Пр.2. Норма та патологія розвитку. Закономірності відхилень розвитку. Діагнози, які мають високий ризик вторинного порушення мовлення
План:
1. Поняття про норму та патологію розвитку. Статистична, функціональна
та індивідуальна норма.
2. Закономірності відхилень розвитку.
3. Структура дизонтогенезу за Л.С. Виготським.
4. Види дизонтогненезу В. Лебединського.
Основні поняття
Онтогенез, дизонтогенез, норма, патологія, статистична норма,
функціональна норма, індивідуальна норма, структура дизонтогенезу,
первинний дефект, вторинний дефект, третинний дефект, аномалії розвитку,
аномальні діти, тотальний недорозвиток, затриманий розвиток,
пошкоджений розвиток, дефіцітарний, дисгармонійний, перекручений
розвиток.
Методичні рекомендації
Метою практичного заняття є знайомство студентів з поглядами на
норму та патологію розвитку особистості, закономірностями відхилень
розвитку.
1. Поняття про норму та патологію розвитку. Статистична, функціональна
та індивідуальна норма.
Перше питання передбачає розгляд основних поглядів на патологію
розвитку – біологічний та соціальний виміри. Необхідно зазначити етіологію,
патологію, розповсюдженість появи патологій розвитку. На основі цих даних
студентам необхідно підібрати найбільш доречне визначення для поняття
«норма». Студентам необхідно проаналізувати варіанти поняття «норма» –
статистична норма, функціональна норма, індивідуальна норма. Норма та
патологія як полюси континууму людського буття. Зазначити умови
нормального розвитку за О.Р. Лурія.
Питання для самоконтролю
1.1. Назвіть найбільш повні визначення понять «норма», «патологія».
1.2. Які ознаки патології розвитку?
1.3. Розкрийте варіанти поняття норма?
1.4. Опишіть умови нормального розвитку за О.Р. Лурія.
2. Закономірності відхилень розвитку.
У другому питанні необхідно розглянути особливості закономірностей
відхилень в розвитку. Розібрати критерії нормальності, які І. Кулка (1993)
співвідносить з особливостями розвитку аномальних дітей, підлітків і дорослих.
Якщо у дитини p ООП потреби тривалий час не задовольняються, то це
приводить, природно, до переживання незадоволеності, вища інтенсивність якої
може робити на особу, що розвивається, деструктивний вплив. Студенти мають
розібрати загальні та специфічні (модально специфічні, неспецифічні)
закономірності розвитку дітей з ООП.
Питання для самоконтролю
2.1. Назвіть10 критеріїв нормальності за І. Кулка.
2.2. Які загальні закономірності розвитку дітей з ООП?
2.3. Розкрийте специфічні (модально специфічні, неспецифічні)
закономірності розвитку дітей з ООП.
2.4. Назвіть специфічні закономірності розвитку дітей з порушенням
мовлення.
3. Структура дизонтогенезу за Л.С. Виготським.
Третє питання стосується розгляду концепції Л.С. Виготського про
структуру дизонтогенезу. Студентам необхідно ознайомитись з первинними
(ядерними) і вторинними (системними) та третинними порушення, оскільки
особливе значення в спеціальній психології віддається співвідношенню
первинних і системних порушень як особливому параметру дизонтогенеза. Це
співвідношення часто називають структурою порушеного розвитку. Вміти
встановлювати та пояснювати зв’язок між дефектами в структурі дизонтогенеза
та визначати завдання корекційні завдання.
Питання для самоконтролю
3.1. У чому полягає сутність концепції Л.С. Виготського про структуру
дизонтогенезу?
3.2. Розкрийте сутність первинних, вторинних та третинних порушень в
структурі дизонтогенезу.
3.3. Чи обов’язково виникають вторинні та третинній порушення
розвитку?
Практичне завдання
Заповнити таблицю вказавши не менше 5 діагнозів (для тих хто був відсутнім на парі не менше 10 діагнозів). Розкрити детально ризики порушень мовлення як вторинного відхилення та методи їх профілактики
Діагноз, який може призвести до порушення мовлення як вторинного відхилення |
Прояви порушення мовлення без профілактики та корекції первинного відхилення |
Методи та засоби профілактики, щоб порушення мовлення не виникало/проявилось менш інтенсивно |
- 16 September 2024, 13:24 PM