Пр.10. Соціально-емоційний розвиток
План:
1. Сутність та онтогенез емоцій.
2. Емоційний інтелект.
3. Порушення емоційно-вольової сфери у дітей.
4. Методи роботи з емоційно-вольовими порушеннями у дітей.
Основні поняття:
Емоції, лімбічна система, радість, гнів, сум, страх, провина, сором,
збентеження, гордість, заздрість, діада, інтерпретація, Theory of mind, воля,
афект, настрій, почуття,емоційний інтелект, емоційна компетентність,
емпатія,когнітивно-поведінкова терапія, лабільність, сугестивність,
імпульсивність.
Методичні рекомендації
Мета заняття – ознайомитись з розвитком емоційної сфери та шляхами
профілактики емоційно-вольових порушень у дітей з ООП.
1. Сутність та онтогенез емоцій.
Перше питання передбачає осмислення студентами природи емоції.
Студентам необхідно актуалізувати власні знання щодо особливостей
емоційної сфери як психічного явища. Ознайомитись з онтогенезом та
соціальною природою емоційно-вольової сфери. Проаналізувати
психофізіологічну основу емоцій та теорію Джеймса Ланге про ґенез емоцій.
Ознайомитись з моделлю психічного стану (Theory of mind) та її значення у
розвитку соціалізації та навчання.
Питання для самоконтролю
1.1. Назвіть онтогенез розвитку емоційно-вольової сфери.
1.2. У чому полягає соціальна основа розвитку емоцій?
1.3. Вкажіть базові емоції.
1.4. Який тест застосовується з дослідження моделі психічного стану
іншого?
2. Емоційний інтелект.
Друге питання передбачає детальне ознайомлення з поняттями
«емоційний інтелект». Студентам необхідно розглянути різні підходи до
визначення цього поняття у психолого-педагогічних теоріях. Виокремити
складові формування емоційного інтелекту. Проаналізувати причини труднощів
його розвитку. Розглянути емоційну компетентність за Керолін Саарні.
Питання для самоконтролю
2.1. Дайте визначення поняттю «емоційний інтелект».
2.2. У чому полягають причини виникнення труднощі розвитку
емоційного інтелекту?
2.3. Назвіть емоційні компетентності за Керолін Саарні.
2.4. Що первинне: розуміння власних емоційних станів, чи емоцій інших?
3. Порушення емоційно-вольової сфери у дітей.
Третє питання передбачає ознайомлення з формами а проявами порушень
емоційно-вольової сфери у дітей. Студентам пропонується розглянути стани,
які супроводжуються порушенням емоційно-вольової сфери, визначити
категорії дітей. Звернути увагу на імпульсивність, афективну лабільність,
високий рівнь сугестивності. Ознайомитись з випадком формування
особистості в умовах гіперопіки виявляється недостатня самостійність,
безініціативність, нездатність до вольових зусиль. Зазначити, щододаються
риси егоцентризму, егоїзму, налаштування на постійне опікування і допомогу.
Психотравмуючі умови виховання, в яких переважає жорстокість або груба
авторитарність деформують розвиток емоційної сфери, і тоді її незрілість
виявлятиметься у невротичному розвитку особистості – відсутності ініціативи
та самостійності, нерішучість.
Питання для самоконтролю
3.1. Які соціальні фактори можуть призвести до порушень емоційновольової сфери у дітей?
3.2. Які стилі виховання призводять до порушень емоційно-вольової
сфери у дітей?
3.3. Назвіть біологічну основу порушень емоційно-вольової сфери у
дітей.
4. Методи роботи з емоційно-вольовими порушеннями у дітей.
Останнє питання передбачає ознайомлення з методами психологопедагогічного впливу для корекції, профілактики порушень емоційно-вольової
сфери у дітей. Студентам пропонується розглянути метод когнітивноповедінкової терапії – «АВС», методики роботи з афектами (страхами,
агресіями). Звернути увагу сучасну статистику тривожності серед дитячого
населення та методами роботи з тривожністю дітей – арттерапія, казкотерапія,
метод соціальних історії, холдінг.
Питання для самоконтролю
3.1. У чому полягає метод «АВС»?
3.2. Назвіть інноваційні методики роботи з емоційно-вольовими
порушеннями дітей?
3.3. Чи можлива профілактика емоційно-вольових порушень дітей без
роботи з батьками?
Практичні завдання
1. Визначте ознаки сучасної соціокультурного середовища, які якості
особистості формуються в сучасних дітей.
2. Проаналізуйте власні можливості діагностики та корекції агресивної
поведінки молодших школярів.
Роботу виконати на одному аркуші та прикріпити у форматі .PDF
Рекомендована література
Основна:
1. Бочелюк В.Й. Психологія людини з обмеженими можливостями :
навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 264 с
2. Никоненко Ю.П. Клінічна психологія : навч. посібник. Київ : КНТ, 2016.
369 с.
Додаткова:
1. Л.Фельдман Берретт. Як народжуться емоції? Харків : Клуб сімейного
дозвілля, 2018. 480 с.
2. Мартиненко І.В. Роль емоцій у спілкуванні дітей в умовах мовленнєвого
дизонтогенезу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 :
Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 28. С. 312-317.
3. Центр здоров’я та розвитку «Коло сім’ї». URL: https://k-s.org.ua/
4. Burdа H. Когнітивно-поведінкова терапія при генералізованому
тривожному розладі. URL: https://uk.emedjournal.com/index.php/psp/article/view/