Семінар 1. Іслам на українських землях у пізньоімперські часи
Faza konfiguracji
- Faza konfiguracjiObecna faza
- Informacje o zadaniu Warsztat jest obecnie w fazie konfiguracji. Proszę czekać, aż zostanie przełączone do kolejnej fazy.
- Faza składania prac
- Faza recenzowania
- Faza ewaluacji ocen
- Zamknięta
Семінар 1. Іслам на українських землях у пізньоімперські часи
Питання для обговорення:
2. О. Пріцак і його робота «Походження Русі».
3. Ісламізація Кримського півострова у XIII ст. Золотоординські міста з мусульманським населенням на Лівобережжі України.
4. Кам’янецький еялет Османської імперії на території Поділля в 1672-1699 рр.
5. «Книга подорожей (Сейахатнаме)» турецького мандрівника і суфія Евлії Челебі.
6. Маніфест Катерини II від 8 квітня 1783 р. про приєднання Криму до Росії та інтеграція ісламських інститутів в політико-правовий простір імперії. Утворення Таврійського магометанського духовного правління (ТМДП) 1794 р. Еміграція кримських татар на «білі землі Анатолії».
7. Осередки етнічних мусульман з числа поволзьких татар в другій половині ХІХ століття в Києві, Одесі, Харкові та регіоні Донецького вугільного басейну (сучасні Луганська та Донецька області). Перетворення Таврійського магометанського духовного правління в листопаді 1897 р. за прикладом Закавказзя.
8. Міграції татар-мусульман з Поволжя на початку XX ст. до Бахмута і Юзівки, сс. Дмитрівське та Шахтинське.
Література:
1. Афанасьєв О. Мусульманська громада Південно-Східної України: ретроспективний аналіз на прикладі міста Катеринослава та Катеринославської губернії. Ісламська цивілізація: історія і сучасність. Київ, 2013.
2. Брильов Д. В. Історія ісламу в Україні кінця XIX – початку XXI століть: дис. ... д-ра філософ. наук: 09.00.11; 09.00.14 / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова Міністерства освіти і науки України. Київ, 2021. 408 с.
3. Брильов Д. Українські мусульмани між релігією і політикою. Антропологія релігії: порівняльні студії від Прикарпаття до Кавказу. Київ: ДУХ і ЛІТЕРА, 2019. С. 311-351.
4. Брильова Д. Періодична преса поволзьких татар України: пам’ять, ідентичність, ностальгія. Східний світ. 2020. № 1. С. 77-88.
5. Данилов С. І. Регіональна ідентичність кримських татар і турків-месхетинців у Херсонській області. Сходознавство. 2017. № 80. С. 48-67.
6. Діанова Н. Формування етно-конфесійної структури населення міст Південної України (кінець XVIII – перша половина XIX ст.). Одеса, 2010.
7. Евлія Челебі. Книга подорожі. Північне Причорномор’я. Одеса : Гермес, 1997. 84 с.
8. Зуєв К. Іслам у Східній Україні: його сутність та історичні трансформації : дис. … кандидата філос. наук : 09.00.11. Київ, 2006.
9. Єльников М.В. Городище «Кінські Води» у писемних джерелах XVII – XX ст. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Запоріжжя : ЗНУ, 2016. Вип. 46. С. 19–23.
10. Єльников М.В. Золотоординські міста Нижнього Подніпров’я і Північно-Західного Приазов’я. Наукові записки. Серія : Історичні науки. – Випуск 20 : Синьоводська битва 1362 року в контексті історії Східної Європи. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Виниченка, 2014. С. 89 – 97.
11. Кирюшко М. Волзькі татари в Україні: пошук національної та релігійної ідентичності. Вісник Одеського національного університету. 2009. Т. 14. Вип. 13. С. 373–381.
12. Пріцак О. Походження Русі. Т. I: Стародавні скандинавські джерела (крім ісландських саг). Київ : АТ «Обереги», 1997. 1080 с.
13. Пріцак О. Походження Русі. Т. II: Стародавні скандинавські саги і Стара Скандинавія. Київ : Обереги, 2003. 1304 с.
14. Якубович М. М., Кралюк П. М., Щепанский В. В. Татари Волині: історія, культура, контакти. Вінниця : Твори, 2018. 206 с.
15. Ямпольська Л. М. Іслам і сучасний світ: Навчально-методичний посібник для студентів історичного факультету. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2017. 190 с.
16. Brylov D. Die transnationale Sufi-Bewegung Al-Ahbasch in der Ukraine. Religion und Gesellschaft in Ost und West. 2019. №. 7-8. Р. 24-27.
17. Shestopalets D. Conversion to Islam in Ukraine: Preliminary Observations. Східний світ. 2019. № 4. C. 130-139.