Themen dieses Kurses
- Allgemeines
- Загальне
Загальне
Основними завданнями вивчення дисципліни «Сімейна психотерапія» є:
1) системне викладення існуючих наукових уявлень про основні закономірності та явища в галузі сімейної психотерапії;
2) висвітлення етапів проведення сімейної психотерапії згідно різних теоретичних підходів;
3) розкриття принципів та правил роботи сімейного психотерапевта згідно етичного кодексу психолога;
4) оволодіння практичними аспектами проведення сімейної психотерапії;
5) рефлексія професійно важливих рис особистості сімейного психотерапевта, умови ефективності сімейної психотерапії та результати психотерапевтичного впливу.
- Змістовий модуль 1. Практичні аспекти проведення психотерапевтичної роботи з сім’єю
Змістовий модуль 1. Практичні аспекти проведення психотерапевтичної роботи з сім’єю
- Тема 1. Основні етапи сімейної психотерапії
Тема 1. Основні етапи сімейної психотерапії
Етапи сімейної психотерапії. Особливості першої зустрічі з клієнтом, встановлення психотерапевтичних відносин. Техніки встановлення і підтримки психотерапевтичного контакту. Класифікація запитів. Основні труднощі, з якими може зустрітись психотерапевт на різних етапах роботи. Модель ефективного психотерапевта.
- Тема 2. Особливості діагностичного процесу в роботі із сім’єю
Тема 2. Особливості діагностичного процесу в роботі із сім’єю
Визначення об’єктів та суб’єктів Психологічної допомоги. Характер скарги членів сім’ї. Основні поведінкові синдроми батьків//подружжя. Визначення виду психологічної допомоги членам сім’ї. Основні методи психодіагностики шлюбно-сімейних та батьківсько-дитячих стосунків та методи психологічного впливу на етапі власне консультування.
- Тема 3. Діагностичий інструментарій вивчення сім’ї
Тема 3. Діагностичий інструментарій вивчення сім’ї
Методи діагностики подружніх відносин: опитувальник «Спілкування в родині» (Ю. Є. Альошина, Л. Я. Гозман, Е. М. Дубовська); проективний тест «Сімейна соціограма» (Е. Г. Ейдеміллер); методика «Рольові очікування і домагання у шлюбі» (А. Н. Волкова); методика «Розподіл ролей в сім’ї» (Ю. Є. Альошина, Л. Я. Гозман, Е. М. Дубовська); методика «Типовий сімейний стан» (Е. Г. Ейдеміллер, В. В. Юстицкіс); проективна методика «Сімейна гемограма» (Е. Г. Ейдеміллер), що дозволяє зобразити у вигляді графічної схеми родинні зв’язки в родині, уявити характер взаємин, неусвідомлюваний членами сім’ї.
- Тема 4. Діагностичий інструментарій вивчення дитячо-батьківських відносин
Тема 4. Діагностичий інструментарій вивчення дитячо-батьківських відносин
Діагностика дитячо-батьківських відносин: тест «Батьківсько-дитячі відносини» (PARI) (американських психологів Е. С. Шефер, Р. К. Белл; адаптований Т. Н. Нещерет); тест-опитувальник аналізу сімейного виховання та профілактики порушень виховання «АСВ» (Е. Г.Ейдеміллер, В. В. Юстицкис); тест-опитувальник батьківського ставлення «ОРО» (А. Я. Варга, В. В. Столін); батьківський твір «Історія життя моєї дитини»; опитувальник емоційних стосунків в сім’ї Є. І. Захарової (методика ОДРЕВ); графічний тест «Малюнок сім’ї»; методика «Сім’я тварин»; проективна методика Рене Жиля, що досліджує міжособистісні відносини дитини і його сприйняття сімейних відносин; методика А. Г. Лідерса та І. В. Анісімової «Діагностика емоційних відносин в сім’ї».
- Тема 5. Особливості використання психотерапевтичних технік в сімейній психотерапії
Тема 5. Особливості використання психотерапевтичних технік в сімейній психотерапії
Генограма, «Сімейна скриня» Арт - терапевтичні техніки сімейної психотерапії. «Сімейна скульптура», написання казки тощо. Неспеціальні та специфічні прийоми і техніки роботи в діяльності сімейного психотерапевта.
- Змістовий модуль 2. Особливості роботи сімейного психотерапевта з різними запитами
Змістовий модуль 2. Особливості роботи сімейного психотерапевта з різними запитами
- Тема 6. Допомога сім’ї з труднощами у дитячо-батьківських відносин
Тема 6. Допомога сім’ї з труднощами у дитячо-батьківських відносин
Батьківське відношення до дитини: визначення, типи, вплив на психічний розвиток. Психологічна допомога дітям розлучених батьків.
- Тема 7. Психологічна допомога та консультування сімей, в яких виховуються діти з особливими освітніми потребами
Тема 7. Психологічна допомога та консультування сімей, в яких виховуються діти з особливими освітніми потребами
Поняття діти з особливими освітніми потребами. Категорії порушень психофізичного розвитку у дітей. Види взаємостосунків в сім’ях де виховуються діти з особливими освітніми потребами. «Сімбіотична єдність», «Емоційна ізоляція». Види соціальної та психологічної допомоги сім’ям дітей з особливими освітніми потребами. Психологічна корекція почуття образи у батьків по відношенню до дитини з особливими освітніми потребами.
- Тема 8. Особливості надання психологічної допомоги сім’ї військовослужбовця
Тема 8. Особливості надання психологічної допомоги сім’ї військовослужбовця
Особливості психологічного консультування військовослужбовців та ветеранів, які постраждали внаслідок травмуючих подій, зокрема, з важкими наслідками бойових поранень та звільненими з полону, а також особливості консультаційної роботи з членами сімей військовослужбовців.
- Тема 9. Психологічна допомога важкохворим та помираючим членам сім’ї
Тема 9. Психологічна допомога важкохворим та помираючим членам сім’ї
Практика консультування з приводу проблем, пов’язаних з соматичною або фізичною хворобою партнера (підозра у хворобі партнера, труднощі у стосунках з ним, проблеми взаємодії з соматичним хворим). Види старості. Стратегії пристосування до старіння. Основні психологічні проблеми людей літнього віку та шляхи їх вирішення. Психологічна допомога сім’ї яка пережила втрату.
- Тема 10. Результат терапевтичного впливу
Тема 10. Результат терапевтичного впливу
Поняття «терапевтичний вплив» та його результати. Зміна сімейних уявлень. Трансформація поглядів членів сім’ї. Трансформація сімейної системи та її підсистем. Відкриття сімейних міфів та інше.
- Індивідуальне завдання
Індивідуальне завдання
- Заочна форма навчання
Заочна форма навчання