Курс "Європейські цінності у художніх текстах" розроблено в рамках реалізації міжнародного проекту Erasmus+ Jean Monnet 599918-EPP-1-2018-1-UA-EPPJMO-MODULE.

Мета курсу: сформувати у майбутніх педагогів, психологів, вчителів-предметників усіх спеціальностей об'єктивне уявлення про європейські цінності як аксіологічний комплекс, що склався внаслідок впливу певних історичних, політичних, соціокультурних факторів.

Завдання курсу:

- ознакомити студентів із засадами цивілізаційного підходу та аксіологічними детермінантами цивілізаційного розвитку на теріторії Європейського Союзу; 

- сформувати у студентів холістичну візію становлення аксіологічних систем часів Античності, Середньовіччя, Відродження, Просвітництва, індустріальної та постіндустріальної діб на прикладі прецедентних художніх текстів зазначених періодів; 

- стимулювати інтерес до проведення історичних, культурологічних, літературознавчих досліджень у галузі європейських студій; 

- сприяти розвитку критичного мислення й саморефлексії через зіставно-порівняльне вивчення логіки культурного процесу у країнах ЄС та сучасній Україні; 

- вдосконалити навички критичного читання, аналітичного читання, деконструкції тексту, усної й письмової презентації, групової роботи.

У результаті вивчення курсу студент повинен знати: 

- засадничі принципи цивілізаційного підходу; 

- новітні тенденції у дослідженні аксіологічних систем у парадигмі європейських студій; 

- ключові історичні, політичні, соціокультурні фактори, що впливають на становлення і функціонування ціннісних систем у різних суспільних формаціях; 

- зміст та ідейно-художні особливості ключових художніх текстів європейської цивілізації, їх значення й вплив на світовий культурний процес.

Вміти: 

- орієнтуватися в основних проблемах і тенденціях сучасної європейської аксіології; 

- виокремлювати аксіологічний код художнього тексту та аналізувати його у відповідному історико-культурному контексті; 

- критично осмислювати ціннісні меседжі сучасного культурного продукту (як зарубіжного, так і вітчизняного); 

- користуватися науковою, навчально-методичною та довідковою літературою з актуальних питань курсу;

- презентувати результати групових й індивідуальних досліджень за допомогою сучасних засобів візуалізації інформації.

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні досягти таких інтегральних і загальних компетентностей: 

- здатність розв'язувати спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі аксіології у процесі суспільної, професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування наукових теорій та методів аксіологічного аналізу і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; 

- здатність усно і письмово спілкуватися українською мовою як державною в усіх сферах суспільного життя, зокрема, у професійній діяльності;

- здатність до критичного мислення й ціннісно-світоглядної реалізації особистості; 

- здатність до розв'язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань протягом здійснення професійної діяльності;

- здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел;

- уміння виявляти, формулювати та вирішувати проблеми;

- здатність до зрозумілого і недвозначного донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обгрунтовують, до фахівців і нефахівців;

- здатність працювати в команді та автономно;

- усвідомлена повага до різноманіття культур;

- здатність до набуття спеціалізованих концептуальних знань на рівні новітніх досягнень у царині історії, філософії, культурології, літературознавства, які є основою для оригінального мислення;

- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;

- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

- навички використання інформаційних і комунікаційних технологій, зокрема, для вирішення стандартних завдань професійної діяльності.

Спеціальні компетенції, яких мають досягти студенти за результатами засвоєння курсу, включають: 

- розуміння структури сучасної аксіології та її теоретичних основ; 

- здатність до аксіологічної інтерпретації художнього тексту з урахуванням історичного та соціокультурного контекстів;

- базові уявлення про загальні властивості літератури як мистецтва слова, про закони побудови художнього твору, про зв'язок історичного й літературного процесів, про функції літератури у формуванні аксіологічних конструктів тієї чи іншої суспільної формації; 

- базові уявлення про основні тенденції розвитку світового історичного, культурного та літературного процесу, їх вплив на формування ціннісних систем тієї чи іншої доби; 

- розуміння сутності й соціального значення майбутньої професії, ролі викладача як носія й пропагандиста системи цінностей; 

Міждисциплінарні зв'язки. Вивчення дисципліни "Європейські цінності у художніх текстах" сприяє залученню знань, отриманих студентами в процесі вивчення таких курсів: "Культурологія", "Релігієзнавство", "Історія філософії", "Всесвітня історія", "Історія України". 

Кредити: 3
Семестр: 122