Skip to main content

Blocks

Skip Navigation

Navigation

  • Dashboard

    • Site home

    • Site pages

      • My courses

      • Tags

      • FileІнструкція для здобувачів освіти до вибору дисципл...

      • URLВибір дисциплін на 2025-2026 навчальний рік

      • URLВибір дисциплін на 2024-2025 навчальний рік

      • ForumНовини сайту

      • URLІнструкція - основи роботи з системою Moodle

      • URLЦИВІЛЬНИЙ ЗАХИСТ

      • FolderНормативна база СЕЗН

      • URLВідновлення пароля

      • FileПам’ятка для користувача системи Moodle

      • FileСистема оцінки курсу

      • FeedbackОцінка якості курсу

    • My courses

    • Courses

      • Факультети, кафедри

        • Біологічний факультет

        • Економічний факультет

        • Журналістики факультет

        • Інженерний навчально-науковий інститут ім. Ю.М. По...

        • Іноземної філології факультет

        • Математичний факультет

        • Менеджменту факультет

        • Соціальної педагогіки та психології факультет

        • Соцiологiї та управлiння факультет

        • Факультет історії та міжнародних відносин

        • Факультет фізичного виховання, здоров'я та туризму

        • Філологічний факультет

          • Кафедра слов’янської філології

          • Кафедра українознавства

          • Кафедра української літератури

            • archive

            • Методика викладання української літератури (СО)

            • Інформаційні технології в гуманітарній освіті, пер...

            • Методика викладання української мови, СО

            • ПА: кваліфікаційна робота магістра

            • Курсова робота з "Історії української літератури" ...

            • Курсова робота з "Історії української літератури"

            • Міжкультурні комунікації

            • Актуальні питання навчання мовно-літературної осві...

            • Актуальні питання сучасної філології

            • Актуальні проблеми сучасного українського літерат...

            • Бестселер як феномен масової культури

            • Історія української літератури 2-ї половини ХХ сто...

              • General

              • Форум

              • Змістовий модуль 1. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА В ЕМІГРА...

              • Змістовний модуль 2. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ДОБИ ВІ...

                • AssignmentПрактичне заняття 5. Життя і творчість О. Довженка.

                • FolderМатерали: Практичне заняття 5. Життя і творчість О...

                • FolderМатеріали: Практичне заняття 5. Життя і творчість ...

                • QuizМодуль 2. Тест.

              • Змістовний модуль 3. РУХ ШІСТДЕСЯТНИЦТВА

              • Змістовний модуль 4. ПРОЗОВІ ЕКСПЕРИМЕНТИ В УКРАЇН...

              • Самостійна робота

              • Підсумковий контроль

              • Матеріали для АЕ

              • Неформальна/Інформальна освіта

          • Кафедра української мови

          • Практична підготовка філологічного факультету

          • Статистика Філологічного факультету

        • Юридичний факультет

      • Аспірантура

      • Науково-технічна позашкільна освіта

      • Підготовчі курси до ЗНО

      • Адміністративний розділ

      • Центр післядипломної освіти та професійних кваліфі...

      • Школа педагогічної майстерності

  • Close
    Toggle search input
  • English ‎(en)‎
    • Русский ‎(ru)‎
    • Українська ‎(uk)‎
    • Deutsch ‎(de_old)‎
    • English ‎(de)‎
    • English ‎(en)‎
    • Español - Internacional ‎(es)‎
    • Français ‎(fr)‎
    • Italiano ‎(it)‎
    • Polski ‎(pl)‎
  • Log in

Історія української літератури 2-ї половини ХХ сто ...

Close
Toggle search input
Вибір дисциплін Collapse Expand
Вибір дисциплін Collapse Expand
Обрати дисципліни Статистика вибору дисциплін ВМУ Результати вибору дисциплін
  1. Home
  2. Courses
  3. Факультети, кафедри
  4. Філологічний факультет
  5. Кафедра української літератури
  6. Історія української літератури 2-ї половини ХХ сто...
  7. Змістовний модуль 2. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ДОБИ ВІ...
  8. Практичне заняття 5. Життя і творчість О. Довженка.

Практичне заняття 5. Життя і творчість О. Довженка.

Completion requirements

План.

  1. Історія створення кіноповістей "Україна в огні" і "Повість полум'яних літ".
  2. Проблематика кіноповістей "Україна    в    огні", "Повість    полум'яних    літ" у контексті проблематики "Щоденника". Відродження національної екзистенції в кіноповісті "Повість    полум'яних    літ".
  3. Композиція і сюжет кіноповістей.
  4. Образна    система. Жіночі архетипи в образах українських дівчат: новаторство і традиції. Епічний образ України. Фольклорні традиції в зображенні чоловічих персонажів.
  5. Стилістика сценарної форми кіноповістей (кінометафора, персоніфікація, алегорія).
  6. Тип митця в "Щоденнику": психологічна інтерпретація травмованої свідомості.
  7. Авторська сповідальність в наративній стратегії "Щоденника".
  8. Образ доби. Архетип Дніпра в "Щоденнику".
  9. Інтелектуальна насиченість і культурософські інтенції щоденникових записів.

Питання для самоконтролю:

  1. Які параметри жанру кіноповісті?
  2. Як Ви розумієте зміст поняття "національна екзистенція"?
  3. Національна проблематика у кіноповістях: чи однаково реалізується вона в обох творах?
  4. Якими національними рисами відзначаються члени сім'ї Лаврина Запорожця?
  5. Чому О.Довженко обрав для художнього осмислення найскладніший період війни?
  6. Поясніть вираз "довженківський характер. Що відрізняє його героїв від персонажів інших авторів?
  1. Які риси літописного жанру простежуються в "Повісті    полум'яних    літ"?
  2. З'ясуйте систему художніх засобів, які творять емоційну тональність кіноповістей.
  3. Яка роль авторських відступів у кіноповістях?
  4. Які ментальні недоліки аналізує автор у кіноповістях і за допомогою яких персонажів?

Завдання:

1.      Підготуйте цитати для ілюстрації стилістики кіноповістей О.Довженка.

2.      Зробіть короткі конспекти наукових публікацій Н.Медвідь, Н.Іванової, Л.Дорошиної, І.Мойсеїва.

3.      Розкрийте сутність поняття "травмована свідомість" на прикладі постаті О.Довженка з використанням фахової літератури з питання (наприклад, посібник "Психоаналіз і літературознавство", "Код української літератури" Н.Зборовської).

Література

Основна:

1.                  Захарчук І. Жінка і війна: [Щоденникові версії Аркадія Любченка й Олександра Довженка]//Мандрівець,2007.-№ 1, січень-лютий .-С. 58-66.

2.                  Волинський К. "Україна в огні": погляд у сьогодення // Літературна Україна.- 2004.- № 37 (23 вересня). – С. 1, 3.

3.                  Гребньова В. "Народ, який не знає своєї історії, є народ сліпців" (творчість О.Довженка періоду Другої світової війни) // Дзвін. – 1996.- № 7. – С. 135 – 141.

4.                  Довженко О. Сторінки щоденника (1941 – 1956). – К.: Видавництво гуманітарної літератури, 2004. – 384 с.

5.                  Дорошина Л.Ф. Етнокультурні архетипи в поетичному світі О. Довженка [Електронний ресурс] / // Культура народов Причерноморья. — 2006. — N82. - Т.1. — С. 121-124. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/Articles/Kultnar/knp82t1/knp82t1_121-124.pdf

6.                  Іванова Н.І. Концепція життєтворчості в естетиці та поетиці Олександра Довженка: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 [Електронний ресурс] / Дніпропетр. держ. ун-т. — Д., 1999. — 17 с. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ard/1999/99inipod.zip

7.                  Іваха Т.,  "Україна в огні" О. П. Довженка -твір про трагедію українського народу//Українська мова і література в школі,2001.-№1.– С.48-49

8.                  Караменов М. "Слово о полку Ігоревім" і кіноповісті О. Довженка: образи роду і землі // Науковий вісник Ізмаїльського ДПІ. Серія. Історичні науки. Філологічні науки.  – 2000. -№ 8. – С. 147 – 152.

9.                  Касьянова С. Синтез індивідуального сприйняття і загальнолюдського досвіду в кіноповісті "Україна в огні" О. Довженка // Укр. мова та літ-ра. – 1997. – № 3. – С. 4 – 5.

10.                  Клименко С.,  "Україна в огні": Кіносценарій повнометражного художнього фільму за мотивами творів і записів Олександра Довженка/ С.Клименко, В.Політов, О.Довженко;/Дніпро.-К.,2007.-№ 11-12.– С.51-99

11.              Кулібаба Г.М.,  Культура України в роки війни. О.Довженко. "Україна в огні". Кіноповість про трагедію українського народу в Другій світовій війні: (Інтегрований урок з історії України та української літератури, 11кл)/ Г.М.Кулібаба, К.П.Михайлик;/Історія в школі.-К.,2005.-№ 3-4, бер.- квітень.– С. 30-36.

12.              Литвиненко Г.,  Генеза української ментальності у духовному просторі героїв Олександра Довженка//Сучасний погляд на літературу. Вип.3.:Науковий збірник.-К.,2000:ІВЦ Держкомстату України.– С.95-104

13.              Литвиненко Г.,  Колір у прозі Довженка//Дивослово,2001.-№12.– С.64

14.              Лісова О. "Я України син, України ...": через призму "Щоденника" О.Довженка // Укр. літ-ра в середній загальноосв. школі. – 1999. – № 6. – С. 23 – 25.

15.              Маркітан Л.П.,  Друга світова війна в документальних фільмах Олександра Довженка//Український історичний журнал,2005.-№ 3.– С. 192-196.

16.              Мащенко С.,  Історіософські мотиви у творчому спадку Олександра Довженка//Київська старовина.-К.,2005.-№ 3.– С. 107-120.

17.              Мегела А.,  Осмислення загальнолюдських цінностей у кіноповісті "Україна в огні": урок-дослідження в 11 класі//Дивослово.-К.,2008.-№ 10.– С.32-34.

18.              Медвідь Н.О Проблеми національної психології у творчості О.Довженка: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 [Електронний ресурс] / Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2000. — 20 с. http://www.nbuv.gov.ua/ard/2000/00mnoptd.zip

19.              Місюра І.Ю.,  Друга світова війна у долях письменників XX століття. Життя і творчість О. Довженка//Вивчаємо українську мову та літературу.-Харків,2008.-№ 14.– С. 26-30

20.              Олександр Довженко вчора і сьогодні. Образ дисидента [Текст]:збірник матеріалів.– 2-ге вид., випр. і доп.– Луцьк:ВМА "Терен", 2007.– 240 с.

21.              Привалова С.,  Фразеологізми як лексико-семантичні особливості художньої мови твору: [На матеріалі кіноповісті "Україна в огні" О. Довженка]//Українська мова і література в школі,2006.-№ 1.– С. 27-30

22.              Про антиленінські помилки й націоналістичні перекручення в кіноповісті О.Довженка "Україна в огні": виступ Й.В.Сталіна 31 січня 1944 року // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ століття. – Книга 4. – К.: Аконіт, 2001. – С. 787 – 794.

23.              Саєнко В.,  Ладигіна О. "Україна в огні": нове прочитання кіноповісті // Укр. мова та літ-ра. – 2004. -№ 41(393). – С.11 – 13.

24.              Саливончик Г.,  Спроба провести паралель: "Щоденник" О.Довженка - "Щоденник" А.Любченка//Дніпро,2002.-№9-10.– С.123-131

25.              Слоньовська О. "Але душа моя вільна": О.Довженко через призму свого "Щоденника" // Дивослово. – 1996. - № 9.- С. 39 – 42.

26.              Стадніченко О.О.,  Художня концепція людини в кіноповісті О.Довженка "Україна в огні"//Нова філологія.-Запоріжжя,2006:ЗНУ.-Вип. 25.– С. 193-198.– Бібліогр.: 3 назви

27.              Степанишин Б. Правда, обпалена війною (аналіз кіноповісті "Україна в огні") // Дивослово. -1994. -№ 8. – С. 4 – 8.

28.              Тимків Н.,  Підтекст як авторська позиція через сторінки кіноповісті "Україна в огні" О.Довженка//Українська мова і література в школі,2004.-№6.– С.47-51.

29.              Фурсова Л. Створенняпроблемних ситуацій під час вивчення творчості О.Довженка // Дивослово. – 2006. - № 4. - С.11-14.

30.                  Харлап І.О.,  О.Довженко "Щоденник". Урок в 11 класі//Вивчаємо українську мову та літературу.-Харків,2007.-№ 2.– С. 35-36

31.              Чучман М.В.,  Кіноповість Олександра Довженка "Україна в огні". Модель-проект уроку в 11 класі//Вивчаємо українську мову та літературу.-Харків,2009.-№ 13.– С. 15-17.

32.              Шаргородська Алла Федосіївна,  Художня своєрідність п'єс О.Довженко, М.Куліша та Ю.Яновського про деформацію ментальності українського селянства:Спец.10.01.01; Автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. філол. наук.– 22.04.04.– Одеса, 2004.– 19с.

33.              Юрченко Т.І.,  Повість О. Довженка "Україна в огні"//Вивчаємо українську мову та літературу.-Харків,2008.-№ 12.– С. 8-13.

Додаткова:

1.                  Довженко і світ: творчість О.П.Довженка в контексті світової культури. – Київ: Радянський письменник, 1984. – с.

2.                  Брюховецька Л.,  Кіно як світогляд: Довженко і Параджанов//Київ.-К.,2006.-№ 2.– С. 187-192

3.                  Дзюба І. Знаки духовної співмірності: О. Довженко в естетичному сузір’ї Європи // Зарубіжна література. – 1998. -№ 15 – 16. – С. 2 – 4.

4.                  Дзюба І. Знаки духовної співмірності: Штрихи до світового контексту естетики Олександра Довженка // Дзюба І. Між культурою і політикою. – К., 1998. – С. 78 – 96. [Всесвіт. – 1984. – № 9. – С. 148 – 153.]

5.                  Довженко О. Слово у сценарії художнього фільму / Розповідають майстри. – К., 1979. – С. 79 – 105.

6.                  Медвідь Н. Національна своєрідність психологізму О. Довженка // Дивослово. – 1999. – № 9. – С. 53.

7.                  Мойсеїв І. Філософія Олександра Довженка // Філософська і соціологічна думка. – 1994. – (№ 5 – 6. – С. 111 – 129); (№ 7 – 8. – С. 44 – 61); (№ 9 – 10. – С. 177 – 191).

8.                  Мусієнко О. Фата Моргана Олександра Довженка // Сучасність. – 1996. - № 6.- С.135 – 139.

9.                  Онищенко О. Довженко та експресіонізм: до проблеми єдиних культуротворчих витоків // Сучасність. – 1996. -№ 9. – С. 159 – 160.

10.                  Ямчук П.,  Нові обрії наукового осмислення феномену Олександра Довженка//Кур'єр Кривбасу.-Кривий Ріг,2006.-№ 2(195).– С.176-178

11.              Пригоровська Л.,  О.П. Довженко і Греція: витоки духовного зближення//Українська мова і література в школі,2005.-№ 1.– С.52-54

Previous activity
Модуль 1. Тест.
Next activity
Матерали: Практичне заняття 5. Життя і творчість О.Довженка
Data retention summary
Get the mobile app