Завдання до плану практичного заняття №6

     1. Подані іменники поставити у формі давального відмінка однини. Обґрунтувати вживання  чи невживання м’якого знака.

      Донька, Оксанка, Маринка, нянька, матінка, калинка, калинонька, краплинка, хатинка, Галька, голка, Галинка, Юленька, Лізонька, праска, сопілка, бурулька, гілка, лялька, рибалка, зозулька, спілка, ополонка, синька, пінка, Жмеринка.

 

2. Прочитати, подані в дужках іменники поставити у формі родового відмінка множини, пояснити написання.

1. Всіх слів і (брехня) не бери на віру, на фальш і зраду май порядний дрюк (І. Франко). 2. Міняється душа від жару (таємниця) народу рідного (А. Малишко). 3. Один язик під час розмов (дурниця) чимало намолов (А. Качан). 4. Україно, моя сторона, краю мій і (сподівання), і мрій! (В. Сосюра). 5. Кожен день був жагучим чуттям (передщастя) (Л. Костенко). 6. І мислі глибина готує серцю свято мандрівок молодих, (шукання) і (воскресіння) (А. Малишко).

 

3. Пояснити, чому в словах Уманщина, уманський після Н м’який знак не пишеться, хоч Умань, а в словах гуцульський, Гуцульщина після Л пишеться, хоч гуцул.

 

4. Пояснити, чому в кінці слова століть (від століття) є м’який знак, а в кінці слова сторіч (від сторіччя) немає. Яка різниця в значенні слів бенгальці і бенгалці?

 

5. Запишіть у родовому відмінку множини. Прокоментуйте орфограми.

Площа, століття, сторіччя, знаряддя, земля, крамниця, буря, обличчя, прізвище, роздоріжжя, гиря, піддашшя.

 

6. Переписати, на місці крапок поставити, де потрібно, апостроф.

1. Солом…яним волом не орати, сінним конем не їздити. 2. Залізо іржа з…їдає, а заздрісний від заздрощів погибає. 3. На криву дірку – кривий цв…ях. 4. Черв…я дерево точить, а невміла господиня дім переводить. 5. Яка тканина, така й р…яднина (Нар. тв.). 6. І лютували зайди й недоріки, щоб наш народ зробився без…язиким (О. Ковальчук). 7. І відчували грек і печеніг відлуння кроків князя Св…тослава (В. Симоненко).

 

7. Зясуйте, чому слова в поданих парах пишуться по-різному.

Відв’язати – відсвяткувати, роз’яснити – роззявити, зв’язківець – святий, торф’янистий – духмяний, підв’ялити – присвята, під’їхати – підйом, порядок – бур’ян.

 

8. У поданих словах на місці крапок, де це необхідно, поставте апостроф.

Мавп..ячий, зв..язок, торф..яний, підв..язати, тьм..яний, св..ято, Мін..юст, рум..яний, без..ядерний, зм..якшити, голуб..ята, розм..яклий, духм..яніти, возз..єднання, пред..явник, сер..йозний, міжбрів..я, Св..ятослав, гар..ячий, подвір..я, моркв..яний, розв..ючений, об..якоритися, дерев..яччя, п..ятка, передз..їздівський, під..яремний, розв..язок, зв..ялений, верф..ю, напівм..який, напів..ясний, перед..ювілейний.