Завдання до практичного заняття №1
1. Визначте граматичні значення повнозначних слів.
1. Мова – це коштовний скарб, набутий віками нашим народом, його невичерпне духовне багатство (Панч). 2. І ластівки мені співали про щастя жити на землі (Сос.). 3. Я – українець. З юних літ мене пісень навчила мати, які чарують цілий світ! (Нех.). Усім потрібний неба простір, усім та щось весь вік болить (Чубач).
2. Які граматичні категорії можна виявити в результаті аналізу таких пар слів?
Малювати – малюватися, думаю – думав – думатиму, поет – поети, мій – мого – моєму, говорити – сказати, споруджуючи – спорудивши, говорю, говориш, говорять, візьми, візьму, взяв би.
3. Визначити способи і засоби вираження граматичних значень за поданою схемою.
Зразок: Блиснуло сонце з-поза гір в зеленому садку (А. Кримський).
Слово |
Граматичне значення |
Способи вираження граматичних значень |
Засоби вираження |
блиснуло |
середній рід, одн., мин. час |
синтетичний |
суфікс -л, флексія -о |
сонце |
Н.в., одн., середній рід |
синтетичний |
флексія -е |
(з-поза) гір |
Р.в., множина |
синтетичний |
флексія -Ø, прийменник з-поза |
зеленому |
М.в, одн., чол. рід |
синтетичний |
флексія -ому |
(в) садку |
М.в, одн., чол. рід |
аналітично-синтетичний |
флексія -у, прийменник в |
1. Під лежачий камінь вода не тече (Нар. тв.). 2. Високих зір тополі не дістануть, але ростуть у небо крізь роки. 3. Бо ми – це простір в космосі думок, І наче ріки в руслах, не мілієм. В чорнозем днів, який дощем промок, Зерно і мудрість одночасно сієм. Я піснею стану, щоб вітер Вітчизни шумів молодий (За тв. Г. Чубач).