Завдання до практичного заняття №1

1.     Визначте граматичні значення повнозначних слів.

 

1. Мова – це коштовний скарб, набутий віками нашим народом, його невичерпне духовне багатство (Панч). 2. І ластівки мені співали про щастя жити на землі (Сос.). 3. Я – українець. З юних літ мене пісень навчила мати, які чарують цілий світ! (Нех.). Усім потрібний неба простір, усім та щось весь вік болить (Чубач).

 

2.     Які граматичні категорії можна виявити в результаті аналізу таких пар слів?

    Малювати – малюватися, думаю – думав – думатиму, поет – поети, мій – мого – моєму, говорити – сказати, споруджуючи – спорудивши, говорю, говориш, говорять, візьми, візьму, взяв би.

 

3. Визначити способи і засоби вираження граматичних значень за поданою схемою.

Зразок: Блиснуло сонце з-поза гір в зеленому садку (А. Кримський).

 

Слово

Граматичне значення

Способи вираження граматичних значень

Засоби вираження

блиснуло

середній рід, одн., мин. час

синтетичний

суфікс -л, флексія -о

сонце

Н.в., одн., середній рід

синтетичний

флексія -е

(з-поза) гір

Р.в., множина

синтетичний

 флексія -Ø,

прийменник з-поза

зеленому

М.в, одн., чол. рід

синтетичний

флексія -ому

(в) садку

М.в, одн., чол. рід

аналітично-синтетичний

флексія -у,

прийменник в

 

1.  Під лежачий камінь вода не тече (Нар. тв.). 2. Високих зір тополі не дістануть, але ростуть у небо крізь роки. 3. Бо ми – це простір в космосі думок, І наче ріки в руслах, не мілієм. В чорнозем днів, який дощем промок, Зерно і мудрість одночасно сієм. Я піснею стану, щоб вітер Вітчизни шумів молодий (За тв. Г. Чубач).