Завдання для практичної роботи до теми 1

Тема 1.

Питання для обговорення:

1. Чому у сучасних умовах все більша кількість організацій переходе від традиційної концепції маркетингу до концепції соціально-етичного маркетингу?

2. Які конкретні маркетингові дії можна запропонувати для розширення кола клієнтів та поліпшення їх обслуговування?

3. Як створити корпоративну філософію маркетингу в межах моделі управління бізнесом?

 

Ситуаційні та практичні завдання:

Завдання 1.

Повести маркетингове дослідження і заповнити аналітичну таблицю для виявлення впливу економічних факторів маркетингового середовища на діяльність галузі і вашої організації. Зробити висновки щодо найбільшого позитивного і найбільшого негативного впливу на діяльність організації окремих факторів маркетингового середовища.

 Пояснення до розв’язку

Використайте методику аналізу експертних оцінок. Далі у таблицю профілю середовища впишіть окремі фактори. Оцініть експертним шляхом по кожному з факторів:

–        важливість для галузі ( 3 – сильна, 2  – помірна, 1 – слабка);

–        вплив на організацію ( 3 – сильний, 2 – помірний, 1 – слабкий, 0 – не впливає).

Оцінка спрямованості по шкалі: +1 – позитивний вплив, – 1 – негативний вплив. Далі всі три експертні оцінки необхідно перемножити, щоб отримати інтегральну оцінка, яка відображує ступінь важливості даного фактору.

Розглянемо приклад заповнення таблиці для виявлення впливу економічного середовища на діяльність малого підприємства торгової сфери (торгівля продовольчими товарами) (табл. 1.1).

 

Таблиця 1.1

Вплив економічного середовища на діяльність організації

Фактори середовища

Важливість для галузі

Вплив на підприємство

Напрям впливу

Ступінь важливості для підприємства

Загальний рівень економічного розвитку

3

3

- 1

- 9

Система оподаткування та якість економічного законодавства

3

3

- 1

- 9

Рівень розвитку конкурентних відносин

3

3

- 1

- 9

Масштаби урядової підтримки галузі

2

3

- 1

- 6

Загальна кон’юнктура національного ринку

3

3

- 1

- 9

Розміри і темпи зміни ринку

3

3

+ 1

+ 9

Стан фондового ринку

1

0

- 1

0

Інвестиційні процеси

3

3

+ 1

+ 9

Ставка банківського відсотку

3

3

- 1

- 9

Система ціноутворення та рівень централізованого регулювання цін

1

3

- 1

- 3

Вартість землі та майна

2

3

- 1

- 6

 

Висновок: як бачимо з табл. 1.1, в сучасних умовах фактори економічного середовища здійснюють здебільшого негативний вплив на діяльність малих підприємств торгової сфери. При цьому найбільший негативний вплив мають наступні фактори: Загальний рівень економічного розвитку, Система оподаткування та якість економічного законодавства, Рівень розвитку конкурентних відносин, Загальна кон’юнктура національного ринку, Ставка банківського відсотку.

Найбільший позитивний вплив на діяльність малих підприємств торгової сфери здійснюють лише такі фактори, як: Розміри і темпи зміни ринку та Інвестиційні процеси.

 

Завдання 2.

Повести маркетингове дослідження і заповнити аналітичну таблицю для виявлення впливу факторів демографічного середовища на діяльність галузі і вашої організації (табл. 1.2). Після заповнення таблиці обґрунтувати по кожному фактору середовища: чому поставлена саме така оцінка важливості і впливу, а також чому обрано саме такий напрям впливу. Далі зробити висновки щодо найбільшого позитивного і найбільшого негативного впливу на діяльність організації окремих факторів маркетингового середовища (приклад заповнення аналітичної таблиці представлено у завданні 1).

 

Таблиця 1.2

Вплив демографічного середовища на діяльність організації

Фактори середовища

Важливість для галузі

Вплив на підприємство

Напрям впливу

Ступінь важливості для підприємства

Кількість потенційних споживачів (структура населення, вимір в окремих групах)

 

 

 

 

Наявність і потенційна кількість робочої сили

 

 

 

 

Кваліфікаційні характеристики робочої сили

 

 

 

 

 

Завдання 3.

Повести маркетингове дослідження і заповнити аналітичну таблицю для виявлення впливу факторів соціально-культурного середовища на діяльність галузі і вашої організації (табл. 1.3). Після заповнення таблиці обґрунтувати по кожному фактору середовища: чому поставлена саме така оцінка важливості і впливу, а також чому обрано саме такий напрям впливу. Далі зробити висновки щодо найбільшого позитивного і найбільшого негативного впливу на діяльність організації окремих факторів маркетингового середовища (приклад заповнення аналітичної таблиці представлено у завданні 1).

 

Таблиця 1.3

Вплив соціально-культурного середовища на діяльність організації

Фактори середовища

Важливість для галузі

Вплив на підприємство

Напрям впливу

Ступінь важливості для підприємства

Традиції і культурні цінності, рівень освіти населення

 

 

 

 

Взаємовідносини всередині суспільства (індивідуум-індивідуум, індивідуум-суспільство)

 

 

 

 

Прийняття – неприйняття приватного підприємництва

 

 

 

 

Відносини компанія – суспільні організації

 

 

 

 

Відношення до іноземних інвестицій

 

 

 

 

Профспілкова активність і вплив профспілок на формування суспільної думки

 

 

 

 

 

Завдання 4.

Повести маркетингове дослідження і заповнити аналітичну таблицю для виявлення впливу факторів природно-екологічного середовища на діяльність галузі і вашої організації (табл. 1.4). Після заповнення таблиці обґрунтувати по кожному фактору середовища: чому поставлена саме така оцінка важливості і впливу, а також чому обрано саме такий напрям впливу. Далі зробити висновки щодо найбільшого позитивного і найбільшого негативного впливу на діяльність організації окремих факторів маркетингового середовища (приклад заповнення аналітичної таблиці представлено у завданні 1).

 

Таблиця 1.4

Вплив природно-екологічного середовища на діяльність організації

Фактори середовища

Важливість для галузі

Вплив на підприємство

Напрям впливу

Ступінь важливості для підприємства

Розміщення великих промислових центрів

 

 

 

 

Природно-кліматичні умови

 

 

 

 

Територіальне розміщення корисних копалин и природних ресурсів

 

 

 

 

Стан екології та її вплив на виробничу сферу