Структура за темами

  • Загальне

    Метою вивчення навчальної дисципліни «Сімейна психотерапія» є поглиблене ознайомлення практичними аспекти проведення психотерапевтичної роботи з сім’єю; розвиток практичних вмінь та навичок, формування психологічної готовності до практичної роботи з та викликами сьогодення у галузі сімейної психотерапії.

    Основними завданнями вивчення дисципліни «Сімейна психотерапія» є:

    1) системне викладення існуючих наукових уявлень про основні  закономірності та явища в галузі сімейної психотерапії;

    2) висвітлення етапів проведення сімейної психотерапії згідно різних  теоретичних підходів;

    3) розкриття принципів та правил роботи сімейного психотерапевта  згідно етичного кодексу психолога;

    4) оволодіння практичними аспектами проведення сімейної психотерапії;

    5) рефлексія професійно важливих рис особистості сімейного  психотерапевта, умови ефективності сімейної психотерапії та результати психотерапевтичного впливу.


  • Змістовий модуль 1. Практичні аспекти проведення психотерапевтичної роботи з сім’єю

    • Тема 1. Основні етапи сімейної психотерапії

      Етапи сімейної психотерапії. Особливості першої зустрічі з клієнтом, встановлення психотерапевтичних відносин. Техніки встановлення і підтримки психотерапевтичного контакту. Класифікація запитів. Основні труднощі, з якими може зустрітись психотерапевт на різних етапах роботи. Модель ефективного психотерапевта.

    • Тема 2. Особливості діагностичного процесу в роботі із сім’єю

      Визначення об’єктів та суб’єктів Психологічної допомоги. Характер скарги членів сім’ї. Основні поведінкові синдроми батьків//подружжя. Визначення виду психологічної допомоги членам сім’ї. Основні методи психодіагностики шлюбно-сімейних та батьківсько-дитячих стосунків та методи психологічного впливу на етапі власне консультування.


      • Тема 3. Діагностичий інструментарій вивчення сім’ї

        Методи діагностики подружніх відносин: опитувальник «Спілкування в родині» (Ю. Є. Альошина, Л. Я. Гозман, Е. М. Дубовська); проективний тест «Сімейна соціограма» (Е. Г. Ейдеміллер); методика «Рольові очікування і домагання у шлюбі» (А. Н. Волкова); методика «Розподіл ролей в сім’ї» (Ю. Є. Альошина, Л. Я. Гозман, Е. М. Дубовська); методика «Типовий сімейний стан» (Е. Г. Ейдеміллер, В. В. Юстицкіс); проективна методика «Сімейна гемограма» (Е. Г. Ейдеміллер), що дозволяє зобразити у вигляді графічної схеми родинні зв’язки в родині, уявити характер взаємин, неусвідомлюваний членами сім’ї.


      • Тема 4. Діагностичий інструментарій вивчення дитячо-батьківських відносин

        Діагностика дитячо-батьківських відносин: тест «Батьківсько-дитячі відносини» (PARI) (американських психологів Е. С. Шефер, Р. К. Белл; адаптований Т. Н. Нещерет); тест-опитувальник аналізу сімейного виховання та профілактики порушень виховання «АСВ» (Е. Г.Ейдеміллер, В. В. Юстицкис); тест-опитувальник батьківського ставлення «ОРО» (А. Я. Варга, В. В. Столін); батьківський твір «Історія життя моєї дитини»; опитувальник емоційних стосунків в сім’ї Є. І. Захарової (методика ОДРЕВ); графічний тест «Малюнок сім’ї»; методика «Сім’я тварин»; проективна методика Рене Жиля, що досліджує міжособистісні відносини дитини і його сприйняття сімейних відносин; методика А. Г. Лідерса та І. В. Анісімової «Діагностика емоційних відносин в сім’ї».

      • Тема 5. Особливості використання психотерапевтичних технік в сімейній психотерапії

        Генограма, «Сімейна скриня» Арт - терапевтичні техніки сімейної психотерапії. «Сімейна скульптура», написання казки тощо. Неспеціальні та специфічні прийоми і техніки роботи в діяльності сімейного психотерапевта.


      • Змістовий модуль 2. Особливості роботи сімейного психотерапевта з різними запитами

        • Тема 6. Допомога сім’ї з труднощами у дитячо-батьківських відносин

          Батьківське відношення до дитини: визначення, типи, вплив на психічний розвиток. Психологічна допомога дітям розлучених батьків.


        • Тема 7. Психологічна допомога та консультування сімей, в яких виховуються діти з особливими освітніми потребами

          Поняття діти з особливими освітніми потребами. Категорії порушень психофізичного розвитку у дітей. Види взаємостосунків в сім’ях де виховуються діти з особливими освітніми потребами. «Сімбіотична єдність», «Емоційна ізоляція». Види соціальної та психологічної допомоги сім’ям дітей з особливими освітніми потребами. Психологічна корекція почуття образи у батьків по відношенню до дитини з особливими освітніми потребами.


        • Тема 8. Особливості надання психологічної допомоги сім’ї військовослужбовця

          Особливості психологічного консультування військовослужбовців та ветеранів, які постраждали внаслідок травмуючих подій, зокрема, з важкими наслідками бойових поранень та звільненими з полону, а також особливості консультаційної роботи з членами сімей військовослужбовців.


        • Тема 9. Психологічна допомога важкохворим та помираючим членам сім’ї

          Практика консультування з приводу проблем, пов’язаних з соматичною або фізичною хворобою партнера (підозра у хворобі партнера, труднощі у стосунках з ним, проблеми взаємодії з соматичним хворим). Види старості. Стратегії пристосування до старіння. Основні психологічні проблеми людей літнього віку та шляхи їх вирішення. Психологічна допомога сім’ї яка пережила втрату.


        • Тема 10. Результат терапевтичного впливу

          Поняття «терапевтичний вплив» та його результати. Зміна сімейних уявлень. Трансформація поглядів членів сім’ї. Трансформація сімейної системи та її підсистем. Відкриття сімейних міфів та інше.  


          • Індивідуальне завдання

          • Заочна форма навчання