформування гостей, турбота про їхній якісний відпочинок, комфорт і безпеку може бути названо сучасним стилем «м'якої» готельної анімації. На противагу цьому «тверда» готельна анімація характеризується нав'язуванням відпочиваючим одноманітних заходів, супроводжуваних грошовими поборами.
5. Зразковий зміст анімаційної програми відпочинку туристів
Як правило, на початку нового сезону шеф аніматорів при сприянні команди розробляє й затверджує анімаційну програму на весь сезон.
На кожен день тижня (по годинах) складається точний розклад заходів, і на кожного члена команди покладають певні обов'язки з їхнього проведення.
Загальна програма анімації готується таким чином, щоб розважальні й спортивні елементи були різноманітні за своєю формою, цікаві туристам і щоб у проведених заходах були задіяні якнайбільше учасників.
Вечірні шоу повинні повторюватися не частіше, ніж один раз на два тижні, з розрахунку звичайно двотижневого перебування гостей у готелі. Сценарій, музика, світло, хореографія, костюми - все чітко продумується й організується членами команди й керівником, що часто сам бере участь у шоу-програмах.
Нижче наводиться зразковий зміст програми відпочинку туристів, розрахованої орієнтовно на два тижні.
Час проведення заходу |
Тематика |
Назва, коротка характеристика |
Місце Прове-дення |
Відпові-дальний |
Дата проведення (періодичність) |
9:30-12:00 |
Спортивно-розважальні ігри |
- стрейчинг - стрілянина з лука - хокей на траві - бочча - крикет - крокет - міні-гольф |
|
|
щодня |
12:00 - 13:00 |
Ігри в басейні
Спортивні конкурси |
- водне поло - на кращого поринача - водна аеробіка - на кращого плавця |
|
|
1 раз на тиждень
щодня 1 раз на тиждень |
15:30 - 17:00 |
Спортивно-розважальні заняття |
- футбол - баскетбол - волейбол - степ-аеробіка - уроки танців - теніс настільний - теніс великий |
|
|
щодня щодня щодня щодня щодня щодня щодня |
20:00 - 22:30
|
Культурно-дозвільна програма |
- жива музика - міні-дискотека (для дітей) - конкурси вікторини лотерея |
|
|
щодня щодня
щодня |
22:30 - 03-00
|
|
Вечірнє шоу Дискотека |
|
|
щодня |
6. Розрахунок вартості анімаційної програми
Для того, щоб зробити калькуляцію вартості певної анімаційної програми, потрібно визначити основні статті витрат у процесі реалізації шоу-програми.
Як приклад, використаємо барвисте шоу «Легенда про Тилле Улленшпігелє». Його сценарій заснований на народному епосі вікінгів та однойменній опері Вагнера. Дія спектаклю відбувається на майданчику біля басейну, освітленого смолоскипами, які розставлені по всьому його обрисі. Тут же, на протилежному майданчику розташовані глядачі.
У спектаклі беруть участь 8-10 активно зайнятих аніматорів і 12-15 залучаються додатково, в тому числі глядачі із залу. Репетиції спектаклю тривали кілька днів.
Дана вистава, в силу казковості й романтичності сюжету, дуже видовищна й захоплююча. І, незважаючи на не зовсім професійну гру акторів, ніколи не залишає байдужим жодного глядача, викликає бурю емоцій, вигуки схвалення з боку «залу для глядачів». І особливе торжество й задоволення відчувають актори із числа відпочиваючих, відчуваючи причетність до дії.
Програму завершує клубний танець на сучасну музику, де називаються імена аніматорів, задіяних у цьому шоу.
Основні реквізити, використовувані в постановці театралізованої вистави: 2 намети, вогненні кулі, відро з бензином, стегнові пов'язки імітують костюми артистів.
Розрахунок вартості анімаційної програми.
Найменування видаткових статей |
Перелік видаткових статей |
одиниця виміру |
Показники у натуральному вираженні |
Вартість за одиницю (USD) |
Підсумкова вартість (USD) |
Реклама:
|
- афіші - запрошення для VIP туристів (розробка й друкування) |
шт шт |
50 150
- |
3,00 1,50
- |
150,00 225,00
- |
Устаткування:
|
- апаратура (звук, світло) - декорації -флористичне оформлення сцени -намет-костюмерні (візажистів, костюмерів) - плакати й розтяжки |
година шт шт
шт
шт |
9 4 4
2
30 |
10,00 100,00 150,00
10,00
3,00 |
90,00 400,00 600,00
20,00
90,00 |
Костюми:
|
- виготовлення костюмів й аксесуарів - прокат костюмів |
шт
шт |
25
2 |
15,00
10,00 |
375,00
20,00 |
Зарплата персоналу:
|
- акторам - менеджерові анімації -декораторам-оформлювачам |
осіб осіб осіб |
20 1 2 |
25,00 55,00 25,00 |
500,00 55,00 50,00 |
Разом: |
|
|
|
|
2575,00 |
В основному, всі наведені цифри є розрахунковими, тому що значна частина зазначеного в таблиці переліку найменувань, як наприклад, устаткування, костюми, купляються на початку сезону, а зарплата персоналу виплачується один раз на місяць.
Контрольні запитання.
1) Що мається на увазі під анімаційною програмою?
2) Які функції виконують анімаційні програми?
3) Чим відрізняється анімаційний захід від анімаційної програми?
4) Охарактеризуйте види анімаційних програм.
5) Яких цілей прагнуть досягти при розробці анімаційних програм?
6) Від чого залежать обсяг та якість анімаційних програм?
7) Які завдання ставляться перед технологічним процесом створення анімаційних програм?
8) З яких елементів складається технологічний процес створення анімаційних програм?
9) Охарактеризуйте основні етапи розробки й проведення анімаційних програм.
10) Які видаткові статті беруть до уваги при розрахунку вартості анімаційної програми?