Завдання 7. Лексико-граматичні розряди прикметників

Варіант І

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Трамвайна колія, трамвайний парк, вузька колія, орлиний дзьоб, орлиний ніс, спортивний зал, просторий зал, актовий зал, люб'язний продавець, молодий продавець.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння. 

 Далекий, задалекий, далеченький, чарівний, пречарівний, живий, невмирущий, попелястий, сірий, сіро-голу­бий, страшний, страшнющий, бордовий, прикрий, цінний, тяж­кий, слабий, багатий, багатобарвний, барвистий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Батько, тато, татко, Наталя, Наталка, Інга, Ми­кита, Ілля, староста, тітка, Андрій, Андрійко, Михайло, ювіляр, ювелір, бібліотекар, бібліотекарка, скляр, птах, змія, осел, кінь.

 

Варіант ІІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Туман­ний ранок, туманний натяк, вітамінний чай, зелений чай, грузин­ський чай, картонна коробка, висока коробка, братова коробка, архітектурний стиль, функціональний стиль.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Довгий, довжелезний, суттєвий, несуттєвий, вірний, страшний, престрашний, рум’яний, рум’янолиций, німий, новий, новісінький, жовтий, лимонний, чалий, солодкий, кис­ло-солодкий, почесний, м'який, непохитний.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Дочка, донька, доня, Софія, Софійка, Ксеня, Хома, Лука, Назар, Василь, Василько, Захарій, Захар, Захарко, тесля, тесляр, аптекар, маляр, маляр, кіт, лис, бджола.

 

Варіант ІІІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Орієнтальний стиль, меблевий магазин, двоповерховий магазин, приватний магазин, рання весна, весняний ранок, ранкова гімнастика, гімнастичні вправи, родинне вогнище, родинний бізнес.

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Швидкий, надшвидкий, дрібний, дрібничковий, дрібненький, повний, повновидий, бордовий, білий, білявий, чутливий, світлий, світлочутливий, дошкульний, вороний, золотий, оригінальний, супероригінальний, холодний, холоднючий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Син, брат, свекруха, свекор, Надія, Надя, Надій­на, Таня, сусіда, сусід, Нестор, Юрій, Юрко, Ярослав, Яросла­ва, командир, касир, токар, весляр, білка, півень, ластівка.

 

Варіант ІV

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Родин­ні почуття, високі почуття, Іванова родина,    кришта­лева вода, морська вода, тримісячне відряджен­ня, духмяний хліб, карпатський хліб, рожеві мрії, дівочі мрії.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Гучний, загучний, негучний, супергучний, короткий, коротенький, синій, синьо-зелений, голубий, голий, короткий, чемний, легкий, легкозаймистий, мудрий, премудрий, попелястий, чорний, чорнявий, загальний, спільний.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Дівчина, чоловік, ворог, кум, кума, Ольга, Оля, Орися, Олег, Богдан, Богданко, Богдана, Богданка, директор, секретар, аптекар, мебляр, режисер, соловей, соловейко, джміль, щука.

 

Варіант V

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Своєчасні виправлення, авторські виправлення, тутешні мешканці, привітні мешканці, пісенний фестиваль, пісенна душа, спекотний день, вчорашній день, Тетянин день, кінцева зупинка.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Далекий, задалекий, далеченький, чарівний, пречарівний, живий, невмирущий, попелястий, сірий, сіро-голу­бий, страшний, страшнющий, бордовий, прикрий, цінний, тяж­кий, слабий, багатий, багатобарвний, барвистий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Хлопець, жінка, князь, сват, сваха, Оксана, Оксанка, Анастасія, Христя, Роман, Гордій, офіцер, пастух, чер­нець, кухар, лицар, прем'єр, пісняр, комар, лев, вівця, чере­паха.

 

Варіант VІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Порожній тролейбус, си­вовусий козак, козацький характер, журавлине курликання, журавлине гніздо, спокійна вдача, доньчина вдача, нотний стан, кухонний стіл, круглий стіл.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Талановитий, страшний, престрашний, тісний, затісний, популярний, науково-популярний, худий, худющий, мурий, давній, прадавній, сучасний, ясний, ясночолий, жона­тий, авторитетний, ніжний, ніжнотонний, щирий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Добродій, добродійка, воїн, солдат, Віра, Віруся, Євгенія, Євген, Микита, Олексій, Олексійко, Олекса, ковбой, бібліотекар, брокер, пенсіонер, кучер (візник), прибулець, ле­лека, щур, півень, пава.

 

Варіант VІІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Дерев'яний стіл, учителів стіл, газетний кіоск, газетний стиль, свіжа газета, цінний по­дарунок, батьків подарунок, велелюдний майдан, центральний майдан, недосяжні мрії.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Охайний, неохайний, темний, темно-зелений, темненький, щербатий, блідий, жовтий, жовтавий, буланий, бежевий, дорогий, задорогий, глибокий, глибокодумний, діло­вий, короткий, ультракороткий, рухливий, стрункий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Юнак, юнка, пасинок, падчериця, Галина, Галинка, Галя, Марта, Мартин, Григорій, Григір, художник, машиніст, машиністка, шахрай, шахрайка, човняр, оратор, кра­мар, крокодил, борсук, мавпа.

 

Варіант VІІІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Службове відрядження, питна вода, ораторське мистецтво, тисячолітнє мистецтво, парубоцькі забави, дитячі іграшки, Данилові іграшки, нові іграшки, сучасні іграшки, богемське скло.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння. 

Могутній, великий, величезний, мудрий, премуд­рий, тісний, тіснуватий, мурий, чіткий, нечіткий, пурпуровий, червоний, червоногарячий, гарячий, дрібний, дрібнесенький, жонатий, кислий, солодкий, кисло-солодкий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

 Ненька, онука, онучка, онук, Гафія, Гафійка, Юля, Юліана, Юліан, Анатолій, Гліб, професор, козак, студент, спудей, полковник, полководець, бровар, пісняр, гадюка, вер­блюд, сова.

 

Варіант ІХ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Богемне життя, мор­ський клімат, вологий клімат, кліматичні умови, дрібне на­мисто, коралове намисто, Яринине намисто, свідомий грома­дянин, громадянська відвага, іномовні джерела.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.  

Далекий, задалекий, далеченький, чарівний, пречарівний, живий, невмирущий, попелястий, сірий, сіро-голу­бий, страшний, страшнющий, бордовий, прикрий, цінний, тяж­кий, слабий, багатий, багатобарвний, барвистий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.  

 Дочка, донька, доня, Софія, Софійка, Ксеня, Хома, Лука, Назар, Василь, Василько, Захарій, Захар, Захарко, тесля, тесляр, аптекар, маляр, маляр, кіт, лис, бджола.

 

Варіант Х

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Чисті джерела, ягідне морозиво, смачне морозиво, пряма лінія, пряма транс­ляція, прямолінійна відповідь, запізніла відповідь, поважний гість, закордонний гість, дощана підлога.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Складний, заскладний, грізний, зозулястий, близь­кий, правдивий, правдомовний, гіркий, гіркуватий, гіркувато-солоний, солоний, рум'яний, рум'янолиций, фіолетовий, синій, щедрий, прещедрий, голий, пізній, лихий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни. 

Баба, бабуся, дід, дідусь, Лідія, Ліда, Мирослава, Мирослав, Василь, Василько, Василина, Василинка, корифей, матрос, водій, шофер, кресляр, проводир, чернець, шпак, зозуля, тигр.

 

Варіант ХІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Чиста підлога, різ­нобарвні кульки, скляні кульки, лагідне слово, мамине слово, писемне слово, заобрійна даль, синя даль, , овочевий суп, гарячий суп.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Довгий, довжелезний, суттєвий, несуттєвий, вірний, страшний, престрашний, рум’яний, рум’янолиций, німий, новий, новісінький, жовтий, лимонний, чалий, солодкий, кис­ло-солодкий, почесний, м'який, непохитний.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни. 

Син, брат, свекруха, свекор, Надія, Надя, Надій­на, Таня, сусіда, сусід, Нестор, Юрій, Юрко, Ярослав, Яросла­ва, командир, касир, токар, весляр, білка, півень, ластівка.

 

Варіант ХІІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Модерна поезія, висока поезія, поетична твор­чість, балетна студія, аудиторне заняття, інтенсивне вивчення, індивідуальне відвідування, розважальні програми, цікаві теле­передачі, строкатий склад.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Далекий, задалекий, далеченький, чарівний, пречарівний, живий, невмирущий, попелястий, сірий, сіро-голу­бий, страшний, страшнющий, бордовий, прикрий, цінний, тяж­кий, слабий, багатий, багатобарвний, барвистий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни. 

Хлопець, жінка, князь, сват, сваха, Оксана, Оксанка, Анастасія, Христя, Роман, Гордій, офіцер, пастух, чер­нець, кухар, лицар, прем'єр, пісняр, комар, лев, вівця, чере­паха.

 

 

Варіант ХІІІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Білозуба усмішка, дружня усмішка, навколишнє середовище, суттєві зміни, значні зміни урочиста зустріч, довгоочікувана зустріч, холодна зустріч, гідний спадкоємець, батькове ремесло.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Складний, заскладний, грізний, зозулястий, близь­кий, правдивий, правдомовний, гіркий, гіркуватий, гіркувато-солоний, солоний, рум'яний, рум'янолиций, фіолетовий, синій, щедрий, прещедрий, голий, пізній, лихий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни. 

Дівчина, чоловік, ворог, кум, кума, Ольга, Оля, Орися, Олег, Богдан, Богданко, Богдана, Богданка, директор, секретар, аптекар, мебляр, режисер, соловей, соловейко, джміль, щука.

 

Варіант ХІV

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Львів­ські вулиці, широкі вулиці, економічне становище, вигідне ста­новище, значний доробок, поетів доробок, кількарічний доро­бок, добрий друг, шкільний друг, Остапів друг.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.  

Далекий, задалекий, далеченький, чарівний, пречарівний, живий, невмирущий, попелястий, сірий, сіро-голу­бий, страшний, страшнющий, бордовий, прикрий, цінний, тяж­кий, слабий, багатий, багатобарвний, барвистий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Добродій, добродійка, воїн, солдат, Віра, Віруся, Євгенія, Євген, Микита, Олексій, Олексійко, Олекса, ковбой, бібліотекар, брокер, пенсіонер, кучер (візник), прибулець, ле­лека, щур, півень, пава.

 

Варіант ХV

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Читацький кви­ток, читальний зал, актовий зал, спортивний зал, учнівський конспект, Оксанин конспект, де­тальний конспект, морська гавань, тиха гавань, далека гавань.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння. 

 Далекий, задалекий, далеченький, чарівний, пречарівний, живий, невмирущий, попелястий, сірий, сіро-голу­бий, страшний, страшнющий, бордовий, прикрий, цінний, тяж­кий, слабий, багатий, багатобарвний, барвистий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Юнак, юнка, пасинок, падчериця, Галина, Галинка, Галя, Марта, Мартин, Григорій, Григір, художник, машиніст, машиністка, шахрай, шахрайка, човняр, оратор, кра­мар, крокодил, борсук, мавпа.

 

Варіант ХVІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Свіжий погляд, батьків погляд, чиста долівка, глиняна долівка, важкий іспит, успішний іспит, студентський іспит, ділова людина, ділова зустріч, ділові папери.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Талановитий, страшний, престрашний, тісний, затісний, популярний, науково-популярний, худий, худющий, мурий, давній, прадавній, сучасний, ясний, ясночолий, жона­тий, авторитетний, ніжний, ніжнотонний, щирий.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Батько, тато, татко, Наталя, Наталка, Інга, Ми­кита, Ілля, староста, тітка, Андрій, Андрійко, Михайло, ювіляр, ювелір, бібліотекар, бібліотекарка, скляр, птах, змія, осел, кінь.

 

Варіант ХVІІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Домашній режим, досвідчений юрист, юридична консультація, кваліфікована консультація, невелика похибка, лікарева помил­ка, фатальна помилка, життєва помилка, нотний стан, кухонний стіл.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Довгий, довжелезний, суттєвий, несуттєвий, вірний, страшний, престрашний, рум’яний, рум’янолиций, німий, новий, новісінький, жовтий, лимонний, чалий, солодкий, кис­ло-солодкий, почесний, м'який, непохитний.

 

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Мама, мати, мамуся, Марія, Марійка, Марічка, Інна, Микола, суддя, дядько, Петро, Сергій, Ігор, столяр, лікар, школяр, миша, журавель, собака, пес, вовк, мураха.

Варіант ХVІІІ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Спокійна вдача, доньчина вдача, заячий слід, заяча натура, заяча шуба,  приватний лист, газетний стиль, свіжа газета, велелюдний майдан, бузкова сукня, бузковий цвіт.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Швидкий, надшвидкий, дрібний, дрібничковий, дрібненький, повний, повновидий, бордовий, білий, білявий, чутливий, світлий, світлочутливий, дошкульний, вороний, золотий, оригінальний, супероригінальний, холодний, холоднючий.

 

3.Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Юнак, юнка, пасинок, падчериця, Галина, Галинка, Галя, Марта, Мартин, Григорій, Григір, художник, машиніст, машиністка, шахрай, шахрайка, човняр, оратор, кра­мар, крокодил, борсук, мавпа.


Варіант ХІХ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Ділові взаємини, залізна деталь, потрібна деталь, важлива деталь, машинна деталь, судноремонтна верф, велика верф, телевізійна антена, алюмі­нієва антена, трикутна антена.

 

2.Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння.

Довгий, довжелезний, суттєвий, несуттєвий, вірний, страшний, престрашний, рум’яний, рум’янолиций, німий, новий, новісінький, жовтий, лимонний, чалий, солодкий, кис­ло-солодкий, почесний, м'який, непохитний.

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Дочка, донька, Софія, Софійка, Ксеня, Хома, Лука, Назар, Василь, Василько, Захарій, Захар, Захарко, тесля, тесляр, аптекар, маляр, маляр, кіт, лис, бджола.

 

Варіант ХХ

1. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Сучасний дизайн, оригінальний дизайн, авторський дизайн, авторів дизайн, доньчин лист, ці­кавий лист, осінній лист, шкідливий пил, токсичний пил,           зо­лотий пил.

 

2. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників. Поясніть, чому не всі якісні прикметники творять ступені порівняння. 

Могутній, великий, величезний, мудрий, премуд­рий, тісний, тіснуватий, мурий, чіткий, нечіткий, пурпуровий, червоний, червоногарячий, гарячий, дрібний, дрібнесенький, жонатий, кислий, солодкий, кисло-солодкий.

 

 

3. Від поданих іменників утворіть присвійні при­кметники, змініть їх за родами та числами. Поясніть морфоно­логічні зміни.

Вельможа,  доня, Одарка, Дар’я, Даша, Таня,  Хома, Лука, Прохор, Славко, В’ячеслав, Матвійко, Матвій, ткаля, верстатник, кобзар, кіт, лис, бджола.