Українська література кінця ХХ – початку ХХІ ст. характеризується активним розвитком різних естетичних практик, які засвідчують потенціал і здатність українських письменників інтегруватися у світовий літературний процес. Постколоніальний ресентимент, екзистенційні проблеми, трансляція національних традицій – провідні ознаки цього періоду, який є підготовчим етапом для трансформації стратегій розвитку української літератури в наступному столітті: вихід літературного андеграунду на авансцену, поколіннєва диференціація, спроба побудови нового канону – цінні естетичні практики, які потрібно вивчити для розуміння специфіки розвитку української літератури від початків і до сьогодення.

Мета курсу "Історії української літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст." визначається необхідністю вивчення розвитку української літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст. як передумови змін у літературному процесі ХХІ ст., потребою аналізу естетичних цінностей і поетики творів літературного порубіжжя, диференціації художніх напрямів і шкіл, авторської індивідуальності, біографічного, світоглядного, соціокультурного контексту, історичних і політичних проекцій. 

Основні  завдання визначають специфіку професійної інтерпретації особливостей літературного процесу кінця ХХ – початку ХХІ ст., засвоєння теоретичних параметрів курсу, особливості сприйняття корпусу текстів означеного періоду в контексті сучасних літературознавчих стратегій, формування навичок літературознавчого аналізу, літературної ерудиції, актуальної й адекватної читацької компетенції, оцінки естетичної вартості текстів.

За підсумками вивчення курсу студент повинен знати:

-    основні факти і прецеденти українського літературного процесу кінця ХХ – початку ХХІ ст.;

-    біографічні відомості провідних постатей української літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст.;

-    змістовні й формальні аспекти творів української літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст.;

-    етапи творчої еволюції письменників української літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст.;

-    школи й угрупування, стильові практики українського літературного процесу кінця ХХ – початку ХХІ ст.;

-    світоглядні моделі та соціокультурний, історичний, політичний контекст літературної творчості означеного періоду;

-    методологію шкільної інтерпретації біографічних аспектів та провідних творів шкільної програми української літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст.. 

За підсумками вивчення курсу студент повинен вміти:

-    здійснювати цілісний і послідовний аналіз літературного твору в межах сучасних методологічних стратегій;

-    визначати естетичну цінність творів і обґрунтувати її для сприйняття здобувачами середньої освіти;

-    інтерпретувати поетику творів та формувати відповідні навички самостійної оригінальної інтерпретації творів учнями;

-    формувати навички критичного осмислення полемічних аспектів художніх творів і літературних прецедентів у здобувачів середньої освіти;

-    активізувати пошук причин і передумов формування естетичних практик в українській літературі кінця ХХ – початку ХХІ ст.

Засвоєння курсу передбачає набуття компетенцій:

-       здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі середньої освіти або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов;

-       здатність вчитися, вдосконалювати власне навчання і виконання, з високим рівнем автономності;

-       здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію;

-       навички обдумування;

-       прийняття рішень на основі ціннісних світоглядних орієнтирів;

-       здатність  аналізувати, синтезувати, оцінювати, щоб виявляти проблеми і виробляти рішення;

-       цінування  різноманіття та мультикультурності;

-       навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел, передусім – за допомогою цифрових технологій);

-       критичне осмислення основних  світоглядних теорій і принципів у навчанні та професійній діяльності;

-       уміння організувати комунікацію  учнів і вихованців;

-       уміння створювати рівноправний і справедливий клімат, що сприяє навчанню всіх учнів, незалежно від їх соціально-культурно-економічного контексту.


Кредити: 3
Семестр: 224