Практичне заняття 1
Практичне заняття 1
Тема: «Педагогіка як наука. Її становлення та розвиток»
Мета – сприяти засвоєнню студентами теоретико-методологічних підходів до вивчення педагогічних наук, предмета, основних понять та категорій педагогіки; навчити їх здійснювати категорійний аналіз базових понять; сприяти розвитку педагогічного мислення майбутніх соціальних педагогів.
Основні поняття: педагогіка, предмет вивчення педагогіки, категорія, виховання, освіта, навчання, розвиток, методологія науки, методологічні основи педагогіки, структура педагогічної науки, міжпредметні зв’язки.
План
1. Педагогіка як наука, етапи розвитку педагогіки.
- Дайте визначення поняттю «педагогіка», поясніть його значення.
- Охарактеризуйте функції педагогіки як науки.
- Стадії розвитку педагогіки
2. Предмет і основні категорії педагогіки
- Охарактеризуйте об’єкт та предмет дослідження педагогіки
- Охарактеризуйте зміст поняття «виховання»
- Охарактеризуйте зміст понять «освіта» та «навчання»
- Дайте визначення поняттям «самоосвіта», «самовиховання», «перевиховання», «розвиток особистості»
- У чому ви вбачаєте зв'язок між вихованням, навчанням та освітою?
3. Охарактеризуйте систему педагогічних наук
4. Зв'язок педагогіки з іншими науками
- З якими науками пов’язана педагогіка?
- Аргументуйте твердження: науково-природничою основою педагогіки є психологія та фізіологія.
5. Логіка і методика педагогічних досліджень
- Розкрийте сутність методів педагогічних досліджень: бесіда, анкетування, вивчення документації
- У чому полягає відмінність між такими методами педагогічного дослідження як тестування та анкетування?
- Розкрийте зміст методу педагогічного спостереження.
- Охарактеризуйте експеримент як метод педагогічного дослідження
Завдання для практичного виконання
1. Заповніть наступну таблицю, порівнюючи афінську і спартанську системи освіти.
|
Афіни |
Спарта |
Мета освіти. |
|
|
Ступінь поширеності даного типу освіти серед населення держави. |
|
|
Навчальні заклади. |
|
|
Основні методи навчання та виховання. |
|
|
Ступінь і форми впливу на наступний розвиток європейської освіти. |
|
|
2. Висловіть свою думку стосовно тверджння «Magister dixit» («учитель сказав»). Таким був вирішальний аргумент у середньовічних спорах і диспутах. У той час слово вчителя було остаточним. Добре це чи погано? Якщо погано, то що може бути таким вирішальним аргументом у сучасній педагогіці?