Indice degli argomenti

  • Загальне

    Метою вивчення навчальної дисципліни «Сімейна психотерапія» є поглиблене ознайомлення практичними аспекти проведення психотерапевтичної роботи з сім’єю; розвиток практичних вмінь та навичок, формування психологічної готовності до практичної роботи з та викликами сьогодення у галузі сімейної психотерапії.

    Основними завданнями вивчення дисципліни «Сімейна психотерапія» є:

    1) системне викладення існуючих наукових уявлень про основні  закономірності та явища в галузі сімейної психотерапії;

    2) висвітлення етапів проведення сімейної психотерапії згідно різних  теоретичних підходів;

    3) розкриття принципів та правил роботи сімейного психотерапевта  згідно етичного кодексу психолога;

    4) оволодіння практичними аспектами проведення сімейної психотерапії;

    5) рефлексія професійно важливих рис особистості сімейного  психотерапевта, умови ефективності сімейної психотерапії та результати психотерапевтичного впливу.


  • Змістовий модуль 1. Психологічні особливості сімейної психотерапії

    • Тема 1. Сімейна психотерапія як галузь практичної психології

      Визначення сімейної психотерапії. Традиційні помилки у розумінні сімейної психотерапії. Постановка задач сімейної психотерапії. Загальна теорія систем та сім’я як система. Системні поняття, які використовуються в системній сімейній психотерапії . Сім’я як система, сімейні підсистеми – підсистема подружжя, підсистема сиблінгів, підсистема «батько-дитина», «мати-дитина», сімейні границі – жорсткі, проникні, напівпроникні, взаємозв’язок між різновидами границь та їхні значення для сімейного функціонування; сімейні міфи та легенди , різновиди та вплив на гармонійне чи дисгармонійне функціонування родини. Горизонтальні та вертикальні стресори та їхня роль в житті родини. Визначення типу стресору та робота з його подолання. Етапи сімейної психотерапії та їхні особливості. Взаємозв’язок між етапами сімейної психотерапії. Важливість дотримання послідовності проходження кожного етапу та ознаки ефективності як визначення переходу на наступний етап. Початок роботи. Особливості етапу. Завдання психотерапевта, межі його активності та впливу на сімейну систему на цьому етапі.. Проведення першого інтерв’ю. Середній етап сімейної психотерапії. Принципи практичної роботи, які застосовують на середньому етапі терапії. Завершальний етап терапії. Відокремлення консультанта. Особливості відокремлення. Складності відокремлення, тактика подолання складнощів

    • Тема 2. Підходи на напрями сімейної терапії

      Психоаналітична сімейна психотерапія. Особливості. Головні цілі. головні завдання. Методична база. Сприйняття родини як клієнта та особливості ставлення до родини. Тривалість психотерапевтичного впливу. Особливості. Головні цілі. головні завдання. Методична база. Сприйняття родини як клієнта та особливості ставлення до родини. Тривалість психотерапевтичного впливу. 

      Стратегічна сімейна терапія. Особливості. Головні цілі. головні завдання. Методична база. Сприйняття родини як клієнта та особливості ставлення до родини. Тривалість психотерапевтичного впливу. 

      Сімейна системна терапія Боуена. Особливості. Головні цілі. головні завдання. Методична база. Сприйняття родини як клієнта та особливості ставлення до родини. Тривалість психотерапевтичного впливу. 

      Сімейна психотерапія конструктів. Особливості. Головні цілі. головні завдання. Методична база. Сприйняття родини як клієнта та особливості ставлення до родини. Тривалість психотерапевтичного впливу. 

       Інтегративна модель сімейної психотерапії. Особливості. Головні цілі. головні завдання. Методична база. Сприйняття родини як клієнта та особливості ставлення до родини. Тривалість психотерапевтичного впливу. 

      Сімейна розстановка Берта Хелінгера в системній психотерапії. Особливості. Головні цілі. головні завдання. Методична база. Сприйняття родини як клієнта та особливості ставлення до родини. Тривалість психотерапевтичного впливу.

      Сімейне родинне консультування (психокорекція)


    • Змістовий модуль 2. Методи сімейної психотерапії

      • Тема 3. Особливості діагностичного процесу в роботі із сім’єю

        Методи сімейної діагностики. Важливість проведення діагностики для постановки сімейного діагнозу. Задачі діагностики в сімейній психотерапії. Вирішення задач психодіагностики, виходячи з конкретної проблеми даної родини. Визначення об’єктів та суб’єктів психологічної допомоги. Характер скарги членів сім’ї.  Аспекти первинного заказу на які треба звертати увагу під час планування психодіагностичних процедур. Форми оголошення результатів психодіагностики родини. Етичні та емоційні аспекти роботи з родиною в психодіагностиці.


      • Тема 4. Діагностичий інструментарій вивчення сім’ї

        Методи діагностики подружніх відносин: опитувальник «Спілкування в родині» (Ю. Є. Альошина, Л. Я. Гозман, Е. М. Дубовська); проективний тест «Сімейна соціограма» (Е. Г. Ейдеміллер); методика «Рольові очікування і домагання у шлюбі» (А. Н. Волкова); методика «Розподіл ролей в сім’ї» (Ю. Є. Альошина, Л. Я. Гозман, Е. М. Дубовська); методика «Типовий сімейний стан» (Е. Г. Ейдеміллер, В. В. Юстицкіс); проективна методика «Сімейна гемограма» (Е. Г. Ейдеміллер), що дозволяє зобразити у вигляді графічної схеми родинні зв’язки в родині, уявити характер взаємин, неусвідомлюваний членами сім’ї.


        • Тема 5. Діагностичий інструментарій вивчення дитячо-батьківських відносин

          Діагностика дитячо-батьківських відносин: тест «Батьківсько-дитячі відносини» (PARI) (американських психологів Е. С. Шефер, Р. К. Белл; адаптований Т. Н. Нещерет); тест-опитувальник аналізу сімейного виховання та профілактики порушень виховання «АСВ» (Е. Г.Ейдеміллер, В. В. Юстицкис); тест-опитувальник батьківського ставлення «ОРО» (А. Я. Варга, В. В. Столін); батьківський твір «Історія життя моєї дитини»; опитувальник емоційних стосунків в сім’ї Є. І. Захарової (методика ОДРЕВ); графічний тест «Малюнок сім’ї»; методика «Сім’я тварин»; проективна методика Рене Жиля, що досліджує міжособистісні відносини дитини і його сприйняття сімейних відносин; методика А. Г. Лідерса та І. В. Анісімової «Діагностика емоційних відносин в сім’ї».

          • Тема 6. Особливості використання психотерапевтичних технік в сімейній психотерапії

            Методологічний інструментарій сімейного психотерапевта. Особливості та доречність використання тієї чи іншої методики терапевтичного впливу.
            Техніки з використанням фантазії та образів. Особливості проведення. Методологічне обладнання. Специфіка проблем, для терапії яких використовується техніка. Можливі ускладнення під час проведення методики та шляхи їхнього подолання.
            Соціометричні техніки. Особливості проведення. Методологічне обладнання. Специфіка проблем, для терапії яких використовується техніка. Можливі ускладнення під час проведення методики та шляхи їхнього подолання.
            Техніки для роботи зі структурою родини. . Особливості проведення. Методологічне обладнання. Специфіка проблем, для терапії яких використовується техніка. Можливі ускладнення під час проведення методики та шляхи їхнього подолання.
            Парадоксальні техніки. Особливості проведення. Методологічне обладнання. Специфіка проблем, для терапії яких використовується техніка. Можливі ускладнення під час проведення методики та шляхи їхнього подолання.
            Техніки роботи з сімейними правилами. Особливості проведення. Методологічне обладнання. Специфіка проблем, для терапії яких використовується техніка. Можливі ускладнення під час проведення методики та шляхи їхнього подолання.
            Техніки роботи з сімейною історією. Особливості проведення. Методологічне обладнання. Специфіка проблем, для терапії яких використовується техніка. Можливі ускладнення під час проведення методики та шляхи їхнього подолання.
            Психодраматичні техніки. Особливості проведення. Методологічне обладнання. Специфіка проблем, для терапії яких використовується техніка. Можливі ускладнення під час проведення методики та шляхи їхнього подолання.
            Арт-терапевтичні техніки ( серійні малюнки, казкотерапія).

            • Змістовий модуль 3. Особливості роботи сімейного психотерапевта з різними запитами

              • Тема 7. Допомога сім’ї з труднощами у дитячо-батьківських відносин

                Психолого-педагогічні моделі дитячо-батьківських відносин. «Психоаналітична» модель сімейного виховання. «Біхевіористична» модель сімейного виховання. «Гуманістична» модель сімейного виховання. Специфіка сімейного впливу на розвиток особистості дитини. Батьківське ставлення. Типи і стилі батьківського виховання. Батьківське відношення до дитини: визначення, типи, вплив на психічний розвиток. Роль батька і матері в сімейному вихованні. Роль прабатьків і сіблінгів у процесі соціалізації дитини. Психологічна допомога дітям розлучених батьків.

              • Тема 8. Психологічна допомога та консультування сімей, в яких виховуються діти з особливими освітніми потребами

                Поняття діти з особливими освітніми потребами. Категорії порушень психофізичного розвитку у дітей. Види взаємостосунків в сім’ях де виховуються діти з особливими освітніми потребами. «Сімбіотична єдність», «Емоційна ізоляція». Види соціальної та психологічної допомоги сім’ям дітей з особливими освітніми потребами. Психологічна корекція почуття образи у батьків по відношенню до дитини з особливими освітніми потребами.


                • Тема 9. Особливості надання психологічної допомоги сім’ї військовослужбовця

                  Вплив війни на моделі поведінки шлюбних партнерів. Особливості психологічного консультування військовослужбовців та ветеранів, які постраждали внаслідок травмуючих подій, зокрема, з важкими наслідками бойових поранень та звільненими з полону, а також особливості консультаційної роботи з членами сімей військовослужбовців.


                  • Тема 10. Психологічна допомога важкохворим та помираючим членам сім’ї

                    Практика консультування з приводу проблем, пов’язаних з соматичною або фізичною хворобою партнера (підозра у хворобі партнера, труднощі у стосунках з ним, проблеми взаємодії з соматичним хворим). Види старості. Стратегії пристосування до старіння. Основні психологічні проблеми людей літнього віку та шляхи їх вирішення. Психологічна допомога сім’ї яка пережила втрату.


                    • Тема 11. Результат терапевтичного впливу

                      Поняття «терапевтичний вплив» та його результати. Зміна сімейних уявлень. Трансформація поглядів членів сім’ї. Трансформація сімейної системи та її підсистем. Відкриття сімейних міфів та інше.  


                      • Тема 12. Супервізія та інтервізія як інструменти професійної підтримки. Методи супервізії

                        • Підсумковий контроль. Індивідуальне завдання

                        • Залік