Пр.1. Теоретична основа корекційної профілактики. Пам'ятка для батьків

План:

1. Профілактика. Психопрофілактика: види, мета, завдання.

2. Психічні процеси. Вищі психічні функції.

3. Теорії розвитку психічного розвитку дитини.

Основні поняття: 

Профілактика, психопрофілактика, первинна психопрофілактика, 

вторинна психопрофілактика, третинна психопрофілактика, реабілітація, 

абілітація, діагностика, теорія функціональних систем, психокорекція, психіка, 

психічні процеси, психічні стани, психічні властивості, вищі психічні функції 

(ВПФ), довільність, епігенетика, его, соціокультурний підхід, когнітивний 

підхід, системно-діяльнісний підхід, історико-еволюційний підхід, гуманістична 

психологія.

Методичні рекомендації

Метою практичного заняття є загальне осмислення студентами сутності 

профілактики в спеціально-педагогічній діяльності.

1. Профілактика. Психопрофілактика: види, мета, завдання.

Перше питання передбачає ознайомлення студентів з поняттям 

«профілактика», «психопрофілактика» та сутністю профілактичної діяльності в 

роботі спеціального педагога. Розкрити основні завдання психопрофілактика, 

які реалізує спеціальний педагог як член корекційно-розвивального процесу. 

Ознайомитись з трьома видами психопрофілактики – первинною (система 

заходів, спрямованих на попередження виникнення психічних розладів), 

вторинною (система заходів, спрямованих на усунення виражених чинників 

ризику), третинною (комплекс заходів, направлених на попередження 

формування негативних психічних розладів), їх мета. Диференціація понять 

«психопрофілактика», «психокорекція», «психотерапія», «реабілітація», 

«абілатація». Розглянути теорію функціональних систем П.К. Анохіна.

Питання для самоконтролю

1.1. Надайте визначення поняття «профілактика», «психопрофілактика».

1.2. У чому полягає сутність завдань психопрофілактики?

1.3. Назвіть види психопрофілактики, розкрийте їх.

1.4. Яке місце займає профілактика у діяльності спеціального педагога?

2. Психічні процеси. Вищі психічні функції.

У межах другого питання необхідно розглянути основні види психічних 

функцій та психічних процеси: відчуття, сприймання, пам’ять, увага, уява, 

мислення, мовлення. Ознайомитись с поняттям «вищі психічні функції» ВПФ . 

Виокремити специфічні риси, які характеризують ВПФ: довільність, 

соціальність, опосередкованість, складність. Охарактеризувати властивості 

ВПФ – ієрархія (Л.С. Виготський) та локалізація (О.Р. Лурія) психічних 

процесів, що описують складну природу психіки людини.

Питання для самоконтролю

2.1. Назвіть спільне та відмінне є в поняттях «психічні процеси» та «вищі 

психічні функції»?

2.2. Опишіть складові психічних процесів. Яку роль вони відіграють у 

пізнанні?

2.3. Опишіть компоненти вищих психічних функцій. Яке значення має 

соціум у їх формуванні?

2.4. За якою ієрархічною послідовністю формуються вищі психічні 

функції? Як це пов’язано в дозріванням мозку?

3. Теорії розвитку психічного розвитку дитини.

Третє питання передбачає ознайомлення студентів з основними теоріями 

розвитку психіки дитини: системно-діяльнісний, історико-еволюційний підхід, 

гуманістична психологія (К. Роджерс, А. Маслоу, В. Франкл, С. Сатір, Ш.

Бюлер), когнітивістський напрямок, теорія розвитку інтелекту у дітей за Ж.

Піаже, теорія соціального научіння, его-психологія Е. Еріксона, 

соціокультурний підхід Л.С. Виготського, епігенетичний підхід Г. Готліба, 

теорія У. Бронфенбреннера. Необхідно розглянути основні моделі пояснення 

розвитку: біологічні; психологічні; соціокультурні; когнітивні. Обґрунтувати 

складність процесу розвитку дитини, що передбачає багато факторів впливу. 

Питання для самоконтролю

3.1. Порівняйте теорії Ж. Піаже та Л. Виготського за: рушійною силою 

розвитку, соціальною детермінацією, способом організації знань (схеми, 

поняття).

3.2. Виходячи з теорій розвитку визначте напрямки впливу біологічного 

та соціального впливу.

У чому полягає сутність медичної моделі пояснення проблем у розвитку?

3.3. Обґрунтуйте необхідність мультидсциплінарного підходу в вивченні 

питань розвитку дітей. 


Практичні завдання:

Створіть рекомендації для батьків з первинної профілактики порушень мовлення для різних вікових періодів у форматі пам'ятки для батьківського куточка

Команда 1: Перинатальный період

Команда 2: Перший рік життя

Команда 3: від 1го року до 3х років

Критерії оцінювання

- Актуальність та вірність порад - 3 бала

- Естетичність оформлення 1 бал

- Усний захист роботи 1 бал

Рекомендована література

Основна:

  1. Бочелюк В.Й. Психологія людини з обмеженими можливостями : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 264 с
  2. Никоненко Ю.П. Клінічна психологія : навч. посібник. Київ : КНТ, 2016. 369 с.
  3. Веракса Н.Є. Дитяча психологія. URL: https://stud.com.ua/29104/psihologiya/dityacha_psihologiya

 Додаткова:

  1.  Лекція «Теорії індивідуального розвитку людини». URL: http://psychology.univer.kharkov.ua/dist2020/materialy/Guliaeva/7.pdf
  2. Пізнавальні процеси психіки особистості. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/7prishak_osnovy_psiholog_pedagogiki_zaochforma/r1-3.html
  3. Simply Psychology. URL: https://www.simplypsychology.org/developmentalpsychology.html