Завдання для індивідуальної роботи

До кожної теми наведене практичне завдання, яке ви можете виконати.

Тема 1. Історія в школі (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Навіщо вивчати історію в школі?

2.     Чого слід навчати учнів на уроках історії?

3.     Як слід навчати школярів історії?

4.     Психолого-педагогічні засади навчання історії.

5.     Історична освіта в Україні на сучасному етапі.

Індивідуальне практичне завдання:

Напишіть есе-розмірковування на тему: "Якою має бути місія історичної освіти?"

Ресурси:

1.     Бойко В. Держава – це я? / В. Бойко // Історія в сучасній школі : науково-методичний журнал. – 2013. – № 5. – С. 26-36.

2.     Левітас Ф. Л., Салата О. О. Методика викладання історії : Посібник учителя / Ф. Л. Левітас, О. О. Салата . – Харків : Основа, 2006 . – 94 с. (2 розділ).

3.     Мисан В. Манкуртизм наступає, або чи сприятиме шкільний пропедевтичний курс "формуванню в учнів самоідентичності та почуття власної гідності"? // Historians.in.ua. – 01 May 2013. Режим доступу: http://historians.in.ua/index.php/en/dyskusiya/682-viktor-mysan-mankurtyzm-nastupaie-abo-chy-spryiatyme-shkilnyi-propedevtychnyi-kurs-qformuvanniu-v-uchniv-samoidentychnosti-ta-pochuttia-vlasnoi-hidnostiq.

4.     Терно С. Дискусії навколо проблем історичної освіти як люстро методичної науки в Україні / С. Терно // Освітня політика. Портал громадських експертів, 01.09.2013. – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/articles/58-diskusiji-navkolo-problem-istorichnoji-osviti-yak-lyustro-metodichnoji-nauki-v-ukrajini

5.     Терно С. Нова програма з історії – повернення в тоталітарне минуле? / С. Терно // Historians.in.ua – 22 квітня 2013 року. – Режим доступу: http://historians.in.ua/index.php/dyskusiya/675-serhii-ternonova-prohrama-z-istorii-povernennia-v-totalitarne-mynule.

6.     Терно С. Пропедевтичний курс історії: навіщо, чого та як слід навчати? // Освітня політика. Портал громадських експертів, 30.01.2014. – 12 с. – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/articles/188-propedevtichnij-kurs-istoriji-navishcho-chogo-ta-yak-slid-navchati

 

Тема 2. Мотивація та складові ефективного навчання історії

(2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Фактори процесу навчання та їх значення в історичній освіті.

2.     Види мотивації та чинники виникнення сталої пізнавальної мотивації:

2.1. Зміст навчання;

2.2. Організація діяльності на уроці;

2.3. Колективні форми роботи;

2.4. Оцінка навчальної діяльності.

3. Організація сприймання та уваги школярів під час викладу.

4. Прийоми запам'ятовування та застосування історичного матеріалу.

5. Роль особистості вчителя у навчальному процесі.

6. Прийоми та засоби забезпечення доброї дисципліни на уроці.

Індивідуальне практичне завдання:

Розробіть три прийоми мотивування школярів до вивчення історії на цікавих для Вас темах шкільної програми.

Ресурси:

1.     Курилів В. Методика викладання історії: Навч. посібник / В. Курилів. – Львів, Торонто: Світ, 2003. – 248 с. (розділи 4, 10).

2.     Подласый И. П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студ. пед. вузов: В 2 кн. / И. П. Подласый – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1999. – Кн. 1: Общие основы. Процесс обучения. – С. 343-352.

3.     Такман Б. В. Педагогическая психология: от теории к практике / Такман Б. В. ; [пер. с англ.]. – М. : Прогресс, 2002. – С. 407-411.

4.     Терно С. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти / С. О. Терно. – Запоріжжя: Просвіта, 2009. – 268 с. (розділи 2, 3).

 

 Тема 3. Розвиток особистості учня в історичній освіті (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Психічний (розумовий) розвиток особистості: умови та засоби.

2.     Інтелектуальний розвиток: організація та засоби.

3.     Моральний розвиток: методи, прийоми, технології.

4.     Розвиток творчих здібностей: умови та техніки.

5.     Розвивальне навчання історії.

6.     Проблемне навчання історії.

Індивідуальне практичне завдання:

Розробіть завдання, спрямовані на розумовий, інтелектуальний та творчий розвиток особистості школярів.

Ресурси:

1.    Булда А. А. Розвиток творчих здібностей старшокласників у процесі вивчення суспільствознавчих дисциплін : навч.-метод. посіб. / А. А. Булда, М. М. Роговенко. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2006. – 236 с.

2.    Давыдов В. В. О понятии развивающего обучения / Давыдов В. В. // Педагогика. – 1995. – № 1. – С. 29-39.

3.    Ильенков Э. В. Философия и культура / Ильенков Э. В. – М. : Политиздат, 1991. – 464 с. (розділи I; V).

4.    Лернер И. Я. Развивающее обучение с дидактических позиций / Лернер И. Я. // Педагогика. – 1996. – № 2. – С. 7-11.

5.    Мелхорн Г., Мелхорн Х. Гениями не рождаются: Общество и способности человека: Кн. для учителя: Пер. с нем. / Мелхорн Г., Мелхорн Х. – М. : Просвещение, 1989. – 160 с. (С. 13-52).

6.    Терно С. О. Роль критичного мислення у громадянському вихованні на уроках історії / Терно С. О. // Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету, 2013, вип. XXXV. – С. 374-382.

7.    Селевко Г. К. Современные образовательные технологии / Селевко Г. К. – М. : Народное образование, 1998. – 256 с.

 

 Тема 4. Філософія історичної освіти (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Парадокси сучасної освіти.

2.     Нова освітня парадигма: простір свободи.

3.     Філософія історії на шкільному уроці.

4.     "Жорсткі" та "м'які" моделі навчання історії.

5.     Діяльнісний, компетентнісний та особистісно зорієнтований підходи.

6.     Педагогічна інноватика як передумова сталого розвитку суспільства.

Індивідуальне практичне завдання:

Напишіть есе-розмірковування на тему: «"Жорсткі" моделі навчання історії: їх можливості та обмеження» або «"М'які" моделі навчання історії: їх переваги та недоліки».

Ресурси:

1.       Булда А. А. Методика реалізації ціннісно-діяльнісного підходу у процесі викладання суспільствознавчих дисциплін : навч.-метод. посіб. для вчителів та студентів / А. А. Булда, О. А. Гончарова. – Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. – 238 с.

2.       Беспалько В. П. Психологические парадоксы образования / В. П. Беспалько // Педагогика. – 2000. – № 5. – С. 13-20.

3.       Бестужев-Лада И. В. Философия истории на школьном уроке / Бестужев-Лада И. В. // Преподавание истории в школе. – 2001. – № 7. – 38-47.

4.       Валицкая А. П. Современные стратегии образования: варианты выбора / Валицкая А. П. // Педагогика. – 1997. – № 2. – С. 3-8.

5.       Дебердеева Т. Х. Новые ценности образования в условиях информационного общества / Т. Х. Дебердеева // Инновации в образовании. – 2005. – № 3. – С. 5-12.

6.       Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392.

7.       Лазарев В. С. Педагогическая инноватика: объект, предмет и основные понятия / Лазарев В. С., Мартиросян Б. П. // Педагогика. – 2004. – № 4. – С. 11-21.

8.       Троицкий Ю. История без учебника. Инновационные нормы исторического образования / Ю. Троицкий // Народное образование. – 2008. – № 2. – С. 198-202.

9.       Троицкий Ю. Коммуникативная дидактика: от школы знания к школе понимания / Троицкий Ю. // Первое сентября. – 2009. – № 19. – Режим доступу до журналу: http://ps.1september.ru/view_article.php?ID=200901908.

10.  Філософія освіти: Навчальний посібник / За заг. ред. В. Андрущенка, І. Передборської. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – 329 с.

11.  Філософія освіти: Навчально-методичний посібник. – Київ, 2010. – 164 с.

12.  Щедровицкий П. Пространство свободы / Щедровицкий П. // Народное образование. – 1997. – № 1. – С. 46-51.

 

 Тема 5. Методичні дослідження (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Навіщо досліджувати процес навчання історії?

2.     Об'єкт та предмет дослідження методичної науки. Які завдання розв'язує методика як наука?

3.     Яким чином методична наука досліджує свій предмет?

4.     Вимоги до методичного дослідження (принципи дослідження).

5.     Результати методичних досліджень.

6.     Сильні та слабкі сторони методичних розвідок.

Індивідуальне практичне завдання:

Розробіть проект методичного дослідження на цікаву для Вас тему.

Ресурси:

1.  Мельник Л. Г. Методика викладання історії в середній школі / Л. Г. Мельник – К. : Вища школа, 1974. – 222 с.

2.  Терно С. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти / С. О. Терно. – Запоріжжя: Просвіта, 2009. – 268 с. (пункт 1.1).

 

Тема 6. Історія методичної науки в Україні та Європі (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Методика навчання історії в Україні в ХVIII першій половині XIX ст.

2.     Методична думка в Україні в другій половині ХІХ ст.

3.     Стан методичної науки в Україні на початку ХХ ст.

4.     Теорія та методика навчання історії в УРСР.

5.     Теорія та методика навчання історії в Європі у ХХ ст.: дослідження Ради Європи.

6.     Рекомендації Ради Європи щодо викладання історії у ХХІ ст.

Індивідуальне практичне завдання:

Напишіть есе-розмірковування на тему: "Як зробити вивчення історії в українській школі цікавим, корисним та захоплюючим?"

Ресурси:

1.     Council of Europe. History Teaching Website. – Режим доступу: http://www.coe.int/t/dg4/education/historyteaching/

2.     Демиденко В. К. Психологічні основи засвоєння історії учнями В. К. Демиденко – К. : Радянська школа, 1970. – 127 с.

3.     Рекомендація Rec (2001) 15 про викладання історії в двадцять першому столітті в Європі http://www.coe.int/t/dg4/education/historyteaching/Source/Results/AdoptedTexts/Rec(2001)15_uk.pdf

4.     Ресурси офіційного сайту Ради Європи. – Режим доступу: https://edoc.coe.int/en/

5.     Терно С. О. Розвиток критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії / С. О. Терно. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2011. – 275 с. (пункт 1.1.).

 

Тема 7. Зміст історичної освіти, методи навчання, методичні прийоми (2 години).

Проблеми для дискусії:

1.     Характеристика компонентів змісту історичної освіти: 1) знання; 2) уміння й навички; 3) досвід творчої діяльності; 4) загальнолюдські та національні цінності.

2.     Класифікації методів: проблеми і перспективи.

3.     Методи навчання за характером пізнавальної діяльності (способом взаємодії вчителя й учнів): 1) пояснювально-ілюстративний; 2) репродуктивний; 3) проблемний виклад; 4) частково-пошуковий; 5) дослідницький (І. Я. Лернер та М. М. Скаткін).

4.     Прийоми навчання як форма реалізації методів навчання та творчості вчителя:

4.1. Усне викладення;

4.2. Бесіда;

4.3. Робота з історичною та контурною картами;

4.4. Опрацювання історичних текстів та джерел;

4.5. Робота із цифровим матеріалом (хронологія та статистика);

4.6. Графічні засоби організації інформації (схеми, графіки, таблиці);

4.7. Використання наочності, презентацій та відеоматеріалів.

Індивідуальне практичне завдання:

Розробіть проект методики вивчення цікавої для Вас теми програми, враховуючи необхідність засвоїти усі компоненти змісту історичної освіти.

Ресурси:

1.     Левітас Ф. Л. Методика викладання історії : практикум для вчителя / Ф. Л. Левітас, О. О. Салата. – Харків : Основа, 2007. – 112 с.

2.     Левітас Ф. Л., Салата О. О. Методика викладання історії : Посібник учителя / Ф. Л. Левітас, О. О. Салата . – Харків : Основа, 2006 . – 94 с.

3.     Мельник Л. Г. Методика викладання історії в середній школі / Л. Г. Мельник. – К. : Вища школа, 1974. – 222 с.

4.     Мисан В. О. Писемні джерела на уроках історії: 5-11 класи : навчально-методичний посбіник / Віктор Мисан. – К. : Шк. Світ, 2009. – 104 с.

5.     Хамблин Д. Формирование учебных навыков / Д. Хамблин – М. : Педагогика, 1986. – 160 с.

 

 Тема 8. Види і форми навчання історії (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.       Види та форми навчання історії (класно-урочна форма, типи уроків).

2.       Підготовка до уроку та оформлення плану-конспекту.

3.       Педагогічний аналіз уроку.

4.       Нестандартні форми навчання:

а) інтерактивне навчання;

б) кооперативне навчання;

в) ігрові технології;

г) практичне заняття (лабораторно-практична робота);

д) позакласна та краєзнавча робота (екскурсії, гуртки тощо).

Індивідуальне практичне завдання:

Складіть план-конспект уроку на цікаву для Вас тему шкільної програми.

Ресурси:

1.     Желіба О. В. Урок історії: спроба відповіді на виклики сьогодення  / О. Желіба // Історія в рідній школі. – 2015. – № 4. – С. 15-18.

2.     Курилів В. Методика викладання історії: Навч. посібник / В. Курилів. – Львів, Торонто: Світ, 2003. – 248 с. (розділи 5-8).

3.     Мельник Л. Г. Методика викладання історії в середній школі / Л. Г. Мельник – К. : Вища школа, 1974. – 222 с.

4.     Мисан В. О. Сучасний урок історії: навчально-методичний посібник / Віктор Мисан. – К. : Шк. Світ, 2010. – 120 с.

5.     Подласый И. П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студ. пед. вузов: В 2 кн. / И. П. Подласый – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1999. – Кн. 1: Общие основы. Процесс обучения. – С. 511-542.

6.     Структура уроків різних типів. Реферат // osvita.ua. – 13.01.2011. – Режим доступу: http://osvita.ua/vnz/reports/pedagog/14094/

 

Тема 9. Формування історичних понять (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Структура та способи визначення історичних понять.

2.     Наукові підходи до класифікації історичних понять.

3.     Шляхи уведення історичних понять у зміст освіти.

4.     Способи формування історичних понять (класичний; визначення-опис; визначення-перерахування; визначення-приклад; визначення-пояснення).

Індивідуальне практичне завдання:

Розробіть методику формування історичного поняття.

Ресурси:

1.    Выготский Л. С. Педагогическая психология / Выготский Л. С. ; под ред. В. В. Давыдова. – М. : Педагогика, 1991. – 480 с.

2.    Демиденко В. К. Психологічні основи засвоєння історії учнями / Демиденко В. К. – К. : Радянська школа, 1970. – 127 с.

3.    Мельник Л. Г. Методика викладання історії в середній школі / Л. Г. Мельник – К. : Вища школа, 1974. – 222 с.

4.    Терно С. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти / С. О. Терно. – Запоріжжя: Просвіта, 2009. – 268 с. (пункти 1.3-1.5).

 

Тема 10. Формування історичних умінь та компетентності (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Науковий спір навколо понять "уміння", навичка", "компетентність", "компетенція".

2.     Етапи формування умінь та набуття компетентності.

3.     Алгоритми, напівалгоритми, напівевристики, евристики як засіб формування та розвитку історичної компетентності.

4.     Види інструкцій (пам'яток) з опрацювання історичного матеріалу.

5.     Програмоване навчання історії.

Індивідуальне практичне завдання:

Розробіть методику формування історичного вміння.

Ресурси:

1.     Горбатов Д. С. Умения и навыки: о соотношении содержания этих понятий // Педагогика. – 1994. – № 2. – С. 15-19.

2.     Курилів В. Методика викладання історії: Навч. посібник / В. Курилів. – Львів, Торонто: Світ, 2003. – 248 с. (розділ 7).

3.     Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. – М. : Народное образование, 1998. – 256 с.

4.     Такман Б. В. Педагогическая психология: от теории к практике / Такман Б. В. ; [пер. с англ.]. – М. : Прогресс, 2002. – С. 191-214.

5.     Терно С. О. Теорія розвитку критичного мислення (на прикладі навчання історії) / С. О. Терно : [посібник для вчителя]. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2011. – С. 40-42.

6.     Хамблин Д. Формирование учебных навыков / Д. Хамблин – М. : Педагогика, 1986. – 160 с.

 

Тема 11. Розвиток історичного мислення, критичного мислення та прищеплення цінностей (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Наскільки правомірним є виділення історичного мислення як окремого виду мислення? (визначення поняття).

2.     Змістовний і операційний блоки історичного мислення.

3.     Умови розвитку історичного мислення.

4.     Критичне мислення: чергова мода чи нагальна потреба?

5.     Методика розвитку критичного мислення школярів.

6.     Методологічна культура учнів та прищеплення цінностей.

Індивідуальне практичне завдання:

Розробіть задачі, спрямовані на розвиток історичного мислення під час вивчення цікавої для Вас теми шкільної програми.

Ресурси:

Терно С. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти / С. О. Терно. – Запоріжжя: Просвіта, 2009. – 268 с. (розділ 4).

Терно С. Світ критичного мислення: образ та мімікрія / С. Терно // Історія в сучасній школі. – 2012. – № 7-8. – С. 27-39.

Терно С. О. Методика розвитку критичного мислення школярів у процесі навчання історії / С. О. Терно : [посібник для вчителя]. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2012. – 70 с.

Терно С. О. До проблеми формування методологічної культури учнів середньої школи у процесі вивчення історії // Наукові праці історичного факультету Запорізького державного університету. – 2000. – Вип. XI.– С. 156-163.

 

Тема 12. Діагностика навчання (2 години)

Проблеми для дискусії:

1.     Педагогічна діагностика: стан і перспективи.

2.     Принципи та етапи діагностики.

3.     Форми діагностичних заходів: усна, письмова, тестування.

4.     Форми і критерії оцінки.

5.     Методика проведення діагностичних заходів.

6.     Методика розроблення й використання діагностичних матеріалів.

Індивідуальне практичне завдання:

Розробіть діагностичні матеріали з цікавої для Вас теми шкільної програми.

Ресурси:

1.     Анастази А. Психологическое тестирование / Анастази А., Урбина С. – СПб. : Питер, 2001. – 688 с.

2.     Ингенкамп К. Педагогическая диагностика / К. Ингенкамп ; Пер. с нем. – М. : Педагогика, 1991. – 238 с.

3.     Курилів В. Методика викладання історії: Навч. посібник / В. Курилів. – Львів, Торонто: Світ, 2003. – 248 с. (розділ 9).

Терно С. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти / С. О. Терно. – Запоріжжя: Просвіта, 2009. – 268 с. (розділ 6).