Практичне заняття 1

Практичне заняття 1

 Тема: «Педагогіка як наука. Її становлення та розвиток»

Мета – сприяти засвоєнню студентами теоретико-методологічних підходів до вивчення педагогічних наук, предмета, основних понять та категорій педагогіки; навчити їх здійснювати категорійний аналіз базових понять; сприяти розвитку педагогічного мислення майбутніх соціальних педагогів.

Основні поняття: педагогіка, предмет вивчення педагогіки, категорія, виховання, освіта, навчання, розвиток, методологія науки, методологічні основи педагогіки, структура педагогічної науки, міжпредметні зв’язки.

План

1.      Педагогіка як наука, етапи розвитку педагогіки.

-       Дайте визначення поняттю «педагогіка», поясніть його значення.

-       Охарактеризуйте функції педагогіки як науки.

-       Стадії розвитку педагогіки

2.      Предмет і основні категорії педагогіки

-       Охарактеризуйте об’єкт та предмет дослідження педагогіки

-       Охарактеризуйте зміст поняття «виховання»

-       Охарактеризуйте зміст понять «освіта» та «навчання»

-       Дайте визначення поняттям «самоосвіта», «самовиховання», «перевиховання», «розвиток особистості»

-       У чому ви вбачаєте зв'язок між вихованням, навчанням та освітою?

3.      Охарактеризуйте систему педагогічних наук

4.      Зв'язок педагогіки з іншими науками

- З якими науками пов’язана педагогіка?

- Аргументуйте твердження: науково-природничою основою педагогіки є психологія та фізіологія.

5.      Логіка і методика педагогічних досліджень

-       Розкрийте сутність методів педагогічних досліджень: бесіда, анкетування, вивчення документації

-       У чому полягає відмінність між такими методами педагогічного дослідження як тестування та анкетування?

-       Розкрийте зміст методу педагогічного спостереження.

-       Охарактеризуйте експеримент як метод педагогічного дослідження

Завдання для практичного виконання

1. Заповніть наступну таблицю, порівнюючи афінську і спартанську системи освіти.

 

Афіни

Спарта

Мета освіти.

 

 

Ступінь поширеності даного типу освіти серед населення держави.

 

 

Навчальні заклади.

 

 

Основні методи навчання та виховання.

 

 

Ступінь і форми впливу на наступний розвиток європейської освіти.

 

 

 

2. Висловіть свою думку стосовно тверджння «Magister dixit» («учитель сказав»). Таким був вирішальний аргумент у середньовічних спорах і диспутах. У той час слово вчителя було остаточним. Добре це чи погано? Якщо погано, то що може бути таким вирішальним аргументом у сучасній педагогіці?