Загальне
Дисципліна спеціалізації "Актуальні проблеми морфології".
Метою викладання навчальної дисципліни «Актуальні проблеми морфології» є ознайомлення студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр» з новітніми напрацюваннями української мовознавчої науки в галузі функційно-категорійної морфології.
Основні завдання вивчення дисципліни «Актуальні проблеми морфології»: ознайомити магістрантів з новітніми розробками в галузі морфології української мови; розглянути систему частин мови з позицій функційно-категорійної граматики; схарактеризувати центральні й периферійні частини мови та їхні ознаки; ознайомити магістрантів із новою концепцією граматичних категорій; схарактеризувати граматичні категорії центральних частин мови; визначити місце слів-морфем у граматичному ладі української мови.
Унаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати: засоби і способи вираження граматичних значень; типи граматичних форм; двобічну концепцію граматичних категорій; типологію граматичних категорій; класифікацію частин мови з позицій функційно-категорійної граматики; принципи організації системи частин мови, ознаки центральних і периферійних частин мови; граматичні категорії центральних частин мови; ступені взаємопереходу слів у системі частин мови;
уміти: розрізняти граматичні значення і граматичні категорії; визначати засоби вираження граматичних значень; визначати способи вираження граматичних значень; розрізняти синтетичні й аналітичні граматичні форми; розрізняти послідовно корелятивні, некорелятивні й непослідовно корелятивні категорії; розрізняти словозмінні, класифікаційні й словозмінно-класифікаційні категорії; аналізувати різні класифікації частин мови, порівнювати їх, виявляти своє бачення цих класифікацій; обґрунтовувати ознаки центральних і периферійних частин мови;порівнювати традиційне й новітнє розуміння граматичних категорій іменника та дієслова.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні досягти таких результатів навчання (компетентностей):
№ з/п |
Програмні компетентності
|
Результати навчання |
|
1. |
Інтегральна |
Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми в галузі лінгвістики в процесі професійної діяльності або навчання.
|
Знати традиційні й новітні теорії мови й мовлення як суспільних феноменів. Уміти критично аналізувати різні теорії мови й мовлення задля досягнення нових результатів. . |
2. |
Загальні
|
Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел. |
Знати традиційні і сучасні джерела інформації, різні методи лінгвістичних досліджень. Уміти проводити лінгвістичні дослідження, готувати наукові доповіді, статті, грамотно й коректно дискутувати щодо наукових проблем. |
3. |
Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
|
Знати прийоми і методи аналізу мовного матеріалу. Уміти виокремлювати характерні риси мовних одиниць, на основі часткових виявів мовних фактів узагальнювати, систематизувати мовний матеріал. |
|
4. |
Здатність до проведення досліджень на належному рівні. |
Знати сучасні методології мовознавчих досліджень. Уміти застосовувати сучасні методології у процесі мовознавчих досліджень. |
|
5.
|
Фахові |
Здатність вільно орієнтуватися в різних лінгвістичних напрямах і школах.
|
Знати засадничі принципи різних підходівв до аналізу морфологічних одиниць і явищ. Уміти аналізувати морфологічні одиниці і явища з позицій різних підходів. |
6.
|
Здатність до критичного осмислення історичних надбань та новітніх досягнень філологічної науки. |
Знати переваги функційно-категорійного підходу в покваліфікуванні частин мови, граматичних категорій. Уміти критично аналізувати традиційні й нові теорії в галузі морфології. |
|
7. |
Здатність професійно застосовувати поглиблені знання з обраної філологічної спеціалізації (мовознавства).
|
Знати засадничі принципи функційно-категорійної граматики. Уміти аналізувати різні морфологічні явища з позицій функційно-категорійної граматики. |