Тема. Здорова дитина – норма дитячого розвитку, цілісний тілесно-духовний організм
Здоров'я - безцінне надбання не тільки кожної людини, але й усього суспільства. На жаль, як засвідчують результатами досліджень, велика кількість дітей втрачає його вже в дошкільному віці. На сьогодні серед дошкільників кількість практично здорових дітей становить лише 3-4 %. Це пов'язане насамперед з відсутністю комплексного підходу до зміцнення та збереження здоров'я підростаючого покоління, порушенням координації діяльності систем освіти та охорони здоров'я.
Проте як медиків, так і педагогів все більше хвилює прогресуюче погіршення здоров'я дітей, адже народження здорової дитини стало рідкістю, зростає кількість вроджених аномалій, мовних розладів у малюків тощо. Причин росту патології безліч. Насамперед це погана екологія, незбалансоване харчування, інформаційні та нейропсихічні перевантаження, і, нарешті, зниження рухової активності, яка є потужним біологічним стимулятором життєвих функцій зростаючого організму.
У Законі України "Про дошкільну освіту” серед пріоритетних завдань розвитку дошкільної ланки освіти визначено збереження та зміцнення здоров'я дитини.
Саме тому вдосконалення відомих і створення нових ефективних методів, що підвищують резервні можливості організму дитини, є досить актуальним.
У світлі вищезазначеного, проблема застосування нетрадиційних методів оздоровлення дошкільників полягає насамперед у їх своєчасній "пропаганді” серед педагогів, психологів і вмілої інтеграції комплексу традиційних оздоровчих заходів із новими нетрадиційними підходами.
Використання нетрадиційних методів сприяє формуванню, зміцненню і збереженню фізичного, психічного, соціального і духовного здоров'я підростаючого покоління. Це зумовлено тим, що вони спрямовані на максимальне усунення негативних факторів у психологічному, біологічному, соціальному розвитку дитини і створення позитивного мікро- і макроклімату навколо неї.
Досить важливим аспектом у процесі застосування нетрадиційних методів оздоровлення є чітке дотримання працівниками дошкільних навчальних закладів загальновідомих педагогічних принципів і, безумовно, проявів творчості педагога, який намагається розкрити природу кожної дитини, щоб зрозуміти й допомогти їй.
Загартування, релаксаційні і дихальні вправи, фітбол, танцювально-ігрова гімнастика - ось далеко не повний перелік тих нетрадиційних методів оздоровлення дошкільників, які описані в посібнику.
Сподіваємося, що вони допоможуть педагогам дошкільних навчальних закладів здійснити комплексний підхід до процесу оздоровлення дітей, урізноманітнити його, зробити більш змістовним і ефективним.
В посібнику вперше висвітлені найбільш поширені нетрадиційні методи загартування, які можуть бути використані у режимі дошкільних навчальних закладів як складової частини фізкультурно-оздоровчої роботи.
Навчальний посібник написаний згідно з програмою курсу ”Нетрадиційні методи оздоровлення дітей дошкільного віку” на факультеті фізичного виховання у Запорізькому національному університеті для студентів, які навчаються за спеціалізацією ”Фізичне виховання дітей дошкільного віку” і допоможе озброїти їх теоретичними знаннями, необхідними для науково-обґрунтованого здійснення процесу фізичного виховання у дошкільних навчальних закладах.
Матеріал може бути використаний фахівцями, які
працюють у галузі дошкільної освіти