Пр.10. Соціально-емоційний розвиток

План:

1. Сутність та онтогенез емоцій.

2. Емоційний інтелект.

3. Порушення емоційно-вольової сфери у дітей.

4. Методи роботи з емоційно-вольовими порушеннями у дітей.

Основні поняття:

Емоції, лімбічна система, радість, гнів, сум, страх, провина, сором, 

збентеження, гордість, заздрість, діада, інтерпретація, Theory of mind, воля, 

афект, настрій, почуття,емоційний інтелект, емоційна компетентність,

емпатія,когнітивно-поведінкова терапія, лабільність, сугестивність, 

імпульсивність.

 Методичні рекомендації

Мета заняття – ознайомитись з розвитком емоційної сфери та шляхами 

профілактики емоційно-вольових порушень у дітей з ООП.

1. Сутність та онтогенез емоцій.

Перше питання передбачає осмислення студентами природи емоції. 

Студентам необхідно актуалізувати власні знання щодо особливостей 

емоційної сфери як психічного явища. Ознайомитись з онтогенезом та 

соціальною природою емоційно-вольової сфери. Проаналізувати 

психофізіологічну основу емоцій та теорію Джеймса Ланге про ґенез емоцій. 

Ознайомитись з моделлю психічного стану (Theory of mind) та її значення у 

розвитку соціалізації та навчання. 

Питання для самоконтролю

1.1. Назвіть онтогенез розвитку емоційно-вольової сфери.

1.2. У чому полягає соціальна основа розвитку емоцій?

1.3. Вкажіть базові емоції.

1.4. Який тест застосовується з дослідження моделі психічного стану 

іншого?

2. Емоційний інтелект.

Друге питання передбачає детальне ознайомлення з поняттями 

«емоційний інтелект». Студентам необхідно розглянути різні підходи до

визначення цього поняття у психолого-педагогічних теоріях. Виокремити 

складові формування емоційного інтелекту. Проаналізувати причини труднощів 

його розвитку. Розглянути емоційну компетентність за Керолін Саарні.

Питання для самоконтролю

2.1. Дайте визначення поняттю «емоційний інтелект».

2.2. У чому полягають причини виникнення труднощі розвитку 

емоційного інтелекту?

2.3. Назвіть емоційні компетентності за Керолін Саарні.

2.4. Що первинне: розуміння власних емоційних станів, чи емоцій інших?

3. Порушення емоційно-вольової сфери у дітей.

Третє питання передбачає ознайомлення з формами а проявами порушень 

емоційно-вольової сфери у дітей. Студентам пропонується розглянути стани, 

які супроводжуються порушенням емоційно-вольової сфери, визначити 

категорії дітей. Звернути увагу на імпульсивність, афективну лабільність, 

високий рівнь сугестивності. Ознайомитись з випадком формування 

особистості в умовах гіперопіки виявляється недостатня самостійність, 

безініціативність, нездатність до вольових зусиль. Зазначити, щододаються 

риси егоцентризму, егоїзму, налаштування на постійне опікування і допомогу. 

Психотравмуючі умови виховання, в яких переважає жорстокість або груба 

авторитарність деформують розвиток емоційної сфери, і тоді її незрілість 

виявлятиметься у невротичному розвитку особистості – відсутності ініціативи 

та самостійності, нерішучість.

Питання для самоконтролю

3.1. Які соціальні фактори можуть призвести до порушень емоційновольової сфери у дітей?

3.2. Які стилі виховання призводять до порушень емоційно-вольової 

сфери у дітей?

3.3. Назвіть біологічну основу порушень емоційно-вольової сфери у 

дітей.

4. Методи роботи з емоційно-вольовими порушеннями у дітей.

Останнє питання передбачає ознайомлення з методами психологопедагогічного впливу для корекції, профілактики порушень емоційно-вольової 

сфери у дітей. Студентам пропонується розглянути метод когнітивноповедінкової терапії – «АВС», методики роботи з афектами (страхами, 

агресіями). Звернути увагу сучасну статистику тривожності серед дитячого 

населення та методами роботи з тривожністю дітей – арттерапія, казкотерапія, 

метод соціальних історії, холдінг. 

Питання для самоконтролю

3.1. У чому полягає метод «АВС»?

3.2. Назвіть інноваційні методики роботи з емоційно-вольовими 

порушеннями дітей?

3.3. Чи можлива профілактика емоційно-вольових порушень дітей без 

роботи з батьками?

Практичні завдання

1. Визначте ознаки сучасної соціокультурного середовища, які якості 

особистості формуються в сучасних дітей.



2. Проаналізуйте власні можливості діагностики та корекції агресивної 

поведінки молодших школярів.

Роботу виконати на одному аркуші та прикріпити у форматі .PDF

Рекомендована література

Основна:

1. Бочелюк В.Й. Психологія людини з обмеженими можливостями : 

навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 264 с

2. Никоненко Ю.П. Клінічна психологія : навч. посібник. Київ : КНТ, 2016. 

369 с.

Додаткова:

1. Л.Фельдман Берретт. Як народжуться емоції? Харків : Клуб сімейного 

дозвілля, 2018. 480 с.

2. Мартиненко І.В. Роль емоцій у спілкуванні дітей в умовах мовленнєвого 

дизонтогенезу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : 

Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 28. С. 312-317.

3. Центр здоров’я та розвитку «Коло сім’ї». URL: https://k-s.org.ua/

4. Burdа H. Когнітивно-поведінкова терапія при генералізованому 

тривожному розладі. URL: https://uk.emedjournal.com/index.php/psp/article/view/