Робоча програма

ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»

МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КАФЕДРА видавничої справи та редагування

 

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

                                                                          Декан факультету журналістики

 

____________   В.М. Манакін
"___" __________ 201
6 року

 

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

СГП(с) -  «Еристика»

 

 

 

Напрям підготовки         6.030303 – Видавнича справа та редагування

 

Факультет                        журналістики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 2017 навчальний рік


Робоча програма  «Еристика» для студентів напряму підготовки 6.030303 – Видавнича справа та редагування

«30 » серпня 2016 року - 8 с.

Розробник: доцент, кандидат філологічних наук  Плеханова Т.М.

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри видавничої справи та редагування

Протокол від  30  серпня 2016 року № 1

Завідувач кафедри ____________ Т.М.Плеханова

 «30 » серпня 2016 року

Схвалено науково-методичною радою факультету журналістики

Протокол від  30  серпня 2016 року № 1

«30 » серпня 2016 року     Голова _____________ Н.В.Романюк

 

 

1.      Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

Кількість кредитів - 3

Галузь знань
0303 - Журналістика та інформація»

Нормативна

 

Напрям підготовки
6.030303 – Видавнича справа та редагування

Модулів – 2

 

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2

2

 

 

Семестр

Загальна кількість годин – 108

4-й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 3

самостійної роботи студента - 6

Рівень вищої освіти: бакалаврський

 

12 год.

Практичні

22 год.

Самостійна робота

74 год.

 

Вид контролю: залік

 

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання – 1:2

 

 

 

1.     Мета та завдання навчальної дисципліни

 

Мета курсу – вивчення  історії та теорії аргументації, практичне оволодіння прийомами і навичками  мистецтва полеміки.

 

Завдання курсу:

-                  засвоїти знання, що складають зміст еристики як науки, усвідомити і запам`ятати систему понять, оволодіти науковою термінологією;

-                  вивчити історію та джерела еристики та аргументації;

-                  уважно ознайомитися зі зразками промов визначних полемістів минулого і сучасності з тим, щоб максимально використати їх досвід;

-                  оволодіти методом риторичного аналізу текстів різних типів промов та  прийомами маніпулювання в суперечках

-                  навчитися членувати текст, точно визначати тему, тези, докази, мовні засоби (тропи і фігури), доцільність кожного слова;

-                  навчитися, використовуючи свої знання та досвід інших промовців, створювати та виголошувати різні типи промов на потрібну тему і з урахуванням різних ситуацій;

-                  виробити уважне та критичне ставлення до власного мовлення і суспільної мовної практики.

За підсумками вивчення курсу студент 2 курсу повинен знати ключові  поняття, розділи та закони як класичного, так і сучасного мистецтва полеміки.

У процесі вивчення курсу “Еристика” студент повинен уміти аналізувати та членувати тексти різних типів, визначати тему, тези, докази, мовні засоби та доцільність кожного слова в тексті; розрізняти тропи і фігури української мови; використовуючи свої знання й досвід інших промовців, продукувати тексти різних типів промов з потрібної теми і для різних ситуацій та використовувати їх у власній практичній діяльності.

Студент повинен володіти навичками відбору та редагування мовленнєвого матеріалу; роботи з науковою літературою, словниками й довідниками для теоретичного обґрунтування висновків після спостережень над конкретними мовними явищами й стилями.  

 

2.     Програма навчальної дисципліни

 

Змістовий модуль І.  Еристика в системі мовних знань видавця, журналіста. Історичний розвиток мистецтва суперечки.

Тема 1. Вступ. Зміст і завдання курсу, його значення для підготовки видавця, редактора. Історія мистецтва полеміки. Поняття про суперечку.

Тема 2. Розвиток еристики  в Європі нового часу.

Тема 3. Розвиток та сучасний стан мистецтва полеміки в Україні. Види суперечок.

Тема 4. Аргументація і критика. Структура та форма аргументації. Техніка аналізу аргументації. Поняття про критику. Види критики.

 

Змістовий модуль ІІ. Теоретичні засади та основні поняття еристики.

Тема 1. Правила і помилки в аргументації та критиці

Тема 2. Засоби маніпулювання в еристиці. Прийоми мовного маніпулювання.

Тема 3. Коректні і некоректні  прийоми впливу в суперечці. Софізми в суперечках.

Тема 4. Тактичні,  психологічні та невербальні прийоми маніпулювання в суперечках.

 

 

3.     Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

усього

у тому числі

л

пр.

інд.

с.р.

1

2

3

4

5

6

Змістовий модуль І.  Еристика в системі мовних знань видавця, журналіста. Історичний розвиток мистецтва суперечки.

Тема 1. Зміст і завдання курсу, його значення для підготовки  видавця, редактора. Історія мистецтва полеміки.

 

2

4

 

 

Тема 2. Розвиток еристики  в Європі нового часу.

 

 

2

 

 

Тема 3. Розвиток та сучасний стан мистецтва полеміки в Україні. Види суперечок.

 

2

2

 

 

Тема 4. Аргументація і критика. Структура та форма аргументації. Техніка аналізу аргументації.. Види критики.

 

2

4

 

 

Разом за змістовим модулем 1

 

6

12

 

 

Змістовий модуль ІІ. Теоретичні засади та основні поняття еристики.

Тема 1. Правила і помилки в аргументації та критиці

 

 

2

 

 

Тема 2. Засоби маніпулювання в еристиці. Прийоми мовного маніпулювання.

 

2

2

 

 

Тема 3. Коректні і некоректні  прийоми впливу в суперечці. Софізми в суперечках.

 

2

4

 

 

Тема 4. Тактичні,  психологічні та невербальні прийоми маніпулювання в суперечках.

 

2

2

 

 

Разом за змістовим модулем 2

 

6

10

 

 

ІНДЗ

 

 

 

 

 

Усього годин

108

12

22

 

74

 

4.     Теми лекційних занять

з/п

Назва теми

Кіл

год

1

Зміст і завдання курсу, його значення для підготовки  видавця, редактора. Історія мистецтва полеміки.

2

2

Розвиток та сучасний стан мистецтва полеміки в Україні. Види суперечок.

2

3

Аргументація і критика. Структура та форма аргументації. Техніка аналізу аргументації.. Види критики.

2

4

Засоби маніпулювання в еристиці. Прийоми мовного маніпулювання.

2

5

Коректні і некоректні  прийоми впливу в суперечці. Софізми в суперечках.

2

6

Тактичні,  психологічні та невербальні прийоми маніпулювання в суперечках.

2

Разом

12

 

5.     Теми практичних занять

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Зміст і завдання курсу, його значення для підготовки  видавця, редактора.

2

2

Історія мистецтва полеміки.

2

3

Розвиток еристики  в Європі нового часу.

2

4

Розвиток та сучасний стан мистецтва полеміки в Україні. Види суперечок.

2

5

Аргументація і критика. Структура та форма аргументації.

2

6

Техніка аналізу аргументації.. Види критики.

2

7

Правила і помилки в аргументації та критиці

2

8

Засоби маніпулювання в еристиці. Прийоми мовного маніпулювання.

4

9

Коректні і некоректні  прийоми впливу в суперечці. Софізми в суперечках.

2

10

Тактичні,  психологічні та невербальні прийоми маніпулювання в суперечках.

2

Разом

22

 

6. Теми лабораторних занять

Не передбачено планом

 

 

7. Самостійна робота

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Зміст і завдання курсу, його значення для підготовки  видавця, редактора.

6

2

Історія мистецтва полеміки.

8

3

Розвиток еристики  в Європі нового часу.

6

4

Розвиток та сучасний стан мистецтва полеміки в Україні. Види суперечок.

6

5

Аргументація і критика. Структура та форма аргументації.

10

6

Техніка аналізу аргументації.. Види критики.

6

7

Правила і помилки в аргументації та критиці

8

8

Засоби маніпулювання в еристиці. Прийоми мовного маніпулювання.

8

9

Коректні і некоректні  прийоми впливу в суперечці. Софізми в суперечках.

8

10

Тактичні,  психологічні та невербальні прийоми маніпулювання в суперечках.

8

 

Разом

74

 

 Індивідуальні завдання

Захист попередньо підготовлених рефератів (на одну з тем):

 

8. Методи навчання

 

За джерелами знань використовуються такі методи навчання: словесні – розповідь, пояснення, лекція, інструктаж; наочні – демонстрація, ілюстрація; практичні – індивідуальні завдання, самостійна робота, практична робота.

За характером логіки пізнання використовуються такі методи: аналітичний, синтетичний, аналітико-синтетичний, індуктивний, дедуктивний.

За рівнем самостійної розумової діяльності використовуються методи: проблемний, частково-пошуковий, дослідницький.

 

9. Методи контролю

Усний контроль у вигляді індивідуального та фронтального опитування. Письмовий контроль у вигляді модульних контрольних робіт, виконання індивідуальних завдань, поточного тестування.          

        

 

      10. Критерії оцінювання та система накопичення балів.

Розподіл балів, які отримують студенти.

Шкала оцінювання

 

Поточне тестування та самостійна робота

ІНДЗ

Залік

Сума

 

Змістовий модуль 1

Змістовий модуль 2

 

 

 

 

Модульна атестація

Модульна атестація

 

 

 

 

Т1

Т2

Т3

Т4

Т1

Т2

Т3

Т4

 

 

 

 

7

      7

8

    8

7

8

7

8

20

20

100

 

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

За шкалою

ECTS
За шкалою

   університету

За національною шкалою

Екзамен

Залік

A

90 – 100

(відмінно)

5 (відмінно)

Зараховано

B

85 – 89

(дуже добре)

4 (добре)

C

75 – 84

(добре)

D

70 – 74

(задовільно)

3 (задовільно)

E

60 – 69

(достатньо)

FX

35 – 59

(незадовільно – з можливістю повторного складання)

2 (незадовільно)

Не зараховано

F

1 – 34

(незадовільно – з обов’язковим повторним курсом)

 

 

11. Методичне забезпечення

 

1.      Конспект опорних лекцій.

2.      Методичні вказівки до практичних занять (плани практичних занять)

3.      Методичні вказівки до самостійної роботи студента

4.      Методичні вказівки до виконання індивідуальної роботи студента.

5.      Варіанти модульних контрольних робіт.

6.      Перелік питань для контролю з кожного модуля і дисципліни в цілому.

 

12. Рекомендована література

Основна

1.      Абрамович С.Д., Чікарькова М.Ю. Риторика. – К.: Наук.думка, 2001. – 356с.

2.      Абрамович С.Д. Риторика загальна та судова. -  К.: Наук.думка,, 2003. – 347с.

3.    Гурвич С.С., Погорелко В.Ф., Герман М.А. Основы риторики. — К.: Кондор, 1978. – 298с.

4.    Ивин А.А. Риторика. Искусство убеждать.- М.: Гранд, 2002. –  305с.

5.    Когут О.І. Основи ораторського мистецтва. – Тернопіль: Астон, 2005. – 298с.

6.    Кохтев Н.Н. Риторика. – М: Наука, 1994. – 356с.

7.    Кузнецов И.Н. Современная риторика. – М.: Гранд, 2003. – 487с.

8.    Куньч З. Риторичний словник. – К.: Рідна мова, 1997. – 339с.

9.    Мацько Л.І., Мацько О.М. Риторика. – К.: Наук.думка, 2003. – 365с.

10. Олійник О. Риторика. – К.: Кондор, 2009. – 202с.

11. Сагач Г. Риторика. – К.: Рідна мова, 2000. – 578с.

12. Смелкова З.С., Ассуирова Л.В., Савова М.Р. Риторические основы журналистики. – М.: Наука, 2003. – 294с.

13. Хоменко І.В. Еристика. Мистецтво полеміки. – К.: Наук.думка, 2001.- 214с.

14. Чибісова Н.Г., Тарасова О.І. Риторика. – К.: Наук.думка, 2003. – 243с.

Додаткова

1.     Античная поетика: Риторическая теория и литературная практика. – М.: Наука, 1991.- 467с.

2.     Борухович В. Ораторское искусство Древней Греции // Ораторы Греции. – М., 1985. – С. 5 – 24.

3.     Баева О.А. Ораторское искусство и деловое общение. – М.:Знание, 2003. – 342с.

4.     Безменова Н.А.  Неориторика: проблемы и перспективы // Семантика. Коммуникация. Стиль. – М.: Просвещение, 1991. – 453с.

5.     Вагапова Д. Риторика в интеллектуальных играх и тренингах. – М.: Наука, 2001. – 261с.

6.     Гнатенко В. Цариця наук — риторика // Літ. Україна. — 1993. — 25 березня.

7.   Зеленецкий К.П. Исследованне о риторике. — М.: Знание, 1991. – 361с.

8.   Любимов А. НЛП. Мастерство коммуникации. – М.: Наука, 2003. – 287с.

9.   Михальская А. Педагогическая риторика: история и теория. – М.: Искусство,  1998. – 341с.

10.        Пелешенко Ю.В. Розвиток української ораторської та агіографічної прози к.ХІУ – поч. ХУІ ст. – К.: Наук. думка, 1990. – 217с.

11.        Радевич – Винницький Я. Етикет і культура спілкування.  – Львів, 2001.

12.        Рождественский Ю.В. Теория риторики. – М.: Знание, 1997. – 347с.

13.        Сагач Г.М. Золотослів. - К.: Наук.думка, 1993. – 476с.

14.        Сергеечева В. Как говорить убедительно. Стратегия и тактика общения. – М.: Наука, 2002. – 349с.

15. Сычев О.А. Обучение риторике в эпоху компьютеров: введение в опыт США. – М.: Знание, 1991. – 197с.

16. Сопер Поль Л. Основы искусства речи. — М.: Наука, 1995. – 421с.

17. Чепіга І.П. Ораторське мистецтво на Україні  в ХУІ – ХУІІ ст // Українська мова і література в школі. – 1989. - № 10. – С.64 – 68.

 

 

13. Інформаційні ресурси

 

1.      Мацько Л.І., Мацько О.М. http://pidruchniki.ws/00000000/ritorika/ritorika_-_matsko_l_i

2.      Бородин Е.Н., Левченко Г.Г. Риторика в эпоху Нового времени

3.      http://masters.donntu.edu.ua/2012/fkita/borodin/library/article2.htm

4.      Колотілова Н.А. Риторика. http://pidruchniki.ws/15840720/ritorika/ritorika_-_kolotilova_na

5.      Зубанова С.Г., Риторика [Электронный ресурс]: Учебн. пос., часть 1 — М., 2003. Режим доступа: twirpx.com

6.      Олійник О. Риторика. http://pidruchniki.ws/15840720/ritorika/ritorika_-_oliynik_ob

7.      Хоменко   І.В. Еристика. http://pidruchniki.ws/15840720/ritorika/eristika_-_homenko_iv

8.      Невская М.А. Риторика. http://www.e-reading lib.org/bookreader.php/ 79283/Nevskaya_-_Ritorika.html


Последнее изменение: Monday, 14 November 2016, 00:26