Section outline
-
У межах опанування дисципліни «Сценічна мова» здобувачі другого
(магістерського) рівня вищої освіти навчаються аналізувати літературні твори різних
жанрів; опановують уміння ефективного використання літературного матеріалу для
формування і вдосконалення вербальних і невербальних засобів професійного
спілкування. Фахових умінь та навичок здобувачі набувають під час практичних,
лабораторних занять та самостійної роботи. Окрім розвитку професійних характеристик
мовного апарату, опанування елементів техніки мовлення навчальний процес
спрямований на формування якостей, без яких неможлива повноцінна професійна
діяльність
актора.
До них належать цілеспрямованість, зосередженість,
дисциплінованість, відповідальність, уміння працювати як самостійно, так і в творчому
колективі.
Метою курсу «Сценічна мова» є усвідомлення майбутніми фахівцями феномена
сценічної мови як складової загального розвитку театральної культури; всебічна
підготовка здобувачів вищої освіти до професійного спілкування актора засобами
сценічного мовлення.
Завданнями курсу «Сценічна мова» є оволодіння здобувачами одним з основних
елементів акторської майстерності - словесною дією; ознайомлення з основами теорії
мистецтва сценічного мовлення, прийомами звукоутворення і звуковедення, методами
формування професійного дихання, голосових якостей, дикційної чіткості та
артикуляційної вправності; сприяння розвитку навичок самостійної роботи над текстом
ролі у процесі реалізації творчого проєкту; розкриття сутності роботи над словом,
опанування логічного, послідовного та психологічно обґрунтованого аналізу
різножанрових літературних творів, донесення авторського задуму та змісту тексту до
слухачів у процесі публічного читання в якості декламатора; виконання функцій ведучого
концертних програм, диктора на радіо та телебаченні; закріплення практичних навичок і
теоретичних знань із дисципліни «Сценічна мова», формування організаторських умінь,
необхідних у роботі з учасниками самодіяльного театрального колективу в якості
керівника; стимулювання прагнення до самовдосконалення та самореалізації шляхом
використання здобутих професійних знань і практичних умінь для виправлення
мовленнєвих вад і недоліків, удосконалення зовнішньої та внутрішньої техніки словесної
дії та виконавської майстерності; сприяння підвищенню мовної культури здобувача вищої
освіти як невід’ємної складової професійної кваліфікації майбутнього працівника
творчого професійного колективу. У результаті вивчення навчальної дисципліни
«Сценічна мова» здобувач вищої освіти повинен знати: напрями розвитку сценічного
мовлення у світовій театральній практиці; творчі здобутки і досягнення видатних
майстрів, представників вітчизняних і зарубіжних театральних шкіл і мистецьких
напрямів; літературні жанри, їх характеристики та способи сценічного втілення засобами
мовлення; методи роботи над формуванням прийомів сценічного мовлення; основні
правила аналізу авторського тексту; сутність основних понять «словесна дія», «тембровий
слух», «голосовий діапазон», «логічна пауза», «психологічна пауза» тощо; методи
створення мовних характеристик сценічних персонажів з метою використання їх у класі
майстерності актора; теорію анатомії, фізіології, психології мовлення, гігієни голосового
апарату; правила експлуатації та загальної профілактики захворювань мовно-голосового
апарату; правила опанування навичок сценічного мовлення засобами психофізичного
тренінгу; особливості виконання творів різних за жанром та формою; знати та
застосовувати на практиці правила орфоепії; прийоми використання набутих професійних
умінь для професійного спілкування з партнерами, членами творчого колективу,
глядачами, та в соціумі. Компетентності, набуті здобувачами під час опанування курсу
«Сценічна мова», використовуються у процесі виробничої та педагогічної практики,
реалізації творчих проектів, орієнтовані на здійснення в майбутньому творчої і
педагогічної діяльності в обраній галузі. Курс «Сценічна мова» забезпечує засвоєння
магістрантами загальнотеоретичних та практичних основ, необхідних для формування
готовності до творчої та педагогічної діяльності і є невід’ємною складовою у структурі
освітньо-професійної програми «Театральне мистецтво». -
-