Практичне заняття 5. Життя і творчість О. Довженка.
План.
- Історія створення кіноповістей "Україна в огні" і "Повість полум'яних літ".
- Проблематика кіноповістей "Україна в огні", "Повість полум'яних літ" у контексті проблематики "Щоденника". Відродження національної екзистенції в кіноповісті "Повість полум'яних літ".
- Композиція і сюжет кіноповістей.
- Образна система. Жіночі архетипи в образах українських дівчат: новаторство і традиції. Епічний образ України. Фольклорні традиції в зображенні чоловічих персонажів.
- Стилістика сценарної форми кіноповістей (кінометафора, персоніфікація, алегорія).
- Тип митця в "Щоденнику": психологічна інтерпретація травмованої свідомості.
- Авторська сповідальність в наративній стратегії "Щоденника".
- Образ доби. Архетип Дніпра в "Щоденнику".
- Інтелектуальна насиченість і культурософські інтенції щоденникових записів.
Питання для самоконтролю:
- Які параметри жанру кіноповісті?
- Як Ви розумієте зміст поняття "національна екзистенція"?
- Національна проблематика у кіноповістях: чи однаково реалізується вона в обох творах?
- Якими національними рисами відзначаються члени сім'ї Лаврина Запорожця?
- Чому О.Довженко обрав для художнього осмислення найскладніший період війни?
- Поясніть вираз "довженківський характер. Що відрізняє його героїв від персонажів інших авторів?
- Які риси літописного жанру простежуються в "Повісті полум'яних літ"?
- З'ясуйте систему художніх засобів, які творять емоційну тональність кіноповістей.
- Яка роль авторських відступів у кіноповістях?
- Які ментальні недоліки аналізує автор у кіноповістях і за допомогою яких персонажів?
Завдання:
1. Підготуйте цитати для ілюстрації стилістики кіноповістей О.Довженка.
2. Зробіть короткі конспекти наукових публікацій Н.Медвідь, Н.Іванової, Л.Дорошиної, І.Мойсеїва.
3. Розкрийте сутність поняття "травмована свідомість" на прикладі постаті О.Довженка з використанням фахової літератури з питання (наприклад, посібник "Психоаналіз і літературознавство", "Код української літератури" Н.Зборовської).
Література
Основна:
1. Захарчук І. Жінка і війна: [Щоденникові версії Аркадія Любченка й Олександра Довженка]//Мандрівець,2007.-№ 1, січень-лютий .-С. 58-66.
2. Волинський К. "Україна в огні": погляд у сьогодення // Літературна Україна.- 2004.- № 37 (23 вересня). – С. 1, 3.
3. Гребньова В. "Народ, який не знає своєї історії, є народ сліпців" (творчість О.Довженка періоду Другої світової війни) // Дзвін. – 1996.- № 7. – С. 135 – 141.
4. Довженко О. Сторінки щоденника (1941 – 1956). – К.: Видавництво гуманітарної літератури, 2004. – 384 с.
5. Дорошина Л.Ф. Етнокультурні архетипи в поетичному світі О. Довженка [Електронний ресурс] / // Культура народов Причерноморья. — 2006. — N82. - Т.1. — С. 121-124. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/Articles/Kultnar/knp82t1/knp82t1_121-124.pdf
6. Іванова Н.І. Концепція життєтворчості в естетиці та поетиці Олександра Довженка: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 [Електронний ресурс] / Дніпропетр. держ. ун-т. — Д., 1999. — 17 с. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ard/1999/99inipod.zip
7. Іваха Т., "Україна в огні" О. П. Довженка -твір про трагедію українського народу//Українська мова і література в школі,2001.-№1.– С.48-49
8. Караменов М. "Слово о полку Ігоревім" і кіноповісті О. Довженка: образи роду і землі // Науковий вісник Ізмаїльського ДПІ. Серія. Історичні науки. Філологічні науки. – 2000. -№ 8. – С. 147 – 152.
9. Касьянова С. Синтез індивідуального сприйняття і загальнолюдського досвіду в кіноповісті "Україна в огні" О. Довженка // Укр. мова та літ-ра. – 1997. – № 3. – С. 4 – 5.
10. Клименко С., "Україна в огні": Кіносценарій повнометражного художнього фільму за мотивами творів і записів Олександра Довженка/ С.Клименко, В.Політов, О.Довженко;/Дніпро.-К.,2007.-№ 11-12.– С.51-99
11. Кулібаба Г.М., Культура України в роки війни. О.Довженко. "Україна в огні". Кіноповість про трагедію українського народу в Другій світовій війні: (Інтегрований урок з історії України та української літератури, 11кл)/ Г.М.Кулібаба, К.П.Михайлик;/Історія в школі.-К.,2005.-№ 3-4, бер.- квітень.– С. 30-36.
12. Литвиненко Г., Генеза української ментальності у духовному просторі героїв Олександра Довженка//Сучасний погляд на літературу. Вип.3.:Науковий збірник.-К.,2000:ІВЦ Держкомстату України.– С.95-104
13. Литвиненко Г., Колір у прозі Довженка//Дивослово,2001.-№12.– С.64
14. Лісова О. "Я України син, України ...": через призму "Щоденника" О.Довженка // Укр. літ-ра в середній загальноосв. школі. – 1999. – № 6. – С. 23 – 25.
15. Маркітан Л.П., Друга світова війна в документальних фільмах Олександра Довженка//Український історичний журнал,2005.-№ 3.– С. 192-196.
16. Мащенко С., Історіософські мотиви у творчому спадку Олександра Довженка//Київська старовина.-К.,2005.-№ 3.– С. 107-120.
17. Мегела А., Осмислення загальнолюдських цінностей у кіноповісті "Україна в огні": урок-дослідження в 11 класі//Дивослово.-К.,2008.-№ 10.– С.32-34.
18. Медвідь Н.О Проблеми національної психології у творчості О.Довженка: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 [Електронний ресурс] / Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2000. — 20 с. http://www.nbuv.gov.ua/ard/2000/00mnoptd.zip
19. Місюра І.Ю., Друга світова війна у долях письменників XX століття. Життя і творчість О. Довженка//Вивчаємо українську мову та літературу.-Харків,2008.-№ 14.– С. 26-30
20. Олександр Довженко вчора і сьогодні. Образ дисидента [Текст]:збірник матеріалів.– 2-ге вид., випр. і доп.– Луцьк:ВМА "Терен", 2007.– 240 с.
21. Привалова С., Фразеологізми як лексико-семантичні особливості художньої мови твору: [На матеріалі кіноповісті "Україна в огні" О. Довженка]//Українська мова і література в школі,2006.-№ 1.– С. 27-30
22. Про антиленінські помилки й націоналістичні перекручення в кіноповісті О.Довженка "Україна в огні": виступ Й.В.Сталіна 31 січня 1944 року // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ століття. – Книга 4. – К.: Аконіт, 2001. – С. 787 – 794.
23. Саєнко В., Ладигіна О. "Україна в огні": нове прочитання кіноповісті // Укр. мова та літ-ра. – 2004. -№ 41(393). – С.11 – 13.
24. Саливончик Г., Спроба провести паралель: "Щоденник" О.Довженка - "Щоденник" А.Любченка//Дніпро,2002.-№9-10.– С.123-131
25. Слоньовська О. "Але душа моя вільна": О.Довженко через призму свого "Щоденника" // Дивослово. – 1996. - № 9.- С. 39 – 42.
26. Стадніченко О.О., Художня концепція людини в кіноповісті О.Довженка "Україна в огні"//Нова філологія.-Запоріжжя,2006:ЗНУ.-Вип. 25.– С. 193-198.– Бібліогр.: 3 назви
27. Степанишин Б. Правда, обпалена війною (аналіз кіноповісті "Україна в огні") // Дивослово. -1994. -№ 8. – С. 4 – 8.
28. Тимків Н., Підтекст як авторська позиція через сторінки кіноповісті "Україна в огні" О.Довженка//Українська мова і література в школі,2004.-№6.– С.47-51.
29. Фурсова Л. Створенняпроблемних ситуацій під час вивчення творчості О.Довженка // Дивослово. – 2006. - № 4. - С.11-14.
30. Харлап І.О., О.Довженко "Щоденник". Урок в 11 класі//Вивчаємо українську мову та літературу.-Харків,2007.-№ 2.– С. 35-36
31. Чучман М.В., Кіноповість Олександра Довженка "Україна в огні". Модель-проект уроку в 11 класі//Вивчаємо українську мову та літературу.-Харків,2009.-№ 13.– С. 15-17.
32. Шаргородська Алла Федосіївна, Художня своєрідність п'єс О.Довженко, М.Куліша та Ю.Яновського про деформацію ментальності українського селянства:Спец.10.01.01; Автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. філол. наук.– 22.04.04.– Одеса, 2004.– 19с.
33. Юрченко Т.І., Повість О. Довженка "Україна в огні"//Вивчаємо українську мову та літературу.-Харків,2008.-№ 12.– С. 8-13.
Додаткова:
1. Довженко і світ: творчість О.П.Довженка в контексті світової культури. – Київ: Радянський письменник, 1984. – с.
2. Брюховецька Л., Кіно як світогляд: Довженко і Параджанов//Київ.-К.,2006.-№ 2.– С. 187-192
3. Дзюба І. Знаки духовної співмірності: О. Довженко в естетичному сузір’ї Європи // Зарубіжна література. – 1998. -№ 15 – 16. – С. 2 – 4.
4. Дзюба І. Знаки духовної співмірності: Штрихи до світового контексту естетики Олександра Довженка // Дзюба І. Між культурою і політикою. – К., 1998. – С. 78 – 96. [Всесвіт. – 1984. – № 9. – С. 148 – 153.]
5. Довженко О. Слово у сценарії художнього фільму / Розповідають майстри. – К., 1979. – С. 79 – 105.
6. Медвідь Н. Національна своєрідність психологізму О. Довженка // Дивослово. – 1999. – № 9. – С. 53.
7. Мойсеїв І. Філософія Олександра Довженка // Філософська і соціологічна думка. – 1994. – (№ 5 – 6. – С. 111 – 129); (№ 7 – 8. – С. 44 – 61); (№ 9 – 10. – С. 177 – 191).
8. Мусієнко О. Фата Моргана Олександра Довженка // Сучасність. – 1996. - № 6.- С.135 – 139.
9. Онищенко О. Довженко та експресіонізм: до проблеми єдиних культуротворчих витоків // Сучасність. – 1996. -№ 9. – С. 159 – 160.
10. Ямчук П., Нові обрії наукового осмислення феномену Олександра Довженка//Кур'єр Кривбасу.-Кривий Ріг,2006.-№ 2(195).– С.176-178
11. Пригоровська Л., О.П. Довженко і Греція: витоки духовного зближення//Українська мова і література в школі,2005.-№ 1.– С.52-54