Cучасний етап розвитку освітньої системи в Україні характеризується широким використанням нових технологій навчання, що базуються на використанні нетрадиційних методів та засобів навчання. Ефективність впровадження нових розробок, інтенсифікація навчального процесу, активізація діяльності учнів в значній мірі залежить від оволодіння учителями навичками роботи з сучасними дидактичними засобами навчання, умінні визначити місце цих засобів на уроці, уміння досягати з їх допомогою дидактичної, розвиваючої та пізнавальної мети процесу навчання.

Відповідно до освітньої програми підготовки здобувачів вищої освіти освітньої програми «Середня освіта (українська мова і література)» курс «Сучасні дидактичні засоби навчання» має навчально-прикладний характер і передбачає розробку практичних рекомендацій, необхідних для студентів педагогічних закладів освіти як практичне керівництво в майбутній педагогічній діяльності.

Мета курсу полягає у формуванні професійних умінь та навичок майбутніх учителів-словесників щодо використання сучасних дидактичних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення української мови та літератури; організації навчально-виховного процесу найефективнішими формами, найдоцільнішими методами та прийомами навчання, зокрема з використанням сучасних інформаційних та Інтернет-технологій, на сучасному етапі розвитку вищої школи.

Концептуальна мета курсу: сформувати знання, вміння і навички, що необхідні для раціонального використання сучасних дидактичних засобів навчання та інформаційних технологій у контексті вирішення професійних освітніх завдань для забезпечення ефективності та результативності навчально-вихованого процесу; сформувати теоретичну базу знань в області комп’ютерних мереж і методики застосування цих знань у професійному середовищі (теоретичної компетенції), і навички роботи з ресурсами Мережі (практичної компетенції), ознайомити студентів-філологів з можливостями глобальної мережі Інтернет, правилами пошуку і використання інформації з Інтернет у науково-дослідницькій та освітянській практиці.

Основні завдання вивчення дисципліни «Сучасні дидактичні засоби навчання»: є забезпечення базової фахової підготовки вчителя в галузі використання сучасних дидактичних засобів навчання та інформаційно-комунікаційних технологій під час підготовки та проведення занять, для розробки та використання лінгводидактичних матеріалів, створення і виконання тестових завдань, формування вмінь керування комп’ютерним кабінетом, навичок використання соціальних сервісів Інтернет у педагогічній діяльності, набуття студентами практичних навичок оперування спеціалізованими ресурсами мережі Інтернет з метою підвищення рівня наукової та педагогічної діяльності.

Зазначений курс дозволить студентам систематизувати фундаментальні знання про засоби навчання, комп’ютерні мережі, освітні ресурси; освоїти спектр інструментальних способів і методів для роботи з ресурсами; сформувати уявлення про особливості функціонування пошукових серверів і освоїти навички роботи з ними для цілеспрямованого пошуку й систематизації даних, що стосуються педагогічної діяльності; підвищити ріень інформаційної культури студентів. Головним є вирішення практичних завдань: забезпечити студентів необхідними комп’ютерними адресами; навчити самостійно відшукувати інформацію; застосовувати технічні засобі навчального призначення та ІКТ з метою ефективного розв’язання різноманітних завдань щодо отримання, опрацювання, збереження, розповсюдження даних, які пов’язані з виконанням їх службових обов’язків в умовах інформаційного суспільства; застосовувати специфічні комп’ютерні технології відповідно до гуманітарних завдань.

Кожне заняття є поєднанням теорії та практичного тренінгу, усі заняття проводяться в комп’ютерному класі.

У результаті вивчення дисципліни студент повинен ЗНАТИ:

-     знати роль сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання в навчально-виховному процесі;

-     знати наукову класифікацію, характеристики й можливості сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання;

-     знати психолого-педагогічні основи узагальнення та використання сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання в процесі вивчення мови та літератури;

-     знати складові (засоби та методи) сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання;

-     знати принципи роботи зі спеціальним програмним забезпеченням;

-     мати уявлення про глобальну Мережу – Інтернет, перспективи та проблеми розвитку мережевого суспільства і мережних спільнот;

-     мати уявлення про мультимедійні освітні технології;

-     знати основні типи і принципи функціонування комп’ютерних систем;

-     знати загальні принципи передачі і пошуку інформації в Інтернет;

-     знати спеціальні гуманітарні ресурси Мережі (сайти, сервери, портали);

-     знати дидактичні матеріали, інтерактивні продукти мережі Інтернет з метою їх використання в педагогічному процесі;

-     знати основні алгоритми щодо створення Wеb-посилань (ярликів), копіювання, перекодування файлів і збереження інформації;

-     знати науковий етикет копіювання, використання і презентації джерела, імпортованого з Інтернет (культура бібліографічного посилання і бібліографічного опису, академічна доброчесність);

-     знати основи телекомунікаційного етикету;

-     знати принципи розміщення інформації на пошукових серверах;

-     знати правила (мову) створення простих і розширених запитів необхідної інформації;

-     знати основні адреси пошукових систем і каталогів;

-     знати основи інформаційної культури студента-філолога.

У результаті вивчення дисципліни студент повинен УМІТИ:

-          інтегрувати в уроки мови та літератури сучасні засоби та нові інформаційні технології, сформувати власний індивідуальний стиль;

-          виробити самостійне методичне бачення з вивчення обраного мовного матеріалу та практично застосовувати сформовані вміння та навички у майбутній педагогічній діяльності;

-          уміти аналізувати нормативно-правові документи функціонування системи вищої та середньої освіти України;

-          уміти працювати з комп’ютером як користувач стандартного програмного забезпечення;

-          уміти використовувати сучасні засоби та ІКТН на заняттях з філологічних дисциплін;

-          уміти формувати в студентів культуру праці в інформаційних середовищах;

-          уміти критично оцінювати інформацію, що одержана з різних джерел інформаційного середовища (медіаграмотність);

-          володіти методиками використання сучасних засобів та ІКТ у вивченні філологічних дисциплін;

-          уміти розробити план вивчення філологічних дисциплін із поєднанням традиційних та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;

-          уміти орієнтуватись у доборі засобів і методів навчання з використанням комп’ютерної техніки;

-          уміти використовувати комп’ютерно-орієнтовані системи навчання фахових дисциплін;

-          уміти розробляти карткові завдання для контролю знань учнів із дисциплін філологічного напряму (спеціальностей) з використанням сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання;

-          уміти застосовувати на заняттях сучасні інформаційно-комунікаційні та традиційні засоби тестової перевірки знань;

-          уміти проводити підготовку до занять з використанням сучасних засобів та інформаційно-комунікаційних технологій навчання;

-          зберігати та організовувати спільну роботу із різними типами документів (зокрема Диск Google); створювати текстові документи, таблиці, мультимедійні презентації та форми засобами (зокрема Диск Google);

-          уміти використовувати у педагогічній діяльності соціальні сервіси Інтернет;

-          уміти користуватися сучасним програмним забезпеченням для створення і обробки відеоматеріалів;

-          уміти використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для роботи із звуковими файлами;

-          володіти навичками «інтуїтивної-зрозумілої» навігації в Мережі;

-          уміти працювати з різними інформаційними ресурсами Мережі (електронна пошта, телеконференції, спілкування в режимі реального часу, соціальні мережі);

-          уміти вести «діалог» з іншими користувачами Мережі; організовувати взаємодію між користувачами засобами соціальних мереж та Вікі-сайтів;

-          уміти використовувати інформаційні ресурси як інструмент пізнання для вирішення своїх професійних завдань;

-          уміти працювати з Інтернет-каталогами провідних українських та зарубіжних бібліотек; формулювати прості і розширені запити в основних пошукових системах;

-          уміти використовувати спеціалізовані Інтернет-портали як джерело повнотекстової інформації з філології та гуманітарних дисциплін;

-          ефективно використовувати засоби нових інформаційних технологій у своїй майбутній професійній діяльності.

Згідно з вимогами освітньої програми студенти повинні досягти таких компетентностей:

Інтегральна:

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі середньої освіти або в процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки й характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

 Загальні:

Здатність вчитися, удосконалювати власне навчання й виконання, з високим рівнем автономності;

Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію;

Навички роботи в команді;

Навички обдумування;

Здатність аналізувати, синтезувати, оцінювати, щоб виявляти проблеми й виробляти рішення;

Навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел, передусім – за допомогою цифрових технологій).

 Спеціальні (фахові, предметні):

Уміння застосовувати елементи теоретичного та експериментального дослідження в професійній діяльності;

Уміння застосовувати сучасні методики й освітні технології, у тому числі й інформаційні, для забезпечення якості навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх закладах;

Уміння організувати комунікацію учнів і вихованців.

Кредити: 6
Семестр: 224