Практичне заняття 9

Практичне заняття 9

Тема: «Закони, закономірності та принципи навчання»

Мета – засвоїти сутність основних законів і закономірностей навчання, навчитися визначати принципи та правила навчання, що реалізуються в конкретних навчальних ситуаціях.

Основні поняття: принципи навчання, правила навчання, педагогічний закон, закономірності навчання. 

План

1.  Закони навчання (активності, відповідності, ієрархії, єдності навчання і розвитку, навчання і виховання).

2.  Закономірності навчання.

3.  Принципи навчання.

4.  Розкрийте зміст «золотого» правила дидактики за Я.-А. Коменським.

Завдання для практичного виконання 

1. Визначте, які принципи навчання актуалізуються в описаних нижче ситуаціях (науковості, доступності, свідомості та активності, наочності, міцності, систематичності та послідовності, відповідності навчання індивідуальним та віковим особливостям учнів, єдності навчання та виховання, зв’язку теорії з практикою):

а) учитель пояснював новий матеріал простою, зрозумілою мовою, враховуючи різницю у швидкості сприйняття, інтересах, життєвому досвіді школярів;

б) на уроці вчитель регулярно звертається до учнів із запитаннями щодо порівняння, узагальнення матеріалу, просить встановити причинно-наслідкові зв’язки між засвоєними фактами, наприкінці вивчення кожної теми проводить міні-контрольну роботу;

в) з метою заохочення своїх учнів до читання творів класиків світової літератури вчителька присвятила одне із занять перегляду художнього фільму «Анна Кареніна»;

г) наприкінці вивчення кожної теми вчитель дає учням завдання скласти графічне представлення або опорний конспект змісту вивченого;

д) для вивчення будови клітини учні використовували на уроці біології мікроскопи та вносили отримані дані у спеціально розроблені бланки;

є) на першому уроці нової для учнів дисципліни вчителька попросила їх дати відповідь на запитання: «У чому полягає цінність вивчення цієї дисципліни саме для Вас?»; отримані відповіді вона проаналізувала й намагалася врахувати інтереси кожного з учнів у процесі подальшого навчання;

ж) результати дослідження, проведеного в рамках вивчення дисципліни «Соціологія»  учнями 11-А класу, були використані для покращення харчування учнів старших класів загальноосвітньої школи № 1;

з) на зухвалу заяву учня про те, що він не буде виконувати запропоновані вчителем завдання, учителька запропонувала йому самому обрати та виконати завдання з підручника;

і) на уроці фізичної культури після загальної розминки вчитель об’єднував дітей із паралелі 5-х класів на невеличкі підгрупи в залежності від інтересів учнів до виконання тієї чи іншої фізичної вправи.

2. Проаналізуйте шкільний підручник (предмет на вибір)  з погляду реалізації в ньому принципів навчання: систематичності та послідовності, наочності, ґрунтовності, зв’язку навчання з практикою.