General
Курс «Соціальне прогнозування територіального розвитку» є необхідною складовою частиною вивчення студентами комплексу професійно-орієнтованих дисциплін, а також необхідною складовою професійно-важливих знань та умінь майбутнього державного службовця, відображає його професійну прогностичну компетентність.
Цей курс спрямований на ознайомлення
з усіма базовими соціально-прогностичними категоріями; виявлення взаємозв'язківміж ними;
формування уявлень про антиципацію, її види та канали, про сутність соціального прогнозування як діяльність та соціальну технологію;
розкриття історичного становлення соціального прогнозування та характеристика сучасних поглядів на прогностику;
визначення основних методологічних принципів та ефектів прогнозування;
розкриття прогнозування як виду випереджаючого відображення у психічному житті людини;
характеристику сутності, змісту, видів та методів соціального прогнозування, специфіки комплексування методами Фароут та Форсайт;
ознайомлення з особливостями застосування методики складання пошукових та нормативних соціальних прогнозів.
У курсі «Соціальне прогнозування територіального розвитку» вивчаються принципи, форми і методи соціотехнологічної діяльності та прогнозування, яка є однією з форм наукового передбачення, роль і місто соціального прогнозування у системі наукового управління суспільством, верифікація та ефективність соціоітехнологічної діяльності та актуальні проблеми удосконалення соціальних технологій у сучасних умовах.
Навчальний курс «Соціальне прогнозування територіального розвитку» складається з двох навчальних модулів.
- ІІ. МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОГО КУРСУ
Мета курсу є тримання студентами прогностичних компетенцій, знань, вмінь та навичок, необхідних для організації та проведення соціального прогнозування.
Головні завдання курсу:
- ознайомлення з усіма базовими соціально-прогностичними категоріями;
- виявлення взаємозв'язків між ними;
- формування уявлень про антиципацію, її види та канали, про сутність соціального прогнозування як діяльність та соціальну технологію;
- розкриття та характеристика сучасних поглядів на прогностику;
- визначення основних методологічнихпринципів та ефектів прогнозування;
- розкриття прогнозування як виду випереджаючого відображення у психічному житті людини;
- характеристику сутності, змісту, видів та методів соціального прогнозування, специфіки комплексування методами Фароут та Форсайт;
- ознайомлення з особливостями застосування методики складання пошукових та нормативних соціальних прогнозів.
В результаті вивчення курсу студенти мають оволодіти
знаннями:
- базових понять «соціального прогнозування», його сутність, типології та класифікації методів прогнозування;
- принципів, форм і методів соціального прогнозування як соціальної технології та діяльності;
- методологічними та методичними основами соціального прогнозування технологій;
- основами застосування методів прогнозування у складанні прогнозів на основі соціального діагностування суспільних процесів;
- місце і функції прогнозування відносно інших видів антиципації;
- основами соціального прогнозування суспільних процесів у соціальному управлінні;
- інформаційних соціальних технологій прогнозування;
- актуальних проблем удосконалення соціальних технологій прогнозування в сучасних умовах.
вміннями:
- користування соціальними нормативами і соціальними орієнтирами у соціальних технологіях антиципації;
- складати пошукові та нормативні соціальні прогнози з актуальних соціальних проблем;
- вибору певних методів соціального прогнозування;
- вибору основної документації та базової інформації для соціального прогнозування;
- застосовувати послідовність етапів прогнозування;
- формулювати соціальні завдання на різних етапах прогнозування.
- ІІІ. МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ ЗВ'ЯЗКИ
Міждисциплінарні зв'язки пов'язують курс «Соціальне прогнозування територіального розвитку» широким спектром гуманітарних дисциплін, що вивчаються студентами спеціальності "державна служба”. Насамперед він будується на знаннях, триманих у межах курсів: «Методологія та логіка наукового дослідження», «Теорії управління», «Соціальна психологія», «Організації управлінської діяльності державного службовця» тощо. Курс «Методологія та логіка наукового дослідження» є базовим, він дозволяє зрозуміти сутність соціального пізнання, принципи дослідження соціальних об'єктів та предметів, формування гіпотез та їх перевірку, прогностична функція є однією з основних у методології та логіці наукового дослідження.
Дисципліна «Теорія управління» допомагає оцінити прогностичну діяльність у комплексі соціальних технологій, таких як діагностика, моделювання, прогнозуванні, проектуванні, плануванні, програмуванні, контролі, а курс «Соціальна психологія» дозволяє визначати особливості міжособистісних та міжгрупових ефектів прогнозування, прогностичних здатностях та здібностях особистості, соціально-психологічної основи інтераційних методів прогнозування.
Максим Лепський - професор (full prof.), доктор філософських наук, професор кафедри соціології факультету соціології та управління Запорізького національного університету.
гарант освітньої програми «Соціологія медіації та кримінології» в Запорізькому національному університеті;
науковий керівник і один із засновників кримінологічної дослідного Центру (м.Київ, Україна)
керівник дослідницького комітету Соціологічної асоціації України з соціального прогнозування;
академік Української академії наук,
голова президії (chairmen), академік Європейської академії наук України,
науковий керівник Міжнародного кримінологічного центру,
сертифікований VIP-тренер по переговорам і медіації,
тренер зі стратегічного управління,
дійсний член експедиційного корпусу;
автор монографії «Соціологія агресії» (2021).
Максим Анатолійович Лепський автор 260 робіт, в тому числі 17 монографій, 13 навчальних посібників та двох підручників з проблем соціального та політичного прогнозування, моделювання і вирішення конфліктів, миротворчості та людського розвитку, публічного управління та місцевого самоврядування, дослідження медіа-простору, 6 авторських свідоцтв , під його керівництвом захистилися 11 кандидатів наук і 2 доктори наук.
Організатор і учасник понад 50 соціально-орієнтованих міжнародних, всеукраїнських та регіональних проектів, зокрема ПРООН-ЄС, USAID, публічного агентства «Шведський інститут», U-LEAD, ТЕАM Europe при представництві Євросоюзу в Україні, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) , Соціологічної асоціації України, міжнародному консорціумі університетів «Університети за мир». Досвід більше 28 років менторства, навчання, тренера, політтехнолога (з 1994 року), медіації, проведення майстер-класів, організації фундаментальних та прикладних досліджень.