Курс "Європейські цінності у художніх текстах" розроблено в рамках реалізації міжнародного проекту Erasmus+ Jean Monnet 599918-EPP-1-2018-1-UA-EPPJMO-MODULE.
Мета курсу: сформувати у майбутніх педагогів, психологів, вчителів-предметників усіх спеціальностей об'єктивне уявлення про європейські цінності як аксіологічний комплекс, що склався внаслідок впливу певних історичних, політичних, соціокультурних факторів.
Завдання курсу:
- ознакомити студентів із засадами цивілізаційного підходу та аксіологічними детермінантами цивілізаційного розвитку на теріторії Європейського Союзу;
- сформувати у студентів холістичну візію становлення аксіологічних систем часів Античності, Середньовіччя, Відродження, Просвітництва, індустріальної та постіндустріальної діб на прикладі прецедентних художніх текстів зазначених періодів;
- стимулювати інтерес до проведення історичних, культурологічних, літературознавчих досліджень у галузі європейських студій;
- сприяти розвитку критичного мислення й саморефлексії через зіставно-порівняльне вивчення логіки культурного процесу у країнах ЄС та сучасній Україні;
- вдосконалити навички критичного читання, аналітичного читання, деконструкції тексту, усної й письмової презентації, групової роботи.
У результаті вивчення курсу студент повинен знати:
- засадничі принципи цивілізаційного підходу;
- новітні тенденції у дослідженні аксіологічних систем у парадигмі європейських студій;
- ключові історичні, політичні, соціокультурні фактори, що впливають на становлення і функціонування ціннісних систем у різних суспільних формаціях;
- зміст та ідейно-художні особливості ключових художніх текстів європейської цивілізації, їх значення й вплив на світовий культурний процес.
Вміти:
- орієнтуватися в основних проблемах і тенденціях сучасної європейської аксіології;
- виокремлювати аксіологічний код художнього тексту та аналізувати його у відповідному історико-культурному контексті;
- критично осмислювати ціннісні меседжі сучасного культурного продукту (як зарубіжного, так і вітчизняного);
- користуватися науковою, навчально-методичною та довідковою літературою з актуальних питань курсу;
- презентувати результати групових й індивідуальних досліджень за допомогою сучасних засобів візуалізації інформації.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні досягти таких інтегральних і загальних компетентностей:
- здатність розв'язувати спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі аксіології у процесі суспільної, професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування наукових теорій та методів аксіологічного аналізу і характеризується комплексністю та невизначеністю умов;
- здатність усно і письмово спілкуватися українською мовою як державною в усіх сферах суспільного життя, зокрема, у професійній діяльності;
- здатність до критичного мислення й ціннісно-світоглядної реалізації особистості;
- здатність до розв'язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань протягом здійснення професійної діяльності;
- здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел;
- уміння виявляти, формулювати та вирішувати проблеми;
- здатність до зрозумілого і недвозначного донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обгрунтовують, до фахівців і нефахівців;
- здатність працювати в команді та автономно;
- усвідомлена повага до різноманіття культур;
- здатність до набуття спеціалізованих концептуальних знань на рівні новітніх досягнень у царині історії, філософії, культурології, літературознавства, які є основою для оригінального мислення;
- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
- навички використання інформаційних і комунікаційних технологій, зокрема, для вирішення стандартних завдань професійної діяльності.
Спеціальні компетенції, яких мають досягти студенти за результатами засвоєння курсу, включають:
- розуміння структури сучасної аксіології та її теоретичних основ;
- здатність до аксіологічної інтерпретації художнього тексту з урахуванням історичного та соціокультурного контекстів;
- базові уявлення про загальні властивості літератури як мистецтва слова, про закони побудови художнього твору, про зв'язок історичного й літературного процесів, про функції літератури у формуванні аксіологічних конструктів тієї чи іншої суспільної формації;
- базові уявлення про основні тенденції розвитку світового історичного, культурного та літературного процесу, їх вплив на формування ціннісних систем тієї чи іншої доби;
- розуміння сутності й соціального значення майбутньої професії, ролі викладача як носія й пропагандиста системи цінностей;
Міждисциплінарні зв'язки. Вивчення дисципліни "Європейські цінності у художніх текстах" сприяє залученню знань, отриманих студентами в процесі вивчення таких курсів: "Культурологія", "Релігієзнавство", "Історія філософії", "Всесвітня історія", "Історія України".
- Teacher: Ніколова Олександра Олександрівна
- Асистент із правами викладача: Тупахіна Олена Володимирівна