Лабораторне заняття 1.6 Мультимедійне навчання

3. Мультимедійне навчання

Процес навчання, процес викладання

Найчастіше процес навчання представляється як передача інформації. Передача інформації від викладача до учня. Це просто як отримання інформації учнями і додавання її у пам'ять.

Такий погляд на процес навчання дуже поширений, і репрезентує учнів як пасивних приймачів інформації, без пояснення рекомендацій щодо подальшого навчання. Але, незважаючи на поширеність такого погляду, треба сказати про його примітивність. Часто новостворені середовища навчання не включають таких важливих елементів як інтерактивність, можливість навчатися після навчання і зворотний зв'язок.

Існує ще один погляд на навчання, дещо інший. Це те, що учні повинні самі прийняти нову інформацію та витягти з неї те, що може знадобитися у повсякденному житті. У цьому випадку навчання вимагає зусиль для розуміння зв'язку одержуваної інформації з наявними даними, розуміння як застосувати отримані знання, а не тільки механічне запам'ятовування фактів.

У цьому полягає проблема освіти у поточному вигляді, існує безліч інструкцій із запам'ятовування чи вивчення предмета, але тим часом як отримати знання і як отримані знання застосувати у житті чи роботі існує великий прогалину. Мета навчання якраз і полягає в тому, щоб дати студенту вектор застосування отриманих знань, а не просто дати можливість отримати інформацію.

Щоб навчальний мав можливість самостійного розуміння застосування знань, існує модель, яка крім процесу отримання та запам'ятовування інформації містить низку питань.

Основний момент такої моделі передбачає, що учень у процесі отримання інформації ставить собі запитання: 1) Що це? 2) Як застосувати?

Питання "Що це?" відноситься до галузі декларативного знання. Декларативне знання - будь-яке знання, якого людина має доступ і можливість декларувати (викладати мовними способами).

Питання "Як застосувати?" відноситься до галузі процедурного знання. Процедурне знання є операційним, практичним, перебуває поза сферою усвідомлення і проявляється через певні дії. В якості класичних прикладівнаводиться їзда велосипедом, знання як зав'язати вузол. Людина може знати, але не вміти, або навпаки, вміти, але не мати можливості пояснити, як вона це робить. Відповідно, розмежування цих типів знання має особливе значення у процесі навчання, у тому числі при оволодінні та користуванні. Декларативне знання виражається словом, а процедурне знання проявляється через дію.

Мета ефективного навчання – забезпечити можливість отримання комплексних знань та можливість отримання процедурного знання. І мультимедіа в цьому сенсі якнайкраще підходить для сприйняття обох форм знань.

Мультимедійне навча́ння це загальноприйнята назва, що використовується для опису когнітивної теорії мультимедійного навчання. Ця теорія включає в себе кілька принципів навчання за допомогою або через мультимедіа.

Теорія мультимедійного навчання це теорія, яка постулює, що оптимальне навчання відбувається тільки в тому випадку, коли вербальний і візуальний матеріал представлені синхронно. Вона заснована на теорії подвійного кодування Алана Пайвіо і є сумісною з візуально-просторовою матрицею і петлею повторення в моделі робочої пам’яті Алана Бедделі. Теорія мультимедійного навчання була розроблена педагогом-психологом Річардом Е. Мейєром, який проводив різні дослідження, що підтвердили ♀ ефективність.

Принцип модальності

При навчанні за допомогою мультимедіа мозок повинен одночасно кодувати два різних види інформації: візуальну і звукову. Можна припустити, що ці конкуруючі джерела інформації будуть прагнути придушити або «завантажити» учня. Тим не менш, психологічні дослідження показали, що вербальна інформація насправді краще запам’ятовується, коли супроводжується візуальною картинкою. У 1974 р. Бедделі (Baddeley) і Хіч (Hitch) запропонували теорію робочої пам’яті, згідно з якою, вона складається з двох значною мірою незалежних компонент, що працюють як правило паралельно одна з яких візуальна, а інша вербальна (або акустична ), що дозволяє одночасно обробляти інформацію, яка надходить від наших очей і вух. Т.ч. змішане навчання не обов’язково має пригнічувати або «вантажити» учня, а дійсно може бути корисним.

Те, що пункти, представлені як вербально, так і візуально, краще запам’ятовуються, знайшло відображення в теорії подвійного кодування, вперше запропонованої Аланом Пайвіо і пізніше застосованої до мультимедіа Річардом Мейєром і його однодумцями. Мейер показав, що учні краще передають знання, отримані ними в процесі змішаного (багатомодульного) навчання. Він пояснює ефект модальності як наслідок обробки інформації або завантаження бази знань.

У ході ряду досліджень Мейер і його колеги перевірили теорію подвійного кодування Пайвіо на мультимедіа. Вони неодноразово показали, що студенти, які вивчають мультимедіа, що включає анімацію з послідовною розповіддю, були кращі у передачі запитань, ніж ті, які вивчають мультимедіа з елементами анімації і окремо текстові матеріали. Тобто, вони були значно кращі, коли приходив час застосувати те, що вони засвоїли, пройшовши мультимедійний курс, а не мономедійний (тільки візуальне навчання). Ці результати були потім пізніше підтверджені іншими групами дослідників.

Спочатку освітній контент цих мультимедійних навчальних досліджень був обмежений логічними науковими процесами, в центрі яких були системи, засновані на причинно-наслідковому зв’язку, такі як автомобільні гальмівні системи, принцип роботи велосипедного насоса або процес формування хмар. Але з часом було виявлено, що ефект модальності може бути поширений на інші області, і вони необов’язково є системами, заснованими на причиннонаслідковому зв’язку.

Інформація може і повинна бути закодована як візуально, так і вербально (розповідь). Якщо інформація кодується вербально, це знижує когнітивне навантаження на учня, і він може краще справлятися з інформацією, яка надходить до нього. З тих пір Мейєр назвав це «Ефектом модальності» або Принципом модальності (один з принципів його «Когнітивної теорії мультимедійного навчання».

Приклад: Щоб застосувати принцип модальності наприклад до PowerPoint, потрібно подати частину вашого маркованого тексту з урахуванням візуалів, якщо це можливо.

Це допоможе учням:

•              привернути увагу;

•              зрозуміти і засвоїти матеріал, який Ви супроводжуєте.

Принцип надмірності

Згідно з цим принципом: «Студенти навчаються краще за допомогою анімації і розповіді, ніж анімації, розповіді і "тексту з екрану"».

Т.ч. краще нехтувати зайвим матеріалом. Тому що учні навчаються так само добре, як коли вони одночасно чують і бачать один і той же матеріал під час презентації. Це особливий випадок ефекту розсіяної уваги Sweller (-а) і Чандлера.

Інші принципи

•              Принцип просторового зв’язку «Студенти навчаються краще, коли слова і відповідні їм картинки представлені на сторінці або екрані поруч, а не далеко один від одного».

•              Принцип часового зв’язку «Студенти навчаються краще, коли слова і відповідні їм картинки представлені синхронно, а не послідовно».

•              Принцип узгодженості «Студенти навчаються краще, коли сторонній матеріал виключений, а не включений».

•              Принцип індивідуальних відмінностей «Цільові ефекти сильніші для слабо ерудованих учнів, ніж для високо ерудованих».

Переваги мультимедіа у навчанні

Правильно створені та розроблені мультимедіа додатки, природно краще за будь-яку текстову інформацію допомагають учням увійти в курс справи, побудувати модель знань, що викладаються. Слід зазначити такі потенційні переваги мультимедіа:

· Інтерактивність учнів

· Прискорене навчання у порівнянні з текстовою інформацією

· Краще запам'ятовування та застосування знань

· Можливість відпрацювання практичних прийомів

· Доступність інформації-довідки

Існують ще потенційні переваги мультимедіа. Можливість мультимедіа подавати учню для сприйняття та відео та аудіо, дає гарну перевагу мультимедіа перед цими двома видами інформації. Крім того у зв'язку з тим, що сприйняття аудіо та відео дуже різне для людини, то комбінація їх у мультимедіа досить успішна, тому що використовує переваги аудіального та візуального сприйняття.

 

Принципи застосування мультимедіа у навчанні

Ефективність мультимедіа супроводу характеризує умовні 4 пункти:

· Наочне відображення інформації

· Інструкція, посібник користувача

· Завдання, вправи на запам'ятовування та розуміння

· Фінальний тест, для визначення результатів

Безумовно, всі ці елементи можуть бути використані без мультимедіа, але з мультимедіа ці пункти стають найбільш значущими і ефективними в процесі навчання.

З часом ученими було розроблено кілька принципів оцінки ефективності мультимедіа. Зупинимося на деяких основних.

Принцип "Просторово тимчасового зв'язку" говорить про те, що при навчанні супроводжується показом, наприклад анімації та описи її аудіо фрагментом і текстом, текст і анімація повинні йти поруч у програмі, а аудіо супровід не після, а під час показу анімації.

Справді це, цей принцип підтверджує, що людська робоча пам'ять обмежена, і потрібно розносити блоки з однойменної інформацією як у просторі (далеко друг від друга) і у часі.

Також необхідно відзначити важливий принцип «надмірності», який говорить про те, що подана інформація не повинна повторюватися. Наприклад, зображення не повинно супроводжуватися і аудіо-фрагментом, і екранним текстом розшифровкою цього аудіо-фрагменту. Оскільки відбувається розсіювання уваги, і студент не вловлює ні візуальної, ні аудіо інформації.

І, на мій погляд, важливий принцип так і називається принцип «Мультимедіа». У цьому принципі йдеться про те, що будь-яке використання одного типу інформації, наприклад тільки тексту, завжди гірше, ніж сукупне використання тексту та графіки.

На цей принцип я покладався виконуючи практичну частину даної роботи, у ній поєднані як анімаційний супровід, так і текстова частина, яка пояснює побудови.

Особливості мультимедіа

На даному етапі аналізу мультимедіа можна зробити висновок, що мультимедіа є універсальним і єдиним шляхом розвитку навчання. Але треба зробити деякі зауваження. Перше зауваження не на користь використання мультимедіа говорить про те, що для коректного відображення створених програм необхідні ресурси, що відповідають вимогам комп'ютери. Далеко не всюди можливе використання мультимедіа в освіті через те, що лише мала частина освітніх закладів відповідає запитам сьогодення. Не кажучи вже про дистанційну освіту, в якій також широко застосовується мультимедіа, у Росії недостатньо добре розвинений Інтернет для загального впровадження мультимедіа додатків.

Крім того, не варто забувати про те, що складне завдання стоїть і у людей, які створюють мультимедіа комплекси, складне завдання вибору тієї потрібної частини із величезного потоку інформації. Адже для якісного та ефективного використання потрібно відбирати лише ті фрагменти та елементи, які повною мірою відповідають завданням навчання. Можна сильно нашкодити в процесі навчання, обравши неправильний варіант вирішення того чи іншого завдання, особливо якщо говорити про процедурне знання, коли це неправильне рішення застосовуватиметься на практиці.

Так само варто сказати про обмеженість освіти. Використання мультимедіа допоможе знайти рішення тих чи інших завдань, але для цього потрібно ввести елементи навігації, які будуть давати зрозуміти, який буде наступний крок. Саме така покрокова навігація має один мінус, вона викликає у почуття обмеження, що навчається. І у зв'язку з цим, у учня завжди має бути можливість звернутися за допомогою до викладача, як за технологією так і з конкретного предмета.

Також неможливо не сказати про те, що при роботі з мультимедіа, з його плюсами у вигляді подачі інформації з використанням різних каналів (аудіальний, зоровий) людям з порушеннями зору або слуху необхідно враховувати ці порушення і давати відповідні коментарі доступним для кожної людини методом.

Застосування мультимедіа

Запорукою успіху застосування мультимедіа є не просто одночасне нагромадження систем з найбільшою кількістю ефектів, а має на увазі прораховане, продумане використання різних систем для того, щоб отримати відмінну віддачу з кожної системи. Максимально збільшити використання властивостей систем разом мультимедіа продукту.

Можливі різні форми та способи застосування програм мультимедіа і потрібно чітко розуміти, чого необхідно домогтися від студентів після роботи з курсом (наприклад, вибір анімації та графіки в даній роботі націлений на те, щоб студенти усвідомили всі питання побудови перспективи). Також для курсів автошколи підійдуть відео-уроки, для музичної школи аудіо-фрагменти з нотами, що звучать. Необхідно переконатися, що всі системи та програми мультимедіа курсу добре поєднуються один з одним, доповнюють один одного і відповідно до принципів створення мультимедіа додатків не є надмірними.

При створенні мультимедіа курсів необхідно пам'ятати, що система навчання не є лише засобом передачі інформації, тому не потрібно забивати курс суцільними термінами та визначеннями, тому що можна нашкодити у процесі навчання. Але з іншого боку, студенти, які сприймають навчання як систему основи знань, можуть не мати чіткого уявлення про процес навчання і це може перевантажити або розчарувати учнів. Але за будь-яких умов рішення про використання мультимедіа засобів необхідно обміркувати і бути впевненим у доцільності його використання. І як говорилося вище, тільки з компанією хороших фахівців, як з програмного забезпечення, так і безпосередньо з предмета, що розглядається, можна створити гідний мультимедіа курс.

Хоча і сформульовані деякі методики та принципи створення мультимедіа додатків потрібно розуміти, коли слід використовувати такі курси, а коли слід звернутися до старих методів, які працюють досі. Мультимедіа при всіх своїх очевидних плюсах не є до кінця впровадженою системою навчання за вже перерахованими фактами.

Перейдемо до програмних продуктів, за допомогою яких можна створювати мультимедіа курси. Зупинимося на тих з них за допомогою яких можна було вирішити дипломне завдання, тобто програми роботи з графікою та анімацією, проведемо короткий аналіз, порівняння та обґрунтування вибору програми.

 

Див. також

•              Електронне навчання

•              Дистанційне навчання

•              Мобільне навчання

•              Віртуальне навчання

Мультимедіа

Остання зміна: Saturday 29 January 2022 21:16 PM