Пр.8. Інтелектуальний розвиток дитини

План:

1. Сутність когнітивних функцій.

2. Види когнітивних функцій.

3. Види порушень когнітивних функцій. 

4. Методи профілактики порушень когнітивних функцій.

Основні поняття: 

Когніція, когнітивна система, пізнавальні процеси, відчуття, 

сприймання, пам’ять. увага, уява, мислення, легкі когнітивні порушення, 

інтелект, ретикулярна формація, кора півкуль головного мозку, творчість, 

гальмування та збудження ЦНС.

 Методичні рекомендації

Метою практичного заняття є загальне осмислення розвитку когнітивних 

функцій в онтогенезі та методів засобів профілактики когнітивних порушень.

1. Сутність когнітивних функцій.

Перше питання передбачає ознайомлення студентів з термінологією, 

визначенням понять «когніція», «когнітивна система», «пізнавальні процеси», 

«когнітивні здібності». Розкрити теорії пізнавальної діяльності Ж. Піаже, Л.С.

Виготського, вміти їх порівнювати. Проаналізувати нейрофізіологічний 

механізм пізнавальних процесів; зв’язок когнітивної системи із загальним 

станом організму. Довести необхідність поєднання соціального та біологічного 

факторів для розвитку психічних процесів.

Питання для самоконтролю

1.1. Надайте визначення поняття «пізнавальні процеси».

1.2. У чому полягає нейрофізіологічний механізм пізнавальних процесів?

1.3. Охарактеризуйте та порівняйте теорії пізнавальної діяльності Ж. Піаже, Л.С. Виготського.

2. Види когнітивних функцій.

У межах другого питання необхідно розглянути основні види когнітивних 

функцій: сприймання, пам’ять. увага, уява, мислення. Виокремити специфічні 

риси кожної когнітивної функції. Описати ієрархічний принцип розвитку 

взаємодії. Зазначити специфічні риси розвитку психічних процесів у дітей з 

ООП.

Питання для самоконтролю

2.1.Які психічні процеси вимагають довільності?

2.2. Розкрийте особливості розвитку мислення.

2.3. Опишіть теорії сприймання.

2.4. Чому у дітей з порушенням мовлення часто спостерігаються 

порушення довільної уваги?

3. Види порушень когнітивних функцій. 

Третє питання передбачає ознайомлення студентів з основними 

поняттями, що позначають порушення когнітивного розвитку: 

«нейрокогнітивні розлади», легкі, помірні та тяжкі порушення когнітивного 

розвитку. Розкрити фактори ризику виникнення когнітивних порушень. 

Описати симптоми погіршення когнітивних функцій. Охарактеризувати стани, 

що пов’язані зі змінами пізнавального розвитку. 

Питання для самоконтролю

3.1. Розкрийте сутність легких, помірних та тяжких порушень 

когнітивного розвитку.

3.2. Перелічіть фактори виникнення первинних та вторинних когнітивних 

порушень?

3.3. Назвіть хворобливі стани, пов’язані зі змінами пізнавального 

розвитку.

4. Методи профілактики порушень когнітивних функцій.

Четверте питання стосується методів профілактики порушень 

когнітивних функцій: соціальні та біологічні шляхів підтримки когнітивної 

діяльності. 

Питання для самоконтролю

4.1. У чому полягає біологічний шлях профілактики порушень 

когнітивних функцій?

4.2. Назвіть соціальні фактори профілактики порушень когнітивних 

функцій.

4.3. Яке місце займає розвиток мовлення у профілактиці когнітивних 

порушень?

Практичне завдання:

Виконати аркуш робочого зошиту з прикріпленого файлу. Не виходити за межі 1 аркуша. Прикріпити результат роботи у форматі PDF

Рекомендована література

Основна:

1. Пахомова Н. Г. Спеціальна психологія : навч. посіб. для студентів спец. 

6.010105 «Корекційна освіта». Полтав. нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. 

Полтава : АСМІ, 2015. 359 с.

2. Стадненко Н. М. Методика діагностики відхилень в інтелектуальному 

розвитку молодших школярів. Кам’янець-Подільський : Видавець 

Зволейко Д. Г., 2006. 36 с.

Додаткова:

1. Пізнавальні процеси психіки особистості. URL: 

https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/7prishak_osnovy_psiholog_pedagogiki_zaoc

hforma/r1-3.html

2. Луцько К. Інтелектуальна підготовка глухої дитини до сприймання та 

розуміння усного мовлення. Дефектологія. 1997. № 3. С. 23-27.

3. Психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями зору та слуху / за 

ред. Л.С. Вавіної Київ: Науковий світ, 2009. 168 с.

4. Методика реабілітації когнітивних порушень. URL:  https://giuntipsy.com.ua/erica/cognitive-dysfunctions/

5. Когнитивная гімнастика. URL: http://medsestrajournal.ru/sites/default/files/fulltext-pdf/25879979-2017-05-06.pdf

6. Cognitive Skill. URL:  https://www.sciencedirect.com/topics/psychology/cognitive-skill