Tematyka
- Sekcja ogólna
Sekcja ogólna
- НАВЧАЛЬНИЙ БЛОК
НАВЧАЛЬНИЙ БЛОК
- Змістовий модуль 1. Стратегічний аналіз, його місце в управлінні економікою підприємства
Змістовий модуль 1. Стратегічний аналіз, його місце в управлінні економікою підприємства
Концептуальні засади. Сутність стратегічного аналізу. Місце стратегічного аналізу в системі управління економікою підприємства. Обґрунтованість та прогнозування результатів стратегічних рішень. Сутність стратегічних рішень. Відмінність стратегічних господарських рішень від поточних. Особливості стратегічних господарських рішень, їх види, ієрархія.
Поняття стратегії.
Методи стратегічного аналізу, їх сутність і характеристика. Цільові орієнтири в діяльності підприємства. Типи цілей, їх підпорядкованість. Роль місії та бачення в управлінні підприємством. Дерево цілей. Поняття горизонту цілей у стратегічному аналізі. Простір визначення цілей за П. Друкером.
Вивчення середовища підприємства та значення його впливу для прогнозування майбутніх обсягів діяльності. Поняття середовища підприємства, його складові, характеристика окремих елементів.
Методи вивчення середовища: метод “критичних точок”,
PEST-аналіз, SWOT-аналіз. Сутність SWOT-аналізу, етапи складання стратегічного балансу. Види стратегій, що можуть бути розроблені на основі SWOT-аналізу.
Прогнозування у стратегічному аналізі. Його призначення, функції, особливості та сфера застосування. Види прогнозів.
Методи прогнозування: екстраполяція, методи експертних оцінок, моделювання, побудова сценаріїв.
Інформаційна база стратегічного аналізу. Проблеми її формування. Види джерел інформації для стратегічного аналізу, типи систем збору інформації, системи обробки інформації.
- Змістовий модуль 2. Принципи проведення стратегічного аналізу діяльності підприємства
Змістовий модуль 2. Принципи проведення стратегічного аналізу діяльності підприємства
Принципи проведення стратегічного аналізу діяльності підприємства. Підходи до стратегічного аналізу. Системний та діагностичний підходи у стратегічному аналізі результатів виробничої та фінансово-господарської діяльності підприємства.
Поняття проблеми у стратегічному аналізі. Види проблем у діяльності підприємства.
Підходи до проведення стратегічного аналізу: “ланцюг цінностей” Портера, підхід Мак-Кінсі, підхід на основі НП(С)БО.
Загальна характеристика підприємства (організації): характер діяльності, історія, обсяги діяльності та позиція в галузі, регіоні, форма власності, структура управління, розташування.
Оцінка складових (підсистем) системи підприємства: оцінка фінансів організації, системи збуту продукції, виробничої підсистеми, характеристика інноваційної діяльності, оцінка
трудових ресурсів (структура, управління, підбір, стимулювання праці, система комунікацій), система управління (структура організації та система прийняття рішень, організаційна культура), загальна ефективність.
Основні показники фінансово-господарської діяльності підприємства та їх значення для стратегічного аналізу. Показники загальної ефективності діяльності: темпи росту обсягів діяльності (виробництва), місце в галузі та репутація, покращення конкурентної позиції бізнесу, рівень витрат, рентабельність,продуктивність праці, стан та ефективність використання основних засобів, показники організаційно-технічного рівня.
Поняття конкурентоспроможності, конкурентоспроможність фірми та продукції (товару). Поняття конкурентних переваг та джерела їх утворення.
Характеристика стратегічної позиції підприємства в галузі на ринку. Визначення частки ринку підприємства.
Індекс Херфіндала. Стратегічні карти конкурентів та аналіз за допомогою “позиційної карти конкурентів”.
Методи визначення конкурентоспроможності. Метод ефективної конкуренції, рейтингових оцінок, експертний метод, багатовекторні порівняння.
Аналіз конкурентних переваг, джерела та шляхи їх формування (за М. Портером).
- Змістовий модуль 3. Нормативне регулювання стратегічного аналізу в управлінні бізнесом
Змістовий модуль 3. Нормативне регулювання стратегічного аналізу в управлінні бізнесом
Нормативно-правова база стратегічного аналізу. Національні та міжнародні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, що служать базою аналізу.
Визначення видів діяльності. Визначення та види доходів підприємства (чистий дохід від реалізації, інші операційні доходи, фінансові та інші доходи).
Нормативи в діяльності підприємства, їх види. Роль нормативів у прогнозуванні обсягів діяльності підприємства.
Специфічні нормативні (базові) методи стратегічного аналізу:
• ефект масштабу (крива досвіду), економічна сутність, значення для вибору та обґрунтування стратегії, особливості та обмеження застосування;
• модель життєвого циклу: сутність, особливості та мета застосування у розробці економічної стратегії, етапи життєвого циклу, стратегії підприємств різних етапів життєвого циклу;
• модель PІMS (“Вплив маркетингової стратегії на прибуток”), її результати, основні фактори, що визначають ефективність діяльності підприємства;
• аналіз “розриву”, етапи, сфера застосування, заходи що-до заповнення “розриву” (“стратегічної прогалини”).
- Змістовий модуль 4. Стратегічний економічний аналіз виробничих одиниць
Змістовий модуль 4. Стратегічний економічний аналіз виробничих одиниць
Поняття виробничої одиниці. Критерії виділення виробничих одиниць у стратегічні одиниці бізнесу (СОБ). Поняття СОБ, бізнес-одиниці (Business Unit). Стратегічні господарські центри.
Центри відповідальності. Центри формування прибутків.
Поняття портфеля підприємства (корпоративного портфеля). Призначення і сутність портфельного аналізу. Теоретичні передумови та інструменти проведення портфельного аналізу.
Матриця Бостонської консалтингової групи (БКГ). Види стратегічних господарських підрозділів за матрицею БКГ. Умова збалансованості портфеля підприємства. Рекомендації матриці БКГ. Переваги та недоліки матриці БКГ.
Матриця Мак-Кінсі “екран бізнесу”. Класифікація виробничих одиниць і рекомендації матриці Мак-Кінсі. Переваги та недоліки матриці Мак-Кінсі, її особливості.
Матриця “балансу життєвого циклу” ADL/LC (Artur D.Little/ life Cycle), її особливості. Класифікація бізнес-одиниць за їх стратегічним положенням на ринку. Рекомендації, переваги, особливості застосування матриці ADL/LC.
Матриця І. Ансоффа для зростаючого ринку. Типи стратегій росту та розвитку залежно від типу ринку та продукту. Тримірна схема Абеля (Abel) як засіб визначення напряму розвитку бізнес-одиниць. Синергічний ефект як критерій визначення та вибору нового бізнесу.
- Змістовий модуль 5. Аналіз розподілу виробничих ресурсів у сфері виробництва
Змістовий модуль 5. Аналіз розподілу виробничих ресурсів у сфері виробництва
Види ресурсів. Стратегічні ресурси та стратегічний потенціал підприємства. Стратегічні ресурси підприємства як джерело утворення конкретних переваг.
Схема взаємозв’язку виробничих ресурсів підприємства.
Матеріально-сировинні ресурси. Аналіз забезпеченості ними, ефективності використання, стратегії забезпечення. Методи планування та аналізу. Розрахунок потреби у стратегічно важливих видах ресурсів. Оцінка відповідності наявних запасів потребам стратегії в зоні матеріально-сировинних ресурсів. Матриця
“значущість ресурсу/доступність ресурсу”. Зв’язок ресурсних стратегій з функціональними та загальнокорпоративними.
Аналіз рівня забезпеченості в зоні техніки та технології. Аналіз технічного потенціалу підприємства та його організаційнотехнічного рівня. Напрями аналізу.
Аналіз забезпеченості підприємства трудовими ресурсами.
Завдання забезпечення трудовими ресурсами. Аналіз ефективності використання трудових ресурсів та їх вплив на ефективність використання інших видів ресурсів.
Аналіз рівня забезпеченості в зоні фінансових ресурсів.
Стратегії забезпечення фінансовими ресурсами, джерела їх формування.
Роль інформаційного потенціалу підприємства.
Фактори ресурсозбереження, їх вплив на конкурентну позицію підприємства.
- Змістовий модуль 6. Розроблення та економічне обґрунтування стратегії фінансової програми
Змістовий модуль 6. Розроблення та економічне обґрунтування стратегії фінансової програми
Економічна стратегія виробничої діяльності. Виробнича стратегія як складова системи прогнозування. Виробнича функція. Прогнозування обсягу виробництва і прибутку.
Ринкова орієнтація у розробленні стратегії виробничої програми.
Класифікація витрат виробництва. Поняття (сутність) та види витрат, класифікація витрат. Склад собівартості. Показники рівня витрат та собівартості. Правило зв’язку між гра-
ничними та середніми витратами. Оптимізація витрат виробництва в різних періодах діяльності підприємства.
Прогнозування точки беззбитковості при одно- та багатопродуктовому виробництві.
Використання економічних законів при обґрунтуванні стратегії виробництва: правило максимізації прибутку при орієнтації на витрати; умови мінімізації збитків в умовах падіння ціни
на продукцію; закон спадної граничної продуктивності (спадної віддачі).
Прогнозна оцінка витрат підприємства та обсяги використання виробничих
ресурсів.Операційний (виробничий) важіль.
Методика аналізу збутової та маркетингової діяльності. Канали реалізації та оцінка їх ефективності. Обґрунтування збутової стратегії.
- Змістовий модуль 7. Стратегічний аналіз показників фінансової звітності, їх значення в управлінні бізнесом
Змістовий модуль 7. Стратегічний аналіз показників фінансової звітності, їх значення в управлінні бізнесом
Стратегічний аналіз ефективності використання фінансових ресурсів. Джерела аналізу. Історична та прогнозна фінансова звітність.
Сутність та види прибутку.
Системний підхід за формулою фірми “Дюпон”. Модель фірми “Май Сігма”. Зв’язок рентабельності та оборотності капіталу.
Аналіз доданої вартості. Складові доданої вартості. Призначення аналізу доданої вартості.
Зв’язок фінансових стратегій з іншими стратегіями підприємства. Фінанси — мета діяльності підприємства і засіб досягнення цілей.
Стратегії використання фінансових ресурсів. Стратегія фінансування як функціональна та ресурсна стратегія. Стратегія фінансування як функція підприємства, її сутність та види.
- Змістовий модуль 8. Стратегічний аналіз структури капіталу підприємства та інноваційної діяльності
Змістовий модуль 8. Стратегічний аналіз структури капіталу підприємства та інноваційної діяльності
Структура капіталу і ризик, їх взаємозв’язок і прогнозування. Підприємницький ризик і операційний важіль. Зв’язок величини прибутку і операційного важеля.
Фінансовий ризик та структура капіталу. Джерела формування капіталу. Сфера застосування фінансового левериджу (важеля). Сутність ефекту фінансового важеля. Фінансовий важіль як критерій оптимізації структури капіталу.
Інші критерії оптимізації структури капіталу:
• величина прибутку на одну просту акцію (доходність на одну просту акцію);
• показник середньозваженої вартості капіталу WACC. Розрахунок WACC (weighted average cost of capital). Приклади розрахунку.
Політика формування оборотних активів підприємства. Різновиди політики: консервативна, агресивна, компромісна.
Вартість капіталу за джерелами його формування. Вартість власного та залученого капіталу.
- ЗАЛІК
ЗАЛІК