Лабораторне заняття 2.3 Методики створення мультимедіа для навчання

3. Методики створення мультимедіа для навчання

У результаті вивчення мультимедіа було виведено деякі методики, які допомагають поліпшити ефективність сприйняття. Під час створення мультимедіа слід спиратися та керуватися ними. Звернімо увагу на деякі з них:

· Мультимедіа використовується не тільки для краси матеріалу, що викладається, а більшою мірою для підтримки та розширення навчання.

· Вибір формату обумовлювати предметом, що викладається. Наприклад, для інженерної графіки підійде анімація та зображення, ніж текст.

· Елементи мультимедіа використовувати у формі, коли вони підтримують одне одного.

· Залучення тих, хто навчається в активний процес, а не просто пасивна передача інформації.

Створення програм мультимедіа

Суть застосування мультимедіа в педагогіці та в освіті не просто створення програм з красивими картинками, ефектами, цікавими аудіо вставками. Суть застосування мультимедіа є ефективним, якісним використанням різних форматів, розкриття їх переваг, приховування недоліків. Мета використання даних програм у тому, що студенти, учні могли самі використовувати кожен елемент медіа окремо. Щоб учні могли самостійно сконцентруватися на тій чи іншій темі предмета, що викладається.

Існують два основні середовища навчання

ü     Спрямована (навчання проходить у чітких рамках)

ü     Ненаправлена (студент сам має право вибирати куди йому рухатися у навчанні)

Так ось теоретики мультимедіа з'ясували, що для початкових курсів навчання більш підходить спрямоване середовище, щоб не розсіювати їхню увагу від азів наук. А для більш підготовлених старших курсів, як правило, підходить ненаправлене середовище, тоді студент вільний вибирати, куди рухатися в освоєнні предмета.

Добре розроблені та підібрані мультимедіа з урахуванням середовищ навчання гарні результатив освіті, покращують мотивацію, навченість та передачу знань.

Чим більше елементів мультимедіа в додатку, тим додаток буде складнішим у розробці, але краще для навчання, оскільки можна охопити різні аспекти предмета, подивитися з різних сторін на поставлену проблему. Звичайно, розробка такого складного мультимедіа програми є завданням не для однієї людини, потрібні різні навички. Причому потрібні спеціалісти з навичками не тільки для створення безпосередньо елементів мультимедіа, а й хороші консультанти безпосередньо на предмет. Необхідно вибирати послідовність подачі матеріалу, зручність та зрозумілість навігації по мультимедіа, зрозумілі терміни, щоб кінцевий, складний продукт, плід роботи колективу не призвів до розчарування учнів або до повного нерозуміння суті викладеного.

4. Огляд, аналіз програм для створення мультимедіа

На даний момент все більше компаній розуміють значущість мультимедіа та створюють програмні продукти для отримання медіа ресурсів. Існує безліч таких програм, зупинимося на яскравих представниках цієї галузі.

 

4.1 Microsoft Power Point

Microsoft Power Point - це програма для створення та проведення презентацій, є частиною Microsoft Office і доступна в редакціях операційних систем. Перша редакція цієї програми вийшла 1987 року, а вже 2002 року вийшла версії програми, яка з невеликими змінами досі використовується у всьому світі. Зручність використання PowerPoint полягає в тому, що в ній пропонуються функції, що максимально полегшують створення мультимедіа презентацій. Також відрізняється простотою використання, не потребує якихось спеціальних навичок, крім знання ПК на рівні користувача.

 

4.2 Corel Draw

Починаючи опис Corel Draw необхідно сказати, що Corel насамперед є потужним редактором векторної графіки.

Векторна графіка - це використання геометричних примітивів, таких як точки, лінії, сплайни, багатокутники для представлення зображень у комп'ютері. Цей термін використовується на противагу растрової графіці, яка є зображенням як матрицю пікселів (точок).

Corel Draw має підтримку малювання від руки через спеціальні апаратні засоби. Підтримує спецефекти, тривимірну графіку. Основним мінусом цієї програми вважається відсутність можливості анімації, ця програма працює лише зі стаціонарними зображеннями. Тому може використовуватися в мультимедіа ресурсах як редактор зображень, графіків, діаграм.

 

4.3 Adobe Illustrator

Ця програма також є векторним графічним редактором. Вона була задумана і поширена саме як векторний редактор, одна використовується дизайнерами в різних цілях. Наприклад, ця програма зручна для швидкої розмітки сторінки з логотипом - простого односторінкового документа не обтяженого текстом. Основною відмінністю та плюсом програмного продукту Adobe Illustrator є можливість деформації. Створену фігуру можна легко обертати, масштабувати і деформувати.

Як можна помітити програми для редагування зображень, досить схожі за своїм інтерфейсом. Жодна програма редагування не може обійтися без деяких функцій, які є основою для всіх програм редагування та створення.

 

4.4 3D Studio Max

Це програма одна з перших, з якою відбувається знайомство на предмет «Комп'ютерна графіка» на нашій кафедрі. Вважається повнофункціональною професійною програмою для роботи із тривимірною графікою, розроблена компанією Autodesk. Має в своєму розпорядженні великі засоби зі створення різноманітних за формою і складністю комп'ютерних моделей реальних або будь-яких інших об'єктів навколишнього світу з використанням різноманітних технік і механізмів. Моделювання на основі стандартних об'єктів, як правило, є основним методом моделювання і є відправною точкою для створення об'єктів будь-якої складності, що пов'язано з використанням примітивів у поєднанні один з одним як елементарні частини складових об'єктів.

При створенні об'єкта ми можемо бачити його з 4х сторін, види у кожному вікні програмуються, тобто. можна самому задати який вид (зверху, знизу, праворуч, ліворуч) відображатиметься на тому чи іншому видовому екрані. Правий нижній вигляд зазвичай використовується для відображення створеного об'єкта в тривимірному просторі.

 

4.5 Camtasia Studio

Програма розроблена компанією TechSmith. Застосовується для створення широкого спектру відеофайлів: від презентацій та наочних посібників до відеоуроків та демонстраційних слайдів для лекцій.

Одні з ключових можливостей Camtasia Studio:

ü   захоплення цілого екрана, вікна або області для запису, додавання музичних треків, мікрофона, матеріалів відеокамери для створення демо-ролика.

ü   Покращені можливості захоплення відео з 3D-програм, художніх фільмів або анімаційних Flash-роликів з плавним збільшенням кадрової частоти.

ü   Вбудовування у презентацію кліпів, фотографії, музики та анімації.

ü   Додавання різноманітних маркерів та позначок: спливаючих вікон, кнопок клавіатури та анімованих форм.

ü   Плагін PowerPoint із панеллю інструментів для запису презентацій через інтерфейс Camtasia Studio за один клік.

Вибір програми Camtasia Studio обумовлений тим, що цей дипломний проект передбачає створення відеоролика, а ця програма ніяк, до речі, підходить для поєднання анімації створених у Autodesk Inventor та додавання переходів та написів.

 

4.6 AutoCAD

Програма відноситься до Систем Автоматизованого Проектування (САПР). Сімейство продуктів AutoCAD є одним із найпоширеніших САПР у світі. Наразі налічується близько 6 мільйонів користувачів.

AutoCAD може використовуватися як у локальному, так і в мережевому варіанті. Перші версії даної програми містили переважно елементи для простого двовимірного малювання, які поступово доповнювалися і розвивалися. В результаті система стала дуже зручним "електронним кульманом". Великою перевагою системи, як засобу малювання, є можливість подальшого формування електронного архіву креслень. Кожен із створених таким чином файлів малюнків легко редагується, що дозволяє швидко отримувати креслення-аналоги із креслень-прототипів. Як захист у AutoCAD передбачені паролі та цифрові підписи, таким чином припиняється несанкціоноване використання креслень.

Вибір даної програми, обумовлений тим, що дипломне завдання передбачає креслення, а AutoCAD якнайкраще підходить для вирішення такого роду завдань.

 

5. Педагогічний дизайн мультимедійного уроку

Педагогічний дизайн– наведене в систему використання знань (принципів) про ефективну навчальну роботу (навчання та навчання) у процесі проектування, розробки, оцінки та використання навчальних матеріалів.

Аналіз значної кількості мультимедійних уроків-презентацій, виконаних, як правило, у програмі PowerPoint, а також висмикнуті з електронних навчальних посібниківфрагменти показують їх вкрай низький навчальний ефект. Розробники подібних уроків не знайомі з особливостями нової форми проведення уроків. Тим часом урок як безпосередній інструмент реалізації основних ідей інформаційно-комунікаційних технологій вимагає максимально ретельної розробки. Саме уроки є тим лакмусовим папірцем, які показують ефективність тієї чи іншої розробки. Це одночасно кінцевий результат, і остання стадія оформлення, реалізації ідей, закладених розробниками тих чи інших технологій.

Підготовка подібних уроків вимагає ще ретельнішої підготовки, ніж у звичайному режимі. Такі поняття, як сценарійуроку, режисурауроку – у разі не просто новомодні терміни, а важлива складова частина підготовки до навчального занятию. Проектуючи майбутній мультимедійний урок, вчитель має продумати послідовність технологічних операцій, форми та способи подачі інформації на великий екран. Варто відразу ж замислитися про те, як вчитель управлятиме навчальним процесом, яким чином забезпечуватиметься педагогічне спілкування на уроці, постійний зворотний зв'язок з учнями, що розвиває ефект навчання.

^ Мультимедійний урок - це урок, у якому використовується багатосередовищне представлення інформації з допомогою технічних засобів, передусім, комп'ютера. У численних статтях, присвячених цій темі, часто зустрічається вираз «урок із мультимедійною підтримкою». Цілком очевидно, що так називається урок, де мультимедіа використовується для посилення навчального ефекту.На такому уроці вчитель залишається одним із головних учасників освітнього процесу, часто і головним джерелом інформації, а мультимедійні технології застосовуються ним для посилення наочності, для одночасного підключення декількох каналів подання інформації, для більш доступного пояснення складного нового матеріалу. Наприклад, розробка опорних конспектів В.Ф. Шаталова набуває абсолютно нової якості, коли на екрані в заданому режимі з'являються фрагменти «опори». У будь-який момент вчитель може за допомогою гіперпосилань перейти до деталізації інформації, «оживити» матеріал, що вивчається, за допомогою анімації і т.д.

Цілком очевидно, що рівень і час мультимедійної підтримки уроку можуть бути різними: від декількох хвилин до повного циклу. Однак, мультимедійний урок може виступати і як "міні-технологія" , тобто як підготовлена ​​тим чи іншим автором розробка із заданими навчальними цілямиі завданнями, орієнтована цілком певні результати навчання. Такий урок має достатній набір інформаційної складової, дидактичного інструментарію. У його проведенні істотно змінюється роль вчителя, який у разі є, передусім, організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів. Проведення уроку в режимі міні-технологіїаж ніяк не означає, що вчитель позбавлений можливості маневру та імпровізації. Нічого дивного не буде в тому, що у досвідченішого вчителя подібний урок може заграти новими гранями, пройти привабливіше, цікавіше, динамічніше, ніж у його молодого колеги. Але урок – міні-технологія передбачає істотне зменшення «педагогічного шлюбу» навіть учителем-початківцем.

При проектуванні майбутнього мультимедійного уроку розробник повинен замислитися над тим, які цілі він переслідує, яку роль цей урок грає в системі уроків з теми, що вивчається, або всього навчального курсу. Для чого призначений мультимедійний урок:

·для вивчення нового матеріалу, пред'явлення нової інформації;

·для закріплення пройденого, відпрацювання навчальних умінь та навичок;

·для повторення, практичного застосування набутих знань, умінь навичок;

·для узагальнення, систематизації знань?

Слід одразу визначити: завдяки чому посилиться навчальний та виховуючий ефект уроку, або це буде просто данина новомодним захопленням. Виходячи з цього, вчитель підбирає необхідні форми та методи проведення уроку, освітні технології, прийоми педагогічної техніки.Мультимедійний урок може досягти максимального навчального ефекту, якщо він стане осмисленим цілісним продуктом, а не випадковим набором слайдів. Певний перелік усної, наочної, текстової інформації перетворює слайд на навчальний епізод. Розробник повинен прагнути перетворити кожен з епізодів на самостійну дидактичну одиницю. Педагогічні довідники визначають дидактичну одиницю як логічно самостійну частину навчального матеріалу, за своїм обсягом та структурою, що відповідає таким компонентам змісту як поняття, теорія, закон, явище, факт, об'єкт тощо. Дидактична одиниця складається з одного або кількох кадрів.

ФРЕЙМ- Мінімальний опис явища, факту, об'єкта, при видаленні з якого будь-якої складової дане явище, факт або об'єкт перестають впізнаватись (класифікуватися), тобто. опис втрачає сенс. Набір пов'язаних за змістом та логікою фреймів складає дидактичну одиницю.

Таким чином, готуючи навчальний епізод і розглядаючи його як дидактичну одиницю, розробник повинен ясно уявляти, які навчальні завдання він переслідує даним епізодом, якими засобами він досягне їх реалізації.

Однією з очевидних переваг мультимедійного уроку є посилення наочності. Використання наочності особливо актуально, що у школах, зазвичай, відсутня необхідний набір таблиць, схем, репродукцій, ілюстрацій. Однак досягти очікуваного ефекту можна за дотримання певних вимог до пред'явлення наочності.

·Впізнаваністьнаочності, яка повинна відповідати письмовій або усній інформації, що пред'являється.

·Динамікапред'явлення наочності. Час демонстрації повинен бути оптимальним, причому відповідати навчальної інформації, що вивчається в даний момент. Дуже важливо не перестаратися з ефектами.

·Продуманий алгоритм відеорядузображень. Засоби мультимедіа надають вчителю можливість надати необхідне зображення з точністю до миті. Вчителю достатньо детально продумати послідовність подачі зображень на екран, щоб повчальний ефект був максимально великим.

·^ Оптимальний розмір наочності. Причому це стосується не тільки мінімальних, а й максимальних розмірів, які теж можуть негативно впливати на навчальний процес, сприяти більш швидкій втомі учнів. Вчителю слід пам'ятати, що оптимальний розмір зображення на екрані монітора у жодному разі не відповідає оптимальному розміру зображення великого екрана проектора.

·^ Оптимальна кількістьзображень на екрані. Не слід захоплюватися кількістю слайдів, фото та ін., які відволікають учнів, не дають зосередитись на головному.

Під час підготовки навчального епізоду перед учителем обов'язково стане проблема пред'явлення друкованого тексту. Необхідно звернути на такі вимоги до тексту:

·структура;

·Об `єм;

·формат.

Текст з екрана має виступати як одиниця спілкування. Він має або підлеглий характер, що допомагає вчителю посилити смислове навантаження, або є самостійною одиницею інформації, яку вчитель навмисне не озвучує. Цілком природно, коли на екрані з'являються терміни, ключові фрази. Часто ми бачимо своєрідний тезовий план уроку. У такому разі, головне, не перестаратися.

Очевидно, що великий обсяг тексту погано сприймається з екрана. Вчитель повинен прагнути якомога замінити друкований текст наочністю. По суті, це теж текст, але пред'явлений іншою мовою. Нагадаємо, визначення тексту в енциклопедичних довідниках як послідовність графічних або звукових мовних знаків, обмежена єдиним призначенням (лат. Textus - з'єднання…). Важливим є те, як буде представлений друкований текст з екрана. Так само, як і наочність, текст повинен з'явитися в продуманий вчителем час. Вчитель або коментує пред'явлений текст, або посилює пред'явлену усну інформацію. Дуже важливо, щоб вчитель у жодному разі не дублював текст з екрана. Тоді в учнів не виникне ілюзії зайвої ланки інформації, що надходить.

Хоча можуть бути й випадки, коли дублювання друкованого тексту вчителем чи учнем дидактично виправдане. Такий прийом використовується у початковій школі, коли вчитель досягає комплексного підходу у навчанні, включаючи різні канали сприйняття. Удосконалюються навички читання, усного рахунку тощо. Дублювання друкованого тексту обов'язково у будь-якому віці під час проведення мультимедійних дидактичних ігор. Цим самим вчитель досягає рівних умов всім учнів: як тих, хто легше сприймає усну інформацію, і легше засвоюють інформацію друкованого тексту.

Займаючись підготовкою мультимедійного уроку, розробник повинен мати хоча б елементарні уявлення про колір. колірної гамищо може успішно позначитися на проектуванні колірного сценаріюнавчального епізоду Не слід нехтувати рекомендаціями психологів, дизайнерів про вплив кольору на пізнавальну діяльність учнів, про поєднання кольорів, оптимальну кількість кольорів на екрані тощо. Слід звернути увагу і на те, що колірне сприйняття на екрані монітора та на великому екрані значно відрізняються, і мультимедійний урок необхідно готувати насамперед із розрахунком на екран проектора.

Важливе значення має і використання на уроці звуку. Звук може грати роль:

·шумового ефекту;

·звукової ілюстрації;

·звукового супроводу.

Як шумовий ефект звук може використовуватися для привернення уваги учнів, перемикання на інший вид навчальної діяльності. Наявність мультимедійної колекції звукових ефектів зовсім на означає обов'язкове їх застосування. Шумовий ефект має бути дидактично виправданий. Наприклад, у разі проведення мультимедійної дидактичної гри уривчастий шумовий ефект може стати сигналом для початку обговорення поставленого питання або, навпаки, сигналом для завершення обговорення та необхідності пред'явлення відповіді. Дуже важливо, щоб учні були привчені до цього, щоби звук не викликав у них зайвого збудження.

Важливу роль відіграє звукова ілюстраціяяк додатковий канал інформації. Наприклад, наочне зображення тварин чи птахів може супроводжуватися їх гарчанням, співом тощо. Малюнок або фотографія історичного діяча може супроводжуватися його промовою. Зрештою, звук може грати роль навчального звукового супроводу наочного зображення, анімації, відеоролика. У разі вчителю слід ретельно зважити, наскільки раціонально використовуватиме на уроці звуковий супровід. Якою буде роль вчителя під час звукового супроводу? Більш прийнятним буде використання звуку як навчального тексту під час самостійної підготовки до уроку. На самому уроці слід звести звуковий супровід до мінімуму.

Сучасні технології, як відомо, дозволяють успішно використовувати у мультимедійному уроці фрагменти відеофільмів. Використання відеоінформаціїі анімаціїможе значно посилити навчальний ефект. Саме фільм, а точніше невеликий навчальний фрагмент, найбільше сприяє візуалізації навчального процесу, представленню анімаційних результатів, імітаційному моделюванню різних процесів у реальному часі навчання. Там, де у навчанні не допомагає нерухома ілюстрація, таблиця, може допомогти багатовимірна рухлива фігура, анімація, план, відеосюжет та багато іншого. Однак під час використання відеоінформації не слід забувати про збереження темпу уроку. Відеофрагмент має бути гранично коротким за часом, причому вчителю необхідно подбати про забезпечення зворотного зв'язку з учнями. Тобто відеоінформація повинна супроводжуватися низкою питань характеру, що розвивають, що викликають хлопців на діалог, коментування того, що відбувається. У жодному разі не варто допускати перетворення учнів на пасивних споглядачів. Необхідно замінити звуковий супровід відеофрагменту живою мовою вчителя та учнів.

 

6. Використання мультимедійних презентацій на уроці

Презентація- це послідовність екранів (слайдів), де можуть бути текстові матеріали та візуальні матеріали (малюнки, фотографії, діаграми, відеофрагменти). Крім того, показ слайдів може супроводжуватись звуковими ефектами (музикою, мовою диктора, шумовим оформленням). Починаючи створення презентації, необхідно чітко визначити: цілі, які треба досягти в результаті поведінки уроку, завдання;які належить вирішити під час уроку, мотиваціюкласу сприйняття навчального матеріалу, технічні умовипроведення уроку, попередній проектвикористання електронного документа.

Необхідно дотримуватись наступних критеріїв під час підготовки презентації.

^ Оформлення слайдів

Стиль

Дотримуйтесь єдиного стилю оформлення.

Уникайте стилів, які відволікатимуть від самої презентації.

Допоміжна інформація (керуючі кнопки) не повинні переважати основну інформацію (текст, малюнки).

Фон

Для фону вибирайте холодніші тони (синій або зелений).

^ Використання кольору

Зверніть увагу на колір гіперпосилань (до та після використання).

^ Анімаційні ефекти

Анімація корисна як спосіб поступової появи тез на екрані.

Не варто зловживати різними анімаційними ефектами, вони повинні відволікати увагу від змісту інформації на слайді.

Заголовки мають привертати увагу аудиторії.

Використовуйте короткі слова та пропозиції, які під час виступу ви повинні розкрити та розвинути (як правило, ніхто не зацікавлений вчитуватися та вдивлятися в текст на ваших слайдах).

Розташування

Переважно горизонтальне розташування інформації.

Найважливіша інформація повинна розташовуватися у центрі екрана.

Якщо на екрані розташовується картинка, то напис повинен розташовуватися під нею.

Шрифти

Для заголовків – щонайменше 24.

Для інформації – щонайменше 18.

Не можна змішувати різні типи шрифтів на одній презентації.

Не можна зловживати великими літерами (вони читаються гірше малих).

^ Способи виділення інформації

Слід використовувати:

рамки, межі, заливання;

різні кольори шрифтів, штрихування, стрілки;

малюнки, діаграми, схеми для ілюстрації найважливіших фактів.

^ Обсяг інформації

Не варто заповнювати один слайд надто великим обсягом інформації: учні можуть одночасно запам'ятати не більше трьох фактів, висновків, визначень.

Найбільша ефективність досягається, коли ключові пункти відображаються по одному на кожному окремому слайді.

^ Види слайдів

Для забезпечення різноманітності слід використовувати різні види слайдів:

з текстом;

з таблицями;

з діаграмами;

із відеофрагментами;

із демонстраціями.

Навігації

Вчитель сам визначає, що показувати у якій послідовності.

^ Подання презентації

Може здійснюватися у різний спосіб, на розсуд вчителя. Потрібно пам'ятати про те, що людина здатна одночасно утримати в пам'яті та усвідомити від 5 до 9 тез (посилок, відомостей).

При числі фактів понад 7 починається підсвідома втома. Після 9 – виникають проблеми з описаною вище систематизацією. Таким чином, при створенні презентації, яка планується до показу в класі на «загальному» екрані, ви повинні писати короткі фрази, що сприймаються «одним поглядом».

Якщо це тези, їх не повинно бути більше 7–9. Краще написати коротко (тезами) і розшифрувати ці висловлювання в мовленні, ніж написати довго у розрахунку на важку розумову роботу учнів.

Підкреслимо, що йдеться про ЕЛЕКТРОННЕ ВИДАННЯ, призначене для показу в аудиторії, що неминуче передбачає досить напружений ритм викладу. Якщо ж ви розраховуєте на самостійне опрацювання матеріалу учнем (презентація, що відчужується), то тут ви можете використовувати більше тексту на слайді.

 

Типи презентацій

Офіційна презентація- Це офіційні звіти, доповіді, реферати і т.д. Тут потрібні строгий дизайн, витриманість, єдиний шаблон оформлення для всіх слайдів. Анімаційні ефекти дозовані, розважальний елемент зведений до мінімуму. Необхідно чітко структурувати матеріал, мінімізувати вступні слова, використовувати великий текст. Слайд на екрані повинен бути не менше 10-15 секунд, але і не більше 40-60 секунд.

Якщо на слайді наведена складна діаграма, необхідно проговорити вступні слова (на цій діаграмі наводиться те, зеленим відзначені показники А, синім-показники Б і т.д.), дати час аудиторії вчитатися і вдивитися в діаграму.

^ Офіційно-емоційна презентація- це звіти перед колективом однодумців. У міру показу презентації в ній може з'являтися більше анімаційних ефектів, більше фотографій, хоча починалася презентація у вигляді офіційного документа. Наприклад, можна уявити ситуацію, в якій класний керівник на батьківських зборах розповідає про проблеми, досягнення та перспективи за допомогою презентації.

«Плакати» та «Тези»- подібні презентації замінюють найпростіші засоби технічного супроводу. На слайдах – лише ілюстрації з мінімумом підписів. Вся робота з роз'яснення вмісту лежить на доповідачі. При цьому бажаним є єдиний шаблон оформлення. Наприклад, презентація у форматі "Тези" є ефективною заміною класної дошки. Замість того, щоб писати пункти, використовуються слайди з написаними тезами. Поява цих тез може бути анімована, щоб підкреслити початок нового розділу (підрозділу). Фактично, така презентація є конспектом доповіді. Практика показує, що така, здавалося б, нудна і не ілюстративна презентація, виявляється, дуже корисна слухачам (учням, колегам) як короткий запис опорних моментів доповіді.

Якщо ж у такій презентації ще зробити короткі записи в нотатках до кожного слайду, то матеріал (роздрукований і розданий до заняття) буде дуже корисний. Запам'ятовуваність мови набагато зросте і краще зрозуміла.

«Подвійна дія»- це тип презентації на слайдах, яких крім візуальних матеріалів наведена конкретна інформація. Вона може або пояснювати вміст слайду, або розширювати його. Наприклад, у разі «пояснень», розповідаючи про влаштування танка Т-34, слід навести візуальний матеріал – фотографії танка, а текстовому матеріалі повідомити його тактико-технічні характеристики. У разі «розширень», залишаючи той самий візуальний ряд, у текстовому матеріалі наводяться дані про бойове застосування танків, мистецтво танкових проривів тощо. У супроводжуючій розповіді не стосуються змісту текстів. В результаті – при правильному розподілі уваги учнів, задіяні три механізми сприйняття: зорово-подібне сприйняття, пов'язане з фотографіями, слухове свідоме, пов'язане з розумінням того, що говориться, додаткове свідоме зорове, пов'язане з одночасним читанням додаткового матеріалу. Можна побудувати слайд так, щоб при постійному візуальному матеріалі змінювався текстовий ряд. І навпаки. Двоїстість події тут у тому, що на додаток до традиційних впливів – зорового і слухового, утворюється третє. Таке завантаження слухача, мабуть, найефективніше у предметах гуманітарного циклу – географії, історії, світової художньої культурі.

Презентації–опитуваннямістять питання-завдання, адресовані учням, в них можуть бути включені матеріали, що відображають ключові експерименти пройденої теми або демонструють вивчені явища. Питання до учня міститься в заголовку слайду, коментарі та пояснення до малюнків даються вчителем під час презентації. Можливі такі презентації-опитування для вхідного тестування на першому уроці нового навчального року. Як правило, такі опитування включаються слайди презентацій, використаних у попередньому навчальному році при поясненні нового матеріалу.

^ Презентації - пояснення нового матеріалу.Такі презентації відкривають перед учителем нові можливості, наприклад: на уроці-лекції можна простежити історію того іншого відкриття, проілюструвати останні досягнення науки і техніки, показати сучасні пристрої, принципи дії, які ґрунтуються на явищі, що вивчається, продемонструвати портрети видатних учених і т.д.

Ще однією істотною перевагою презентації є уявлення графічного матеріалу: побудови графіків перехідних процесів, різних векторних діаграм, ілюстрація графічних методів розрахунку. При традиційному викладі зазначеного матеріалу до завершення графічної побудови, як правило, на дошці розібрати щось стає вже складно. Більше того, якщо учень відволікався на якомусь етапі, побудувати той же графік вдруге практично не представляється можливим, оскільки на це потрібно багато часу. При грамотному використанні анімації у презентації PowerPoint у разі потреби можна кілька разів «прокрутити» як окремі складні моменти, так і всю будову від початку до кінця, і це триватиме лише кілька секунд. Якість графічного матеріалу при цьому, поза сумнівом, значно вища.

^ Презентації - повторення пройденого матеріалу.Такі презентації дозволяють використовувати раніше підготовлені для вивчення нового матеріалу, які можна швидко та якісно редагувати.

^ Інтерактивний семінар (урок)- якщо планується провести урок, семінар (доповідь) у режимі діалогу з аудиторією, то стають допустимими різні анімації, картинки, що виїжджають, фотографії, що обертаються, об'єкти навігації, розгалуження презентації – залежно від того, які відповіді дають слухачі, як вони реагують на запитання та судження. У такій презентації може бути єдиного для всіх слайдів шаблону оформлення.

Навігація не повинна допускати можливості "заблукати", піти на неправильну гілку. Така презентація фактично є електронним навчальним матеріалом (ЕУМ), при цьому вона створюється саме як ЕЛЕКТРОННИЙ матеріал у розрахунку на його читання з екрану. І тому не є простим перекладом друкованого документа на електронний вигляд.

^ Інформаційний ролик- Дещо окремо стоїть така презентація, як рекламний (інформаційний) ролик. Тут вимоги зовсім інші, ніж раніше. Завдання інформаційного ролика – привернути увагу.

Отже, у презентації мають бути досить великі тексти, інформаційно-рекламного характеру. Повинні бути НАГЛЯДНІ матеріали, розраховані на ШВИДКЕ сприйняття.

Може бути багато анімаційних ефектів (але не надмірно багато!). На одному слайді може бути кілька фотографій, що накладаються одна на одну. Дуже добре, якщо такий ролик супроводжується дикторським пояснювальним текстом, що звучить з колонок.

Повинні бути помітні або хоча б зрозумілі заголовки, повинні бути картинки, що ілюструють ці заголовки, але зовсім не обов'язково давати можливість ДІЙСНО вникати в матеріал.

Відповідно, виникають вимоги до композиції презентації, до її монтажу. До таких рекламних роликів цілком застосовні звичайні прийоми побудови кіносценаріїв, особливо як для гостросюжетних детективів. А саме – інтригуючий (або хоча б цікавий) початок. Потім – наростання темпу подій, а наприкінці – повний калейдоскоп подій.

^ Варіанти використання презентацій

1. Проведення презентацій на уроці під час пояснення нового матеріалу:

·заздалегідь створена презентація замінює класну дошку при поясненні нового матеріалу для фіксації уваги учнів на якихось ілюстраціях, даних, формулах тощо.

2. Наочна демонстрація процесу:

·наочна демонстрація процесу (побудова діаграм, таблиць, моделювання фізичних дослідів, побудова географічних карт та

т. д.), яку неможливо чи досить складно провести за допомогою плакатів чи шкільної дошки.

3. Презентація за результатами виконання індивідуальних та групових проектів:

·підготовка учнями (самостійно або у групі) презентації для супроводження доповіді;

·створення фотоальбомів, як звітів про проведені групою учнів дослідження у межах діяльності з проекту.

4. Спільне вивчення джерел та матеріалів:

·спільне вивчення інформаційних джерел та матеріалів уроку (наприклад, обговорення творів мистецтва на основі мультимедійних енциклопедій, відсканованих графічних зображень або отриманих з Інтернету матеріалів тощо).

5. Коригування та тестування знань:

·проведення додаткових занять у комп'ютерному класі або шкільній медіатеці, коли учні, що відстали або відсутні, самостійно вивчають матеріал на основі презентацій;

·робота з тестуючими системами та тренажерами.

Last modified: Saturday, 29 January 2022, 9:20 PM