Курс "Візіонерська топіка в українській літературі" є складником підготовки бакалаврів спеціальності 035 Філологія, спеціалізації 035.01 Українська мова та література. У навчальному курсі розглянута одна з найстійкіших і в той же час маловивчених тем в літературі – тема візіонерства.
Мета визначається необхідністю вивчення естетично-художніх особливостей творів української літератури, позначених зв’язками з жанром видіння, виявлення продовження і розвитку візіонерських традицій на різних етапах літературного процесу.
Основні завдання курсу полягають у засвоєнні теоретичних аспектів, пов’язаних із жанром видіння; збагаченні базових знань із української літератури ІХ–ХVІІІ ст., де жанр видіння функціонував; вдосконаленні умінь та навичок, здобутих під час вивчення вітчизняного історико-літературного процесу, при аналізі візіонерської топіки творів класичного періоду розвитку вітчизняного письменства; сформуванні навичок аналізу сучасних літературних творів, в яких візіонерська топіка трансформувалася в літературний прийом чи мотив.
Увага
приділяється як витокам візіонерскої образності в історичному минулому
зарубіжної і української культури і літератури зокрема, так і її значенню
в творчості сучасних письменників. Вивчення курсу передбачає аналіз таких
творів української літератури, як "Бо війна війною"
Р. Іваничука, "Століття Якова" В. Лиса, "Майже ніколи
не навпаки" і "По праву сторону Твоєї слави" М. Матіос,
"Сни Юлії та Германа" Г. Пагутяк, "На полі смиренному"
Вал. Шевчука тощо.
Згідно з вимогами освітньої програми студенти повинні досягти таких компетентностей:
Інтегральна компетентність
- Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі філології (лінгвістики, літературознавства) в процесі професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування теорій та методів філологічної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності
- Здатність учитися й оволодівати сучасними знаннями.
- Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
- Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
- Здатність працювати в команді та автономно.
- Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
- Усвідомлення структури філологічної науки та її теоретичних основ.
- Здатність використовувати в професійній діяльності системні знання про основні періоди розвитку української літератури від давнини до ХХІ століття, еволюцію напрямів, жанрів і стилів, чільних представників та художні явища, а також знання про тенденції розвитку світового літературного процесу.
- Здатність до збирання й аналізу, систематизації та інтерпретації літературних фактів, інтерпретації тексту.
- Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією для розв’язання професійних завдань.
- Здатність здійснювати літературознавчий аналіз текстів різних стилів і жанрів.
- Учитель: Горбач Наталія Вікторівна