ОПИС ЗАВДАНЬ ДО КУРСУ: відкрийте сторінку
ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ (60 балів):
- 14 тем лабораторних робіт (див. презентації до лаб.робіт) по 2 бали (виконувати в електронному вигляді: тема, мета, виконання завдань, висновки) - (виконати до 25.01.2025):
- Лабораторне заняття №1: 1) перегляньте с. 71, 77 - "РЕГІОНАЛЬНА ДОПОВІДЬ про стан навколишнього природного середовища у Запорізькій області у 2021 році" (https://mepr.gov.ua/wp-content/uploads/2022/10/Regionalna-dopovid-Zaporizka-ODA-2021.pdf), занесіть до протоколу назви (латинські та українські) інвазивних видів рослин та тварин, які виявлені на території Запорізької області; 2) знайдіть інформацію про кількох із цих видів (на вибір) в базах даних інвазивних видів (зробіть опис цих рослин, значення, методи боротьби і т.д.) та фото сторінки з бази даних з наявною про нього інформацією. ОКРЕМІ БАЗИ ДАНИХ: GBIF (можна обрати укр. мову): https://www.gbif.org/uk/what-is-gbif; ISSG: https://www.iucngisd.org/gisd/; EPPO: https://gd.eppo.int/ ; GISP: https://www.gisp.org/; NOBANIS: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/external/nobanis-invasive-alien-species-data
- Лабораторне заняття №2: 1.
Сформулюйте цикл розвитку медичних п'явок (зразок можна побачити тут: час відео 6:12: ), замалюйте та зробіть опис. 2. Дайте відповідь: 1) чому п'явки здатні швидко реагувати, на здобич у воді? 2) наведіть перелік інвазивних видів п'явок в Україні. 3. Наведіть перелік інвазивних видів комах для рослин та тварин в Україні. 4. Сформуйте цикл розвитку інвазивних комах (2-3 види), які шкодять рослинам в Україні.
- Лабораторне заняття №3: Переглянувши
відео сформуйте схеми життєвих циклів тварин (не менше 3), які ми не розглядали та зробіть
висновки: https://youtube.com/shorts/ehoj1lrzs2w?si=iK1wvhGgsiYGh-w7 ; https://youtube.com/shorts/ELwOzuvsCzc?si=Wd8E2VDmQvTcxC2n ; ; https://youtube.com/shorts/hYt1vSulQfA?si=mbLXT9o_RjCGWzZv ; https://youtube.com/shorts/Xo7a7TFWkdY?si=t88hbfecysvU5ZGb ; https://youtube.com/shorts/z8nr-cFRYqs?si=ZY9rMZ2dzHCk-m1T ;;
- Лабораторне заняття №4: описати по 7-8 видів (перелік є презентації до лаб.роботи) інвазивних риб та плазунів за схемою в презентації: назва (укр/лат), рисунок, ареал, біологія, поява в Україні, причини проникнення виду, значення виду, життєвий цикл.
- Лабораторне заняття №5: описати по 7-8 видів (перелік є презентації до лаб.роботи) інвазивних птахів та ссавців за схемою в презентації: назва (укр/лат), рисунок, ареал, біологія, поява в Україні, причини проникнення виду, значення виду, життєвий цикл.
- Лабораторне заняття №6: внесіть до протоколу детальні життєві цикли 5 видів паразитів, які спричиняють інвазії та профілактичні заходи, які потрібно зробити.
- Лабораторне заняття №7 (див. додаток до Л.р. 6,7): внесіть до протоколу опис 5 видів адвентивних рослин за схемою: назва (укр/лат), рисунок, ареал, морфологія, біологія, поява в Україні, причини проникнення виду, значення виду, шкідливість, методи боротьби.
- Лабораторне заняття №8: Порядок
виконання роботи: 1. За допомогою перегляду
відео () ознайомитись з основними методами санітарної оцінки риби при інвазійних захворюваннях. 2. Оглядаємо рибу, звертаючи увагу на зовнішній вигляд. 3. Оглядаємо хвіст риби, відмічаємо чи є потовщення на хвостовому плавці. 4. Звертаємо увагу чи порвані промені і чи проглядаються червоні самки гельмінта. Занести до протоколу схему дослідження.
- Лабораторне заняття №9: Розглянути різновиди гельмінтів (не менше 5 видів) та заповнити таблицю, згідно наданого матеріалу зробити життєві цикли даних паразитів із можливими видами тварин, які можуть ними заразитися.
Паразит
Хвороба
Основні симптоми
Етіологія
Патогенез
Профілактика
Епідеміологія
- Лабораторне заняття №10: Розглянути різновиди гельмінтів (не менше 5 видів - не повторювати попередні) та заповнити таблицю, згідно наданого матеріалу зробити життєві цикли даних паразитів із можливими видами тварин, які можуть ними заразитися.
Лабораторне заняття №11: Зобразіть життєві цикли збудників протозойних захворювань (наприклад, амеби дизентерійної, малярійного плазмодія тощо).Паразит
Хвороба
Основні симптоми
Етіологія
Патогенез
Профілактика
Епідеміологія
- Лабораторне заняття №12: Описати схематично життєві цикли розглянутих інвазивних видів амфібій.
- Лабораторне заняття №13: Описати схематично життєві цикли розглянутих інвазивних видів рептилій.
- Лабораторне заняття №14: Наведіть перелік паразитів птахів (глисти, кліщі та ін.) та хвороб, які вони викликають. Зобразіть життєві цикли 3-4 паразитів.
- 2 поточні тести по 16 балів (виконати до 25.01.2025).
ПІДСУМКОВИЙ КОНТРОЛЬ (40 балів):
- ІНДИВІДУАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ (20 балів): виконати до заліку (сесія - з 27.01.2025):
Теми індивідуальних завдань:
1. Поняття інвазійний вид, історія його формування. Основні терміни.2. Переваги та наслідки біологічних інвазій
3. Інвазивні види водяних безхребетних
4. Інвазивні види птахів
5. Інвазивні види амфібій
6. Інвазивні види рептилій
7. Інвазивні види риб
8. Інвазивні види рослин
9. Інвазивні види хребетних
10. Еволюційний вплив інвазійних видів
11. Інвазії рослиноїдних комах
12. Інвазивні види гризунів
13. Інвазивні види копитних
14. Цестоди
15. Нематоди
16. Трематоди
17. Протозойні інвазії
18. Профілактика та лікування інвазій
19. Адвентивні види хребетних тварин на території України
ЗАОЧНА ФОРМА:
1. Альба В.Д. – тема 1 або 11
2. Баракат Р.І. – тема 2 або 12
3. Гекалюк А.А. – тема 3 або 13
4. Замула Ю.А. – тема 4 або 14
5. Засядько К.В. – тема 5 або 15
6. Куца Д.С. – тема 6 або 16
7. Савченко В.Д. – тема 7 або 17
8. Шевченко О.А. – тема 8 або 18
9. Шемет В.О. – тема 9 або 19
10. Базавлуцька (Дійкун) К.А. – тема 10 або 3
Орієнтовні теми для виконання ІДЗ представлені вище, за бажанням може бути обрана будь-яка інша тема знідно змісту курсу (див. силабус).
Вимоги до оформлення / критерії оцінювання ІДЗ (заочна форма навчання):
- Виконується у вигляді науково-дослідної роботи за однією з обраних тем дисципліни. При виконанні ІДЗ користуватися такими вказівками: об’єм основної частини 10-15 друкованих аркушів (А4), кегль шрифту 14, міжрядковий відступ 1,5. Наприкінці індивідуального завдання обов’язково надається список використаних джерел. Максимальна кількість балів, яку може отримати студент – 20 балів.
- Вступ (2 бали): коротко розкрити проблему та актуальність питання.
- Основна частина (1- 14 балів): повнота розкриття питання (1-4 бали); опрацювання сучасних наукових інформаційних джерел [в т.ч. періодичних видань] (1-5 бали); цілісність, систематичність, логічна послідовність викладу [наочність: наявність схем, таблиць, порівнянь, рисунків] (1-5 бали).
- Висновки (2 бали): уміння формулювати власне ставлення до проблеми, робити аргументовані висновки.
- Акуратність оформлення роботи / презентація роботи (2 бали).
- ЗАЛІКОВИЙ ТЕСТ (20 балів) - буде доступний за датою заліку (сесія - з 27.01.2025).